Jump to content

Elektronisk utrustning av fritidsbåter, på rett vei?


chrisrik

Recommended Posts

LI4000 skrev for 20 timer siden:

Bare en lite info, så er ikke dette tillatt ang PMR. Er litt usikker på hva du mener med PMR da det er to definisjoner på det. Tenker du på 446-frekvensene så er det rundt 99,9% sikkert at dette er ulovlig. Det er ikke helt til fri disposisjon. Det er enkelte krav som følger med dette, blant annet utstrålt effekt, antenne osv. F.eks. Baofeng UV5R dekker ikke kravene.

Du kan programmere inn de samme frekvensene som du finner på de samme radioene på Clasohlson, og begrense deg til disse - således vil jeg tro at du er innenfor regelverket. Men, det kan hende de har for sterk sendeeffekt ifht lovverket? Ikke akkurat en ulempe for brukeren rent praktisk, men kanskje mer en ulempe for andre kanskje som må lytte til skvalderet?

Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 23 timer siden:

Du kan programmere inn de samme frekvensene som du finner på de samme radioene på Clasohlson, og begrense deg til disse - således vil jeg tro at du er innenfor regelverket. Men, det kan hende de har for sterk sendeeffekt ifht lovverket? Ikke akkurat en ulempe for brukeren rent praktisk, men kanskje mer en ulempe for andre kanskje som må lytte til skvalderet?

Det er ikke korrekt, og det er ikke lov.

Det er flere regler man må oppfylle, deriblant må antennen være en del av radioen og ikke mulig å fjerne eller endre. Igjen, så oppfyller ikke radioene du henviser til da man kan ta av antennen og f.eks. erstatte med andre antenner/antennetyper.

 

Forskrift om generelle tillatelser til bruk av frekvenser (fribruksforskriften):
Kap. XIII. Mobilradio, babycall og personsøker

(2) Senterfrekvensene 444,600 MHz, 444,650 MHz, 444,800 MHz, 444,825 MHz, 444,850 MHz og 444,975 MHz tillates brukt til håndholdt mobilradio (KDR 444) slik frekvensbruken er beskrevet i standarden EN 300 296. Maksimal tillatt utstrålt effekt er 500 mW e.r.p. Radioutstyret skal ha integrert antenne. Maksimal okkupert båndbredde per kanal er 25 kHz.
(3) Frekvensbåndet 446,000–446,200 MHz tillates brukt til håndholdt mobilradio (PMR 446) slik frekvensbruken er beskrevet i standarden EN 303 405. Radioutstyret skal ha integrert antenne. Maksimal tillatt utstrålt effekt er 500 mW e.r.p. For analog mobilradio skal kanalseparasjon være 12,5 kHz. For digital mobilradio skal kanalseparasjon være 6,25 kHz eller 12,5 kHz.
Redigert av LI4000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
zooper skrev On 11.9.2021 at 17.03:

Jeg må innrømme at jeg av og til synder ifht lytteplikten - og lover bot og bedring. Grunnen til at jeg synder er at jeg er litt for lat til å holde styr på strømtyven som attpåtil forstyrrer freden - når det "aldri" skjer noe relevant. AISen faller i samme kategori.

 

Nå må man strengt tatt ikke ha sertifikat for å eie og lytte, ei heller sende i nød. Alle båter, store som små, bør ha VHF og lytte.

 

Når det kommer til AIS så skrur ofte skipstrafikken av visning av lystbåter i farvann der det kryr av småbåter. Selv om jeg har AIS så gir den meg liten nytteverdi der sikten er god. Ser jeg ikke rundt meg ser jeg heller ikke på skjermen. Senderen gir dessuten falsk trygghet.

 

Det er i mørket eller i tåka, eller på lengre overfarter (mindre oppmerksomhet og alarmer fungere godt) - hvor jeg virkelig kjenner at AIS gir økt trygghet, og helst i kombinasjon med både radar og fremskutt sonar (sistnevnte på ønskelista). AIS er moro - en stund. Appene er også ok.

Hei Zooper, har sendt deg PM med spørsmål ang radio :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...