Jump to content

Elektronisk utrustning av fritidsbåter, på rett vei?


chrisrik

Recommended Posts

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Tviler på at båter av noe størrelse sørpå, er noe serlig dårligere utstyrt en nordpå...eller..?

 

 

Nei det er de nok ikke. Som alt annet har ting fordeler og ulemper, og det er åpenbart grunner til at folk velger det bort. Tror de fleste inne på Baatplassen som Midtpinne poengterer er svært inneforstått med både fordeler og ulemper. De har i alle fall blitt belyst i denne tråden hehe.

 

Et annet poeng til at folk muligens etter hvert begynner å velge det bort, er jo utbredelse av bergningstjenester og responstid. Avstanden mellom Tønsberg-Risør var vel under 100 nautiske? Og på den strekningen passerte jeg sikkert 5 RS-stasjoner, 10 bensinstasjoner (på kai), og uendelig antall hytter. Og det var god mobildekning over alt, med unntak av inni vågen på Svenner.

Skjønner at hjelpen er nærmere der, enn her i Nord. Her er det 100 nautiske mellom hver RS-stasjon hvis vi er heldig(?), og mobildekningen er svært variabel så snart kommunale veier begynner å bli humpete på land.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev 2 minutter siden:

 

Et annet poeng til at folk muligens etter hvert begynner å velge det bort, er jo utbredelse av bergningstjenester og responstid. Avstanden mellom Tønsberg-Risør var vel under 100 nautiske? Og på den strekningen passerte jeg sikkert 5 RS-stasjoner, 10 bensinstasjoner (på kai), og uendelig antall hytter. Og det var god mobildekning over alt, med unntak av inni vågen på Svenner.

Skjønner at hjelpen er nærmere der, enn her i Nord. Her er det 100 nautiske mellom hver RS-stasjon hvis vi er heldig(?), og mobildekningen er svært variabel så snart kommunale veier begynner å bli humpete på land.

Det er desverre slik at det heller ikke her er for nærme. Selv om det er 5 RS-stasjoner så kan flere av de være ute av drift eller være på lang responstid - eller opptatt med andre oppdrag, slik at ingen av de kan hjelpe deg. Og selv om det er mange hytter så er det få av de som kan hjelpe deg med mindre du kjenner dem - når jeg er på reise i det området så kjenner jeg 0 hytter og da hjelper dem lite.

Link to post
Share on other sites

LI4000 skrev 7 minutter siden:

Det er desverre slik at det heller ikke her er for nærme. Selv om det er 5 RS-stasjoner så kan flere av de være ute av drift eller være på lang responstid - eller opptatt med andre oppdrag, slik at ingen av de kan hjelpe deg. Og selv om det er mange hytter så er det få av de som kan hjelpe deg med mindre du kjenner dem - når jeg er på reise i det området så kjenner jeg 0 hytter og da hjelper dem lite.

 

Og vips forsvant det argumentet 😊

Men, jeg følte meg tryggere i skjærgården der, enn hva jeg gjør på yttersiden av Rebbenesøya med mørkt gsm-nett, ikke en båt i sikte og Svalbard "i horisonten".

Dog har vi endel oppdrettsanlegg her, som om ikke annet lytter på kanal 16 😂

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev Just now:

 

Og vips forsvant det argumentet 😊

Men, jeg følte meg tryggere i skjærgården der, enn hva jeg ville gjort på yttersiden av Rebbenesøya med mørkt gsm-nett, ikke en båt i sikte og Svalbard "i horisonten".

Dog har vi endel oppdrettsanlegg her, som om ikke annet lytter på kanal 16 😂

Det forstår jeg godt at du føler den tryggheten :) Problemet er at i realiteten så er den ikke reell.

Ja, og oppdrettsnæringen er en veldig god ressurs langs hele kysten som kanskje ikke mange kommer på at er en god beredskap. De er "overalt" og de har ofte også ekstrautstyr som kraner eller kan ta slep, og folkene er vant med å være på sjøen - og ofte kjenner de området godt.

