Jump to content

Er bruktprisene relativt høye nå pga Covid-19 og svak valuta?


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Følger litt med på FINN, og mitt inntrykk er at båtene er ganske bra priset nå, dvs høyt. Jeg ser da på båter omkring 35-40 fot, samme som jeg har idag.

 

Hva tenker dere? Er det slik ? Og skyldes det at vi ikke får lov til å reise, så etterspørselen etter båt har økt, samtidig som valutaen vår er svak, slik at ny båt fra utlandet er veldig dyrt ?

 

Når vil så koronasituasjonen roe seg, mon tro? Min amatør-antakelse er kanskje at da vil folk begynne å reise igjen, og tenke at de ikke vil ha båt lengre, ei heller hytte. Altså, vil da bruktbåtprisene og hytteprisene få en liten korreksjon ned?

 

Grubler...... :confused::smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Er av de som har kjøpt båt i høst, kan bekrefte at prisene ligger høyt. Covid er sikker en del av forklaringen. Dessuten har de fleste båtleverandører har varslet prisoppgang i 2022 grunnet råvarepriser. Hørt flere nevne mer en 10%. Dette bidrar nok også til å holde prisene oppe.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Tror du er på sporet @dennrick

 

Samtidig, det har blitt solgt forholdsvis få båter i klassen 35+ etter finanskrisen. Dette, i kombinasjon med ugunstig valuta på nye båter som i hovedsak importeres, bidrar til å holde prisnivået på brukte båter oppe. 

 

Så får vi se hvordan dette utvikler seg når koronaeffekten etterhvert avtar. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Prisene er helt galskap, og folk er helt gale etter båt!

 

båter som gikk for 1,5-1,8 for 3 år siden blir nå lagt ut for 2-2,3 mill og dem blir solgt fort og for prisant.

 

mange båter selges lenge før dem når Finn til blodpriser.

 

båter som ble kjøpt for 3 år siden for 2,2-2,5 prises nå til godt over 3 mill

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 20 minutter siden:

Jeg vet det var helt vilt i fjor sommer men hadde regnet med nedgang i år fordi mange av dem som kjøpte båt i full fart i fjor bl.a pga reiserestriksjoner kom til å oppdage at båtlivet kanskje ikke var det rette likevel men jeg tok vist  feil

 

Ja kanskje ikke...tror mange følte det var reiserestriksjoner denne sommeren også...veldig mange som ferierte hjemme....

Men til neste år får vi se...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at det er veldig mange som er usikre enda på hva som skjer til neste år. Dette kombinert med høye råvare priser og det faktum at det produseres mindre båter enn tidligere kan gjøre at båt prisene holder seg til neste år. Har også vært ett problem med å skaffe deler og lignende på grunn av corona`n. Valgte selv å feriere i Norge i år. Hadde tenkt å feriere i båten, men ble bil ferie på grunn av vanskeligheter med å skaffe deler til båten fort nok. Hadde tenkt å ta med meg jolla mi på ferie, men fikk ikke tak i hengerfeste til nye bilen min i tide heller... 

Link to post
Share on other sites

Nøtterøy skrev for 11 timer siden:

I følge Norges Bank vil vi få flere renteøkninger fremover, det vil helt sikkert også innvirke på fremtidige bruktbåt priser.

 

Renteoppganger som vel har vært spådd en fem - seks år allerede?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket nylig med en båtforhandler. Nybåtprisene er dyrere pga. dyr krone. Bruktbåter er dyre pga. stor etterspørsel. Men det interessante er at det ikke ble importert så mye flere nye båter i 2020 og 2021 enn tidligere. Så markedet er ikke større, det er bare heitere. Altså er det mer omsetning på eksisterende båter, ikke større produksjon. Som kjent gir høy etterspørsel høyere priser.

 

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser etter Askeladden P66 på Finn. de er i utgangspungtet priset 200 båtlapper over tilsvarende Franske i samme størrelse, men ser ut som de er gått opp enda 50-80 båtlapper nå!  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

 

Renteoppganger som vel har vært spådd en fem - seks år allerede?

