Jump to content

Elektronisk utrustning av fritidsbåter, på rett vei?


chrisrik

Recommended Posts

Jeg var i sommer på relativt ambisiøs ferietur til skjærgården i Tønsberg og brukte vel ei uke på å ferdes i området mellom holmer og skjær til Risør og tilbake. Sågar innom selve Svenner. For en nordlending, vant til å ferdes i "arktiske farvann" kan ikke overgangen beskrives som annet enn formidabel.

 

Skjærgård, flo og fjære og trafikk var imponerende. Og ikke minst, fartøystypene. De fleste ville fått en hver Tromsøværing til å snu på hodet. Artig for en båtfrelst.

 

Så til poenget, mye fint - men, det var veldig få som var spesielt godt. Radar, VHF og AIS tilhørte absolutt sjeldenheten. Med mindre VHF/AIS-antennene sørpå er mikroskopiske.

 

Så leser jeg denne artikkelen; https://www.hamnen.se/varning-nodknappen-pa-din-vhf-kan-vara-vardelos/

Og ganger 25 % med 14-15 seilbåter og kanskje 30 stk 50 fotere med 30 meter kjetting og fjorten tau i fjellveggen som var utrustet, over en periode på 7 dager. Da begynner det å bli få til å hjelpe med umiddelbar nærhet?

 

Jeg kan motta DSC-distressmeldinger, og fikk inn Mayday-Relay fra Færder Fyr da jeg gikk til Svenner (men slapp å aksjonere, da kystvakten var i nærheten (viste seg vel å være inne ved Hvasser tror jeg senere).

 

Uansett, er det slik at VHF er i ferd med å gå ut på dato blant hvermannsen? Nå er det mange nye båteiere, de har jo naturlig nok mye å sette seg inn i. Kanskje VHF ikke er det første som står på listen over ting å sette seg inn i.. Men jeg liker å tenke at folk hører etter hvis jeg trenger hjelp. Men i sommer savnet jeg megafonen min fra russetiden, for den tror jeg hadde gjort mer nytte i nødssammenheng. Litt trist, så mye som jeg har knota inni konsollen for å få GPS til å snakke med VHF. VHF-sertifikat og ikke minst innkjøp av spetakkelet.

 

Det skal sies, at i mitt normale farvann virker VHF-graden å være høyere, OG jeg kan prate med kystradioen.

 

Ønsker ikke en debatt om det er nødvendig med VHF eller ikke. VHF/Mobiltelefon osv. Om noen vil diskutere det, fint om man bruker noe av det som sikkert allerede finnes.

 

Mer interessert i om min observasjon er "gyldig"? Er det få fritidsbåtbrukere med aktiv vhf i skjærgården?

 

Som artig fredagsforskning:

Finn.no, klikker ut fritidsbåter av diverse karakterer som kan ha VHF:

image.png.ff3f8b53adbf2dd6a5a9da045a5fcb2e.png

Totalt 6791 treff akkurat nå på valgte båttyper.

 

Legger til søkeordet "vhf" og tallet dropper til 797 (og den relative andelen Troms og Finnmark utgjør, øker med 1,3 %).

image.png.e1e235d016d16696836f4b57ce0da266.png

Så er det sikkert mange som selger båt, uten å gjøre et stort poeng med at den har VHF (ettersom han mest sannynlig ikke bruker den etter min argumentasjon/observasjon/påstand :giggle:)

 

Det ble en lang post. Krydrer med noen minner som belønning til de som har lest alt.

image.png.593ba1494fd096af9c25d8e36d19041c.png

image.png.73a8667251f04ec312f4d9ba034b13a7.png

image.png.6dcbc4ad250b0eccfeeabe994b40c80b.png

image.png.c6cce41d2d181e55aaafface307c9978.png

image.png.abbc9e32610848ac8de2b3c3d11b97d7.png

image.png.c7b5dc87699712e6b03fe6c01d3f4c72.png

 

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Her på bryggene er det vel 90% av båtene fra 25fot å opp som har vhf. Små båter som farer rundt med badegjester får du nok aldri til å installere vhf hos, utenom kanskje bærbar.