Link to post
Share on other sites

Og med fare for å ikke være politisk korrekt:

Det er tull at DSC ikke fungerer om man ikke har registrert MMSI eller lisens. Det er selvfølgelig ikke lov å bruke VHF (eller planlegge å bruke VHF i nød), men den vil fungere selv om man ikke har registrert MMSI eller lisens. Fordelen er at om man har korrekt MMSI så vet vi på Kystradioen hvem som sender DSCen (enten det er brukerfeil eller man er i reell nød).

Det er flere grunner til at man bruke ha registrert lisens (og korrekt MMSI på DSC). Om staten overtar Kystradioen så håper jeg at noen ser sin besøkelsestid til å oppfordre staten til å få ned prisen på lisens og eventuelt få denne sammen med PLB-lisensen. Å ta betalt for lisens har sine fordeler: Man har dermed korrekt oversikt over lisenser og fartøysinfo er mer korrekt. Om man ikke må betale for noe så gidder man ikke å oppdatere informasjonen (selger man båten, så er det mange som ikke gidder å oppdatere den informasjonen, men med en gang avgiften kommer i postkassen så blir det meldt inn).

Link to post
Share on other sites

Her var nyttig info. Var ikke klar over DSC uten mmsi fungerte. Om jeg får en dsc-distress med posisjon er det nok og O

om det er Jens eller Tom sin båt betyr i første omgang ikke all verden.

 

Nå som det er blitt populært med krav om båtførerbevis, hastighetsbevis så kunne vi jo fortsatt med krav om vhf (og bevis)... 🥴

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

LI4000 skrev for 6 timer siden:

Jeg har både kartplotter og ipad som kartplotter, har VHF med DSC og har AIS klasse A, og en del enheter på NMEA-nettverket. Det hjelper meg mye, både fra når det er dårlig sikt til seiling og navigering. I tillegg er jeg godt utrustet med ett par øyner (og av og til ett par ekstra). Siden jeg har seilbåt har jeg også to radioer (i tillfelle mastebrudd) og med remote håndsett (oppstår det brann så er det ikke alltid man kan gå ned for å betjene radioen).

 

Hvert år har jeg en del erfaring med å gå på grunn, ha båtbrann, ikke vet hvor man er, motorstopp osv (neida, jeg har ikke hatt det selv, men jobber i Kystradioen). Bruk av VHF gjør at man får hurtigere hjelp. Mange tenker at det er en selvfølge at jeg skal reklamere om hvor fantastisk VHF er vs mobiltelefon, at VHF har mye bedre dekning enn mobil osv. Mobildekningen er såpass god langs kysten (alltid noen dødsoner, men det har jeg hjemme også midt i et tett befolket område) at hovedpoenget med å ha VHF er ikke lengre at det ikke er mobildekning langs kysten.

Hovedpoenget med å ha VHF er flere:

- Mange som ringer inn aner ikke hvor de er. De har kartplotter og andre hjelpemidler, men de kan ikke fortelle hva posisjonen er. Har hatt flere ganger hvor de er i feil landsdel til og med. Fordelen med VHF: Vi i Kystradioen ser hvilken basestasjon man slår inn på (og ofte står posisjonen i displayet). Haster det så kan vedkommende trykke nødknappen (om radioen har GPS eller tilkoblet GPS) og da får vi veldig nøyaktig posisjon. Når ting haster så kaster man vekk mye verdifull tid på å finne ut hvor personen er (alt fra prøve å kalkulere ut reiserute til bruk av Google, satellittbilder osv). Når redningsressurs begynner å nærme seg så kan ofte disse ressursene peile seg nærmere inn ved å peile signalene. Det kan man ikke med mobiltelefon.

- Er man i nød (ingen planlegger å komme i nød...) så kan man trykke inn nødknappen og så fokusere på egenberging. I de aller fleste tilfellene er den nærmeste ressursen seg selv. Enten å prøve å begrense skadene eller til å hoppe i sjøen, i livbåt mm. Ved å trykke på knappen så har man brukt noen sekunder for å fortelle at man er i nød. Bruk av app, telefon osv tar lengre tid (taste telefonnummer, vente på svar, fortelle at man er i nød, finne ut hvor man er osv) og da mister man verdifull tid til å berge seg selv.

