Jump to content

Erfaringer med Det levende Sjøkart


Bitteliten

Recommended Posts

Èn ting er jeg glad for. Jeg har 4 forskjellige kartprogrammer og siden der er så mange forskjellige meninger om alt, så er jeg ihvertfall godt skodd :lol:

 

Når det er sagt, jeg har fortsatt tilgode å starte pc for kartnavigasjon på sjøen enda. Synes det er greit å holde på med gammeldagse metoder jeg (papirkarter) :rolleyes: Kanskje jeg skulle forsøke det til sommeren ...........

Link to post
Share on other sites

Det som er problemet, er at når jeg er på sjøen, så tennes røyken, kaffekoppen nytes og får sjelefred ved å farte langs vår fantastiske kyst og se alt det vakre som er istedet for å se på hersens skjermer midt i fleisen........

 

Og når vi har hatt lange transportetapper, gjerne i dårligere vær, så har jeg hellere funnet tv-program å titte på istedet :blush: (Jada, jeg er hele tiden observant på andre sjøfarende/andre ting)

Link to post
Share on other sites

Løsningen blir Simrads PC Planner. Koster 1600 + minnebrikke (950) også kart i tillegg (2000 for NT+)

 

Ikke billig - men nå kan jeg legge inn ruter, wp's etc på PC'en og overføre dette til kartplotteren. Ny greie som må kalles "kjekt å ha"

 

Hvor kjøpte du Simrads PC Planner? Jeg har en Simrad CE33 i min "nye" båt.....vet du om denne kan benyttes på samme måte? Det er tida for å tørrtrene litt......

Link to post
Share on other sites

Hvor kjøpte du Simrads PC Planner? Jeg har en Simrad CE33 i min "nye" båt.....vet du om denne kan benyttes på samme måte? Det er tida for å tørrtrene litt......

Jeg kjoepte hos Gemotech paa Valloe. Jeg vet ikke om CE 33 kan overfoere data mellom pc og plotter, men PCplanner leser NTpluss kartbrikker.
Link to post
Share on other sites

For de som er litt inne i pcens verden kan en vurdere å bygge en datamaskin for maritimt bruk og felle inn en flatskjerm ved førerposisjon. www.carputer.no har flere løsninger. En god ide er også å montere maskinen på en slik måte at den enkelt kan taes med hjem, eventuellt kan en ha en flyttbar harddisk.

 

Fordelene med slikt er:

-mulighet for å oppgradere/utvide hardware og software

-en betydelig større skjerm

-overgang til annen software (produsent)

-tilgang til pc ombord (loggbok/musikk ol.)

-pris?

 

Ulemper:

-dårlig dimming ved bruk av billig skjerm

-dårlig lysstyrke ved bruk av billig skjerm

-mindre stabil (bill gates)

-krever pc kunnskaper

-krever innsats ved installering

-ikke mange innfellbare keyboard/trackball på markedet

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...