Jump to content

Erfaringer med Det levende Sjøkart


Bitteliten

Recommended Posts

Det er nok fordi De har en slik unik maritim erfaring gjennom ditt SKippereksamensbetyg.

Nei, det er fordi jeg bruker lap-top med Tiki Navigator. Snart kommer en ny oppdatert versjon med nye funksjoner, bl. a. utvidet logg funksjon. Skal være klar i alle fall før årsskiftet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vurdere å kjøpe Det Levende Sjøkart, og deretter koble det opp mot en gps-mottaker fra Clas Ohlson.Vil dette virke? Er helt på jordet når det gjelder dette temaet, men er det da også mulig å få opp farta på båten?

 

Skal vi ha PC i båten trenger vi også en inverter. Holder det med 300W når vi stort sett bare skal bruke den når motoren går?

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

............................. men er det da også mulig å få opp farta på båten?

 

M/B Gamla

 

Nej då får du skaffa större motor..... :lol::wink:

 

 

 

 

jada du får både SOG o COG......fart över grund og kurs över grund !!!

+ lite annen info oxo !!!

 

har själv ikke Clas Ohlssons GPS, men den funkar sikkert utmärkt.....

 

jag har däremot en liten Clas O PC-inverter som ger 18V tror den kostade runt 200 kr !! en sådan rekker bra för o driva en PC, om ikke PC redan går på 12-15V för då kansje du grejjar dig helt utan inverter! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tenkte å kjøpe

denne GPS-mottakeren...

Meget godt valg. Worse bruker denne selv; den ligger henslengt i frontruten. Og funker bestandig; har alltid signal.

 

En vanlig renslig almindelig lap-top går på 15-19V. Til dette bruk finner du en grei strømforsyning hos CO til et par hundrelapper.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Den ledningen tenger du ikke i båten.

Finn ut hvor mye laptopen skal ha, det står nok volt input eller noe bak på laptopen eller volt output på omformeren.

Så må du kjøpe deg en ny ledning med plugg som passer i laptopen.

 

Clas Ohlson har dette tipper jeg. Se her på artikkel 32-5502

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så må du kjøpe deg en ny ledning med plugg som passer i laptopen.

 

Clas Ohlson har dette tipper jeg

... og den somCO har, går fra sigarettenner-uttaket til lap-top'en. Altså i stedet for den 220V ledningen som du bruker til vanlig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

På den store klumpen som er på strømledningen står det:

Input: 100-240V

Output:20V

 

Noen som vil vise meg hvordan kabel jeg trenger?

sådan omformare har CO 12V--->20V kostar maks 200.....i pakken till den omformaren så ligger det

lite olika kontakter...med stor sannolikhet passer en av dom !!!!

 

var VELDI NOGA MED O KOLLA SÅ ATT DU FÅR RETT PÅ + / -

 

sen er det bare o plugga in cigarettpluggen...alternativt göra en mer permanent lösning o gömma hela omformarn så att bara 20V-kabeln stikker fram :smiley:

 

 

(en sak til, kolla så att det er 20V lik som din laptopp drar o ikke 20V växel.....det finns utrustning som går på lågspänning växel men ovanligt)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Da ønsker jeg meg DLS til jul også kjøper jeg GPS-mottakeren selv+eliminatoren... Dette blir morro!

Ønsk deg heller Tiki Navigator. Kommer i ny versjon før nyttår, med utvidete logg-funksjoner og muligheter for kartrettelser (!!). Jeg er i alle fall fornøid med Tiki ... absolutt brukervennlig i alle fall.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ønsk deg heller Tiki Navigator. Kommer i ny versjon før nyttår, med utvidete logg-funksjoner og muligheter for kartrettelser (!!). Jeg er i alle fall fornøid med Tiki ... absolutt brukervennlig i alle fall.

Men vil ikke det blir mye dyrere... Tenker da på at man må kjøpe ekstra kart osv, eller tar jeg feil?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...