Men ser generelt de fleste kabincruisere her har det. Om de har ais er ikke enkelt å se da de ofte som jeg bruker samme antenne.

Mange har også kun mottaker, så disse ses ikke. Men er likevel en drl som kommer opp når jeg slår på min.

 

Men kunne ikke sjøl finne på å installere fast vhf/ais på en 17 fots skjærgårdsjepp. Der holder det med plotter som kan tas med hjem. 

 

Men ellers er det noen k mange som kjøper vhf uten å registrere denne. Så ja da fungere den røde tasten dårlig.

 

Her har lærling på 12 lært at faller pappa overbord eller noe annet alvorlig skjer, så er den redningen. Å her er det faktisk to av de. Så satser på en av de fungere

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

På vei fra Portør til Kragerø/Kil søndag 29/8 ble det meldt på kanal 16 om båt i brann utenfor sydspissen av Jomfruland.

Vi var i nærheten og rakk å komme ganske langt ut for å lete før brannbåt og helikopter dukket opp. Vi var eneste båt utpå og så tydelig verdien av lytteplikt på kanal 16. Nå var dette heldigvis falsk alarm, men om det hadde vært reellt, ville mye tid vært spart for folk i nød.

Ellers er det mange som har antenne men ikke VHF ombord. Det oppdaget jeg for noen år siden da jeg jobbet på antennekoblinger og ville ta en lettvint radiosjekk...

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hatt VHF i båtene mine fordi jeg ikke har tatt sertifikatet ennå. Nå har jeg kjøpt meg bærbar VHF og har til hensikt å ta sertifikatet i vinter, må bare ha det litt roligere på jobben og livet ellers.

 

AIS har jeg ikke betalingsvillighet for, og stort sett er AIS bortkastet der jeg beveger meg. Har vel bare et par ganger de siste 5 årene vært i nærheten av større skip, og da har det vært det norske forsvaret og de følger ikke med på AIS allikevel...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 31 minutter siden:

Jeg har ikke hatt VHF i båtene mine fordi jeg ikke har tatt sertifikatet ennå. Nå har jeg kjøpt meg bærbar VHF og har til hensikt å ta sertifikatet i vinter, må bare ha det litt roligere på jobben og livet ellers.

 

AIS har jeg ikke betalingsvillighet for, og stort sett er AIS bortkastet der jeg beveger meg. Har vel bare et par ganger de siste 5 årene vært i nærheten av større skip, og da har det vært det norske forsvaret og de følger ikke med på AIS allikevel...

VHF sertifikat er jo kun 2-3 timer på pc å det er i boks. Ikke noe en trenger å bruke masse tid på.

AIS er jo mye moro å ha. En får jo opp masse morsom info, inkludert kollisjons tidspunkt på båter som ligger på ens kurs, samt når plutselig hurtigbåten kommer opp i ræva på en hehe Er ganske så mange båter som har dette ombord nu til dags, å ikke kun større skip. Sjøl en liten leppefiske båt ala Øien 530 har jo dette ombord nå hehe

I tillegg så kan jo folk hjemme følge med på ferden din. Å det kan de faktisk sjøl om du ikke har AIS ombord.

Har du betalt abb på gulesider sitt sjøkart, så kan du aktivere AIS der, å folk kan følge deg. Men er ofte feil fart en får opp så jeg i sommer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Terskelen for å ha en riktig installert VHF  er for høy. Vanlige folk i båt vil utpå noen få turer i året og da i godt vær nært land med massevis av andre båter rundt dem. Hvordan kan vi forvente at disse orker å ta seg bryderiet med å ha VHF?