Litt rart det der med renter, for på meg virker det som de fleste er mest opptatt av hva renten er når de tar opp lånet, til tross for at de skal ha lånet i 20-30 år på bolig hvertfall.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 30 minutter siden:

 Nybåtprisene er dyrere pga. dyr krone. 

 

 

Tror du mener dyr euro/dollar grunnet svak (billig) krone?

 

Rentenivået; Man kan i dag få boliglån med fast rente på tre år til 2,02%, fem år til 2,20% og ti år til 2,33% hvilket for meg indikerer at markedet ikke helt tror på de store renteoppgangene på en stund. Fasiten vet vi om tre, fem eller ti år.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er i samme situasjon. Vurderer båtkjøp, men ikke interessert i å betale overpris ift hva båtene "normalt" går for. Å tape flere hundre K på noen år fordi markedet normaliserer seg gidder jeg ikke, men vi har tid til å vente :)

 

For å finne "rett" pris bruker jeg skipsregisteret, historiske Finn-annonser fra diverse kilder samt følger med på hva som blir solgt og hva som blir liggende. 

 

Det jeg har merket meg så langt er at enkelte båter selges relativt raskt uten at jeg ser hvorfor, noen blir liggende og utløper, noen får prisreduksjon uten å bli solgt. Båtene som er priset "rett" mtp historiske priser selges kjapt. Selgere som har hatt båten et år og forsøker å legge på 150k på prisen blir sittende med båten. I hvert fall blant de annonsene/båttypene jeg ser på akkurat nå. Jeg har favorittmerket et godt tosifret antall båter som jeg følger med på, og det er mange som har blitt liggende nå siste måned. Usikker på om det er vanlig høst, eller om det er litt stopp i omsetning av høyt prisede båter? Samtidig, når forrige eier iht Skipsregisteret har betalt 780 for 2-3 år siden og prøver seg på 900 uten store oppgraderinger av båt er jeg usikker på hva responsen blir om vi byr 800. Eller - det skal sies at en som kjøpte for 790 har prøvd seg på 990. Jeg antydet potensielt bud rundt 820-830, som etter min mening er en OK pris. Da fikk jeg tilbakemelding om at vi var for langt fra hverandre prismessig, og båten ligger nå usolgt på 3 eller 4 uken.  Holdt på å kjøpe en lignende båt for 800, men den endte på 820 og den var litt for sliten til prisen. 

 

Første av 5-7 renteendringer kommer nå i september. Rentene skal opp en del, selv om det er fra bunn-nivå opp til fortsatt ekstremt lave nivåer. Men med størrelsen på lån mange har nå vil det merkes, selv om målbildet fortsatt er svært lave renter. Når rentejusteringene kommer jevnt og trutt er det nok en del som vil revurdere båt, både kjøp og eierskap. Flyselskapene melder også om økende pågang, så jeg tenker vi venter med kjøp til våren med mindre rett båt til rett pris skulle dukke opp. Lar vinterens renteendringer og forhåpentligvis videre åpning av verden jobbe for oss. Våren er egentlig litt for tidlig om en vil treffe bra markedsmessig. 1-1,5 år er antakelig bedre. Men skal en først tenke veldig langsiktig er det bare å vente på en solid korreksjon mer i retning av "finanskrisen". Da er det mange som må dumpe båt og en kan gjøre skikkelige kupp. Og så lenge gidder vi ikke vente :) 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvorfor det er relevant hva eier har gitt for 2-3 år siden. Regner ikke med at man i 2008, da de fleste bruktbåter falt betraktelig i verdi, ville gitt bortimot det dobbelte fordi selger hadde gitt det for 2-3 år siden. Det er nok som det alltid har vært. De grådigste selgerne blir sittende med sin båt, og de som er mere opptatt av kupp enn å være på vannet, får flere sommere uten båt. Min erfaring er at dette ofte er samme personlighet på forskjellig side av bordet. 

