FromNorth Startet 22.September.2021 Link til dette innlegget Startet 22.September.2021 Først og fremst vil jeg takke alle dere som gjør dette forumet så seriøst og bra! For meg, virker det som de fleste her er opptatt av å svare seriøst og etter beste evne. Det er trygt for en nybegynner. Så til mitt spørsmål. Jeg har nylig kjøpt en båt hvor det er ganske mye skrap i gelcoaten. Noen er såpass dype at jeg må reparere de med Gelcoat fix set fra produsent. Dette har jeg brukbar kontroll på hvordan jeg skal fikse. Det jeg lurer på er alle de andre skrapa. Kan jeg pusse over disse skrapa med vannslipepapir(2000) og så polere eller rubbe over dette igjen? Eller er det slik at jeg etter å ha brukt vannslipepapir må bruke noe ala gelcoat fixen? Jeg kan avsløre at det er her jeg har fått ideen: https://www.youtube.com/watch?v=rjCFcIULh2g Som dere ser av formuleringen av spørsmålet så er jeg rimelig grønn, og ikke helt komfortabel med terminologien. Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.September.2021 Link til dette innlegget Svart 23.September.2021 Sliping og rubbing blir bra det. Men ikke vær for nøye da, en båt som blir brukt vi alltid ha noen småriper. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Solseng Svart 23.September.2021 Link til dette innlegget Svart 23.September.2021 Nå er ikke jeg ekspert på polering/rubbing, men det er mange tråder om dette temaet her på forumet som gir svar/forslag på mange spørsmål. Du kan jo lese gjennom denne: Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 23.September.2021 Link til dette innlegget Svart 23.September.2021 Kan du ta ett par bilder av ripene, så er det lettere og gi skikkelig råd Kort fortalt, slip med 120, legg på gelcoat, slip det nesten jevnt med 240, så 400, 800, 1000 så 2000 til slutt, så kjører du på med en grov rubbing, så polerer du Mange av de småripene forsvinner hvis du sliper med 1000, så 2000, rubbing og polering Men åssen verktøy har du tilgjengeligt ? Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 23.September.2021 Link til dette innlegget Svart 23.September.2021 (redigert) Eller så bruker du barberblad eller maleskrape for å "høvle" gelcoaten jevn. Høres brutalt ut, men virker bra! Fordelen er at du ikke får noen fargeforskjeller og slipper mange moment med sliping og ny gelcoat. Nakkdelen er at gelcoaten blir tynnere. Framgangsmate finner du her: https://www.hamnen.se/kunskap/laga-repor-i-gelcoat-med-hyvel-otroligt-resultat/ Edit: Den første linken ligger bak en betalmur. Samme vido her. Redigert 23.September.2021 av Almvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 23.September.2021 Link til dette innlegget Svart 23.September.2021 Almvik skrev 1 minutt siden: Eller så bruker du barberblad eller maleskrape for å "høvle" gelcoaten jevn. Høres brutalt ut, men virker bra! Fordelen er at du ikke får noen fargeforskjeller og slipper mange moment med sliping og ny gelcoat. Nakkdelen er at gelcoaten blir tynnere. Framgangsmate finner du her: https://www.hamnen.se/kunskap/laga-repor-i-gelcoat-med-hyvel-otroligt-resultat/ Slipper somregel ny gelcoat hvis man sliper også da, de ripene som er såpass grove at de må coates slipper man ikke å coate med din metode heller. Og hvis man sliper, så er det mye lettere og holde det kontrollert hvor mye man faktisk må ta Jeg har fiksa sikkert 1000 gelcoat skader de siste 4-5årene, men aldri prøvd å skrape de vekk på den måten du beskriver og kommer heller ikke til å prøve det med det første Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 23.September.2021 Link til dette innlegget Svart 23.September.2021 Nej, det er mange veier å gå det er sant. Se på videon for full beskrivelse, det er en proffesionell båtreparatør som sikker fikset minst 2000 :) gelcoatskader som beskrever den. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 23.September.2021 Link til dette innlegget Svart 23.September.2021 (redigert) Gidder ikke å betale for og se det. Jeg er bare en lykkelig amatør som har holdt på med dette i 20år og på daglig basis de siste 5årene, da for flere båtverksteder og opplag. Så jeg fortsetter nok og gjøre det på den måten jeg føler meg trygg på og gir tips/råd med den metoden jeg føler meg tryggest på. Edit: jeg så filmen nå, det der krever uansett sliping, rubbing og polering for og bli fint igjen Edit nr2: det er ikke lett og se at det har vært en 10cm knusningsskade i baugen her, her har det blitt støpt opp med glassfiber, så lagt på ny gelcoat som har blitt slipa, rubba og polert. så litt erfaring har jeg fått. Enkelte vil vel kalle meg proff, men jeg syns lykkelig amatør høres bedre ut Redigert 23.September.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FromNorth Svart 25.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Hoi! Takk for mange svar! Litt utålmodig, så jeg har tjuvstartet. Venter egentlig på Abralon 4000 og 2000, samt Meguiars One step. Våtslipt med p1200 fra Biltema, og deretter polert med Star Brite. Premium Polish. Maskin er kjøpt på Biltema. Foreløpig vil jeg si det er godt nok. Mtp pris og kvalitet på arbeideren. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 25.September.2021 Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Ble jo bedre på en måte, men ser ut som polishen ikke klarer å hente noe glans fra 1200-slipen. Siden utgangspunktet var såpass skadet, ville jeg lagt litt arbeid/energi i det nå første gangen. Deretter holder det nok med en vanlig vask, polering + voks de kommende sesongene. Første spørsmålet er om du skal en runde til med 1000-slip. Her kan sikkert Eika vurdere bedre enn de fleste. Tror kanskje jeg hadde tatt en litt lett runde til for å se om man kunne redusert de synlige ripene enda litt til. Sitér dette innlegget Link to post
