Magnify Startet 25.August.2021 Link til dette innlegget Startet 25.August.2021 Jeg sliter med å få tak i divinycell/bonocell eller likn om dagen, og ser forsåvidt også etter billigere materiale å bruke som distansemateriale for å lage nye spanter og stringers i prosjektet mitt. Har kjøpt en plate med Litex, og skal prøve litt med denne, selv om jeg vet at den ikke tåler polyester. Kanskje den kan males/belegges med aluminiumsfolie osv. Men så fikk jeg en idè. Fugeskum (sprayflaske) er jo laget av polyuretan, slik som divinycell/bonocell/ordentlig distansemateriale som tåler polyester er, og da tenkte jeg kanskje at fugeskummet også tåler polyester? Er det riktig? Isåfall er det jo ideelt å lage en forskaling av planker eller likn. i ønsket tykkelse og forsegle den med tape f.eks ned mot skrog, skum fylles på innsiden av formen og former seg perfekt etter bunnen, resten som har tyti ut skjæres bort, man legger god gammeldags polyesterglassfiber oppå, og voilla? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Har du spurt på kompositthuset.no? Divinycell er PVC-skum, ikke polyurethan, men slik jeg forstår det er riktig at polyurethanskum "tåler" polyester (dvs. styren). Generelt sett synes jeg byggeskum er en dårlig ide, store blærer og åpen struktur, da ville jeg heller sett etter andre polyurethanskumplater. Tenkte du å lage en forskaling som du etterpå tar bort, eller laminere over både forskaling og skum? Hva er dimensjonen på spantene/stringersene? Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Fugeskum samme som byggskum? Det suger til seg vann, vet ikke om det er så praktisk å bruke. Watski har inotan plater for salg Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Krimart Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Du kan også bruke polystyren-plater (xps eller eps) og laminere med epoxy, i alle fall første lamineringen. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Uansett så kan innmaten I et spant ikke regnes som annet enn et hulrom styrkemessig. Har selv isolert med styrofom plater som ble pålimt gråpapir med tapetlim. Da kan du laminere med polyester rett på papiret. Det byggeskum prosjektet ville jeg latt være. @Komodo brukte sånne plater som bunnstokker å la et lag med epoxy laminat først som @Krimart skriver. Heft imellom epoxy og polyester laminat I den rekkefølgen er mye bedre enn lærebøkene hevder. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Magnify Svart 25.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Krimart skrev for 2 timer siden: Har du spurt på kompositthuset.no? Divinycell er PVC-skum, ikke polyurethan, men slik jeg forstår det er riktig at polyurethanskum "tåler" polyester (dvs. styren). Generelt sett synes jeg byggeskum er en dårlig ide, store blærer og åpen struktur, da ville jeg heller sett etter andre polyurethanskumplater. Tenkte du å lage en forskaling som du etterpå tar bort, eller laminere over både forskaling og skum? Hva er dimensjonen på spantene/stringersene? Tenkte å lage en ytre forskaling som tas bort og etterlater formodelig perfekt formet spant innmat/plugg som lamineres over. @KnudeAng styrofoam/likn. med første lag epoxy - kan første lag bare være ren epoxy, dvs uten matte? Bare for å lage en forsegling liksom? Eller må det matte til også i epoxy-laget? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Har sett at papprør delt i to(på langs)har vert brukt. Må bar lage små dreneringshull på laveste og høyeste punkt Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Krimart Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Magnify skrev for 5 timer siden: Tenkte å lage en ytre forskaling som tas bort og etterlater formodelig perfekt formet spant innmat/plugg som lamineres over. @KnudeAng styrofoam/likn. med første lag epoxy - kan første lag bare være ren epoxy, dvs uten matte? Bare for å lage en forsegling liksom? Eller må det matte til også i epoxy-laget? Bare epoxy blir ikke tett, pga overflatespenning blir det hull, så du må ha duk (ikke matte). Men du kan jo prøve @Knude's triks med pakketape over polystyrenskummet. Sitér dette innlegget Link to post
