Jump to content

VHF internasjonale kanalplan, høye kanalnumre 10xx


Blouberg

Recommended Posts

Beklager mas med nybegynnerspørsmål om dagen (:

Fikk installert VHF i går, prøver å gjøre meg kjent utstyret. Det er er Garmin 215i som er satt inn.

Ser på radioen at det ligger inne "høye kanalnumre" som f.eks k1066 som ligger ved siden av k66. Kikker i den internasjonale kanallista og finner disse "høye" kanalene igjen som simplex kanaler på samme frekvens som skips stasjon på duplex kanalen. F.eks. k1066 er simplex på 156,325.

Brukes dette i Norge? Eller burde disse bare skjules/slettes i radioen?  

Ser at det er "triks" for å komme inn å redigere kanallista på eldre Garmin VHF, så regner med det er noe tilsvarende på denne.

Under er en snip fra den internasjonale frekvensplanen.

 

image.png.11c52d78f26a9e1ddd9adf50dd6f150e.png

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Her er de internasjonale kanalene som også gjelder for Norge.

 

http://trudelutt.com/linker/vhf_kanaler_nor.htm

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 10 minutter siden:

Her er de internasjonale kanalene som også gjelder for Norge.

 

http://trudelutt.com/linker/vhf_kanaler_nor.htm

Hei, ja kjenner denne, men spørsmålet var til den internasjonale planen som er programmert inn i radioen. Der er mulig å velge US,Canada eller international. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Tror vi snakker litt forbi hverandre (:  

Ble bare overasket over de 10xx kanalene som ligger programmert i radioen, og lurte på om dette brukes til noe som helst i Norske farvann.  Tar en prat med Garmin support for å sjekke ut hvordan (om) jeg kan rydde i kanallista.

 

Her en link til den kanallista som ligger i radio: https://www.navcen.uscg.gov/?pageName=apps18

 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Det er kun de kanalene i den første listen som brukes i Norge. De 4-sifrede kanalene har jeg aldri hørt om, men får du en forklaring fra Garmin, er det interessant å få vite det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK, så det det er stort sett snakk om nye navn på eksisterende US-kanaler. Men mindre surr med US-kanaler ble det så absolutt ikke, bortsett for k2020.

 

Men for de av oss som ikke har tenkt å bruke VHF'n i amerikanske farvann, betyr det heldigvis ingenting. Her i våre farvann er det de internasjonale kanalene som gjelder. Så, husk på å sett VHF'n til Internasjonale kanaler.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Her i våre farvann er det de internasjonale kanalene som gjelder. Så, husk på å sett VHF'n til Internasjonale kanaler.

Jepp, og det er da de 4 sifrede  kanalene dukker opp. Er jo ikke annet en "støy" i kanallista, så ikke noe stor greie.   Skal i tukle med dette i morgen, kanskje man kan skjule de på et vis 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Min VHF (Sailor RT 2048) som jeg har hatt siden 1988 har heldigvis ikke noe annet enn de internasjonale kanalene! (og fritidsbåtkanalene L1, L2 og L3)

 

sailor_rt2048.jpg.f702fe994ec8c67f5bed757853f7ad40.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

RR WPC 2015 ble det vedtatt å endre den internasjonale VHF maritim kanalplan.
Ref. appendix 18 https://www.itu.int/dms_pub/itu-r/opb/act/R-ACT-WRC.12-2015-PDF-E.pdf

Først skulle dette implementeres i alle nye maritime VHF radio fra 2017 men det var opp til vær enkelt flaggstat å implementere dette. Dette ble det litt "rot" med da endel kanaler også forsvinner som f.eks kanal 80 som er en viktig trafikksentral VHF kanal. Man fikk problemer med fartøy som kom seilende og ikke hadde kanal 80 tilgengelig. 
Etter en stund så ble dette utsatt og jeg mener nå at dette skal implementeres 01.01.2024. 

Når trådstarter skriver at han har fått VHF med 4 siffer kanaler antar jeg at han har da fått VHF radio med de nye kanalene. Enkelte VHF radioer blir levert både med det nye kanalsettet og det "gamle" kanalsettett. Man må normalt inn i en meny for å velge hvilken kanalsett man ønsker å benytte. 

Kunne være greit å spørre trådstarter om man har følgende kanaler som forsvinner på det nye kanalsettett: kanal 21,22,23,24,25,26,80,81,82,83,84,85,86. De nye kanalene heter: 1019,2019,1020,2020,1027,1028,1078,2078,1079,2079

Link to post
Share on other sites

Hei,

det vil komme ny kanalplan som skal implementeres. Det er en del stater som allerede har implementert det. Grunnen er behovet for flere simplex-kanaler og innføring av datakanaler for datautveksling med e-navigasjon osv.

