Jump to content

Er bruktprisene relativt høye nå pga Covid-19 og svak valuta?


dennrick

Recommended Posts

Jeg følger også nøye med på en del båter og de fleste har vært svært høyt priset. Men siden litt før og spesielt etter sommeren har de ikke blitt solgt selv med ny pris og ny pris. Vanlig at det er tøffere å selge etter sommeren. Mem det kan snu en del mer denne gangen. Vi får se, kan muligens være gode priser og fallet kanndrøye et år eller to til også, men dersom det blir dyrere å ha båt og flere vil selge og rentene går opp osv osv så har vi nok sett pristoppen.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Tror ikke prisene på litt større bobåt faller veldig mye, men jeg for min del, kunne godt tenke meg at det ble litt roligere på vannet. Veldig mye aktiv kjøring på disse som har kjøpt båt de siste åra. Hyggelig at folk koser seg på vannet, men godt sjømannskap er ikke alle forund...

Link to post
Share on other sites

Med ny regjering vil antakelig båt bli merkbart dyrere. Kommer det nye særavgifter på nybåt, herunder hk avgift vil jo bruktbåt holde seg godt i pris, men legges mesteparten av nye avgiftet på drivstoff etc vil kanskje markedet bli dårligere generelt.

Vi får se hva slags elendighet småpartiene greier å få igjennom.

Link to post
Share on other sites

Det er veldig bra at markedet er optimistisk til fremtiden - det er ofte psykologien som styrer folks avgjørelser. I tillegg føler flere at de har mer romslighet økonomisk pga økte boligpriser og lavere renter. Spørsmålet er om det er en korona-boble og om luften siver ut av ballongen eller om den sprekker når markedene normaliseres. Fakta er at vi aldri har sett en slik prisstigning. Sist prisene steg fort var vel 2005-2007, samt slutten av 70-tallet der det var flere års leveringstid på populære båter som f eks nidelv 24. 

I tillegg vet vi at i nedgangstider er det første folk kvitter seg med båter og dyre biler og eventuelt fritidsobjekter, til og med hurtigervervede fritidsboliger.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Gøy å høre at også andre grubler på dette. Jeg har fulgt med på Finn, og lagret båter siden Covid begynte, fordi jeg i utgangspunktet ville holde øynene åpne etter kupp når folk ble permitert - slik gikk det jo definitivt ikke, som vi nå vet. Nå holder jeg i stede øye med markedet for å se om prisene ramler igjen, jeg har lite gjeld og men ikke så høy inntekt, så jeg vil unngå å havne i den situasjonen at jeg må være den som realiserer tapet fra Covid-markedet. 

 

Og nettopp der opplever jeg utfordringen er om dagen, båtmarkedet er ikke som bilmarkedet hvor man kan se på en Avensis fra et gitt år på Finn, og få en god pekepinn på hva noe sånt er verdt. Det gjør at jeg tror du har hatt to type båtkjøpere under Covid, de som bare aksepterer at høye priser er tilfellet om de vil ha båtferie, og de som ikke helt vet hva de gjør, også betaler solid overpris.

 

Den sistnevnte gruppen tror jeg det ligger en del båter ute fra, siden fellesferien var ferdig. Har lagret ganske mange båter som potensielt kunne vært interessante, da 25-35 fot og opp til 200.000 kr. Jeg lagrer både de jeg syntes er et godt kjøp, og de jeg syntes er høyt priset, bare for å få et inntrykk av markedet. Vil si at ca 80% av det som har blitt lagt ut etter fellesferien, som jeg har lagret, ikke har blitt solgt, og noen av de ser ut til å være gode kjøp også. 

 

Så det jeg er spent på nå, er om disse kommer til å realisere tapet. Mistenker at en del folk er opphengt i hva de selv har betalt, og ikke så mye hva markedet kommer til å være etter covid. Har noen i kikkerten, er flink å skru, så jeg har sett på noen lette prosjekter, men det er sånn at jeg tenker jeg føler meg mest komfortabel med å by halve prisen, for at jeg ikke skal være gratis mekaniker på vegne av forrige eier, og i tillegg kanskje realisere et tap. 

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 8 timer siden:

Gøy å høre at også andre grubler på dette. Jeg har fulgt med på Finn, og lagret båter siden Covid begynte, fordi jeg i utgangspunktet ville holde øynene åpne etter kupp når folk ble permitert - slik gikk det jo definitivt ikke, som vi nå vet. Nå holder jeg i stede øye med markedet for å se om prisene ramler igjen, jeg har lite gjeld og men ikke så høy inntekt, så jeg vil unngå å havne i den situasjonen at jeg må være den som realiserer tapet fra Covid-markedet. 

