Shore Startet 31.August.2021 Del på Facebook Startet 31.August.2021 Fysj, bare ordet gjør en dårlig. Når en ser spredningsfaren blir det neppe bedre. Er dette den nye "Kongekrabben", men kun med skadepotensialet? Legger sjøbunnen død der den opptrer? "I Zeeland i Nederland dekker havnespyet 95 prosent av havbunnen. – På havbunnen er det jo tusenvis av arter. De graver seg ned i sanden, vokser på hverandre og lever. Det er klart at når denne kolonisjøpungen brer seg utover, så forsvinner jo alt. Den endrer jo økologien fullstendig, sier Svensen. Arter som lever av dyr og planter som lever på bunnen, som leppefisk, blir også selvsagt påvirket av at bunnen blir dekket av havnespy. – Hvordan kan man kjempe mot havnespyet da, hvilke våpen har man? – Nei, det går ikke an å bli kvitt den." https://www.nrk.no/rogaland/havforskningsinstituttet-frykter-invaderende-havnespy-kan-ha-kommet-med-bat-til-norge-1.15630775 Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
nomen Svart 31.August.2021 Del på Facebook Svart 31.August.2021 Huff! Er snart bare å gi opp. Stillehavsøsters, kongekrabbe, amerikansk hummer...og nå sjøspy. Tar aldri slutt dette her🤮 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Shore Svart 31.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2021 Du glemte pukkellaks. Forskjellen er vel at det finnes vel knapt næringspotensiale i havnespy, mens de andre artene kan gi millioninntekter. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Komodo Svart 31.August.2021 Del på Facebook Svart 31.August.2021 Ser ut som en slags svamp. Lurer på om vi kan ha det her hos oss. Ser av og til på f.eks. blåskjell at de er grodd av noe so ligner på dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Shore Svart 31.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2021 Jeg var inne på tanken at Fredrikstadregionen med mange anløp, kanskje ville være utsatt. Håper for all del at det ikke er like ille som det de beskriver. Katastrofe for områdene. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
nomen Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 (redigert) Tenker også på Grenlandsfjordene, som er av de travleste i landet mtp. skipstrafikk. Er ikke nok få m3 med ballastvann som blir pumpet ut i døgnet. Er det ikke krav til at ballastvann skal renses? Redigert 1.September.2021 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Komodo Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 nomen skrev for 1 time siden: Er det ikke krav til at ballastvann skal renses? Jo, det er vel det. Men hvor godt klarer de egentlig å rense det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 Tydeligvis ikke godt nok🙁 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Shore Svart 1.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2021 Ser man på kartet over Zeeland i Nederland, hvor 95% av havbunnen er dekket, tyder det muligens på at denne arten liker seg i brakkvann. Her kommer store elver ut, bl.a. Rhinen. Vet ikke hvordan det er i Stavangerregionen, der den er påvist, men i Hvalerbassenget burde den i såfall ha "gode" vilkår. Kanskje @Komodo skulle varsle https://dugnadforhavet.no/ om mistanken? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Shore Svart 24.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2021 Nye funn. https://www.nrk.no/rogaland/havnespy-spreier-seg-langs-kysten-pa-vestlandet-1.15661472 Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
index Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 Det har allerede kommet ved øya der jeg bor. Ikke bra... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alidal Svart 4.Februar.2022 Del på Facebook Svart 4.Februar.2022 https://www.sdir.no/aktuelt/nyheter/tiltakene-som-skal-redusere-risikoen-for-spredning-av-havnespy/ Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Februar.2022 Del på Facebook Svart 4.Februar.2022 Helt ærlig - er ikke dette like realistisk som å øse havet med bøtte eller lignende?… Hvor går grensa for nye områder? Må jeg slippe båten og la spyet tørke etter passering av Engøy med destinasjon Jørpeland? Dette er skrivebordstiltak i en allerede tapt krig er jeg redd for.. Råd til fritidsbåtbrukere Som fritidsbåtbruker oppfordres du til å rengjøre båten ofte, og sjekke skroget før du skal ut og ferdes i nye områder. Dersom du finner havnespy på eller ved båten, må du sørge for at det ikke kommer tilbake i sjøen. – Legg det på land for å tørke og dø, råder Lundgren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Februar.2022 Del på Facebook Svart 4.Februar.2022 Ser jeg har visse problemer med å overholde dette. Jeg bor og har båtene midt i et slikt havnespyområde, så da burde jeg vel strengt tatt opp båten og vasket den for hver tur til fastlandet. Umulig å få til, rett og slett. Kanskje man burde slippe kongekrabben nedover langs kysten? Den spiser jo alt den kommer over, og etterlater sjøbunnen som en ørken. Men det skaper vel nye problemer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 4.Februar.2022 Del på Facebook Svart 4.Februar.2022 (redigert) index skrev 44 minutter siden: Ser jeg har visse problemer med å overholde dette. Jeg bor og har båtene midt i et slikt havnespyområde, så da burde jeg vel strengt tatt opp båten og vasket den for hver tur til fastlandet. Umulig å få til, rett og slett. Kanskje man burde slippe kongekrabben nedover langs kysten? Den spiser jo alt den kommer over, og etterlater sjøbunnen som en ørken. Men det skaper vel nye problemer... Du må ha Viksunden i såkalt nærkontakt-karantene-havn. Med minnboinn som dekker bunnen. Og bruke sprit som bunnstoff. Redigert 4.Februar.2022 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Februar.2022 Del på Facebook Svart 4.Februar.2022 Fantino skrev 4 minutter siden: Du må ha Viksunden i såkalt nærkontakt-karantene-havn. Jeg går stort sett mellom mine to faste båtplasser, så da får jeg sette opp et karanteneskilt på den i byen Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 4.Februar.2022 Del på Facebook Svart 4.Februar.2022 index skrev for 1 time siden: Kanskje man burde slippe kongekrabben nedover langs kysten? Kommer aldri lenger enn til Sunnmøre. Dette er fastslått flere ganger av (BP)ekspertisen. Henger tett sammen med kiloprisen.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Fantino Svart 4.Februar.2022 Del på Facebook Svart 4.Februar.2022 Er jo trist hele greia - og jeg antar vi ikke vet ennå hvor spyet vil trives, hvor det ikke vil gjøre det og konsekvens for livet i fjordene/langs kysten. Har også inntrykk av at det er andre fenomener vi ikke har full forståelse av, feks at fjorden der jeg opprinnelig kommer fra omtrent kan være tømt for tang og tare litt under flomålet år om annet/smekkfull av kråkeboller - og neste år er tang/tare tilbake igjen og bare par kråkeboller med sosial angst igjen. Som lemenår på fjellet.. Om 100 år er spyet uansett verneverdig. Som de New Zealandske sneglene i Reddalskanalen og floraen på Natvigs Minde i Stavanger (etter ballastjord). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.