 

Som Noreide skriver så skal det implementeres rundt 01.01.2024. I Norge har den nye kanalplanen laget kluss for enkelte av arbeidskanalene til Kystradioen, og arbeidet med å endre arbeidskanal er påbegynt men ikke ferdig.

Link to post
Share on other sites

Noreide skrev 8 minutter siden:

Kunne være greit å spørre trådstarter om man har følgende kanaler som forsvinner på det nye kanalsettett: kanal 21,22,23,24,25,26,80,81,82,83,84,85,86. De nye kanalene heter: 1019,2019,1020,2020,1027,1028,1078,2078,1079,2079

Skal ut i båten i morgen for å kikke på dette, er også usikker på om L1,L2,L3 ligger inne.  Radioen er naturlig nok helt ny, kom visstnok til landet på fredag (: 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Noreide skrev 42 minutter siden:

Dette ble det litt "rot" med da endel kanaler også forsvinner som f.eks kanal 80 som er en viktig trafikksentral VHF kanal. Man fikk problemer med fartøy som kom seilende og ikke hadde kanal 80 tilgengelig. 

 

Dette er ikke noe nytt som kan sees i  den oversikten jeg laget for flere år siden med kommentaren for kanalen: "Eldre enheter: duplex, nye mottakere simplex skip/skip. Mottaksfrekvensen 161,975MHz og 162,025MHz brukes nå til AIS,"

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvor skulle jeg tenke på k70 når jeg mener k80? Men det jeg skrev om frekvens for k80 var nok helt feil! Det var for k87 og 88. Det gikk nok litt fort i svingene for meg.

 

Men enn så lenge gjelder det vel at k80 brukes av trafikksentraler her i Norge? Og da som duplexkanal med frekvensene 157,025MHz/161,625MHz, men også brukt som simplexkanal med repeater.

 

Når det blir endring i 2024 skal jeg prøve å huske på ajourføring av listen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

@Noreide jeg har alle kanalene. Så det er nok bare forberedt for framtiden. L1,2,3 lå ikke inne men trikset med skjult meny er det samme på denne som eldre modeller.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 3.9.2021 at 15.08:

Hvor skulle jeg tenke på k70 når jeg mener k80? Men det jeg skrev om frekvens for k80 var nok helt feil! Det var for k87 og 88. Det gikk nok litt fort i svingene for meg.

 

Men enn så lenge gjelder det vel at k80 brukes av trafikksentraler her i Norge? Og da som duplexkanal med frekvensene 157,025MHz/161,625MHz, men også brukt som simplexkanal med repeater.

 

Når det blir endring i 2024 skal jeg prøve å huske på ajourføring av listen.

Det er bare en plass at k80 blir brukt til VTS (Fedje VTS), så den blir nok skiftet. Kanal 18 og 19 som blir brukt hos Horten VTS, Kvitsøy VTS og Kinn VTS blir nok beholdt.

 

Ellers blir dette de nye kanalene:

Kanal 1001
Kanal 1005
Kanal 1007
Kanal 1018
Kanal 1019
Kanal 1020
Kanal 1021
Kanal 1022
Kanal 1023
Kanal 1024
Kanal 1025
Kanal 1026
Kanal 1027
Kanal 1028
Kanal 1063
Kanal 1065
Kanal 1066
Kanal 1078
Kanal 1079
Kanal 1080
Kanal 1081
Kanal 1082
Kanal 1083
Kanal 1084
Kanal 1085
Kanal 1086
Kanal 2006
Kanal 2019
Kanal 2020
Kanal 2024
Kanal 2025
Kanal 2026
Kanal 2078
Kanal 2079
Kanal 2084
Kanal 2085
Kanal 2086
Kanal ASM 1 (2027)
Kanal ASM 2 (2028)

 

Redigert av LI4000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Åij, åij - - Åij!

 

Her må du nok komme med litt mer info med frekvenser og bruk av de nye kanalene og når dette skal innføres. Er dette det systemet som en eller annen gang skal erstatte den eksisterende internasjonale frekvenslisten?

 

Hvor har du dette fra?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Blir lang kanalliste på nye radioer når både gammel og ny kanalplan ligger inne. 

Garmin viser til denne siden for international kanalliste i sin dokumentasjon

 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 11 minutter siden:

Og den listen Garmin henviser til er da svært US-spesifisert?

Tja, de linker til 3 kanalplaner, Intensjonal, US og Canada. I radioen min er det kun ett valg, den internasjonale. Under private kanaler ligger tilleggskanalene pr land. Man må inn i servicemeny for å få tilgang til disse. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...