Jump to content

Søk og heving av hummerteiner


Komodo

Recommended Posts

Temaet har vært disikutert i båtforumet også, men åpner like godt en tråd om det her.

 

Hummerfiske og dykking er to av mine favoritthobbyer, og noe jeg egentlig ikke får gjort nok av. Fin kombinasjon på mange måter. Man kommer seg ut og får mange fine naturopplevelser, og som bonus får man seg noen gode måltider. 

 

Men når man fisker hummer er det ikke til å komme fra at det forsvinner noen teiner i blant, og da er det jo fint å kombinere det med å dykke og lete etter teinene man har mistet. Det som har vært litt utfordring er å finne en effektiv måte å få opp teinene man finner. Denne typen dykking innebærer mye svømming, og et høyt aktivitetsnivå. Og hvis man først finner ei teine går det gjerne med en del både tid og energi til å få markert den eller få den opp.

 

Noen ganger finner jeg teiner helt uten tau, men ofte er tauet kappet av en propell, og mangler egentlig bare blåse. Det første jeg testet var å ta med et knippe med spylervæskekanner ned. Jeg boret et lite hull i korken, og tredde kannene inn på en tauløkke som jeg kroket i en D-ring med en karabinkrok. Hvis jeg fant ei teine (eller noe annet) tok jeg av ei kanne, bandt den fast i tauet, tok av korken, fylte kanna ca halvfull med luft fra pusteventilen, og skrudde på korken. Når jeg sendte kanna til overflata var teorien at lufta utvidet seg, og at resten av vannet ble presset ut. Noen ganger kunne man binde teinetauet i kanna (dersom det var tatt i en propell og kappet), andre ganger  brukte jeg en linerull.

 

Men dette viste seg å være en tid- og energikrevende øvelse, som spiste opp verdifull bunntid og gjorde et innhogg i pustelufta. Det neste jeg testet var å bore tre hull i korken på spylervæskekannene. Fram fra roteskuffen fant jeg også en blåsepistol til å sette på vestslange. Kjøpte den for mange år siden, men den hadde aldri blitt tatt i bruk. Tanken var vel at den skulle brukes på å sende opp deco-ballonger. Men den fungerte ihvertfall utmerket til dette formålet. 

 

Blåsepistolen ser slik ut. Det var et lite hull i den, der bøyde jeg til en 2mm rustfri sveisetråd rundt en bisselkrok og sveiste den sammen til en ring. Kunne jo selvsagt brukt en nøkkelring eller en ring til fiskekroker, men erfaringen er at slikt ruster. Dysa på blåsepistolen har en ganske tynn spiss, og passer godt mot det lille hullet i spylervæskekanna.

20210904_213350.jpg.49e88cdd85b6d9d515a0f5a492c562a7.jpg

 

Linerullene jeg bruker er av denne typen. Også kalt fingerspools. Har gjerne med 3-5 stykker av disse.

20210904_213234.jpg.435432fcd5fbfbb9e556aa506825cf72.jpg

 

Men etter noen dykk med dette opplegget syntes jeg det ble for tungvindt. For det første må spylervæskekannene fylles med vann før man går ned, og om de er ubrukt når man kommer opp er de tunge, og må tømmes igjen. For det andre blir det mye motstand i vannet å dra på en haug av disse kannene. For det tredje tar det masse plass i båten å ha en drøss slike kanner liggende. Gidder jo ikke ta dem med hjem for hver gang. 

 

Neste ide jeg fikk var å teste slike oppblåsbare garnblåser. Kjøpte ei slik garnblåse på Biltema og testet, men det var bare søppel. Deretter kjøpte jeg ei blåse på Stokken Båt og Motor, og den var av en helt annen kvalitet. https://nettbutikk.stokken.no/p/13292/6-blaase-myk 

Hvis jeg finner noe jeg skal markere fyller jeg blåsa ca 1/3 eller 1/2 full, avhengig av dybden. Vil jo ikke at den skal sprekke på overflata. Når man tar lufta ut av disse blåsene tar de lite plass i fangstnettet, og er ikke mye drass. Samtidig er de mer enn store nok for å markere et funn. Utfordringen er hvis man finne er teine helt uten tau, og det hender. Lina på linerullen er bare 2mm, men det er ingen problem med bruddstyrken i forhold til å dra opp ei teine på ca 10kg. Problemet er at det er veldig ubehagelig å trekke ei teine etter så tynn line. Et par arbeidshansker er derfor lurt å ha med.

