Jump to content

VHF internasjonale kanalplan, høye kanalnumre 10xx


Blouberg

Recommended Posts

Lars H. skrev for 16 timer siden:

Åij, åij - - Åij!

 

Her må du nok komme med litt mer info med frekvenser og bruk av de nye kanalene og når dette skal innføres. Er dette det systemet som en eller annen gang skal erstatte den eksisterende internasjonale frekvenslisten?

 

Hvor har du dette fra?

Hei,

hvor jeg har det fra - har det fra internt på jobb (Kystradioen). Bakgrunnen for alt dette er både fordi det er mer etterspørsel av simplex-frekvenser og fordi det er mindre bruk av duplex-frekvenser. 

I tillegg så i forbindelse med innføring av e-navigasjon så blir det avsatt to frekvenser til AIS for ASM (utveksling av mer informasjon enn idag).

 

Når det gjelder duplex-bruk i Norge så har bruken halvert seg siste årene - før var ca halvparten vært til bruk for talebruk (f.eks. når du snakket med Kystradioen på kanal 27), mens resten var databruk (en tjeneste som het VHF-data). Nå er data-bruken avsluttet og dermed frigjort en god del kanaler, så nå vil flere kanaler gå over til f.eks. kanal 2, 3, 4, 5, 61, 62, 63, 64, 65 og 66 slik at det samstemmer med den nye kanalplanen.

Link to post
Share on other sites

Takk for grei forklaring fra deg som er "midt oppi dette". Tidligere lå faktisk "min" oversikt på Telenor Maritim Radio sine nettsider! Jeg fikk en gang forespørsmål om de kunne bruke den på sine sider, selvfølgelig med kildeangivelse, og det sa jeg selvfølgelig JA til. Litt stolt over det er jeg jo.

 

Foreløpig forstår jeg det slik at "min liste" er grei nok for oss fritidsbåteiere. Iht. listen Noreide linker til er vel de nye 10xx og 20xx kanalene simplex og beregnet for havnetrafikk. De er også utilgjengelige for min gamle VHF, der er det kun mulig å taste inn 2-siffrede kanalnummer. Ellers blir det jo interessant å se hva kanalene i 8x serien kommer til å bli brukt til. Lit usikker er jeg jo også på kanalene 2x i den listen

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

LI4000 skrev On 4.9.2021 at 17.15:

Det er bare en plass at k80 blir brukt til VTS (Fedje VTS), så den blir nok skiftet. Kanal 18 og 19 som blir brukt hos Horten VTS, Kvitsøy VTS og Kinn VTS blir nok beholdt.

 

)

 

Mener du det kun er fedje Vts som bruker kanal 80?

 

her i fjorden bruker da i allefall Brevik Vts kanal 80 også ennå, som i alle år .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

MaSa skrev for 17 timer siden:

Mener du det kun er fedje Vts som bruker kanal 80?

 

her i fjorden bruker da i allefall Brevik Vts kanal 80 også ennå, som i alle år .

Ja, det stemmer nok. Det er de to, resten bruker ikke kanal 80 (Kvitsøy bruker 18 og 19, Horten bruker 18 og 19, Kinn bruker 18, Fedje bruker 71 og 80).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...