Catosan Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Epoxy+duk åpner opp for mange flere skumprodukter, så jeg ville valgt det eller pakketape-trikset. Selv brukte jeg jackon-plater i vinter i mitt prosjekt, fordelen med de litt tettere platene (Jackofoam 500 eller 700) tåler litt, og er veldig behagelige å pusse og kutte. Du kan bruke sirkelsag, stikksag eller tapetkniv til å skjære de opp, og du hakker ikke opp kuttflaten som de letteste platene.. Edit: Jackon 500 og 700 har doblet seg i pris på ett år... Men det finnes andre varianter :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Magnify skrev for 17 timer siden: Jeg sliter med å få tak i divinycell/bonocell eller likn om dagen, og ser forsåvidt også etter billigere materiale å bruke som distansemateriale for å lage nye spanter og stringers i prosjektet mitt. Får du ikke tak i divinycell hos Diab? Ellers, som @Knude nevnte så har jeg med hell brukt XPS i mitt Dracoprosjekt. Link til den tråden finner du i signaturen min, der finner du inngående beskrivelser med bilder hvordan jeg gjorde det. Jeg støpte ett lag med epoxy/WR, deretter 4-5 lag med 600g CSM. Jeg brukte den hardeste XPS kvaliteten fra Jacon for optimal styrke. Den var ikke lagervare, så den måtte bestilles. Den var ikke dyr, men jeg måtte bestille en hel pakke. Og det var egentlig helt greit for meg, for det gikk med. I ettertid eksperimenterte jeg litt mer, og tror faktisk at det hadde gått greit å støpe med polyester rett på XPS platene. Jeg tror det at de platene ikke tåler polyester er noe overdrevet. Saken er jo at XPS er ekspander og ekstrudert polystyren. Styrenet (som er tynningsmiddelet i polyester) løser opp polystyren, men det er ikke slik at det sier "poff" om man søler litt polyester på platene, og dermed er de borte. Har begynt å glemme litt detaljer nå kjenner jeg, men fritt etter husken gjorde jeg noen små forsøk på å pensle polyester direkte på platene, og støpe ett lag matte rett på. Det som skjer med platene når du pensler på polyester (om jeg husker rett) er at de reagerer og smelter litt i overflaten, men ikke mye. I så tilfelle ville jeg ved et nytt prosjekt forsøkt å pensle platene med et strøk polyester, deretter støpe over når det har herdet. Mulig at de lette platene ikke tåler det så godt som de jeg brukte (700 kvalitet). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Komodo skrev for 3 timer siden: Styrenet (som er tynningsmiddelet i polyester) løser opp polystyren, men det er ikke slik at det sier "poff" om man søler litt polyester på platene, og dermed er de borte. Har begynt å glemme litt detaljer nå kjenner jeg, men fritt etter husken gjorde jeg noen små forsøk på å pensle polyester direkte på platene, og støpe ett lag matte rett på. Det som skjer med platene når du pensler på polyester (om jeg husker rett) er at de reagerer og smelter litt i overflaten, men ikke mye. Fant jaggu igjen det jeg tenkte på. Ble faktisk sittende og skumlese gjennom hele Dracotråden Komodo skrev On 4.7.2019 at 14.59: Sist jeg støpte ei luke på denne måten fikk jeg en del småfeil på grunn av at tapen løsnet litt her og der og lagde hull og hakk, så denne gangen ville jeg unngå det. Gjorde derfor et par småtester før jeg støpte. Her har jeg tatt en par små XPS biter som jeg har tapet og testet litt på. Her har jeg fuget hjørnet og lagt på en PVC tape som jeg fant i hylla på Biltema. PVC tåler som kjent polyester (styren), så det måtte jo bli bra tenkte jeg. Acrylmassen tapet jeg over med vanlig maskeringstape. På den nederste biten har jeg lagt på to striper med PVC tapen. På den øverste har jeg smurt ut et lag med acryl, og til høyre er det vanlig Biltema gaffa tape. Så var det å teste litt. PVC tapen fra BT var fiasko, så den utgår. Den løser seg ikke opp, men den skrukker seg og ødelegger overflaten. Erfarte forresten akkurat det samme med den tynne plastfolien som er utenpå plexiglassplater fra BT. Gaffa tapen tålte heller ikke styrenet særlig bra og skrukket seg ganske mye. Resultatet blir stygt, så den utgår også. Men acrylmassen tålte godt å bli overstøpt. Acrylen satt litt fast i støpen, men det er lett å skrape av. Slik ble hjørnet der jeg støpte rett på acryl, fornøyd med det resultatet. Og her hadde jeg maskert over acrylen. Det fungerte også bra. Det som imidlertid overrasket meg var at XPS materialet så ut til å ta liten skade av et strøk polyester! På dette bildet ser vi hvordan overflaten ble der jeg rullet polyester utenfor PVC tapen. Litt ruglete, men ikke mer enn det. Nysgjerrig som jeg er måtte jeg derfor gjøre en ny test på det. Her har jeg støpt et lag polyester og csm rett på XPSen. Og når jeg rev det av så det slik ut. Det satt ikke like godt som når man støper på divinycell, men jeg ble overrasket over hvor greit det gikk å støpe på den. Hadde jo trodd at den skulle løse seg mer eller mindre helt opp og smelte til en liten klump. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Magnify Svart 25.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 (redigert) @Komodo Jeg har også tenkt på om XPS smelter såpass mye at det er et problem, men jeg testet litt polyester idag på en nyinnkjøpt Litex-plate (baderomsplate av XPS med alu/glassfiber-folie på begge sider, men jeg rev av folien, for å teste på ren xps) og jeg må si at det smeltet ganske mye. Opptil 5-10mm dype etsede "sår" og groper der polyesteren har vært, resultatet etter herding er også egentlig bare en smeltet gugge oppi sårene, som aldri stivner (hvertfall mye saktere). Men - med glassfiberduk/matte oppå XPS-formen, så er det jo ikke sånn at duken synker betraktelig ned i hullene, med mindre man dytter den ned, og duken i seg selv holder jo greit på formen etterhvert som den herder. Dårlig utgangspunkt, I know - men.. Det er jo så mye prat og er vel allment vedtatt at selve pluggen/formen ikke er der styrken sitter, men derimot laminatet, og da får jeg jo en tanke om å nesten se på XPS-formen som en slags "engangs" "selvoppløsende" form som bare danner et grunnlag for et første lag med laminat, men egentlig nesten smelter bort på innsiden, og ikke er noe å "bry seg om" lenger. Og at da første laminat, ferdig herdet, derimot kan støpes videre oppå (pusset først osv seff). Det blir da å betrakte som en hul støp, uten form, og med absolutt minimalt med ekstra vekt (aka ingenting/det som er igjen av xps-en) Hvis det virkelig er sånn at selve glassfiberen er styrken og det eneste som har noe å si, så burde denne tankerekka make sense? Eller er jeg helt på vidda nå? Redigert 25.August.2021 av Magnify (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 Vad tenker du for dimensjon på stringers og spant ? bredde/høyde Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Magnify Svart 26.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 Gunga Din skrev for 5 timer siden: Vad tenker du for dimensjon på stringers og spant ? bredde/høyde De blir vel 20-30mm tykke og fra 1-20cm høye avhengig av form. Sitér dette innlegget Link to post
Catosan Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 En ting som er greit å tenke ferdig gjennom nå er hvordan du skal feste dørken til spantene. Hvis du skal gjøre som meg og lime, så er det kjekt med litt bredde på spantene for å øke liimflatene. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 Magnify skrev for 15 timer siden: jeg testet litt polyester idag på en nyinnkjøpt Litex-plate (baderomsplate av XPS med alu/glassfiber-folie på begge sider, men jeg rev av folien, for å teste på ren xps) og jeg må si at det smeltet ganske mye. Opptil 5-10mm dype etsede "sår" og groper der polyesteren har vært, resultatet etter herding er også egentlig bare en smeltet gugge oppi sårene, som aldri stivner I så tilfelle burde du kanskje prøve XPS fra Jackon isteden. Som du ser av de bildene jeg siterte fra den andre tråden var det ikke mye den plata smeltet da jeg støpte på den. Jeg ville nok forsøkt å prime med et strøk polyester, deretter støpe et lag. Så ville jeg støpt resten som må til for å få styrke oppå der. Da har man uansett en stiv forskaling å jobbe på. Magnify skrev for 16 timer siden: Det er jo så mye prat og er vel allment vedtatt at selve pluggen/formen ikke er der styrken sitter, men derimot laminatet, og da får jeg jo en tanke om å nesten se på XPS-formen som en slags "engangs" "selvoppløsende" form som bare danner et grunnlag for et første lag med laminat, men egentlig nesten smelter bort på innsiden, og ikke er noe å "bry seg om" lenger. Og at da første laminat, ferdig herdet, derimot kan støpes videre oppå (pusset først osv seff). Det blir da å betrakte som en hul støp, uten form, og med absolutt minimalt med ekstra vekt (aka ingenting/det som er igjen av xps-en) Hvis det virkelig er sånn at selve glassfiberen er styrken og det eneste som har noe å si, så burde denne tankerekka make sense? Jeg er ikke helt enig i det der, det var også litt av årsaken til at jeg bestilte XPS i den hardeste kvaliteten (700). Hvis du leser i tråden min om Dracoen ser du at jeg har regnet litt på dette, og sammenligner styrken i XPS med