 

Sist jeg var ute skulle jeg lete etter ei teine jeg hadde mistet hvor tauet hadde røket idet jeg skulle ta teina ombord. Jeg visste derfor at om jeg fant teina, så var den uten tau. Jeg tenkte da å gjøre et nytt eksperiment. Tok med meg en spylervæskekanne, og en garnblåse i fangstnettet. I spylervæskekanna hadde jeg gjort fast en kort taustump med en stor bisselkrok. Da vi kom ut på "åstedet" hadde jeg gjort klar en 12kg paraplydregg som jeg festet inn på den ordinære jolledreggen (7,5kg bruce + 5m kjetting) med 7-8 meter tau mellom. Jeg hadde satt waypoint der teina var mistet, og dybden på stedet var 22-24m. Når man ankrer opp på den dybden kan man jo bare glemme de tradisjonelle rådene om 3-5 ganger dybden på ankertau, og i tillegg ønsker man jo å ha tauet så rett ned som mulig, ikke 100 meter vekk. Men jeg hadde flaks. Da jeg kom ned på dreggen gjorde jeg fast en linerull og reelet meg ut for å gjøre et sirkelsøk. Men det var ikke mange svømmetakene jeg tok bort fra dreggen, og der lå teina. Til tross for at teina ble mistet i begynnelsen av oktober i fjor, altså nesten et år siden, hadde ikke råtnetrådene røket. Det var 5-6 krabber og fire hummer i teina som fikk friheten tilbake. Jeg kroket fast spylervæskekanna i teina, og fylte den med luft. Teina ble da 4 kg lettere, og jeg kunne lett svømme bort til dreggen med den. Avsluttet dykket, og gikk opp.

 

Blinket meg så ut et nytt waypoint hvor jeg hadde mistet teiner. Her kom jeg også over ei teine, men denne gangen langt fra dreggen. Også denne teina lå på bunnen helt uten tau. Jeg gjentok prosedyren med å feste ei spylervæskekanne på teina for å redusere teinas vekt i vannet, og denne gangen markerte jeg teina ved å sende opp en garnblåse. Dette fungerte veldig greit, og med den kanna som ga litt ekstra oppdrift var det ingen problem å dra teina opp etter den tynne reel lina.

 

Dette ble fangsten etter den turen.

20210901_181944.jpg.c73935a722e5ad54372b4516c403050e.jpg

 

Håper flere har erfaringer de kan dele i denne tråden, evt. at mine tips kan være nyttige for noen. Målet var i alle fall å finne en mer effektiv måte å markere teiner på, slik at det stjeler minst mulig av bunntiden :smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

I dag tok Søgne Dykkerklubb opp 20 redskaper i hummerreservatet. Mye av innholdet havnet i karene til marinbiologen som har utstilling for barn og voksne på Hellevikdagen.

http://n247.no/?nyhet=14865&tittel=-_Livet_i_fjaera_er_det_mest_spennende

 

Vi bruker 40 kg løfteballonger som vi får av Dykkerforbundet. Plass til 3 i lomma eller ca 18 i nettet.

Hukk fast kroken i redskapen. Sjekk at det ikke er noe tau el du kan henge fast i.

Fyll akkurat nok luft til at redskapen løfter seg, da er det mindre kritisk om du henger fast.

Fyll med blåsespiss eller octopus, aldri hovedventilen.

Svøm vekk med en gang redskapen går opp i tilfelle noe går galt så den kommer ned igjen.

Vi har sendt opp ca 4000 redskaper slik.