Utfra det jeg har fulgt markedet, ser det ut som jeg med den ene båten ville hatt gratis båt i fem år, mens den største ville gitt en fortjeneste på mellom 250-350k på tre år, men jeg skal nyte dagene på sjøen med begge. Spennende å se hva neste vår bringer, men er ikke fullstendig overbevist om at det blir fall, pga økte råvarepriser. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er viktig å skille de godt holdte båtene fra de som er tilsvarende og kanskje ikke fullt så godt holdt. Noen lagrer jo flotte båter ute om vinteren, uten tanke på at treverk, interiør, materialer osv ikke har like godt av å stå ute om vinteren over flere år, i forhold til om de hadde stått innelagret. I tillegg er det jo mye slurv på vedlikehold. Så en Marex 350 cc er ikke en marex 350 cc. De best holdte eksemplarene går vel uansett fort unna til gode priser, mens de som blir liggende prøver gjerne å få samme priser uten at de nødvendigvis er like fint holdt.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Båtprisene har økt betydelig og er kunstig høye - og jeg tipper det vil bestå i minst to til tre år til. Det at de avretrete prisene vil ligge kunstig høye en stund må ikke misforstås med at man om to år vil få solgt til samme pris. Båter tar lang tid å selge, og prisnedgangen tipper jeg ender med å gå langt saktere enn prisoppgangen. Covid gjorde folk desperate og overivirige.

 

Det har kommet mange nye båteiere på markedet som følge av Covid. For mange vil ikke opplevelsen og bruken ha stått til forventningene - for hele familien. Det vil nok kunne ta både en og to sessonger til med å "prøve" før mange av disse kryper til korset og innrømmer feilskjæret. 

 

Når disse så vil selge båtene sine vil de forvente å få pengene sine tilbake - og det vil sitte langt inne å justere ned prisene nevneverdig. Mange vil ikke senke prisen nok, tidlig nok i sesongen, og vil forsøke igjen neste sessong, og muligens en etter det. Etterhvert vil man få en ketchupeffekt av båter til salgs til lavere pris, og man vil kunne se et kontinuerlig prisfall over noen pr før det stabiliseres. Været vil selvsagt påvirke. Sommeren i år var knall, i fjor ikke fullt så bra.

 

Så mye sagt, mange av de nye båteierne vil ha fått smaken, og etterspørselen vil nok ligge høyere enn det den var forut for covid - bare ikke så høyt som akkurat nå. Mange av disse vil ha trefots-syken - noe som vil bidra til at større båter holder seg bedre enn små båter. Jeg innbiller meg også av at det er spesielt mindre båter som har hatt størst press under covid. Jeg ser feks at en Nidelv 24 snekke averteres for mer enn dobbelt så mye som for 10 år siden. 20 år gamle seilbåter i størrelsen 35-45 fot ser jeg har økt en god del siden 2019, men ikke i nærheten så mye som den gamle snekka mi- kanskje 20-40%? Eldre seilbåter på over 45 fot opplever jeg ikke har økt spesielt mye, men kanskje 10-20%? Jeg har ikke først noen statistikk, men det er det magefølelsen min sier.

 

Jeg tipper vi også i en periode etter covid 19 vil se langt flere båter til leie - før også mange av disse eierne finner ut at det var mer styr enn det var verdt for dem.

 

Dersom verden åpner opp for å feriere i utlandet i god tid før neste sommer - uten nevneverdig risiko - da tenker jeg man vil se et stopp i prisøkningen og et verdifall.

 

Et annet moment er at det har blitt vesentlig dyrere å produsere nytt, og tilbudet av nye båter har ikke klart å holde tritt med etterspørselen - pga covid. Dette vil ikke vedvare, og vi vil se en korrektur i løpet av et år eller to vil jeg tro. Vil vi se en ketchup-effekt av båter som plutselig blir ferdigstilt?