 

Først må du ta kurs. Så må du betale lisens hvert år. Så må du programmere VHF-en riktig eller betale noen for å gjøre det. Skal du selge VHF-en eller kjøpe en brukt må den inn til en leverandør som har riktig utstyr for å programmere den om. Og bytter du båt med VHF må dette utstyret registreres om.

 

Det er helt klart forståelig at folk som ikke har båt som en stor del al livet ikke gidder det der. Hvordan kan vi egentlig forvente at de kjenner til hvordan systemet virker. De har jo en telefon, den virker. Ramler den på havet kjøper man en ny når man kommer på land, du får til og med samme nummer som tidligere uten noe spesielt om og men.

 

VHF har blitt for vanskelig for folk flest.

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 1 time siden:

 

VHF har blitt for vanskelig for folk flest.

 

Enig i argumentasjonen. Og tidligere var det enda mer komplisert. De fleste rundt Oslofjorden beveger seg vel ikke lenger utpå enn at de har dekning på mobilen. Ser man på redningsselskapene i Sverige og Norge, virker det som at 'ring for å få hjelp' er førstevalget. Enkelt.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 34 minutter siden:

 

Enig i argumentasjonen. Og tidligere var det enda mer komplisert. De fleste rundt Oslofjorden beveger seg vel ikke lenger utpå enn at de har dekning på mobilen. Ser man på redningsselskapene i Sverige og Norge, virker det som at 'ring for å få hjelp' er førstevalget. Enkelt.

 

Enig med Hulda her.

Vi holder oss langs kysten og da er mobil og nett viktigere i det daglige. Enkelt og fungerer stort sett alltid. Har en håndholdt VHF liggende, men den er sjelden på eller blir brukt.

 

I forhold til TS sin overskrift om elektronisk utrustning tror jeg kartplotter og strøm nok i båten er vel så viktig.

Alle mulige duppeditter med bluetooth og apper til telefoner og nettbrett.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er alt plunder og heft med VHF som er grunnen til at jeg ikke har hatt det før. Nå har jeg en uregistrert bærbar VHF som er på av og til. 

 

AIS ser jeg ingen hensikt med å bruke i mine farvann. Jeg har øyer til å se rundt meg, og større fartøy går skjeldent eller aldri der jeg går.

 

Derimot har jeg alltid kartplotter, og da én i reserve i form av mobil med app eller nettbrett, samt godt med strøm. 

 

Ekkolodd er også fast på.

 

Jeg beveger meg på Sørlandet, og alltid kystnært.  Stort sett på innsiden av holmer og skjær, med unntak av vinterfisket som er rett på utsiden av øyene men fremdeles kystnært. Fisken står jo stort sett rundt eller på grunner.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 3 timer siden:

VHF har blitt for vanskelig for folk flest.

 

Du har nok rett 😊 

Lyden er jo også helt crap.

 

"VHF-DAB" med buffer-muligheter, eller mobilbasestasjoner med mulighrt til å ringe alle klienter koblet til samme stasjon.. Noe som ivaretar mulighrt til å varsle den ukjente naboen i nød, hadde vært noe.

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev 1 time siden:

Lyden er jo også helt crap.

Enig.

Og når det gjelder meldetjenestene virker det av og til som en konkurranse i å snakke fort.

 

Jeg har hatt VHF i mange år, men hittil aldri hatt noen nytte av den (håper selvfølgelig heller ikke at den skal komme til nytte). Jeg har hatt en del episoder med hjelp fra RS. Og da snakker vi på telefonen, rett og slett fordi det går så mye lettere.

 

Jeg ser ellers argumentet med at man kan høre hverandre når noen trenger hjelp. Derfor, og bare derfor, lytter jeg på kanal 16.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 17 minutter siden:

Jeg ser ellers argumentet med at man kan høre hverandre når noen trenger hjelp. Derfor, og bare derfor, lytter jeg på kanal 16.