- Man får varslet andre ressuser rundt seg. Det er ikke flust med redningsskøyter med båter fra Redningsselskapet, Røde kors, brannvesen, politi, forsvar, osv på hver eneste øy i Norge. Det er mange mange flere fritidsfartøy, handelsfartøy, osv.  Og er man ikke i nød, så kan man faktisk selv være den nærmeste ressursen. Det kan ta tid før en offentlig ressurs kommer frem og det er "ofte" at det er såpass lang tid at man ikke vil rekke frem i tide, da er det bedre at en privatperson i sin båt som gjerne befinner seg noen minutter unna kan komme til unnsetning. Kanskje ikke du ser nytten av å ha VHF, men han som kaver for livet ser kanskje nytten av at noen i nærheten kan komme å hjelpe.

- AIS: AIS er ganske undervudert når det gjelder redning. Trenger man hjelp så kan kystradio og Hovedredningssentralen se hvor man er. Er man savnet så kan man enten se hvor vedkommende er, eller så har man i det minste en posisjon å gå ut ifra med tidspunkt, det er bedre å vite at på posisjon xxxx var vedkommende for 1 time siden eller at vedkommende skulle fra Sverige for noen dager siden og tenkte å reise til Trøndelag eller til Oslo - for da har man et ganske umulig søk. Det er også til god hjelp for kystradio og Hovedredningssentral å se hvilke båter i området kan hjelpe - der vi kan kalle opp nærmeste fartøy uansett om det er en stor Kystvaktbåt eller en som er ute og seiler i båten sin. Igjen så kan det stå om minutter - og det trenger ikke være noe avansert man trenger å gjøre: det er nok å få inn rapport om noen ser havaristen, i hvilken tilstand havaristen er i eller om man kan gå bort og plukke opp vedkommende (og la selve båten gå ned eller gå i fjellveggen).

Burde vel være kåret til årets innlegg dette. 

 

Er faktisk så gammel jeg, at jeg husker når vi snakket sammen båt til båt via VHF under fiske. Dette i Danmark for så mange år siden, at ingen hadde hørt om AIS hehe Var vel Sodema (eller hva det nå het) vi hadde som plotter den gang, å masse faens papir kart. Så verden har gått fremover, og folk flest er på sjøen for å leve livet, uten å tenke over hvordan en skal få hjelp om ting skjer seg.

 

Nei beholder nok vhf ombord, sjøl om det er dårlig prat til tider. Vet jeg får hjelp om røde knappen trykkes inn.

 

PS: Lure på hva røde knappen få tv kontrolen betyr hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

 

 

 

zooper skrev On 11.9.2021 at 17.03:

Når det kommer til AIS så skrur ofte skipstrafikken av visning av lystbåter i farvann der det kryr av småbåter. Selv om jeg har AIS så gir den meg liten nytteverdi der sikten er god. Ser jeg ikke rundt meg ser jeg heller ikke på skjermen. Senderen gir dessuten falsk trygghet.

 

Påstanden om at yrkestrafikken slår av visning av AIS frå lystbåtar dukkar opp med jamne mellomrom i ulike trådar på forumet.  Stemmer dette, og kvar kjem informasjonen om at skipstrafikken ofte skrur av visning av lystbåtar frå?

 

 

 

Grand Banks jr skrev On 11.9.2021 at 0.10:

Har vel bare et par ganger de siste 5 årene vært i nærheten av større skip, og da har det vært det norske forsvaret og de følger ikke med på AIS allikevel...

Denne er godt dokumentert...

 

Link to post
Share on other sites

Nils skrev 19 minutter siden:

Påstanden om at yrkestrafikken slår av visning av AIS frå lystbåtar dukkar opp med jamne mellomrom i ulike trådar på forumet.  Stemmer dette, og kvar kjem informasjonen om at skipstrafikken ofte skrur av visning av lystbåtar frå?

 

Litt annen diskusjon, men blir forundret dersom det det faktisk lar seg gjøre. Kanskje de sikter til kollisjonsalarm.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev 7 minutter siden:

 

Litt annen diskusjon, men blir forundret dersom det det faktisk lar seg gjøre. Kanskje de sikter til kollisjonsalarm.