FromNorth Svart 25.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Så med mer energi, som i å kjøre på mer polering, eller våtlsipe hakket mer? Håper at Meguiars One Step kanskje vil klare å hente ut mere glans, men det er ren tipping :) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 25.September.2021 Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Det er nok for stort sprang fra 1000-slip til polish. Hvis du har gått til med 1000-slip, så må du over på 2000-slip etterpå. Mulig du klarer å hente inn 2000-slip med ullpad og grov polish, men da vil du uansett ønske å av avslutte med finslip. Hovedpoenget er: Siden skaden i gelcoat er såpass, ligger det an til en minst 4-trinns behandling. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.September.2021 Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 (redigert) Der burde det slipes mer, med 2000 og 4000 hvis du bare skal polere. Hvis du kjører på med grov rubbing, så får du litt mer glans på de 1200 du har slipa med. Men jeg har blitt glad i 2000, så grov rubbing, så en onestep polish. Hvis jeg er skikkelig nøie så kjører jeg på med ett lag hardvoks også som taes med ullpad på poleringsmaskina Men på blå, så vil jeg anbefale blå polish, fyller på med litt farge innerst i ripene og porene Redigert 25.September.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FromNorth Svart 25.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Skjønner! Da er det godt jeg har 2000 og 4000 på vei i posten :) Da blir det mer arbeid. Slenger ut noen fotos når jeg har utbedret. Den filmen skulle jeg gjerne ha sett for en uke siden @Solseng ;) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 25.September.2021 Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Well, jeg er totalt newbie her selv. Denne videoen kom jeg over i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.September.2021 Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Hvis du skal gjøre det billigt, så bruker du denne. Det å tilsette litt farge i ripene er ikke dumt https://www.biltema.no/bilpleie/lakkpleie/bilpolish/fargepolish-2000028512?gclid=Cj0KCQjwkbuKBhDRARIsAALysV5IAXF7KR_7QkZQcvlc6Jn6THgP7BN-gFMnKJTuJviX62bd_dZmXr4aAgUuEALw_wcB Meb jeg anbefaler voksing til slutt, for å få det holdbart en lenger periode Sitér dette innlegget Link to post
FromNorth Svart 25.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Da har jeg et alternativ @Eika, om motivasjonen og humøret skulle nå et absolutt bunnpunkt :) Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.September.2021 Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Jeg ville brukt den fargeholdige poleringa uansett. Men man får alternativer som koster 500+ for flaska Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 Eika skrev On 23.9.2021 at 22.32: Gidder ikke å betale for og se det. Jeg er bare en lykkelig amatør som har holdt på med dette i 20år og på daglig basis de siste 5årene, da for flere båtverksteder og opplag. Så jeg fortsetter nok og gjøre det på den måten jeg føler meg trygg på og gir tips/råd med den metoden jeg føler meg tryggest på. Edit: jeg så filmen nå, det der krever uansett sliping, rubbing og polering for og bli fint igjen Edit nr2: det er ikke lett og se at det har vært en 10cm knusningsskade i baugen her, her har det blitt støpt opp med glassfiber, så lagt på ny gelcoat som har blitt slipa, rubba og polert. så litt erfaring har jeg fått. Enkelte vil vel kalle meg proff, men jeg syns lykkelig amatør høres bedre ut Fantastisk flott resultat, Eika. Hvor mye medgått tid er det for å få dette resultatet? Det er vel en forholdsvis omfattende jobb? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 (redigert) Martin_ skrev for 3 timer siden: Fantastisk flott resultat, Eika. Hvor mye medgått tid er det for å få dette resultatet? Det er vel en forholdsvis omfattende jobb? Det gikk ca 7.5 time (starta kl8 og var ferdig kl20) men det var endel herding og andre jobber imellom Det er vel en omfattende jobb, men sånne småskader har blitt rutine for meg :P går bare på autopilot og headsettet med musikk på hode. De andre lar meg bare holde på og ingen blander seg og forteller hvordan det skal gjøres Redigert 26.September.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 Da jobber du effektivt :-) Hvilket båtverksted jobber du på? Er vi heldige og har deg her på Sørlandet? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 Hvor jeg jobber er det samme, jeg er her inne som privat person og skal ikke kobles opp mot ett firma, mye av det jeg skriver er meninger jeg står for men som ikke jobben vil kobles til :) men jeg holder til på det sørlige østland Sitér dette innlegget Link to post
FromNorth Svart 27.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 Eika skrev On 25.9.2021 at 22.22: Hvis du skal gjøre det billigt, så bruker du denne. Det å tilsette litt farge i ripene er ikke dumt https://www.biltema.no/bilpleie/lakkpleie/bilpolish/fargepolish-2000028512?gclid=Cj0KCQjwkbuKBhDRARIsAALysV5IAXF7KR_7QkZQcvlc6Jn6THgP7BN-gFMnKJTuJviX62bd_dZmXr4aAgUuEALw_wcB Meb jeg anbefaler voksing til slutt, for å få det holdbart en lenger periode Tenker du denne før, eller eventuelt etter at jeg har lekt meg med Meguiras One step @Eika Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 27.September.2021 Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 Jeg hadde brukt skikkelig rubbing og den, istedefor meguilars onestep. Har prøvd meguilars'n litt i det siste og den imponerer ikke akuratt. Får mye bedre resultat med Biltema rubbing og polish Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 28.September.2021 Link til dette innlegget Svart 28.September.2021 Det var informativt. Så Biltema danker ut Meguilars på rubbing og polish? Har du artikkelnummer på disse produktene? Bruker du da ull-pad på DA-maskin? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.