Jump to content

"Ytterdør" av mahogany


bjorn.bjerke@online.no

Recommended Posts

Døra fra cabinen og ut på min Enes 25 er ikke bra. Tenkte å "blinde" åpningen med ei plate og ta døra heim/inn for behandling i vinter. Hva bør gjøres? Det ser ut til at døra er laminert/satt sammen av 4-5cm staver. Det er oppstått en sprekk i mellom noen av disse stavene men ikke  noe som skjemmer. Tenker å slipe ned døra og bygge overflatebehandlingen opp igjen slik at den holder mange år.

Så hva gjør jeg? Owatrol? Benar? Epoxy? Annet? Mange muligheter men hva er best og mest holdbart?

Link to post
Share on other sites

Litt avhengig av faktisk bevegelse i virket i døra, men gode gamle Benar gjør ofte susen i flere år. Båtmagasinet hadde en større langtidstest for en del år tilbake der diverse biter av ulike tretyper ble behandlet etter alle kunstens regler med de da mest vanlige og tilgjengelige overflatebehandlingene og skrudd fast på framdekket av en båt som krysset fram og tilbake over Atlanteren eller noe i den duren. Benar vant over alle. Så lenge Benar ikke utsettes for noe særlig mekanisk slitasje er den elastisk og beholder glansen over tid, noe som (i motsetning til enkelte andre overflatebehandlinger) gjør at overflaten ikke krakelerer og sprekker opp, med medfølgende fuktinntrengning som følge. Du skriver døra di består av flere staver, dermed regner jeg med det er en viss bevegelse i virket i døra. Hadde vært noe annet om den var av "død" kryssfiner, da kan fint en hardere lakk brukes. Owatrol (D1 og D2, der D1 er oljeimpregnering og D2 er en forholdsvis myk lakk) kan også brukes ved heltre, men som sagt; Benar holder gjerne lengre, forutsatt godt forarbeid. Når du sliper ned til treet, støvsug overflaten for å få bort alt støv, avfett så med aceton og påfør første strøk med Benar allerede samme dag som du slipte. Jo lenger du venter mellom siste sliping og påføring av overflatebehandling jo dårligere blir heften. 

 

 

Selv brukte jeg Benar på teakdøra i luka da jeg lagde ny for en del år tilbake. Først brukte jeg den som heter "UVR" for å få et UV-filter til å beskytte treoverflaten under lakken. Så brukte jeg "Matt" til slutt for mer galant finish. Nå er det fire år siden jeg påførte sist, og det er kommet en antydning til brutt overflate der jeg pleier skride over (ikke alltid jeg gidder åpne døra, stiger heller bare over, noe som fører til litt mekanisk slitasje, ikke Benarens store styrke akkurat). Så tenker jeg påfører nytt strøk i løpet av høsten, eventuelt sliper ned hvis behov, men ofte er ikke dette nødvendig så lenge man har påført skikkelig forrige runde.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har dårlig erfaring med epoxy og annen type hard lakk på treverk på båt, ikke minst på døra som er finert teak. Det stemmer som Hakkanen sier. Lakken sprekker opp når treet beveger seg. På tresnekka bruker jeg D1+D2 med bra resultat.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Benar UVR, synes den holder betydelig lengre enn Owatrol D1/2 behandling. Må snart ta mine dører også, det er rundt 16 år siden sist de fikk 3 strøk UVR og de er slett ikke pene lenger. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 minutt siden:

Jeg har brukt Benar UVR, synes den holder betydelig lengre enn Owatrol D1/2 behandling. Må snart ta mine dører også, det er rundt 16 år siden sist de fikk 3 strøk UVR og de er slett ikke pene lenger. 

Jeg har alltid brukt D1, D2 på tresnekka, som forige eier.

 

Interessant at noen har bedre erfaring med Benar. Kan jeg kanskje med fordel bruke Benar til videre vedlikehold uten å fjerne D2 først . .?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Interessant at noen har bedre erfaring med Benar. Kan jeg kanskje med fordel bruke Benar til videre vedlikehold uten å fjerne D2 først . .?

 

Jeg vil tro at det bør gå greit. Benaren er betydelig mer fleksibel, og holder derfor bedre.

 

Jeg hadde tidligere hus med alle dører og vinduer i teak, og hadde en stor jobb ca hvert annet år med skraping, 15-20 strøk med D1 og 3-4 strøk med D2 med en dag mellom hvert strøk. Og syntes det var flotte greier, selv om det ikke holdt mer enn et par år. Men så bestemte jeg meg for å å prøve Benar UVR, og det var en helt annen verden. 3-4 strøk, der det første ble tynnet med white spirit, og dører og vinduer holdt seg fine i fem-seks år i stedet. Og med mye mindre innsats. Så jeg har gått fra å være svoren Owatroltilhenger til noe helt annet:wink:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 10 timer siden:

Kan jeg kanskje med fordel bruke Benar til videre vedlikehold uten å fjerne D2 først . .?

Bare vær obs på at Benar (uansett variant) ikke trives med mekanisk slitasje. Så slikt som skutesider som kommer i kontakt med fendrer og brygger hadde jeg heller fortsatt med Owatrol D2, da den på tross av at den går under kategorien «myk lakk» fremdeles er mer slitesterk mekanisk enn Benar. Men på vindskjerm og luker som ikke får oppleve noe særlig tråkk eller mekanisk slitasje er Benar gull. Blir gjerne litt mer gyllen i fargen enn Owatrol, men det er ofte vakkert med litt gyllent preg, det synes i alle fall jeg😊

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...