 

Håper så mange som mulig følger deg på det. Jeg gjør det også, så da er vi to :sailing:

 

Forøvrig bruker jeg det også som internsamband, når vi er på tur flere båter. Men de store diskusjonene tas sjelden i 30 knop i åpen båt :-)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Jeg har installert VHF i er 23 foter, først og fremst som en trygghet om noe skulle skje. Er også av de som liker gadgets så da var det lett å ende opp med VHF. (:

Litt utfordrende å montere antenne på en daycruiser, foreløpig er en 1/4 antenne montert, men det blir nok byttet med en 1/2

Sertifikatkurset til Telenor synes jeg var veldig greit, de fleste  kan ta dette på en ettermiddag.  

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Har også VHF ombord, ... selv om jeg så langt

 ( heldigvis) ikke har hatt bruk for den, står den alltid på...

Har også en bærbar vhf når jeg er ute å setter garn/teiner fra lettbåt....aldri mob med da...

AIS har jeg integrert i VHF mot plotter, og har ofte hatt bruk for den, i tåke eller annen dårlig sikt...

Tviler på at båter av noe størrelse sørpå, er noe serlig dårligere utstyrt en nordpå...eller..?

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ais ombord jeg. Å må innrømme den kom til sin rett i sommer.

Fikk noe som var på høyde med monsun regn i thailand, når jeg skulle krysse fergene på Bokna fjorden. Så omtrent ikke lengre enn stevn på egen båt så mye regnet det. Da kunne jeg følge med på både den som var på vei mot land, samt den som skulle ut fra kaia. Der er AIS helt genial, siden en får avstand/tid for kollisjon opp å kan reagjere der etter.

 

Har nu nettopp installert radar i tillegg denne uken, så jeg også ser de uten ais ombord.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg av og til synder ifht lytteplikten - og lover bot og bedring. Grunnen til at jeg synder er at jeg er litt for lat til å holde styr på strømtyven som attpåtil forstyrrer freden - når det "aldri" skjer noe relevant. AISen faller i samme kategori.

 

Nå må man strengt tatt ikke ha sertifikat for å eie og lytte, ei heller sende i nød. Alle båter, store som små, bør ha VHF og lytte.

 

Når det kommer til AIS så skrur ofte skipstrafikken av visning av lystbåter i farvann der det kryr av småbåter. Selv om jeg har AIS så gir den meg liten nytteverdi der sikten er god. Ser jeg ikke rundt meg ser jeg heller ikke på skjermen. Senderen gir dessuten falsk trygghet.

 

Det er i mørket eller i tåka, eller på lengre overfarter (mindre oppmerksomhet og alarmer fungere godt) - hvor jeg virkelig kjenner at AIS gir økt trygghet, og helst i kombinasjon med både radar og fremskutt sonar (sistnevnte på ønskelista). AIS er moro - en stund. Appene er også ok.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ar jeg blir litt matt av enkelte argumentene mot VHF som nevnes her. «Det er jo bare å ringe, så får jeg hjelp»

Joda, dersom du har anledning til å vente den tiden det tar for RS eller andre å komme deg til unnsetning, så gjerne det. 
Har du flaks så befinner de seg nærmere enn 30 minutters seilas fra der du er. 
Å vinke eller tute til noen som er på kollisjonskurs med deg går også sikkert an, og har du flaks så har båten du ønsker å kontakte også mobilnummeret sitt skrevet med store bokstaver på siden. 
Forøvrig ønsker jeg lykke til med å finne frem mobilen, huske nødnummeret og slå dette når du står der full av adrenalin og våte, kalde fingre mens vannet strømmer inn og du er godt plantet på toppen av ett skjær. 
Men for all del, hva vet jeg. Jeg har jo bare 50 år i båt og ti år som frivillig skipper på redningsskøyten å forholde meg til av kompetanse og erfaring. 
Dere får mene hva dere vil. 
Jeg beholder både VHF og mobiltelefon ombord. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har både VHF or AIS. Tok VHF kurs og sertfikat og betaler lisens hvert år. AIS glemmer jeg ofte å skru på og har overhode ikke brukt VHF i år. Når det kommer noen over K16 så er lyden så dårlig at jeg sliter veldig med å skjønne hva de sier.. dårlig lyd, litt nedsatt hørsel og det (for meg) er i grunnen fremmedspråk. 

