Jump to content

Montere webasto i garasjen

joelle

Recommended Posts

Dette blir sånn mitt i mellom båt relater å ikke. 
Men jeg har planer om å montere en webasto eller lignende dieselvarmer i garasjen sånn at jeg får varme når jeg står der ute å skrur. 
Det jeg da tenker på er hva for slags gjennomføring ska jeg ha for eksos? 
jeg har leca opp omtrent 40cm, så jeg har mulighet å borre meg gjennom det. Men det beste ville være å ha eksosen ut gjennom treverk. Det jeg da er bekymret over er varme.

Glassfiber tåler mye varme. Det brukes glassfiberpakning i vedovner, og glassfiberbånd for å isolere turboer. 

Før brukte man bare en enkel gjennomføring i glassfiberbåter for eksosen. Slik er det i min ennå.

Jeg likte ideen om å montere selve varmere ute og føre varmluften inn gjennom veggen. 

Ellers ville jeg nok boret meg ut gjennom Leca, eller laget et "rør i rør" opplegg gjennom treveggen med godt med isolasjon i, slik at ytterrøret ikke blir varmt. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg har en kinavarmer (Eber D4 kopi) i garasjen. Borret overdim hull i panelen og kledde eksosrør med eksosbandasje fra Biltema. Utvendig har jeg to eksospotter etter hverandre, plassert i en "fuglekasse" og kledd i Glava. Eksospottene er for å dempe støy mtp. naboene og fuglekassa er for det estetiske. Det skal sies at varmeeffekten er beskjeden men med utblåsningen plassert rett over arbeidsbenken så hjelper det litt.

joelle skrev for 6 timer siden:

Smart løsning det å, hvordan beskytter du den mot vær å vind?

Jeg har ett halvtak over og i tillegg kjøpte jeg den du ser på bilde. Kostet meg 2700kr inkl frakt fra kinamannen.  Men det er flere som bruker en slik kasse bla. Flere og flere hyttefolk monterer dieselvarmer i slike kasser som er ventilert.

123.jpg

5e10447c82b351263469be11-8-large.jpg

Redigert av Roger og Olina (see edit history)

Nå som det ikke lenger er lov å bruke fossilt brensel til oppvarming, så blir det selvfølgelig brukt biodiesel til disse varmerene deres, eller????

Jeg stiller meg forøvrig også bak det å ha varmefdn ute, og blåse varmluften inn.

I tillegg til at man slipper å tenke på varm eksos igjennom trevegg, får man hele tiden tilført frisk varmluft, og man brenner ikke opp oksygenet i rommet man oppholder seg.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Har du garasje uten mulighet for å strekke 230 volt frem? En elektrisk byggtørker har vel 100% virkningsgrad og varmer stort sett uten bivirkning, som brannfare og eksosforgiftning/oksygenmangel. Siste utgår selvsagt om dieselvarmeren plasseres utendørs, men da tapes enda mer av effekten da man stadig varmer opp kald luft.

Enda bedre er en "terrassevarmer" eller annen infrarød ovn, da man ikke trenger varme opp hele garasjen for å høyne komforttemperaturen.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Honduras skrev for 1 time siden:

Hva er prisen pr kw man får ut av disse varmerne kontra å montere en elektrisk varmevifte/byggtørker?

Fyringsolje gir vel rundt 8 kwt varme per liter. Antar diesel er ca samme. En god passende innstilling er kanskje 2kwt og da holder en liter til en hel kveld med komfortabel varm luftstrøm (og vel så det). Har man ikke behov for et effektuttak på mer enn 2kwt så er vel elektrisitet en no-brainer. 

Redigert av snekkerbod (see edit history)
snekkerbod skrev for 9 timer siden:

Hva med:

Heller kjøpe en byggtørker på Finn som går på diesel, utdtyrt med 30Ø slange på 20 meter. Plasser selve enheten langt unna så unngår du både støy og eksos. kjøpes nesten gratis brukt.

Det finness 2 typer slike, (1) hvor all eksos går sammen med varmen og (2) hvor all eksos går ut gjenom eget uttak. Førstnevnte er absolutt ikke å anbefale i et forholdsvis litee rom man skal oppholde seg i, sistnevnte kan best utnyttes ved å stå i samme rom, da eksos kan ledes ut via rør og varmen fra dette være med på å varme opp rommet. Lyden blir man selvsagt ikke kvitt, men den er et lite problem i det hele i forhold til eksempel 1.