Mons

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med bra "fangst" @mons :thumbsup: 20 redskap på en dag er ikke dårlig! 

 

Når det gjelder hevemetoden deres så har vi jo diskutert det før. Måten dere gjør det på er helt sikkert mest effektivt, men det forutsetter et par ting. For det første må man jo ha slike løfteballonger, og de koster en del. For det andre må det være noen i båten som kan plukke opp det som blir hevet. Jeg dykker som regel alene, og har sjeldent noen i båten heller. De gangene jeg har folk i båten er det litt varierende "kvalitet" på mannskapet. Ikke alle som er komfortable med å kjøre rundt og plukke opp redskap. Løsningen min er derfor basert på at jeg ordner den biten selv, enten jeg har folk i båten eller ikke. 

 

På onsdag blir det en ny mulighet. Har fått med en ivrig hobbyfisker nede i havna her til å sitte i båten, og han hadde en posisjon hvor han vet at det er mistet flere teiner. Dette er en habil kar, og da kan jeg legge opp dykket litt mer effektivt enn ellers. Ikke så avhengig av å komme tilbake til båten osv. Men her ute hvor jeg dykker er det som regel mye strøm, så hvis man må ta oppstigning i fritt vann kan man bli ført ganske langt av gårde bare på tiden det tar å gå opp samt et sikkerhetsstopp. Deco prøver jeg å unngå på disse dykkene. 

 

Men det er en ting jeg har stusset på. Jeg har selv mistet mange teiner, 8 stykk bare under hummerfisket i fjor.  I tillegg er det jo mange andre som mister teiner også. Men på de dykkene jeg har hatt de siste par årene må jeg si at jeg har funnet lite hummerteiner. Finner en del av disse billige klappteinene fra Biltema, noen garn, ruser osv., men få hummerteiner. Jeg har derfor begynt å lure på om det faktisk blir stjålet flere teiner enn det jeg tidligere har antatt. Fram til nå har jeg egentlig hatt den intstillingen at de fleste teiner som blir borte enten blir dratt utenfor en kant, eller at tauet blir kappet av en propell. Men nå har jeg hatt ganske mange dykk i områder hvor det blir fisket mye hummer, men jeg har ikke funnet mange teiner...

Link to post
Share on other sites

Med ca 4000 redskaper på 5 år tror vi at tyveriprosenten av de som forsvinner er svært lav.

Mesteparten blir funnet av tekniske dykkere dypere enn 40 meter.

Teiner som har beveget seg nedover skråninger og utfor kanter er mest vanlig.

Svært mange har ikke noe tau, så jeg mistenker dårlig knute.

Til eksempel er pålestikk en bra knute, men på slakt tau som beveger seg i sjøen er den ubrukelig.

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 2 timer siden:

Mesteparten blir funnet av tekniske dykkere dypere enn 40 meter.

Det var nyttig info :thumbsup: Jeg har vel også en mistanke om at mange av de teinene som blir tatt av propeller blir flyttet et stykke før tauet er kappet, evt. at de rett og slett har fått teinetauet ut av propellen, og da er man jo fort ute på dypt vann. Jeg synes allikevel det er påfallende hvor lite teiner jeg har funnet når jeg har dykket på disse kjente hummerplassene de siste par åra. Teknisk dykking driver jeg ikke med lenger, vi får se hva tiden bringer. Straks man begynner med deco bør man ha litt bedre overflateberedskap også, ikke bare hysteriske husmødre (referer ikke til kona nå altså!) og avdankede teinefiskere som sitter i båten :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Denne uka var det flere teiner som skulle opp. Fikk opp ei leppefiskteine som hadde viklet seg inn i to av mine hummerteiner i går, mer om det i "hummertråden" i båtforumet. 

 

Men i går måtte drakta på og flaskene spennes på ryggen. 