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke Hulda av dem som ikke ser verdien av fungerende VHF. Men mobilen min er så råavansert at det går å legge inn telefonnummere. Ett klikk, så er det koblet opp. 

 

For mange år siden hadde vi en alvorlig ulykke om bord. Kalte opp Tjøme Radio. Operatøren var kjent i området og visste akkurat hvor vi var. Vi valgte vekk tilbudt helikopter fra Rygge. Tjøme fulgte oss fra Færder til Moss. Taxi på bryggen for transport til sykehuset. Glimrende service. Fra Kystradio Sør kommer det noen intetsigende kvekk som jeg til tider ikke skjønner. Et par år siden jeg prøvde antennesjekk. 

 

Forøvrig visste jeg ikke at yrkesfartøy kunne filtrere vekk AIS fra lystbåter. De yrkesfartøyene jeg har vært i kontakt med, ser Hulda. Og, ikke minst, jeg ser dem. Uansett greier de ikke å snike seg unnna radaren min. 

Link to post
Share on other sites

Har koblet ting sådan at når jeg slår på autopilot så går også AIS på, da denne sitter i samme rommet under dekk som autopilot. så den er automatisk på hos meg.

 

Men ja er mye totalt uforståelig babling på 16. Ligger en litt inna i fjorden i Rogaland, så får en fremdeles inn masse fra området rundt Tananger/Kvitsøy, å det blir ofte en masse totalt uforståelig preik. så skjer ofte vhf blir skrudd ned i volume, så en kan nyte musikken fra den ikke helt så eminente DAB radio.

 

Ellers så ligger Redningsskøyten kun ca 100m unna meg lokalt. Så får jeg bruk for hjelp på en av de mange ture ut å fiske, så kommer den nok mye raskere enn de 30min. De har jo i tillegg fått en liten 8m hurtigbåt nu også.

 

Men VHF burde nok være en statlig kostnad å drive. Norge har råd å bruke de få mill det koster i året. Da ville nok flere bruke det, om ikke de måtte styre med betaling hvert år.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Støtter @kdtran her.

Har alltid VHF på ch.16 under seilas. Til nå har jeg fanget opp 3 framdriftshavari og 1 røykutvikling like i nærheten av der jeg var. De fleste videresendt fra KRS. Det var på alle flere båter som satte kursen mot havarist.

 

Senest i år, gikk jeg forbi en båt som lå stille i leia, og sakket av for å se om de signaliserte etter hjelp. Da de ikke reagerte gikk jeg videre, og så senere at frivillig skøyte hadde bistått dem. Hadde de ropt på VHF eller vinket, hadde jeg slept dem de få nautiske inn til hjemmehavn på under halve tiden skøyten brukte til å mobilisere mannskap og seile til havarist. (de har 30 minutter responstid) Er selv mannskap på denne, så derfor jeg fikk med meg oppdraget.

 

Bruker man VHF på ch.16, eller bruker distressknappen, vil alle rundt deg kunne få melding samtidig om de har radioen på. Man sparer mange minutter på dette, og de kan være dyrebar.

KRS vidersender alle nødanrop  de får på telefon, men da er de avhengig av at flest mulig har VHF på ch.16 for å motta meldingen. 