Lagt til. Hva som er en no brainer ved elektrisitet forstår jeg ikke. Det absolutt enkleste og rimeligste av alternativene, om man ikke har meget lang vei å strekke kabel.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Den store fordelen med dieselvarmer i garasjen er vel at man kan få litt høyere effekt. De fleste har vel en begrensning på strømkursen i garasjen, og da stopper det fort opp hvis man skal bruke litt annet verktøy i tillegg. For min del har jeg 3x16A, og skal jeg sveise eller bruke dreiebenken utgår det fort å sette på varmeovner. En dieselvarmer som kan gi 4-5kw er da en mulig nødløsning for kalde mekkekvelder. Jeg har også tenkt tanken på dette, men først må jeg få tettet og isolert...

Shore skrev 22 minutter siden:

Det finness 2 typer slike, (1) hvor all eksos går sammen med varmen og (2) hvor all eksos går ut gjenom eget uttak. Førstnevnte er absolutt ikke å anbefale i et forholdsvis litee rom man skal oppholde seg i, sistnevnte kan best utnyttes ved å stå i samme rom, da eksos kan ledes ut via rør og varmen fra dette være med på å varme opp rommet. Lyden blir man selvsagt ikke kvitt, men den er et lite problem i det hele i forhold til eksempel 1.

Lagt til. Hva som er en no brainer ved elektrisitet forstår jeg ikke. Det absolutt enkleste og rimeligste av alternativene, om man ikke har meget lang vei å strekke kabel.

Vi er nok enige. Og no-brainer er å forstå som åpenbart at el er best om behovet er maks ca 2 kw.

Ellers burde ikke eksos og støy være så stort problem ettersom selve varmeapparatet kan plasseres 20m unna garasjen. 

snekkerbod skrev 14 minutter siden:

Vi er nok enige. Og no-brainer er å forstå som åpenbart at el er best om behovet er maks ca 2 kw.

Ellers burde ikke eksos og støy være så stort problem ettersom selve varmeapparatet kan plasseres 20m unna garasjen. 

Eksosen er vel samme uansett hvor langt unna varmeren plasseres. Den dieselbrenneren uten separat eksosuttak sender eksosen gjennom samme sted som varmen kommer, dvs kommer varmen frem, kommer også eksosen frem. Det med varme gjennom 20 meter slange er forøvrig noe jeg egentlig betviler, da er jeg redd det kun er eksos igjen i slangen og det har man neppe bruk for hvis man ikke er suicidal.

Hva er problemet med sterkere effekt enn 2kw elektrisk? Hvis man ikke i tillegg skal bruke sterkt strømkrevende verktøy som Komodo er inne på. TS nevner å skru, det krever neppe mer kraft enn man har i armer og hender. :wink:

Jens_P skrev 6 minutter siden:

Tilgjengelig strøm i garasjen. Ikke uvanlig med kun 10A enfase til garasje. Da er det lite effekt igjen til lys og elektroverktøy (som ikke er oppladbart).

Tror neppe det nødvendigvis er fasit for alle garasjer, ville i såfall vært meget korttenkt. Lite å spare på å legge 2x10 A, fremfor 2x16A, alternativt 3x16A. Kun marginale materialkostnader skiller dette. Siste betinger selvsagt 3 fas til huset. 2x16A burde være uproblematisk for hus/garasjer bygget etter 1970, da man hadde begynt både med en del verktøy og ikke minst motorvarmere. Før dette tenkte man antagelig kun på en skarve lampe eller armatur i garasjen.

Shore skrev for 2 timer siden:

ikke minst motorvarmere

Normal motorvarmer var 500W og kupevarmere normalt max 1200W. 

Dimmensjonert ut fra kun 10A tilgjengelig. 

Ganske normalt med 10A for de som skulle ha garasje kun til oppbevaring av bil i ikke oppvarmet rom.

Absolutt enig i at man bør legge opp til min 16A hvis mulig. 3-fas i garasje er nok for for oss som ønsker å bruke garasjen til andre ting enn parkering av bil. :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Anbefaler heller varme pumpe 6kw

biler og verktøy holder seg bedre når det ikke blir rått. Bremse skiver ruster ikke å holder mye lenger. Hadde i begynnelsen 30 kW diesel brenner men alt isolasjon ble brun av eksosen som du ikke kjente eller så. Og før der ien 12 kW Tarasse varmer funket det og men alt ble dogget ned i fuktighet. 

Vp er jeg veldig fornøyd med å ryker den så kjøper jeg ny omgående 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...