Jump to content

Kan jeg beholde drevene ved bytte av motorer (290 DP-A)?


NovaMan

Recommended Posts

Jeg bytter ut mine to AQAD31a med To stk AQAD41 motorer. Drevene som sitter på er av type DP 290-A med utveksling 2,30 : 1. Denne utvekslingen er så vidt jeg har forstått for fire-sylindret motorer, men kan jeg beholde dem hvis jeg skifter propeller? Motorene sitter i en 32 fots båt på 5-6 tonn med toppfart i dag på 22 knop. 

Link to post
Share on other sites

Endring fra 2,30 til 1,96:1 består av å bytte øvre vekselhus, deretter er 1,78 og 1,65:1 bytte av nedre i tillegg såvidt jeg husker

 

Prøv med de du har er garantert billigst om de er i god stand, B7 kan bli ok på en dobbelmontasje med 2,3:1 mener jeg

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TCMan skrev On 14/09/2021 at 17.40:

Det er jeg usikker på, og de er så begrodd at det er umulig å se hva som har vært stemplet inn på dem. En mekaniker som så på dem mente det kunne være A6. Høres det fornuftig ut?

Om du deler nøyaktig turtall som dine 2x AQAD31a gjorde 22 knop med, så skal jeg prøve å regne ut hvilke propeller du har.

Så har du litt mer å gå etter...

Send gjerne båttype som PM også om du ikke har lyst til å poste det åpent. Kan hende jeg har den i arkivet eller kjenner en som har.

 

Generelt så tror jeg at 2.30:1 er en dårlig/meget dårlig løsning på AQAD41 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...