 

Har man dårlige lytteforhold fra kystradio, vil jeg anbefale en sjekk av anlegget. Spesielt antennen.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 1 time siden:

Kjenner ar jeg blir litt matt av enkelte argumentene mot VHF som nevnes her. «Det er jo bare å ringe, så får jeg hjelp»

Joda, dersom du har anledning til å vente den tiden det tar for RS eller andre å komme deg til unnsetning, så gjerne det. 
Har du flaks så befinner de seg nærmere enn 30 minutters seilas fra der du er. 
Å vinke eller tute til noen som er på kollisjonskurs med deg går også sikkert an, og har du flaks så har båten du ønsker å kontakte også mobilnummeret sitt skrevet med store bokstaver på siden. 
Forøvrig ønsker jeg lykke til med å finne frem mobilen, huske nødnummeret og slå dette når du står der full av adrenalin og våte, kalde fingre mens vannet strømmer inn og du er godt plantet på toppen av ett skjær. 
 

Jeg er i live pga VHF med distress knapp som fruen brukte når jeg fikk anafylaktisk sjokk på sjøen i juni. Som hun sa etterpå, er lett å trykke inn knappen og få kontakt med både redningsselskapet og kystradio osv. Er lettere enn å finne telefonen osv.  Har i tillegg både AIS og radar som også er nyttig synes jeg. 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 1 time siden:

Kjenner ar jeg blir litt matt av enkelte argumentene mot VHF som nevnes her. «Det er jo bare å ringe, så får jeg hjelp»

[...]
Dere får mene hva dere vil. 
Jeg beholder både VHF og mobiltelefon ombord. 

 

Her er vel diskusjonen ment å se på hvorfor folk flest ikke har VHF. Her på båtplassen er vi nok over gjennomsnittet interessert i båt og båtliv så mange flere av oss vil ha VHF, AIS, Radar og alskens ting man stort sett bare finner på båter i kommersiell trafikk.

 

Når vi argumenter mot VHF så er det for å se på og kanskje forstå hva som får folk til å velge dem bort. Du kan godt bli matt av det, men det gjør det ikke mindre sant. Folk i båt velger stort sett bort VHF. De ser ikke behovet og synes det er for komplisert og for dårlig.

 

Jeg ser det samme selv, jeg har to VHF-er i båten, men sannheten er at jeg skjønner sjelden hva som blir sagt på dem. Telefonen derimot er krystallklar. Jeg kan bære den rundt i båten og snakke med mamma og hvermann lett som bare det. VHF derimot, jeg snakker ikke med noen. Faktisk har jeg kun snakket med Chrisric og kystradioen for lydsjekk. Spraker det på VHF-en må jeg skru ned motoren helt for å ha noen som helst sjanse til å skjønne hva som blir sagt.

 

Jeg er ikke i mot VHF, og jeg har flere, men jeg skjønner hvorfor folk flest ikke ser verdien i en.

Link to post
Share on other sites

Tror nok antennen min er OK. Stockholm radio kommer inn. Noen NM nede på kysten her kommer Lyngby Radio inn så det smeller. Sammen med fiskebåter fra Østeuropa. Kan se bort til Færder fyr. Det er heller noe med hvordan KRS snakker og presenterer. Jeg kan verken skylde på apparat eller antenne. Men det er kanskje noe an grunnen til at VHF velges bort. Men nå kan jeg jo teste KRS på K16. 

 

Joda, de spraka utydelig tilbake at jeg var klar og tydelig. Så det må i såfall være antenna til KRS som trenger service. Ikke Hulda.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har både kartplotter og ipad som kartplotter, har VHF med DSC og har AIS klasse A, og en del enheter på NMEA-nettverket. Det hjelper meg mye, både fra når det er dårlig sikt til seiling og navigering. I tillegg er jeg godt utrustet med ett par øyner (og av og til ett par ekstra). Siden jeg har seilbåt har jeg også to radioer (i tillfelle mastebrudd) og med remote håndsett (oppstår det brann så er det ikke alltid man kan gå ned for å betjene radioen).