 

Kort oppsummert. Prisene er nok kunstig høye. Samtidig vil det nok ta ganske mange år før vi er på prisnivåer i nærheten av det det var forrut for covid - spesielt for større båter.

 

Jeg ville ikke sitte på gjerdet i noe som kan vise seg å bli til mange år - i påvente av lavere priser, men heller være beredt på at det vil komme et prisfall. Kanskje begrenset det til å  leie neste sommer?

 

Dette er min hypotese - jeg er ingen ekspert på båtpriser utover et fåtall båter jeg følger ekstra godt med på.

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 23 timer siden:

Er viktig å skille de godt holdte båtene fra de som er tilsvarende og kanskje ikke fullt så godt holdt. 

 

Dette er eit veldig viktig poeng. Når det gjeldt Finn.no er det også viktig å hugse på at det er mykje ein ikkje ser i ein annonse, og at bileta kan lyge. Då me skulle kjøpe båt var me på visning på to ulike. Begge såg bra ut på bileta, men begge hadde litt for få bileter til å danne seg eit skikkelig inntrykk. Men du verda for ein forskjell det var på dei då me fekk sett litt nøyere på dei på visning. Den eine hadde hatt hund om bord som hadde klort/bite i stykker deler av stoffet i møblene. Dørhåndtakene var slarkete og overflatene slitt. Motoren hadde rust langt oppover blokka. Eigaren kunne opplyse at han hadde hatt vanninntrenging i båten, uten at dette var nemnt i annonsa. Båten låg på ein værhard stad ute i havgapet, men strekkavlastere hadde han ikkje. "Det bruker eg ikkje!" var svaret eg fekk. Båten vart liggende for salg til annonsa var utløpt.

 

Så gjekk me på visning på den andre båten, som var 5 år eldre. Selgeren, som var litt oppi åra hadde brukt båten saman med kona i 16 år. Dei hadde stelt samvitttighetsfult med båten i alle år, og inventaret såg jo ikkje ut som det var meir enn nokre få år gamalt, sjølv om alt var originalt. Båten var særs godt holdt.

 

Så når enkelte båter er prisa høgt og andre lavt så kan det hende det gjenspeiler at selgar anerkjenner slitasje og småfeil på båten, sjølv om det ikkje er spesifisert i annonsa. Og når nokon båter blir liggende lenge på marknaden og andre vert solgt fort, sjølv om pris og modell er den same, så kan det hende at potensielle kjøparar som har vore på visning har opplevd at den eine var overprisa mens den andre ikkje var det.

 

No er dette kanskje litt off topic med tanke på priser i forbindelse med pandemi, men eg trur at båter som er godt holdt vil holde seg stabile i pris lenger enn dei som ikkje er fullt så godt holdt, då mange er opptatt av eit trygt og forutsigbart båthold.

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 4 timer siden:

Båtprisene har økt betydelig og er kunstig høye - og jeg tipper det vil bestå i minst to til tre år til. Det at de avretrete prisene vil ligge kunstig høye en stund må ikke misforstås med at man om to år vil få solgt til samme pris. Båter tar lang tid å selge, og prisnedgangen tipper jeg ender med å gå langt saktere enn prisoppgangen. Covid gjorde folk desperate og overivirige.

 

Det har kommet mange nye båteiere på markedet som følge av Covid. For mange vil ikke opplevelsen og bruken ha stått til forventningene - for hele familien. Det vil nok kunne ta både en og to sessonger til med å "prøve" før mange av disse kryper til korset og innrømmer feilskjæret. 

 

Når disse så vil selge båtene sine vil de forvente å få pengene sine tilbake - og det vil sitte langt inne å justere ned prisene nevneverdig. Mange vil ikke senke prisen nok, tidlig nok i sesongen, og vil forsøke igjen neste sessong, og muligens en etter det. Etterhvert vil man få en ketchupeffekt av båter til salgs til lavere pris, og man vil kunne se et kontinuerlig prisfall over noen pr før det stabiliseres. Været vil selvsagt påvirke. Sommeren i år var knall, i fjor ikke fullt så bra.