Er vel mulig de kan slå av mottak av klasse B som jo er det de fleste fritidsbåter har ombord. Yrkesbåter har jo klasse A ombord. 

Men om det lar seg gjøre vet jeg ikke, bare tenker det er mulig.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Har VHF om bord og pleier å slå den på før jeg drar ut på tur sammen med kartplotter osv. Men VHFen er ganske "upopulær" blant mine medpassasjerer da lyden er ganske dårlig eller sprakete, noe som medfører at lyden må skrus opp. Selv sikkerhetsmeldinger fra Kystradio Sør kommer gjennom med lav tale som nesten blir overdøvd av sus og støy. Har testet med håndholdt VHF og lyden er like dårlig der....

 

Hadde en plan om å øke VHFens popularitet blant mine medpassasjerer ved å ta den i bruk til intern kommunikasjon mellom nedre og øvre styreposisjon på en dertil egnet kanal med lav effekt. (er litt for lang oppkoblingstid på mobil til at den kan brukes effektiv til formålet) Kan jo lytte på kanal 16 samtidig. Det fungerte ikke da ingen av mine medpassasjerer turte å røre VHFen og jeg endte opp med å bruke noen gamle håndholdte PMR radioer som blir omtalt som "våki tåki" av mine medpassasjerer.

 

De trådførte interntelefonene om bord er det jo ingen som er født etter år 2000 som forstår å bruke eller hensikten med.....

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Er vel mulig de kan slå av mottak av klasse B som jo er det de fleste fritidsbåter har ombord. Yrkesbåter har jo klasse A ombord. 

Men om det lar seg gjøre vet jeg ikke, bare tenker det er mulig.

Det er fullt mulig å skru av mottak av klasse B-AIS på radarer og kartmaskiner for yrkesbruk. Det gjøres ofte for å ikke forstyrre radar/kartbilde i områder med mange klasse B-sendere.

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev 1 minutt siden:

Det er fullt mulig å skru av mottak av klasse B-AIS på radarer og kartmaskiner for yrkesbruk. Det gjøres ofte for å ikke forstyrre radar/kartbilde i områder med mange klasse B-sendere.

 

Det betyr videre at AIS på ingen måte er garanti for at man blir sett. Sikkert kjekt å vite for seilbåtoperatører 👍

 

Men samtidig forsvinner jo da litt (hele?) poenget bort 🙄 Men klart, skjønner at bildet raskt blir rotete om antallet blir mange. Dog ikke opplevd det her i Tromsø, selv på 17. mai gikk det greit på min 9" :giggle:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

baatglede skrev for 13 timer siden:

Har VHF om bord og pleier å slå den på før jeg drar ut på tur sammen med kartplotter osv. Men VHFen er ganske "upopulær" blant mine medpassasjerer da lyden er ganske dårlig eller sprakete, noe som medfører at lyden må skrus opp. Selv sikkerhetsmeldinger fra Kystradio Sør kommer gjennom med lav tale som nesten blir overdøvd av sus og støy. Har testet med håndholdt VHF og lyden er like dårlig der....

 

Hadde en plan om å øke VHFens popularitet blant mine medpassasjerer ved å ta den i bruk til intern kommunikasjon mellom nedre og øvre styreposisjon på en dertil egnet kanal med lav effekt. (er litt for lang oppkoblingstid på mobil til at den kan brukes effektiv til formålet) Kan jo lytte på kanal 16 samtidig. Det fungerte ikke da ingen av mine medpassasjerer turte å røre VHFen og jeg endte opp med å bruke noen gamle håndholdte PMR radioer som blir omtalt som "våki tåki" av mine medpassasjerer.

 

De trådførte interntelefonene om bord er det jo ingen som er født etter år 2000 som forstår å bruke eller hensikten med.....