På onsdag formiddag ringte en bekjent nede i havna. Nevøen hans (som også fisker hummer) hadde satt fast samleteina si i bunn, og etter gjentatte forsøk klarte de ikke å få den løs. Å sende ned en dykker var eneste håp mente de. Det er sjeldent at jeg får slike telefoner, men jeg stiller selvsagt alltid opp for både kjente og ukjente i slike kniper. Senere samme dag ringte det tilfeldigvis en annen kar som jeg ikke kjente. Han hadde fått telefonnummeret mitt via-via-via osv, og hadde et problem. Han hadde to teiner som hadde viklet seg i hverandre, og de hadde igjen viklet seg inn i enda ei teine som tilhørte en annen kar. Og alle disse tre teinene satt helt fast i bunn. De klarte å løfte litt opp, men så ble det tyngre og tyngre, og gjetningen var at de hang i ett vannrør på bunn. 

 

Så i går vår det på med dykkerutstyret og ut på dugnad. Begynte med samleteina som var helt umulig å få opp. Gikk ned, og teina lå på bunn helt inntil en vannledning. Fra vannledningen var det et tykt tau som stod opp i vannet, tydeligvis et flyteta, for det hadde ikke blåse. Men merkelig nok var samleteina helt løs, så på en eller annen mystisk måte må vind- og strømretninger ha frigjort teina i løpet av natten. Men mens jeg først var der nede tok jeg meg en svømmetur, og fikk opp to paraplydregger og et 7,5kg bruce, alle med tilhørende kjetting og tau. Det var mye mer tauverk og dregger der nede også, så det blir nok flere dykk der for å renske opp. Stedet er en yndet fiskeplass for den lokale campingplassen, og det er ikke få som har satt fast dreggene sine i vannledningene opp gjennom åra. Det ekstremt pussige, i tillegg til at teina ikke lengere satt fast, var at den første dreggen vi dro opp faktisk tilhørte karen med samleteina! Hva er oddsen for det? Vel vel, fyren var fornøyd med å få tilbake både samleteine, hummer og dregg, og dermed bar det videre til neste dykkeroppdrag.

 

Nestemann var en kar bosatt på Eidsvoll med hytte på hvaler. To av teinene hans satt fast i bunn, og de var altså viklet inn i ei tredje teine, som tilhørte en lokal helt her ute. Det blåste litt friskt, og det var greit med strøm, og det hjalp heller ikke at det var ekstremt grumsete vann etter all nedbøren og vinden som har vært. Slike oppdrag kan fort bli en dødsfelle om man ikke har kontroll på seg selv og utstyret, så det er om å gjøre å være forsiktig. Gikk ned på ei av linene, og fant fort ut at de hadde viklet seg rundt et gammelt moringstau (trodde jeg). Fulgte moringstauet videre ned på bunn, og så at det var hektet i en slik betongklave som de bruker når de vekter ned vannledninger ved utlegging av disse. Vurderte å kappe moringstauet siden jeg anså moringen som tapt, men ved nærmere ettertanke tenkte jeg at blåsa på moringen ville komme opp til overflata hvis jeg fikk viklet ut teinetauene. Tauene til teinene måtte kappes og knytes sammen igjen, og til slutt var alt løst slik at jeg kunne starte oppstigningen. Etter å ha kommet opp fant jeg ut at blåsa på moringen ikke hadde kommet opp til overflata allikevel. Tauet de hadde viklet seg inn i var nok derfor ikke et moringstau, en et tau med blåse de bruker når de legger ut slike vannledninger. Episoden ble derfor en liten tankevekker om at det kan ligge mange tau med blåser under vann langs slike vannledninger, noe det er mye  av her ute på Hvaler! Lurt å holde seg unna disse for de som fisker hummer eller kaster dregger.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg plar ta opp 30-40 teiner/ruser/garn i året. Personleg rekord er 65. Det var i 2016.

 

For eit par tre dagar sidan var den eine av hummarteinene mine stole, trudde eg.

 

Eit dykk på staden viste at eg hadde satt for djupt i høve til lengda på tauet. Altså brukarfeil. På same dykket fann eg to andre fullt brukbare skotteteiner. Den eine med krabbe, og den andre med 6-8 leppefisk. Begge teinene var grodde, og må ha stått sidan i fjor. Den eine teina hadde kappa tau. Den andre hadde ei lita blåsa som låg på botn.

