Jump to content

Erfaringer med Det levende Sjøkart


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter passende julegaver til egen ønskeliste, og en sak jeg ønsker meg er et kartporgram jeg kan ha på PC'en for å "tørrnavigere" litt om vinteren og planlegge, drømme og bli litt mer kjent langs kysten på kartet.

 

Maritim har en CD som heter Det Levende Sjøkartet

 

Er det noen som har erfaring med dette, eller andre anbefalinger å komme med?

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at da Det levende Sjøkart ble lansert her i landet for noen år siden fikk det ganske blandet mottagelse. Mange mente at det ikke var brukandes i det hele tatt... Mener du finner mye om dette på BMs Båtplassen og sikkert noe her også. Men selges sikkert i en ny versjon nå....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Den største svakheten i DSL syntes jeg er at det ikke kan bruke "vanlige" BSB kart, en må bruke de spesialformatene DSL selv leverer. En kan heller ikke lage egne kart.

Det positive er vel disse mulighetene ved "klikk" til severdigheter, loskisser, bilder osv..

 

Men til slutt Månestråle anbefaler ikke! Jeg kjøpte det en gang men har aldri brukt det.

:smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Det spørs hva du har tenkt å bruke det til:

Som planleggingsverktøy til bruk utenfor båten er DLS utmerket, men hvis du er ute etter noe å navigere med i båten finnes det nok mange bedre alternativer.

 

Maanestraale: hvordan kan du i at du ikke anbefaler når du aldri har brukt det?

Redigert av Nadheim (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er bare det at kartene i DLS har så elendig oppløsning :cryin: En cd fra maptech gir deg både gode kart og programmet offshore navigator light som helt sikkert holder til hjemmebruk. Man sitter jo ofte å sofa- navigerer litt rundt for å studere steder man gjerne vil besøke osv, og da er det fint å ha brukbare kart.

 

Mulig DLS har blitt bedre, men førsteutgaven hadde hvertfall for dårlige kart.

Link to post
Share on other sites

Maanestraale: hvordan kan du i at du ikke anbefaler når du aldri har brukt det?

Enkelt, fordi jeg som nevnet har kjøpt det, og da selvfølgelig prøvet det MYE... Men fant fort ut at andre prog var enklere og bedre, issær på kart. Har derfor aldri brukt det i Månestråle. Skjønner :wink::wink:

(nb! min mening)

 

Mulig DLS har blitt bedre, men førsteutgaven hadde hvertfall for dårlige kart.

Ditto, har også "første utgaven" så det er mulig det har blitt bedre i evt. senere utgaver :yesnod:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Er bare det at kartene i DLS har så elendig oppløsning :cryin: En cd fra maptech gir deg både gode kart og programmet offshore navigator light som helt sikkert holder til hjemmebruk. Man sitter jo ofte å sofa- navigerer litt rundt for å studere steder man gjerne vil besøke osv, og da er det fint å ha brukbare kart.

 

Mulig DLS har blitt bedre, men førsteutgaven hadde hvertfall for dårlige kart.

Enig med Lasse. Tror ikke at DLS er særlig oppgradert, og oppløsningen er for dårlig. BSB fra Maptech er et mye bedre alternativ. Kartene er de norske sjøkartene i scannet versjon. Ca. 1.000 kr. så har du kart for et ganske stort område og program (light-versjon) i en pakke. Fullversjon av programmet koster ca. 1.300.

 

Men vurder også PC-Planner fra C-map. Nå må vel Simrad omsider ha fått ut fingeren og laget sw (som konkurrentene har) som gjør det mulig å overføre data mellom den nye plotteren i båten din og PCen via en kortleser og USB. Da er dette den beste kombinasjonen til deg. Hvofor? Fordi du da kan planlegge hjemme, ta rutene med på brikken og overføre dem til plotteren i båten. Tilsvarende motsatt vei for å hygge seg i vinterkveldene. PC-planner mener jeg nå koster rundt 1.500 inkl. kortleser (sjekk på Nautisk Forlag), kanskje mindre.