Et stalltips her er å kjøpe rimelige kinesiske Baofeng-radioer og programmere dem om (Baofeng UV-5R er virkelig gode radioer). Disse radioene kan sende og lytte på alle PMR og VHF-frekvenser. Med et program som heter Chirp, som du kan laste ned fra nett, og en egnet kabel - så kan du enkelt programmere inn feks de maritime VHF-kanalene du ønsker, samt de klassiske PMR-kanalene benyttet i Norge. Du kan også programmere manuelt via håndsettet - men det er mye mer arbeidsintensivt. Du kan også finne et ferdig "image" du bare kan laste rett opp. Jeg mener å ha et slikt image liggende som jeg har laget selv, og flere har spurt om å få den - jeg har bare ikke funnet et sted jeg kan legge den tilgjengelig for nedlasting uten risiko for å selv bli hacket, m.m., og gidder ikke sende dem enkeltvis (Kom gjerne med forslag på løsning).

 

Disse radioene er så rimelige at du kan kjøpe en hel stabel av dem - en til hver person, en til livbåtbaggen, en til jolla, osv (ps, de er ikke vanntette, så du vil til noen bruk trenge en ziplockpose e.l.). Du kan for ditt bruk programmere noen enheter til å ha både PMR og VHF, og andre til bare å ha PMR - feks til de som ikke tør røre VHF.

 

Jeg har selv benyttet PMR-delen i disse radioene for å kommunisere med framdekket fra cockipt - feks ved ankring eller ilegging (radioene har blitt erstattet med håndsignaler). Du får også tak i VOX-headsett til disse (stemmeaktiverte).

 

Radioene ble lenge også benyttet av meg for å kommunisere med ungene når vi var atskilt (på land, jolle vs seilbåten, etc). Etterhvert som barna har blitt større benyttes nå mobiltelefoner til dette formålet. Jeg har også brukt dem som intercom mellom cockpit og under dekk - men har av en eller annen grunn ikke gjort dette de siste årene. Det følger fortsatt alltid med en slik radio når noen skal ut i jolla. Ellers synes jeg det kan være moro noen ganger å sitte hjemme og lytte på kanal 16.

 

En liten bonus er at man også kan lytte til FM-radio - da har man alltid en reiseradio for hånden - til musikk, nyheter og værmelding. Selv om DAB har tatt over i Norge finnes det fortsatt et flust av FM-kanaler. Og i Sverige er det fortsatt FM som gjelder rund baut..

Link to post
Share on other sites

@zooper, du kan laste den opp som en ZIP fil og legge den i Google Drive eller Dropbox , og lage filen nedlastbar for andre. De kan da ikke skrive til den, men laste ned. Da skal du være trygg, og filen er tilgjengelig for alle. 

 

Det er også mulig å legge den i dokumentarkivet her på BP vil jeg tro, så lenge den ikke er ulovlig å dele.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

zooper skrev 48 minutter siden:

Et stalltips her er å kjøpe rimelige kinesiske Baofeng-radioer og programmere dem om (Baofeng UV-5R er virkelig gode radioer). Disse radioene kan sende og lytte på alle PMR og VHF-frekvenser.

 

Jeg har selv benyttet PMR-delen i disse radioene for å kommunisere med framdekket fra cockipt - feks ved ankring eller ilegging (radioene har blitt erstattet med håndsignaler). Du får også tak i VOX-headsett til disse (stemmeaktiverte).

 

Bare en lite info, så er ikke dette tillatt ang PMR. Er litt usikker på hva du mener med PMR da det er to definisjoner på det. Tenker du på 446-frekvensene så er det rundt 99,9% sikkert at dette er ulovlig. Det er ikke helt til fri disposisjon. Det er enkelte krav som følger med dette, blant annet utstrålt effekt, antenne osv. F.eks. Baofeng UV5R dekker ikke kravene.

Redigert av LI4000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev On 11.9.2021 at 19.46:

Her var nyttig info. Var ikke klar over DSC uten mmsi fungerte. Om jeg får en dsc-distress med posisjon er det nok og O

om det er Jens eller Tom sin båt betyr i første omgang ikke all verden.