 

Mi erfaring er at mange tapte teiner skuldast at teinene er satt for djupt i høve til tauet, eller er rett og slett er gjengløymt.

 

Av og til er det tydeleg at teina er tømt, og kasta uti på djupare vatn. Typisk godt merka, open, og med for kort tau.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Ask skrev On 14.10.2021 at 16.53:

Eg plar ta opp 30-40 teiner/ruser/garn i året. Personleg rekord er 65. Det var i 2016.

Oi, det var voldsomt! Er det teiner du finner når du dykker? Da regner jeg med at du har et greit lager med teiner å ta av hvis du mister noen selv :lol:

 

Ask skrev On 14.10.2021 at 16.53:

Eit dykk på staden viste at eg hadde satt for djupt i høve til lengda på tauet. Altså brukarfeil.

Hvor langt tau bruker du på teinene dine? Jeg har mellom 40 og 50 meter på mine teiner. I år har jeg mistet to teiner, den ene satt jeg rett ved en kant, så den har nok rast utenfor og ned på 50m+. På den andre røk tauet, så den ligger garantert der jeg satt den. Må prøve å få organisert noe dykking når sesongen er over. Dette er værutsatte steder langt fra land, så det er uaktuelt å dykke der uten folk i båten. I høst har det også vært veldig mye vind, og få dager hvor dykking har vært mulig der ute. Satser på at det kommer en periode med lite vind etter at hummerfisket er over. Evt. så pleier det å bli noen fine dager utover i januar-februar. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I går ble det en tur ut for å se etter teiner igjen. En bekjent fra mange år tilbake hadde mistet ei hummerteine, og ringte meg for å få hjelp til å finne den. Dessverre var det så dårlig sikt akkurat der teina var mistet, så det ble bomtur. Det var grei sikt ned til ca 22-23m, men langs bunn på 26-27 lå det et teppe av grums. Kjørte et sirkelsøk med line rundt bunntauet, men det var uten resultat. Tok så et dykk til på ei grunne lenger bort, og der fant jeg faktisk to teiner. Begge hadde langt tau, men manglet blåse. Den ene har helt tydelig blitt mistet i år, men råtnetråden hadde allikevel gjort jobben, så der var teina heldigvis tom. Den andre teina var fra før råtnetråden sin tid, og der satt det 4-5 krabber som fikk friheten tilbake. Den var ganske grodd, men ikke rusten, og like fin. En runde med høytrykkspyleren, så går den rett til lager :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Komodo skrev On 17.11.2021 at 11.53:

Oi, det var voldsomt! Er det teiner du finner når du dykker? Da regner jeg med at du har et greit lager med teiner å ta av hvis du mister noen selv :lol:

 

Hvor langt tau bruker du på teinene dine? Jeg har mellom 40 og 50 meter på mine teiner.

 

 

Hei.

Dette er summen av teiner, ruser og garn. I år har eg tatt opp, og innrapportert, 26 stk. Eg tok opp tre stykker på fjorårets siste dykk, den 30/12.

 

I dag dykka eg frå land i Øygarden. Då såg eg 3-4 teiner, men det er vanskeleg å få teiner opp, og heim, når eg dykkar frå land.

 

I 2016 fann eg ei lenka med 14 leppefiskteiner, ei lenka med seks hummarteiner, og ei lenka med fem krabbeteiner.

Slikt trekk opp talet på heva teiner.

 

Eg held meg med 5-10 teiner. Resten går på finn. Teiner som er i dårleg stand kastar eg.

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo.

 

Det var først no eg såg ditt innlegg av 5. september.

 

Gode kreative forsøk for å heva teiner.

 

Flesteparten av mine dykk er to dykkarar frå fortøyd båt, eller solodykk med båtførar. Då er metoden med linerull og dekobøye fin.

 

Eg synest at garn er det som er vanskelegast å heva. Det kan vera mykje styr med å frigjera garn frå botn.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...