 

Jeg har alle 3 programmene. Maptech bruker jeg både til planlegging og "lek". PC-Planner bruker jeg sporadisk, mest fordi Simrad ennå ikke har levert sw for ovf til/fra plotter via brikke som funker for min plotter. DLS støver ned i hylla.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Har selv kartplotter med NT+,men bruker pc med Fugawi kartprogram ved siden av.Veldig enkelt å lage Waypoint og ruter,og du kan legge til tekst og bilder til vært enkelt waypoint.Veldig morsomt å mimre til på vinteren.Klikk på waypointen,så kan du se bilder fra stedet. :smiley:

Hadde gud ment det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plasttrær.

Link to post
Share on other sites

Løsningen blir Simrads PC Planner. Koster 1600 + minnebrikke (950) også kart i tillegg (2000 for NT+)

Sikkert et lurt og morsomt valg.

 

Jeg skaffet meg Det Levende Sjøkart for tre-fire år siden. I begynnelsen brukte jeg det en del - jeg planla blant annet vår første skikkelige sørlandstur med det. Det var enkelt å bruke, det hadde en del nyttig info om gjestehavner o.l., og det gikk greit å overføre waypoints og ruter til GPS-en min. Men som en "kartplotter" i kombinasjon med PC var det ingen fullgod løsning. Til det var oppløsningen på kartene for dårlig (zoom-funksjonen fungerte derfor ikke bra). Jeg har inntrykk av at Kartverket (var det ikke de som utviklet det?) ikke la inn tilstrekkelig ressurser til å utvikle det til et skikkelig kommersielt produkt.

 

Etter at jeg skaffet meg kartplotter har DLS ligget i skuffen :confused:

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Har brukt DLS i 3 år og synes dette er et aldeles utmerket program. Programmet har forskjellig målestokk på kartene, det innebærer at den henter opp kart med større oppløsning der den har det. Den har også losskisser på mange havner. Dette har ikke BSB kartene.

 

Kjøpte BSB kart for Stavanger området i sommer, men synes de var mye dårligere å bruke enn DLS kartene.

Du får mye mere for pengene med DLS kontra BSB.

DLS kartene finnes også for Danmark og Vest Sverige.

 

Jeg dumper rutene opp til autopiloten og lar den gjøre styre jobben.

Ville ikke valgt noen andre kart en DLS når det gjelder skannede kart, mye p.g.a. prisen og enkelt å bruke.

Link to post
Share on other sites

Nå er PCPlanner fra C-map installert med USB leser/skriver for kartbrikke og minnebrikke. Kartet er NT+ kart for Skagerak. Minnebrikken er til for å kunne overføre data fra PC til kartplotter som er en ny funksjon på Simrad plotterne.

 

Etter et par forsøk på installasjon fikk jeg alt til å virke. Installasjonen var ikke så veldig intuitiv syntes jeg - og USB enhenten måtte jeg installere via Windows "plug and pray".

 

Men nå er ruter for Vrengen-Stråholmen (forbi Rakke), Grebbestad-Jomfruland og Marstrand-Skagen lagt inn på kartet - så da er vi vel klare for sommeren da :wink:

 

Morsomt er det uansett å kunne sitte i fred og rod og på stor skjerm å legge opp ruter, studere detaljer på kartet etc.

Link to post
Share on other sites

:flag: Det er slikt som jeg gjør om bord, det, mens jeg er underveis! :cool:

Det er nok fordi De har en slik unik maritim erfaring gjennom ditt SKippereksamensbetyg.

 

Uansett - vi har problemer med å få minnekortet som sørger for at data kan lagres fra PC og overføres til plotter. Noen som har erfaring med C-Maps USB C-Card leser og overføring av data til Simrad CX serie? Problemet er at USB leseren sier at minnekortet må formateres, men så får vi ikke formatet kortet. Kortet inneholder data fra min gamle CX 44

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...