 

Så mye sagt, mange av de nye båteierne vil ha fått smaken, og etterspørselen vil nok ligge høyere enn det den var forut for covid - bare ikke så høyt som akkurat nå. Mange av disse vil ha trefots-syken - noe som vil bidra til at større båter holder seg bedre enn små båter. Jeg innbiller meg også av at det er spesielt mindre båter som har hatt størst press under covid. Jeg ser feks at en Nidelv 24 snekke averteres for mer enn dobbelt så mye som for 10 år siden. 20 år gamle seilbåter i størrelsen 35-45 fot ser jeg har økt en god del siden 2019, men ikke i nærheten så mye som den gamle snekka mi- kanskje 20-40%? Eldre seilbåter på over 45 fot opplever jeg ikke har økt spesielt mye, men kanskje 10-20%? Jeg har ikke først noen statistikk, men det er det magefølelsen min sier.

 

Jeg tipper vi også i en periode etter covid 19 vil se langt flere båter til leie - før også mange av disse eierne finner ut at det var mer styr enn det var verdt for dem.

 

Dersom verden åpner opp for å feriere i utlandet i god tid før neste sommer - uten nevneverdig risiko - da tenker jeg man vil se et stopp i prisøkningen og et verdifall.

 

Et annet moment er at det har blitt vesentlig dyrere å produsere nytt, og tilbudet av nye båter har ikke klart å holde tritt med etterspørselen - pga covid. Dette vil ikke vedvare, og vi vil se en korrektur i løpet av et år eller to vil jeg tro. Vil vi se en ketchup-effekt av båter som plutselig blir ferdigstilt?

 

Kort oppsummert. Prisene er nok kunstig høye. Samtidig vil det nok ta ganske mange år før vi er på prisnivåer i nærheten av det det var forrut for covid - spesielt for større båter.

 

Jeg ville ikke sitte på gjerdet i noe som kan vise seg å bli til mange år - i påvente av lavere priser, men heller være beredt på at det vil komme et prisfall. Kanskje begrenset det til å  leie neste sommer?

 

Dette er min hypotese - jeg er ingen ekspert på båtpriser utover et fåtall båter jeg følger ekstra godt med på.


 

 

Jeg tror du har mye rett. En ting til som kan bidra er at mange ikke vet de reelle kostnadene av det å eie en stor båt med ordentlig opplag. I tillegg har flere opplag og båtforeninger justert opp sine priser betydelig i år. Mitt eget ble justert nesten 30% opp med 10 dagers varsel om å godta. 
Dersom det i tillegg blir avgift på diesel på sjøen vil nok mange forsøke å kvitte seg med båtene. Kanskje såpass mange at prisene må ned før de får solgt? Kombinert med at landet vårt åpner og utenlandsreiser åpner igjen.

 

 

Vestlandssong, jeg tror det du sier også kan være helt riktig. Spesielt jo eldre båtene blir, type 12-25 år gamle er vedlikehold og eierhistorikk viktig på kostbare båter. Det er ikke akkurat billig å bytte et DPH drev, eller en stor 25 år gammel dieselmotor (eller kanskje to). Og når leveringstidene øker så går prisene til værs.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Dersom det blir regjeringsskifte Med De Gærneste folka i vippeposisjon kommer du ikke til å få kjøpt motor i det hele tatt.. 😛

Jeg har i år solgt en båt som jeg tapte lite på i løpet av de syv årene jeg hadde den. Ca 5000,- pr år..

Jeg har også kjøpt en annen båt nå i høst. Eier hadde lagt den ut til friske 359’ i våres. Deretter sank den til 299 og 275 før den siste annonsen utløp. 14 dager senere ringte jeg opp selger og dro på visning. Etter noen runder fikk jeg den for 210. Dette tilsvare hva disse båtene lå på i 2019, siden jeg har spart på masse annonser. Jeg klarte å overbevise selger om at markedet er på vei til å normalisere seg etter to unormale korona-år. Det tror jeg på…

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...