divinycell. Og hvis du prøver å tråkke eller klemme på XPS 700, så skjønner du at den ikke er helt uten styrke. For å oppnå litt styrke i kjernen la jeg også en del jobb i å tilpasse mot skroget og lime den fast. Catosan skrev for 3 timer siden: En ting som er greit å tenke ferdig gjennom nå er hvordan du skal feste dørken til spantene. Hvis du skal gjøre som meg og lime, så er det kjekt med litt bredde på spantene for å øke liimflatene. Det er også en fordel med tykkelse på platene når man skal støpe over kanten. Det er også en av grunnene til at jeg ville ha 50mm plater i stringerne, ikke tynne 20mm divinycellplater. Og til slutt ønsket jeg at det skulle være så stor flate på toppen som mulig, når dørken skulle limes på plass. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 Catosan skrev for 4 timer siden: En ting som er greit å tenke ferdig gjennom nå er hvordan du skal feste dørken til spantene. Hvis du skal gjøre som meg og lime, så er det kjekt med litt bredde på spantene for å øke liimflatene. joda, men det er viktigere å slipe vekk gelcoat 7-10,cm på hver side, og laminere i hele bredden. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 (redigert) litt merkelig att du ikke får tak i divinycell Har du sjekket med Diab Diab A/S Leangbukta 40 Vettre, 1392 Norway Tel: +47 (0) 66 98 19 30 Magnify skrev for 8 timer siden: De blir vel 20-30mm tykke og fra 1-20cm høye avhengig av form. Får du ikke tak i divinycell, skulle jeg ha prøvt med en våtromsplate, (til tross for att de har XPS-kjerne…..de har noe glasfibermørtel belegg + att tape ender mot xps’n kan vare vært ett forsøk ! https://www.byggmax.no/tetti-våtrumsplate-12-mm-p066600?gclid=EAIaIQobChMIwd6G6bjP8gIVFHAYCh1VTwe8EAQYAiABEgIdEvD_BwE#913=15240 da jeg jobbet med plastbåter på 70-tallet bygget vi bl.a en liten ‘dinge’ (gøteborska for en dinghy)….den var ca 2,5m lang hadde en toft i føren, en i aktern, og en midt på, for å sitte å ro på !…….som form for disse brukte vi vanlig kartongpapp ! så sprøytet vi polyester og glassfiber på dette, kartongen var tilstrekkelig stiv til å rolle på Redigert 26.August.2021 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Magnify Svart 26.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 @Gunga Din Det er akkurat baderomsplater jeg har kjøpt, type 30mm Litex. Med noe glassfiber/aluminiumsbelegg på overflatene. Og tenkte akkurat det samme som deg - tape endene/eksponert xps godt. Har brukt hele dagen på å tenke, disponere, og skjære ut spant og stringers av platene, og regner med å lime de med rause mengder Tec7 imorra. (Har lagt meg, men legger ut bilder imorra!) Pusser ned hjørnene, sørger for at det er mest mulig flatt/vater og taper alle åpninger og krysser fingra for at det tåler polyester. Har laget en prøvebit av Litex-kapp med hhv. ett og to lag tape og sauset den inn med polyester, så får vi se om den er intakt imorra tidlig. Er den det, så ser jeg ikke hvorfor jeg ikke bare skal kjøre på og støpe over detta her.. Hvordan jeg skal lage selve dørkplata/plater blir jo neste utfordring igjen. Har lyst til å ha den enten: 1. fastlimt/støpt plate med luker foran/midt/bak. Mer solid konstruksjon sikkert. eller 2. løse plater/lemmer, som kan fjernes for lett ankomst til hele skroget. Ser for meg en litt mer ranglete opplevelse med dette. Uansett blir det kanskje at jeg lager dørken av kryssfinér, føler jeg har vært såpass flink og spart mye vekt med rammeverket, at jeg kan "koste på meg" det, vektmessig (og forsåvidt prismessig..) … eller skal jeg bare kjøpe et par 15-20mm Litex/baderoms-plater (240x60cm) til, skjøte de, og glassfibre de som dørk? Da har jeg jo typ 95% av platen allerede dekket av mørtel-belegget allerede, og platen er sånn sett rimelig godt egnet til formålet.. Jeg er optimistisk til dette her jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Magnify Svart 27.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 Her er rammeverket sålangt: Limte det med rause mengder Tec7 istad. Sitér dette innlegget Link to post
Magnify Svart 28.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Så langt jeg kom med støpingen idag. Dobbelt/trippelt lag blå maskeringstape (faktisk, etter flere tester var dette vinneren) på kantene. Ett lag matte og ett lag duk. Skummet ser ut til å holde seg! Skal forøvrig ha et par spanter bakerst og en til foran. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.