 

Og nettopp der opplever jeg utfordringen er om dagen, båtmarkedet er ikke som bilmarkedet hvor man kan se på en Avensis fra et gitt år på Finn, og få en god pekepinn på hva noe sånt er verdt. Det gjør at jeg tror du har hatt to type båtkjøpere under Covid, de som bare aksepterer at høye priser er tilfellet om de vil ha båtferie, og de som ikke helt vet hva de gjør, også betaler solid overpris.

 

Den sistnevnte gruppen tror jeg det ligger en del båter ute fra, siden fellesferien var ferdig. Har lagret ganske mange båter som potensielt kunne vært interessante, da 25-35 fot og opp til 200.000 kr. Jeg lagrer både de jeg syntes er et godt kjøp, og de jeg syntes er høyt priset, bare for å få et inntrykk av markedet. Vil si at ca 80% av det som har blitt lagt ut etter fellesferien, som jeg har lagret, ikke har blitt solgt, og noen av de ser ut til å være gode kjøp også. 

 

Så det jeg er spent på nå, er om disse kommer til å realisere tapet. Mistenker at en del folk er opphengt i hva de selv har betalt, og ikke så mye hva markedet kommer til å være etter covid. Har noen i kikkerten, er flink å skru, så jeg har sett på noen lette prosjekter, men det er sånn at jeg tenker jeg føler meg mest komfortabel med å by halve prisen, for at jeg ikke skal være gratis mekaniker på vegne av forrige eier, og i tillegg kanskje realisere et tap. 

Men her avslører du vel at du selv er på lik linje med de du mistenker for å være opptatt av hva de selv har betalt? Altså at du ikke vil gi mere enn du mener du kan få igjen. Tipper at de fleste selgere i dag, legger på røret, om du byr halve prisen. Det hadde hvertfall jeg gjort. Kommer du derimot for å se, og du finner flere og dyre feil jeg ikke vet om, kan prisen diskuteres nedover. I størrelse og prisklasse du nevner, er det jo båter med noen år på nakken. Man kan fort bruke opp like mye som prisen, om man skal fornye og renovere mye, selv uten å regne med arbeidstimer, men man kan jo ikke få de gratis fordet. Prisen i forskjell til nytt, gjenspeiler jo nettopp det, delvis brukt opp et sted på skalaen 0-100%. Det blir sjelden noe butikk av det økonomisk, men båtgleden er like stor. Har «tapt» masse penger på gammel båt, men vil ha ting i orden og sikkert. Alternativet hadde vært å være på land. Om det er båter som trenger stell og arbeid, er nok ikke konkurransen så stor om de, så prutningsmonn er det sikkert godt med. Men at du likevel må skru gratis OG tape penger på det, er det stor sjanse for.

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 11 timer siden:

Og nettopp der opplever jeg utfordringen er om dagen, båtmarkedet er ikke som bilmarkedet hvor man kan se på en Avensis fra et gitt år på Finn, og få en god pekepinn på hva noe sånt er verdt. Det gjør at jeg tror du har hatt to type båtkjøpere under Covid, de som bare aksepterer at høye priser er tilfellet om de vil ha båtferie, og de som ikke helt vet hva de gjør, også betaler solid overpris.

 

 

Om en gjør som meg, sjekker litt historiske annonser, sjekker omsatt pris og favorittmerker mange aktuelle båter får en relativt greit overblikk over hva de faktisk omsettes/bør omsettes for. Å betale litt ekstra for båter som er godt holdt og godt utstyrt er naturligvis fornuftig. Og jeg pirker ikke i de siste titusener fremfor å kjøpe meg båt. Å tape noe på den i løpet av de årene jeg skal ha den gjør meg heller ingen ting. 

Men - vi disponerer allerede en båt, og har ikke dårlig tid med å kjøpe en til. Da gidder jeg ikke kaste 100-150 ut av vinduet fra start. Noen titusener er ok. 

 

Nå har jeg deltatt i budrunde, fulgt opp selgere og sjekket andre kilder for å se hva båtene faktisk går for. Det jeg opplever pt er at det er betydelig gap mellom avertert pris og salgspris. Fra 5% til 13% ca. Og da snakker vi kurant prisede båter i god stand og godt utstyrt, ikke de som har lagt på 20-25% ift hva de ga i fjor. De blir ikke omsatt. Mangler tilbakemelding på omsatt pris fra et par som har fått solgt, men fra min side er jeg stort sett ferdig med research. 

