Jump to content

Vinterkonservering av Volvo Penta D4 og drev


Mr_TJ

Recommended Posts

Rett på sak:

 

Når jeg skal kjøre gjennom ferskvann i systemet (og etterfylle med kjølevæske), kan jeg bare ha vann i sjøvannsfilteret?

Får jeg "spylt" gjennom i drevet også da?

Evt hvordan bør jeg gjøre det - og da håper jeg det lar seg gjøre uten avansert utstyr og med ti tommeltotter...

 

Viktig med bytte av olje og filtre på høsten, eller kan det vente til våren?

 

På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Mr_TJ skrev 45 minutter siden:

Rett på sak:

 

Når jeg skal kjøre gjennom ferskvann i systemet (og etterfylle med kjølevæske), kan jeg bare ha vann i sjøvannsfilteret?

Får jeg "spylt" gjennom i drevet også da?

Evt hvordan bør jeg gjøre det - og da håper jeg det lar seg gjøre uten avansert utstyr og med ti tommeltotter...

 

Viktig med bytte av olje og filtre på høsten, eller kan det vente til våren?

 

På forhånd takk.

 

Genrelt for D4/D6 med SV-filter på motor, montert FØR impellerpumpa: (Enkelte varianter har filteret montert etter pumpa, da går ikke denne prosedyren)

 

Du åpner lokket i sjøvannsfilteret og fyller rent ferskvann i ca. 10-15 minutter direkte ned i sugelina til impeller mens motoren går. Så avslutter du med en miks på 10-20 liter ferdigbladet vann/frostvæske for konserveringen og frostsikringen sin del og stopper motor samtidig som bøtta er tom. Deretter fyller du en god mengde av tilsvarende blanding inn i sugelina til filteret slik at du presser denne miksen bakveien gjennom  slangene og ut gjennom drevet. Og setter på lokket på sjøvannsfilteret. Da er motor konservert for vinteren.

 

Finn ikke på å start motor etter dette, da er prosessen bortkastet.

 

Olje/filter bytter du på høsten, gjennomkjører og får denne sirkulert rundt i motor. Da er motor klar for vinteren med frisk olje uten at syrer og andre ulumskheter i den gamle motorolja vil ligge å tære gjennom måneder med stillstand.

 

Med andre ord så er oljeskift, sinkbytte osv. første post på programmet og selve konserveringen av sjøvannssystemet aller siste post. Husk også å trimme aggregatet helt inn om båten skal ligge på sjøen slik at det ikke oppstår groe eller skader på trimsylinder.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Med andre ord så er oljeskift, sinkbytte osv. første post på programmet og selve konserveringen av sjøvannssystemet aller siste post.

Var du ikke litt rask nå?

Ta sinkbytte om våren, sink i sjøvanskretsen med Glykolblanding er vel en dårlig kombinasjon.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

På min D4 med DPH drev går ikke metoden med vann i sjøvannsfilteret da pumpa sitter før filter.

Motor varmkjøres og olje og drivstoff filter byttes mens båten er på vannet.

Så opp på land.

Drev avmonteres for service og lagring.

Anoder tas ut.

Det settes i et passende rør ned i balje fra vannintaket og motor kjøres i ferskvann så i kjøres frostveske inn.

Nye anoder settes inn på våren når drevet monteres igjen.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 13 timer siden:

Var du ikke litt rask nå?

Ta sinkbytte om våren, sink i sjøvanskretsen med Glykolblanding er vel en dårlig kombinasjon.

Sink er for meg en forbruksting som ikke er tilknyttet kun årlig service. Når sinken sjekkes før opplag er den vanligvis klar for bytte og da bytter jeg den uansett. Det er mange og delte meninger om passivisering av sink i ferskvann men sinken som man bytter f.eks. i ladeluftkjøler blir ikke "stående" i glykol gjennom vinteren.

 

Enkelte motorer bl.a. TAMD 60 har sink som originalmontert på ferskvannssiden så det er kloke hoder som har vurdert dette tidligere uten å se det som noen problemstilling.

 

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 11 timer siden:

Enkelte motorer bl.a. TAMD 60 har sink som originalmontert på ferskvannssiden så det er kloke hoder som har vurdert dette tidligere uten å se det som noen problemstilling.

Høres ut som "noen enda klokere hoder" har vurdert å bytte ut aluminium/Magnesium til sink på veien fra tegnebrett til Produksjon.

Chiefengineer skrev for 11 timer siden:

Det er mange og delte meninger om passivisering av sink i ferskvann

Det vet jeg litt om selger skrøt av at sinken var like fine etter 8 år,   da jeg kjøpte båten,

Vart skremt da og fikk det med i kontrakten, båten lå i ferskvann og var bare en helge  tur i sjøvann dan og vann. 

 

Og de åra jeg har frostveske  i sjøvannskretsen kan jeg skrape sinken ut med skje.

SABB hadde mye sink i  sjøvannskretsen før,  men det var for å beskytte  kobberrørene 

fra filter og svanehals.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 7 timer siden:

Og de åra jeg har frostveske  i sjøvannskretsen kan jeg skrape sinken ut med skje.

 

 

Det kan du stort sett etter et halvt års bruk i sjøvann også. Men sInken står jo ikke i glykolbad gjennom vinteren, mesteparten av sjøvannssystemet er selvdrenerende etter motorstans.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører motoren med ferskvann en stund, så plukker jeg ut sink, og setter tilbake pluggen sinken er skrudd på(to på motor og en i eksos). Så kjører jeg inn systemrens, og lar det stå et par dager. Kjører gjennom med ferskvann igjen, så på med frostvæske. Ny sink skrur jeg på til våren, rett før sjøsetting.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...