 

Hvert år har jeg en del erfaring med å gå på grunn, ha båtbrann, ikke vet hvor man er, motorstopp osv (neida, jeg har ikke hatt det selv, men jobber i Kystradioen). Bruk av VHF gjør at man får hurtigere hjelp. Mange tenker at det er en selvfølge at jeg skal reklamere om hvor fantastisk VHF er vs mobiltelefon, at VHF har mye bedre dekning enn mobil osv. Mobildekningen er såpass god langs kysten (alltid noen dødsoner, men det har jeg hjemme også midt i et tett befolket område) at hovedpoenget med å ha VHF er ikke lengre at det ikke er mobildekning langs kysten.

Hovedpoenget med å ha VHF er flere:

- Mange som ringer inn aner ikke hvor de er. De har kartplotter og andre hjelpemidler, men de kan ikke fortelle hva posisjonen er. Har hatt flere ganger hvor de er i feil landsdel til og med. Fordelen med VHF: Vi i Kystradioen ser hvilken basestasjon man slår inn på (og ofte står posisjonen i displayet). Haster det så kan vedkommende trykke nødknappen (om radioen har GPS eller tilkoblet GPS) og da får vi veldig nøyaktig posisjon. Når ting haster så kaster man vekk mye verdifull tid på å finne ut hvor personen er (alt fra prøve å kalkulere ut reiserute til bruk av Google, satellittbilder osv). Når redningsressurs begynner å nærme seg så kan ofte disse ressursene peile seg nærmere inn ved å peile signalene. Det kan man ikke med mobiltelefon.

- Er man i nød (ingen planlegger å komme i nød...) så kan man trykke inn nødknappen og så fokusere på egenberging. I de aller fleste tilfellene er den nærmeste ressursen seg selv. Enten å prøve å begrense skadene eller til å hoppe i sjøen, i livbåt mm. Ved å trykke på knappen så har man brukt noen sekunder for å fortelle at man er i nød. Bruk av app, telefon osv tar lengre tid (taste telefonnummer, vente på svar, fortelle at man er i nød, finne ut hvor man er osv) og da mister man verdifull tid til å berge seg selv.

- Man får varslet andre ressuser rundt seg. Det er ikke flust med redningsskøyter med båter fra Redningsselskapet, Røde kors, brannvesen, politi, forsvar, osv på hver eneste øy i Norge. Det er mange mange flere fritidsfartøy, handelsfartøy, osv.  Og er man ikke i nød, så kan man faktisk selv være den nærmeste ressursen. Det kan ta tid før en offentlig ressurs kommer frem og det er "ofte" at det er såpass lang tid at man ikke vil rekke frem i tide, da er det bedre at en privatperson i sin båt som gjerne befinner seg noen minutter unna kan komme til unnsetning. Kanskje ikke du ser nytten av å ha VHF, men han som kaver for livet ser kanskje nytten av at noen i nærheten kan komme å hjelpe.

- AIS: AIS er ganske undervudert når det gjelder redning. Trenger man hjelp så kan kystradio og Hovedredningssentralen se hvor man er. Er man savnet så kan man enten se hvor vedkommende er, eller så har man i det minste en posisjon å gå ut ifra med tidspunkt, det er bedre å vite at på posisjon xxxx var vedkommende for 1 time siden eller at vedkommende skulle fra Sverige for noen dager siden og tenkte å reise til Trøndelag eller til Oslo - for da har man et ganske umulig søk. Det er også til god hjelp for kystradio og Hovedredningssentral å se hvilke båter i området kan hjelpe - der vi kan kalle opp nærmeste fartøy uansett om det er en stor Kystvaktbåt eller en som er ute og seiler i båten sin. Igjen så kan det stå om minutter - og det trenger ikke være noe avansert man trenger å gjøre: det er nok å få inn rapport om noen ser havaristen, i hvilken tilstand havaristen er i eller om man kan gå bort og plukke opp vedkommende (og la selve båten gå ned eller gå i fjellveggen).

Redigert av LI4000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...