For den ene modellen er 700-750 ok pris for godt utstyrt og godt holdt båt. For den andre ca 850-870 for en godt utstyrt og godt holdt båt. Noe lavere for godt utstyrt, men med noen mangler. Pt. er det bare overprisede eller moderat utstyrt/moderat stand båter å finne. Istedenfor å gi "skambud" dropper vi heller å bruke tid på det for øyeblikket. 

Redigert av Weekendmoe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Deler ikke den oppfatningen av markedet, men det spørs hva man ser på. Gode eksemplarer blir ofte solgt raskt, gjerne rundt 3-10 dager, og de ligger ofte +/- 20% høyere en for 2-3 sesonger siden. Har snakket med noen slike tilfeller, og man går jo ikke ned i pris når det er stor interesse fra start. I sommer har det vel heller gått andre vei. Jo lenger ting blir liggende, jo mer aktuellt å gå med på pruting, men da er det gjerne ikke de beste objektene heller. . 

Men det er vel langt mellom de som er på jakt etter båt, som ikke synes båtene er for dyre, uansett årstall og marked. Forøvrig skal jeg hverken selge eller kjøpe, bare følger med av nyskjerrighet. 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 11 timer siden:

Men her avslører du vel at du selv er på lik linje med de du mistenker for å være opptatt av hva de selv har betalt? Altså at du ikke vil gi mere enn du mener du kan få igjen. Tipper at de fleste selgere i dag, legger på røret, om du byr halve prisen. Det hadde hvertfall jeg gjort. Kommer du derimot for å se, og du finner flere og dyre feil jeg ikke vet om, kan prisen diskuteres nedover. I størrelse og prisklasse du nevner, er det jo båter med noen år på nakken. Man kan fort bruke opp like mye som prisen, om man skal fornye og renovere mye, selv uten å regne med arbeidstimer, men man kan jo ikke få de gratis fordet. Prisen i forskjell til nytt, gjenspeiler jo nettopp det, delvis brukt opp et sted på skalaen 0-100%. Det blir sjelden noe butikk av det økonomisk, men båtgleden er like stor. Har «tapt» masse penger på gammel båt, men vil ha ting i orden og sikkert. Alternativet hadde vært å være på land. Om det er båter som trenger stell og arbeid, er nok ikke konkurransen så stor om de, så prutningsmonn er det sikkert godt med. Men at du likevel må skru gratis OG tape penger på det, er det stor sjanse for.

 

Jeg syntes jo ikke de to tingene er helt sammenlignbare, Gullfisk. Det at jeg ikke er interessert i å betale en kunstig overpris i en kort periode, eventuelt at jeg skal ta ansvaret for å realisere tapet for noen som handlet i affekt og uten oversikt når sydenferien gikk skeis, det syntes jeg blir noe helt annet. Og dersom markedet trenger tid på å stabilisere seg, så venter jeg heller et ekstra år. Orker ikke at en båtsommer skal koste meg 50.000 _ekstra_ fordi jeg ikke hadde is i magen. 

 

De båtene jeg ser som jeg mener burde gått for halve prisen går litt på tilstanden de beskriver i annonsen. F.eks så jeg en båt på 28 fot hvor kalesje måtte byttes, styring måtte byttes og drev måtte byttes. Den skulle han ha 150.000 for. Båten i god stand hadde man betalt 200-250.000 for. Jeg har IKKE tenkt til å være hans gratis mekaniker, for når deleprisen alene på de tingene han vet om / har opplyst om er betalt, så er man oppe i markedspris. Da blir det idioti å kjøpe til den prisen, da er det ingen grunn til å ikke bare kjøpe en strøken båt i stede. 

Sånn har jeg alltid gjort det, og jeg har eid mye båt/biler/motorsykler. Skal jeg overta andres defekter, så skal jeg ha noen hundrelapper i timen for å utbedre det, om ikke kjøper jeg jo bare på forhandler med garanti i stede. 

 

Weekendmoe skrev for 8 timer siden:

 

Om en gjør som meg, sjekker litt historiske annonser, sjekker omsatt pris og favorittmerker mange aktuelle båter får en relativt greit overblikk over hva de faktisk omsettes/bør omsettes for. Å betale litt ekstra for båter som er godt holdt og godt utstyrt er naturligvis fornuftig. Og jeg pirker ikke i de siste titusener fremfor å kjøpe meg båt. Å tape noe på den i løpet av de årene jeg skal ha den gjør meg heller ingen ting. 