 

Nå som det er blitt populært med krav om båtførerbevis, hastighetsbevis så kunne vi jo fortsatt med krav om vhf (og bevis)... 🥴

Det er av og til at det betyr mye hvem som sender distress'en om man ikke får kontakt med vedkommende. Det er alt fra hvilken båt det er til mer informasjon om hvor mange som var ombord osv. Det er selvfølgelig ikke alltid at det har så mye å si, men av og til. I tillegg har det litt å si med å ha en ID på nødmeldingen (ved kansellering, anrop, osv). Men igjen, kunne lisensen enten være veldig billig, eller gratis om det kunne gjøre noe elektronisk så hadde det aldri vært noe problem.

 

Det burde vært slik at man tok på seg vesten og hadde VHF akkurat som man tar på bilbeltet, man har bilsertifikat når man kjører bil og båtsertifikat når man kjører båt. Å kjøre opp slik som med bil er heller en lengre diskusjon (men nå kommer det vel krav til "oppkjøring" for høyhastighetsbåter heldigvis).

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev On 12.9.2021 at 1.54:

Burde vel være kåret til årets innlegg dette. 

 

Er faktisk så gammel jeg, at jeg husker når vi snakket sammen båt til båt via VHF under fiske. Dette i Danmark for så mange år siden, at ingen hadde hørt om AIS hehe Var vel Sodema (eller hva det nå het) vi hadde som plotter den gang, å masse faens papir kart. Så verden har gått fremover, og folk flest er på sjøen for å leve livet, uten å tenke over hvordan en skal få hjelp om ting skjer seg.

 

Nei beholder nok vhf ombord, sjøl om det er dårlig prat til tider. Vet jeg får hjelp om røde knappen trykkes inn.

 

PS: Lure på hva røde knappen få tv kontrolen betyr hehe

Takk :)

Vel, det er enda nå i 2021 at enkelte bruker VHFen for å melde inn til Sildesalgslaget o.l. med fangstinformasjon, så det brukes enda i fiske - men aldri i nærheten som før.

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev On 11.9.2021 at 13.40:

 

 

Lyden er jo også helt crap.

 

 

Finnes det noen måter å forbedre lyden på? Tenker da på å øke volumet på selve talen når en sender slik at støyen blir mer i bakgrunnen. Så på en Youtube video om bruk av VHF at det finnes noe som heter low gain mic og high gain mic og at disse skulle ha forskjellig avstand til munnen ved bruk. Noen som vet mer om low/high gain mic?

Link to post
Share on other sites

Nyere gode VHFer har god lydkvalitet, jeg har Simrad RS40. Vi bruker VHF til å kommunisere mellom båtene under trollingfiske, til og med på Mjøsa. Når vi fisker i Østersjøen så er vi ofte utenfor dekningsområdet til mobiltelefon. VHF er da svært viktig for sikkergheten, men også viktig for å kunne utveksle informasjon om fisket. Jeg har også Iridium satelittelefon, men den egner seg ikke til å utveksle info om fisket da ingen av fiskekompisene har satelittelefon. 

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev for 22 timer siden:

 

Det betyr videre at AIS på ingen måte er garanti for at man blir sett. Sikkert kjekt å vite for seilbåtoperatører 👍

 

Men samtidig forsvinner jo da litt (hele?) poenget bort 🙄 Men klart, skjønner at bildet raskt blir rotete om antallet blir mange. Dog ikke opplevd det her i Tromsø, selv på 17. mai gikk det greit på min 9" :giggle:

Det er helt riktig, det er absolutt ingen garanti at klasse-B blir vist på radar og kartmaksiner på større fartøy, spesielt der det er mange lystbåter. Men de fleste lystbåter kommer godt opp på radarbilde (raradrekko) innen båtene kommer farlig nære. 

Link to post
Share on other sites

VHF virker, min kostet en tusenlapp på tilbud. bra mottak og sendestyrke.

Har ikke hatt bruk for den selv, men reddet en i hummerfisket i fjor, lå bare noen hundre meter unna men så ikke sjarken på 26 fot i den høye sjøen. Hadde sleper ombord innen 5-6 minutter, kontra ca 30-40 min om RS skulle rykket ut. Uten oppkalling via VHF hadde jeg ikke visst han var i nød og lå 30m fra et skjær.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...