Jump to content

En reise med kanalbåt i Wales


Chilli Solbris

Recommended Posts

God tur! Det er en fornøyelse. Har gjort det tre ganger. Første tur, River Neene med en 48 foter. Fin tur tre voksne. Så tok vi noen år senere fire voksne og to barn på langllollen kanal. Det ble litt spennende da guttungen på 7 gikk ut av båten, da vi gikk over en aquadukt. Det var rekkverk på en side, 50 M ned, ikke rekkverk på den siden gutten gikk. 48 sluser opp og like mange ned! Så tok vi en tur syd i england, Avon. Vi hadde tenkt oss vestover mot Bath. Men en annen båt hadde kjørt i stykker en sluse, så vi måtte gå østover. På Neene og langllollen var det 7' brede båter. På Avon var båtene bredere, vi var her 4 voksne og 5 barn. Det var boblebad ombord. Vi hadde alltid en policy for No drinking and driving, byttet på styringen!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 3 minutter siden:

Takk for knallfine snutter. Du vet hvor jeg syns du burde legge dem ut? ;-)

Jepp!! 😁😁 Må bare ha litt bedre dekning! Og det er faktisk den eneste gruppa jeg deler på sammen med den som vi har for nabolaget i elva. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Noen flere bilder fra dagens etappe. Dette er sakteferie i ordets rette forstand! Vi går fortere en det båten gjør fart gjennom vannet! Og det gjør absolutt ingenting!:sailing:

Det er mye skog her! 😃😃

F2885DAC-34DF-4131-9C7C-150745128B18.jpeg.cf31289257a97d1f676d663b58ee5e0c.jpeg

Og mange bruer!

D4FCE06D-3BDF-4650-B3DB-6BE53A971E23.jpeg.133b6a1aafcde8b875f53d3fc8757cef.jpeg

Padlebåt

877C4350-D2D1-4FAB-9B37-433E4FA254A1.jpeg.f4529d7d25523663a7f9c9c7bced5f1a.jpeg

Død eik!
5097AD1C-C407-4F40-A266-1DB57E2DF58E.jpeg.606ed1e844ae5e538a4eacfed4d2a508.jpeg

 

F3FCA07E-9C21-4AC8-9255-5BC57BE437D1.jpeg.87b7bc5d87e8212e06ede7ccdcbf437b.jpeg

Nydelig solnedgang!

28595991-FB37-4F28-8F22-2983ED0EA9F5.jpeg.f46ca6dc653f3e013c148d421c0a5dec.jpeg

 

843AC00C-0695-43A9-BB54-C49DE2A204BC.jpeg.6fd937390b1a36bb59639d9f01505208.jpeg

2FDE1C7E-B568-47B2-B284-4E96A69D9F47.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hadde vært fint å se hvordan båten ser ut innvendig. 60 fot høres voldsom stor ut men den er jo ikke mye i breden.  En familie på 4 eller 2 par hadde kanskje klarte seg bra med 40 fot? Anyway.. en slik tur er på min "bucket list". Er jo opprinnelig engelsk selv om jeg ikke har bod der så veldig mye. 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Benji skrev for 21 timer siden:

Det er egentlig dårlig gjort å legge ut slikt, vi andre blir bare je...  misunnelige.

 

Helt fantastisk å se.

Får vi se en videosnutt hvor kapteinen jobber med sluser også?:smiley:

Det er bare jeg som tar bilder og filmer! Men det kommer kanskje en snutt med meg også etter hvert😁😁.  Dårlig gjort?😁😁😁 He he, du må nok bare komme etter!😃😃

Komfyrslave skrev for 21 timer siden:

Gleder meg til å se mere etter hvert. Planlegger en kanaltur neste sommer.

Ikke noe å lure på. Men jeg tror det er skrekkelig varmt om sommeren og tett trafikkert. 

PiperBill skrev for 1 time siden:

Hadde vært fint å se hvordan båten ser ut innvendig. 60 fot høres voldsom stor ut men den er jo ikke mye i breden.  En familie på 4 eller 2 par hadde kanskje klarte seg bra med 40 fot? Anyway.. en slik tur er på min "bucket list". Er jo opprinnelig engelsk selv om jeg ikke har bod der så veldig mye. 

Tror faktisk 40 fot blir smått for fire. Det er trangt! Det blir 40 fot for frua og meg. 
Bilder kommer!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hvordan gjør dere det i svinger? Er det normalt å dunke borti bredden og bruke den som hjelp til å vri baugen i lange svinger, slik som den svingen som er i/ rett etter en bro? Eller er det mindre trangt enn det ser ut til på videoene?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 11 timer siden:

Hvordan gjør dere det i svinger? Er det normalt å dunke borti bredden og bruke den som hjelp til å vri baugen i lange svinger, slik som den svingen som er i/ rett etter en bro? Eller er det mindre trangt enn det ser ut til på videoene?

Dette lurer jeg på også.

Har den baugtruster?

Eller er det bare ror akter.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 12 timer siden:

Hvordan gjør dere det i svinger? Er det normalt å dunke borti bredden og bruke den som hjelp til å vri baugen i lange svinger, slik som den svingen som er i/ rett etter en bro? Eller er det mindre trangt enn det ser ut til på videoene?

Var på en tur som dette som ungdom og det er ikke noe thruster på disse baljene nei, kun et bittelite ror. Krappe svinger måtte vi ta ved å gå forover med fullt rorutslag ene veien, så akterover med fullt rorutslag i motsatt retning. Gjenta etter behov. Båtene er av stål, så ikke noe problem med landkjenning. De er også veldig (om ikke helt) flate i bunn, så om man går på grunn på en sandbank suger det seg godt fast. Disse stiene som går langs kanalene er for øvrig hestetråkk etter den tid da lektere ble trukket med hester.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 12 timer siden:

Hvordan gjør dere det i svinger? Er det normalt å dunke borti bredden og bruke den som hjelp til å vri baugen i lange svinger, slik som den svingen som er i/ rett etter en bro? Eller er det mindre trangt enn det ser ut til på videoene?

 

lurvetass skrev 54 minutter siden:

Dette lurer jeg på også.

Har den baugtruster?

Eller er det bare ror akter.

 

 

HiWard skrev 4 minutter siden:

Var på en tur som dette som ungdom og det er ikke noe thruster på disse baljene nei, kun et bittelite ror. Krappe svinger måtte vi ta ved å gå forover med fullt rorutslag ene veien, så akterover med fullt rorutslag i motsatt retning. Gjenta etter behov. Båtene er av stål, så ikke noe problem med landkjenning. De er også veldig (om ikke helt) flate i bunn, så om man går på grunn på en sandbank suger det seg godt fast. Disse stiene som går langs kanalene er for øvrig hestetråkk etter den tid da lektere ble trukket med hester.


Det varierer med bredde! De svinger sakte. Og man kan skrape langs land. Det er ikke til å unngå. De lar seg snu på femøren på samme sett som med deplacementskrog. Full fart forover for å få moment og så akterover osv. 

Noen av de privateide har baugtrøster. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev for 4 timer siden:

Oi, for en herlig tur. Hvor mye klaring er det på hver side i slusa?:flag: God tur videre.

Tusen takk! Ca ti cm klaring😊😊

Pequod skrev for 3 timer siden:

Tror nok jeg må shanghaie et engelsk fruentimmer eller to hvis jeg skal ut på en slik tur. Må nok ha med meg mannskap da, ja...:giggle:

De er her og venter!!!

Pequod skrev 14 minutter siden:

Vel, jeg har jo bare et bein, så jeg kan ikke gape over for mye...:lol:

😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...