Men - vi disponerer allerede en båt, og har ikke dårlig tid med å kjøpe en til. Da gidder jeg ikke kaste 100-150 ut av vinduet fra start. Noen titusener er ok. 

 

Nå har jeg deltatt i budrunde, fulgt opp selgere og sjekket andre kilder for å se hva båtene faktisk går for. Det jeg opplever pt er at det er betydelig gap mellom avertert pris og salgspris. Fra 5% til 13% ca. Og da snakker vi kurant prisede båter i god stand og godt utstyrt, ikke de som har lagt på 20-25% ift hva de ga i fjor. De blir ikke omsatt. Mangler tilbakemelding på omsatt pris fra et par som har fått solgt, men fra min side er jeg stort sett ferdig med research. 

For den ene modellen er 700-750 ok pris for godt utstyrt og godt holdt båt. For den andre ca 850-870 for en godt utstyrt og godt holdt båt. Noe lavere for godt utstyrt, men med noen mangler. Pt. er det bare overprisede eller moderat utstyrt/moderat stand båter å finne. Istedenfor å gi "skambud" dropper vi heller å bruke tid på det for øyeblikket. 

 

10% prutningsmonn er det på "alt" som selges brukt normalt sett, om man er litt kremmer. Men det er ingen vits å bruke tid på noen som har en helt urealistisk pris. Men oppigjennom årene har jeg opplevd alt mulig, også de som prøvde å stå knallhard på pris, også viste deg seg at banken forberedte tvangssalg. Akkurat det siste var en bil jeg kjøpte, han skulle ha 185.000, bilen var dønn strøken og veldig verdt det. Betalte 127.000 til slutt. Solgte den forresten 1 mnd senere til 185.000 etter å ha tatt noen gode bilder. 

 

Gullfisk skrev for 4 timer siden:

Deler ikke den oppfatningen av markedet, men det spørs hva man ser på. Gode eksemplarer blir ofte solgt raskt, gjerne rundt 3-10 dager, og de ligger ofte +/- 20% høyere en for 2-3 sesonger siden. Har snakket med noen slike tilfeller, og man går jo ikke ned i pris når det er stor interesse fra start. I sommer har det vel heller gått andre vei. Jo lenger ting blir liggende, jo mer aktuellt å gå med på pruting, men da er det gjerne ikke de beste objektene heller. . 

Men det er vel langt mellom de som er på jakt etter båt, som ikke synes båtene er for dyre, uansett årstall og marked. Forøvrig skal jeg hverken selge eller kjøpe, bare følger med av nyskjerrighet. 

 

Har bare sett på markedet under 200.000, og det virker som om det er mange som har prøvd seg på en "hvem vet, det finns jo alltids en desperat idiot" pris. Værste er vel den seilbåten som ligger ute til 100.000 nå, den ser seriøst ut som en spøkelsesskip som har drevet rundt på havet i 10 år. Motor er gjennomrusta og båten ser ikke ut. Han blir jo aldri i livet å få solgt den naturligvis, men jeg tror ikke man hadde prøvd på den typen pris i et normalt marked heller. 

 

Som sagt, det er mye som blir liggende lenge i den prisklassen. Tror det handler om litt sånn småfrekke forsøk på å utnytte et desperat marked. En del prøver rett og slett å lure folk mener jeg. 

Redigert av Raymond Engmark (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beste er jo de annonser som ennu ikke har redigert bort.

"Båten klargjøres for sesongen og sjøsettes 1 Juni"

Når båten da ennå ikke er solgt ut i September, ja da bør det være tydelig at prisen ikke er realistisk.

 

Men som nevnt over, så er nok mange av disse folk, som kjøpte dyrt i 2020, å nu vil ha igjen det de betalte, samt eventuelle mer utgifter de har hatt.

 

Ligger jo mye ut med gamle 40 motorer og like gamle ford motorer i ymse stand.

Disse vil ikke folk med erfaring betale dyrt for. så da blir det fort vanskelig å selge når marked roer seg, som det nok har gjort nu, spesielt for båter i den billigere ende.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 11 timer siden:

 

det siste var en bil jeg kjøpte, han skulle ha 185.000, bilen var dønn strøken og veldig verdt det. Betalte 127.000 til slutt. Solgte den forresten 1 mnd senere til 185.000 etter å ha tatt noen gode bilder. 

