Jump to content

Mikunien "slukker"


ajokl

Recommended Posts

Tidligere hadde jeg en gammel 3 kw Webasto som jeg valgte å skifte ut p.g.a sin alder -+/- 1975 modell, samt at den hadde en tendens til å slukke når det ble litt dårlig vær med dertil endel "stamping" i motsjø.

Derved investerte jeg i en ny Mikuni MY30, og da trodde jeg disse problemene skulle være historie, men akk..... :cryin:

Mikunien tålte heller ikke "vær".Testet halvplaneren i nermest flatt hav og etter en stund veltet røyk ut av eksosrøret. Den slås av, og etter 10 min. i ro slås den på igjen og alt ok.

Dette var det samme som skjedde med den gamle og slitne Webastoen, så nå lurer jeg på hva som er problemet. Begge varmerene hadde samme tilførsel av diesel, med "hevertrør" i dieseltanken. Det eneste jeg kan tenke meg som kanskje ikke er optimalt er at dieseltanken som de henter diesel fra ikke har skvalpeskott, og at det derved oppstår en form for suging/pumping i tilførselslangen til varmeren.

Er jeg inne på noe her? Kan noe hjelpe meg med dette? :cryin:

Redigert av ajokl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Varmeren (og pumpa) står ca. 2,0m foran tanken (i lengderetning). På Webastoen sto pumpa montert på siden av selve varmeren, men pumpa til Mikunien er montert ca. 20 cm under senterlinja for varmeren. Begge varmerne var montert på samme brakett, dvs samme høyde i forhold til dieseltank. Kan problemet ha noe med at halvplaneren hever baugen så mye at varmeren da ikke klarer å suge opp diesel?

Redigert av ajokl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk i hvertfall greie på at pumpene på EBER suger dårligere enn i de trykker, og at pumpen bør stå nær tanken. Sugehøyde bør vær liten. Trykkhøyde kan være større.

 

Jeg har nettopp montert varmer (ikke prøvekjørt ennå). Av intsallsjonveiledning fikk jeg ikke inntrykk av at det var så nøye med å plassere pumpen nær tank. Det sto imidlertid at pumpen burde helle min 15 grader oppover, og at slangen mellom pumpe og varemer burde gå i en kontinuerlig stigning. Ikke alttid lett å få til å båt.

 

Du kan jo først forsøke å flytte pumpen nærmere tanken hvis det er enkelt å gjøre. Høres jo ut som det har noe med monteringen å gjøre siden begge varmere har samme symptom. Du bruker vel nye slanger og nytt filter på den nye varmeren?

 

En annen ting - hvor tar den forbrenningsluft fra?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sugerøret i tanken har en lengde (loddrett dybde) på ca 40 cm, og det skulle vel være omtrent sugehøyden for pumpa, når skipet ligger i ro. Blir jo litt mer når skipet, (halvplaneren) hever baugen en smule under fart. Har ikke regnet på dette, men det kan jo ikke bli mange cm økning i sugehøyde.

Tilførselslangen er den samme som på Webastoen. Kanskje jeg burde skifte denne ut, da denne er en gammel bensinslange for en outboard, med en slik "kulepumpe" for å dra fram bensin. Trodde den skulle ha kapasitet nok, da varmeren kun trekker 0,44 l/t.

Forbrenningslufta tas via lyddemper fra området rett under varmeren.

Link to post
Share on other sites

Sugerøret i tanken har en lengde (loddrett dybde) på ca 40 cm, og det skulle vel være omtrent sugehøyden for pumpa, når skipet ligger i ro. Blir jo litt mer når skipet, (halvplaneren) hever baugen en smule under fart. Har ikke regnet på dette, men det kan jo ikke bli mange cm økning i sugehøyde.

Tilførselslangen er den samme som på Webastoen. Kanskje jeg burde skifte denne ut, da denne er en gammel bensinslange for en outboard, med en slik "kulepumpe" for å dra fram bensin. Trodde den skulle ha kapasitet nok, da varmeren kun trekker 0,44 l/t.

Forbrenningslufta tas via lyddemper fra området rett under varmeren.

Hadde bytta slangen først jeg. Bruk en hardplastslange (2mm innv). Sjekk også filter eventuelt skift det.

Link to post
Share on other sites

En annen ting å tenke på siden dette skjer ved fart og til og med ved flatt hav, er hvor du har brennluft - inntak og eksos utblåsning. Disse skal ikke være plassert på en slik måte at det kan oppstå foskjeller i trykk på hver av de. Dvs. at eksosutblåsning bør stå på samme side som inntaket. Maks suge/trykkhøyde ligger på to til tre eter ihvertfall hos eber, så det tror jeg ikke er feilen. Da ville den oppført seg slik om du lå stille også tror jeg.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

...og etter en stund veltet røyk ut av eksosrøret. Den slås av, og etter 10 min. i ro slås den på igjen og alt ok.

Om dieseltilførselen streiket burde den slukket uten særlig røyk.

Forbrenningslufta tas via lyddemper fra området rett under varmeren.

Har nok mer tro på at den blåser ut siden du tydeligvis ikke tar forbrenningsluft utenfra på samme plass om eksosen. Du kan jo prøve å legge en midlertidig slange fra forbrenningsluftinntaket til i nærheten av eksosutløp og se om det hjelper. Det er viktig at vind + fartsvind treffer både inntak og utløp på samme måte.....

 

Mange varmere har balansert forbrenningsluftsystem med både innløp og utløp i samme gjennomføring og eksossange som går inni luftslangen.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hva slags varmer har du montert OLPI ?

Jeg har en D4 EBER.

 

Enig med Blueline. Prøv med en lite kanne. Hvis varmeren står ifm med motorrom kan den jo få for lite luft når du kjører motor, og at det er årsaken til at den kun slukker når du kjører. Det forustetter jo at det er for dårlig lufting i motorrom. Reagerte også på at du får en røykutblåsing før den slukker.

På NB8700 som jeg har, monterer de Mikuni orginalt med forbrenninsgluftslange slik du har. Rommet den står i er imidlertid stort, og ikke i kontakt med motorrom. Jeg har tenkt å prøve den slik først, og eventuelt omplassere denne slangen hvis det ikke fungerer bra på EBER.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med farsdagen-for de det gjelder :flag:

Her kom det endel interessante innlegg.

Jeg har jo alltid trodd at det var dårlig vær som var problemet inntil det også skjedde ved flatt hav.

Har aldri tenkt på om varmeren fikk nok forbrenningsluft.

Har ikke merket at motoren har fått for lite luft, men det er jo en turbomotor og da merker man det kanskje ikke så lett? Men faktum er at jeg lenge har gått med planer om å skifte til større ventiler for innluft til motorrom. De jeg har gir bare halvparten av det arealet min motor KAMD42 krever :blush:

Har sett på nye fra Vetus, men de koster jo flesk :headbang: , men må man, så bare må man.

Regner med at jeg kjøper nye ventiler, for det trenger jeg jo uansett, dersom det ikke hjelper kan jeg jo lage et inntak for forbrenningsluft fra utsiden. Kanskje er da slangeskifte siste utvei? :yesnod:

Redigert av ajokl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...