 

Så da var bilen mere verdt når du skulle selge, enn når du skulle kjøpe, uten å ha tilført noe verdi... 

Men når båtmarkedet har beveget seg så prisene går opp, og du synes det er dyrt, da er det bare kunstig høyt?

Enig i at det er mye rart til salgs, men det er vel generelt sånn at de som skal kjøpe, synes det er for dyrt/vil gi minst mulig, og de som skal selge synes det er billig, eller vil ha mest mulig. Tipper det er et fåtall av oss som med hånda på hjertet kan si at de ikke endrer modus etter om man er kjøper, eller selger. Da ender man vel opp med å kritisere seg selv, på motsatt side av bordet:rolleyes:

 

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 4 timer siden:

Så da var bilen mere verdt når du skulle selge, enn når du skulle kjøpe, uten å ha tilført noe verdi... 

Men når båtmarkedet har beveget seg så prisene går opp, og du synes det er dyrt, da er det bare kunstig høyt?

Enig i at det er mye rart til salgs, men det er vel generelt sånn at de som skal kjøpe, synes det er for dyrt/vil gi minst mulig, og de som skal selge synes det er billig, eller vil ha mest mulig. Tipper det er et fåtall av oss som med hånda på hjertet kan si at de ikke endrer modus etter om man er kjøper, eller selger. Da ender man vel opp med å kritisere seg selv, på motsatt side av bordet:rolleyes:

 

 

 

Nei, bilen hadde samme verdi, markedet var på rundt 185.000 kr, men bilen stod litt utilgjengelig i Nord-Norge. Jeg hentet den inn til en større by, og hadde gode avtaler igjennom jobben på frakt landet rundt, og også av den grunnen ble den solgt. For selger var det jo også et godt alternativ, dersom en bil tas til inkasso, så sitter du igjen med utrolig lite igjen, etter alle involverte har tatt sin del av kaka. Jeg kjøpte den billig, fordi jeg ikke måtte ha bilen. 

 

Båtmarkedet er da kunstig høyt nå, vil du faktisk bestride det? Covid og manglende sydenreiser har jo levnet nordmenn sulteforet på opplevelser, og med feriepenger som brenner i pengeboken - også kjøper de båt i affekt, uten å kunne noe særlig om det å ha båt, hvordan er å eie en båt eller kjenne til båtmarkedet fra før av, så de betaler overpris, som de ikke har innsikt nok til å skjønne vil mest sannsynligvis bli et tap. Når disse attpåtil møter litt bølger, tekniske problemer, bekymret kone, manglende og dyre båtplasser, forbløffende dyre service og lagringskostnader +++, så vil den sydenturen nå begynne å virke veeeldig forlokkende igjen. Om du kjøpte en 25 år gammel båt til 250.000 under covid, så tror jeg du må regne med å realisere et tap på 50.000 eller mer ganske kjapt fremover. 

 

Og så klart endrer man modus ut i fra hvilken side av bordet man sitter på, det gjelder alt her i livet. Men merkelig nok, så var det veldig mye mindre variasjon hva som var ansett som rett pris for 2 år siden, enn nå. Men i en veldig stor del av tilfellene, så ender det jo bare opp med båter som blir liggende på Finn til det står "frist utløpt". Før eller senere må verditapet realiseres, sånn er det bare. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at markedet er som det er som et resultat av tiden vi lever i. Synes ikke det er noe kunstig i det, selv om det er dyrere nå, enn for et par år siden. Da kunne man like godt kalt det kunstig lavt fra 2008 til 2018/19. Korona har endret verden, og flere markeder, råvarepriser etc. Ligger ikke noe automatikk i at det skal gå tilbake, og at nivået er kunstig. De fleste tenker jo når ting blir åpnere, vil ting gå tilbake igjen, men personlig tenker jeg at kanskje renteøkninger vil være en større driver i så måte, enn åpning for reiser. Blir spennende å se neste sesong hva som skjer. Ellers enig i at det ligger mye rart til salgs, men det som er bra og kurant, er min erfaring at det omsettes raskt selv om priser er høyere enn for et par år siden. Skal man ha ned prisen vesentlig, må nok det gjøres der det er litt arbeid å gjøre. Men å kunne trekke fra full nypris på det som er slitt, og i tillegg få betalt for arbeid, har jeg ikke særlig tro på. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har fulgt med på noen båter. Veldig mange av de er ikke solgt og en del har nå redusert prisene med 10-15%. Mens en del andre ligger ute til samme pris eller er tatt bort fra finn.

De som helst må selge unna vil jo måtte prise ned til de finner en kjøper. De som kan vente avventer.

 

Hva er dere andre som følger med sitt inntrykk av bruktbåtmarkedet nå?

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Nøyaktig det samme som deg. Jeg har fulgt 5 spesifikke båter og kun en er solgt. Så inaktiv. De ble lagt ut for salg i det vinduet jeg spekulerte i i trådstart tittelen. Det er mulig dette vinduet nå er lukket.

 

Bakgrunnen for å skrive det er at vi nå i kjølvannet av pandemien opplever en verden som er i fullstendig ubalanse, og som både skal starte opp igjen samtidig som den møter utfordringer.

 

Energikrise globalt pga høye priser på kull, gass og olje. Spesifikt i Europa ser vi høye strømpriser som nok er et resultat av politiske beslutninger.

 

Transport og logistikk - høyere priser og lengre ledetider

 

Ikke minst alle innsatsfaktorer (råvarepriser) som går til himmels. Dette betyr jo dyrere nye båter.

 

Men summen av alt sammen er bare mer usikkerhet, vil jeg tro.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ja, enig i det du skriver. En kraftig prisøkning er jo samtidig gjerne ikke volumdrivende, men fører til at kun de som absolutt må kjøpe tingene vil slå til, mens de som ikke egentlig har behov vil avvente. 
 

Leste et sted at «sjøen for alle» båtmessen slet med å få nok utstillere. Trolig pga at de fleste båtprodusenter sliter med levering og samtidig har det jo gått greit å ha egne små lokale messer og fortsatt selge bra. Trist, for jeg har en tradisjon med den messen der. Da er liksom våren kommet. Håper den overlever.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Scand 360 dc skrev 5 minutter siden:

Mange mente prisen på båt ville stupe, når alle er vaksinert og alt er tilbake til 2019. Vi er bare noen måneder fra vårsleppet. Om det blir prisras på bruktbåt blir jeg overrasket må jeg innrømme.

Vi er vel langt ifra tilbake til 2019 tilstand. Fremdeles mye regler/restriksjoner for reise rundt om. Å ser ut som det kan bli verre fremover. Så er mange som ikke reiser. Så er nok en del som avventer om de skal selge/beholde.

 

Men ligger en del 80 tals båter ute, som det er tydelig de sliter å selge. Så tenker marked for disse gamle båter, som ofte krever renovering/vedlikehold nok har krympet en goe del. Nyere båter der imot er det nok enklere å selge.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 9 minutter siden:

Ifølge Seilmagasinet i dag, har https://www.scancat.no allerede begynt å selge 2024 modeller.

Andre leverandører sliter også med å få fatt i nok båter.

Produsentene sliter både med å skaffe råvarer og medarbeidere.

Her snakker en jo båter som selges i nok så begrenset mengde. Ikke just disse det ligger flust av i den lokale marina.

Når de har levert et 40-talls båter siden 2004, så er det vel en nok så liten leverandør her hjemme. 

Er nok mer rett å se på marked for Finnmaster/Yanmarin/pilothus båter++ om en skal tolke marked generelt.

 

En hører jo forhandlere sliter med å få nok båter. Men spørs nok hvor mye det stemmer. Ser jo de lokale forhandlere her nede har masse annonser ute med nye båter, som de ikke fikk solgt i sommer. Så er ikke sikker på marked er så varmt lengre som noen kanskje gir inntrykk av. Men klart de nok håper å få solgt mer om de snakker som var det omtrent tomt for båter.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 57 minutter siden:

En hører jo forhandlere sliter med å få nok båter. Men spørs nok hvor mye det stemmer.

Tråden startet med båter mellom 35 og 40 fot.

Ifølge de største leverandørene, sliter de med å skaffe nok båter i den størrelsen.

Produsentene sliter også med å produsere nok båter globalt.

 

Når det gjelder mindre båter, har vel folk fått øynene opp for at det er forskjell på kvaliteten.

Folk vil jo gjerne ha en båt som tåler å bli brukt, fordi om det er litt skvalpesjø på fjorden.

Så i den forbindelsen, kan det være at en del av de nyere kjipe båtene vil slite litt med salget.

Yanmarin og Finnmaster, hører vel inn under kvalitetsbåter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...