Jump to content

Fremgangsmåte ved fjerning av riper i båt.

FromNorth

Recommended Posts

Først og fremst vil jeg takke alle dere som gjør dette forumet så seriøst og bra! For meg, virker det som de fleste her er opptatt av å svare seriøst og etter beste evne. Det er trygt for en nybegynner.

Så til mitt spørsmål. Jeg har nylig kjøpt en båt hvor det er ganske mye skrap i gelcoaten. Noen er såpass dype at jeg må reparere de med Gelcoat fix set fra produsent. Dette har jeg brukbar kontroll på hvordan jeg skal fikse. Det jeg lurer på er alle de andre skrapa. Kan jeg pusse over disse skrapa med vannslipepapir(2000) og så polere eller rubbe over dette igjen? Eller er det slik at jeg etter å ha brukt vannslipepapir må bruke noe ala gelcoat fixen? Jeg kan avsløre at det er her jeg har fått ideen: https://www.youtube.com/watch?v=rjCFcIULh2g
Som dere ser av formuleringen av spørsmålet så er jeg rimelig grønn, og ikke helt komfortabel med terminologien.

Takker for svar. 

Kan du ta ett par bilder av ripene, så er det lettere og gi skikkelig råd 

Kort fortalt, slip med 120, legg på gelcoat, slip det nesten jevnt med 240, så 400, 800, 1000 så 2000 til slutt, så kjører du på med en grov rubbing, så polerer du 

Mange av de småripene forsvinner hvis du sliper med 1000, så 2000, rubbing og polering 

Men åssen verktøy har du tilgjengeligt ? 

Eller så bruker du barberblad eller maleskrape for å "høvle" gelcoaten jevn.

Høres brutalt ut, men virker bra!

Fordelen er at du ikke får noen fargeforskjeller og slipper mange moment med sliping og ny gelcoat.

Nakkdelen er at gelcoaten blir tynnere.

Framgangsmate finner du her:

https://www.hamnen.se/kunskap/laga-repor-i-gelcoat-med-hyvel-otroligt-resultat/

Edit: Den første linken ligger bak en betalmur.

Samme vido her.

Redigert av Almvik (see edit history)
Almvik skrev 1 minutt siden:

Eller så bruker du barberblad eller maleskrape for å "høvle" gelcoaten jevn.

Høres brutalt ut, men virker bra!

Fordelen er at du ikke får noen fargeforskjeller og slipper mange moment med sliping og ny gelcoat.

Nakkdelen er at gelcoaten blir tynnere.

Framgangsmate finner du her:

https://www.hamnen.se/kunskap/laga-repor-i-gelcoat-med-hyvel-otroligt-resultat/

Slipper somregel ny gelcoat hvis man sliper også da, de ripene som er såpass grove at de må coates slipper man ikke å coate med din metode heller. Og hvis man sliper, så er det mye lettere og holde det kontrollert hvor mye man faktisk må ta 

Jeg har fiksa sikkert 1000 gelcoat skader de siste 4-5årene, men aldri prøvd å skrape de vekk på den måten du beskriver og kommer heller ikke til å prøve det med det første 

Gidder ikke å betale for og se det. 

Jeg er bare en lykkelig amatør som har holdt på med dette i 20år og på daglig basis de siste 5årene, da for flere båtverksteder og opplag. Så jeg fortsetter nok og gjøre det på den måten jeg føler meg trygg på og gir tips/råd med den metoden jeg føler meg tryggest på. 

Edit: jeg så filmen nå, det der krever uansett sliping, rubbing og polering for og bli fint igjen 

Edit nr2: det er ikke lett og se at det har vært en 10cm knusningsskade i baugen her, her har det blitt støpt opp med glassfiber, så lagt på ny gelcoat som har blitt slipa, rubba og polert. så litt erfaring har jeg fått. Enkelte vil vel kalle meg proff, men jeg syns lykkelig amatør høres bedre ut 

Snapchat-1171759064.jpg

Redigert av Guest (see edit history)

Ble jo bedre på en måte, men ser ut som polishen ikke klarer å hente noe glans fra 1200-slipen. Siden utgangspunktet var såpass skadet, ville jeg lagt litt arbeid/energi i det nå første gangen. Deretter holder det nok med en vanlig vask, polering + voks de kommende sesongene.

Første spørsmålet er om du skal en runde til med 1000-slip. Her kan sikkert Eika vurdere bedre enn de fleste. Tror kanskje jeg hadde tatt en litt lett runde til for å se om man kunne redusert de synlige ripene enda litt til.

Der burde det slipes mer, med 2000 og 4000 hvis du bare skal polere. Hvis du kjører på med grov rubbing, så får du litt mer glans på de 1200 du har slipa med. Men jeg har blitt glad i 2000, så grov rubbing, så en onestep polish. Hvis jeg er skikkelig nøie så kjører jeg på med ett lag hardvoks også som taes med ullpad på poleringsmaskina 

Men på blå, så vil jeg anbefale blå polish, fyller på med litt farge innerst i ripene og porene 

Eika skrev On 23.9.2021 at 22.32:

Gidder ikke å betale for og se det. 

Jeg er bare en lykkelig amatør som har holdt på med dette i 20år og på daglig basis de siste 5årene, da for flere båtverksteder og opplag. Så jeg fortsetter nok og gjøre det på den måten jeg føler meg trygg på og gir tips/råd med den metoden jeg føler meg tryggest på. 

Edit: jeg så filmen nå, det der krever uansett sliping, rubbing og polering for og bli fint igjen 

Edit nr2: det er ikke lett og se at det har vært en 10cm knusningsskade i baugen her, her har det blitt støpt opp med glassfiber, så lagt på ny gelcoat som har blitt slipa, rubba og polert. så litt erfaring har jeg fått. Enkelte vil vel kalle meg proff, men jeg syns lykkelig amatør høres bedre ut 

Snapchat-1171759064.jpg

Fantastisk flott resultat, Eika. Hvor mye medgått tid er det for å få dette resultatet? Det er vel en forholdsvis omfattende jobb?

Martin_ skrev for 3 timer siden:

Fantastisk flott resultat, Eika. Hvor mye medgått tid er det for å få dette resultatet? Det er vel en forholdsvis omfattende jobb?

Det gikk ca 7.5 time (starta kl8 og var ferdig kl20) men det var endel herding og andre jobber imellom 

Det er vel en omfattende jobb, men sånne småskader har blitt rutine for meg :P går bare på autopilot og headsettet med musikk på hode. De andre lar meg bare holde på og ingen blander seg og forteller hvordan det skal gjøres 

Eika skrev On 25.9.2021 at 22.22:

Hvis du skal gjøre det billigt, så bruker du denne. Det å tilsette litt farge i ripene er ikke dumt 

https://www.biltema.no/bilpleie/lakkpleie/bilpolish/fargepolish-2000028512?gclid=Cj0KCQjwkbuKBhDRARIsAALysV5IAXF7KR_7QkZQcvlc6Jn6THgP7BN-gFMnKJTuJviX62bd_dZmXr4aAgUuEALw_wcB

Meb jeg anbefaler voksing til slutt, for å få det holdbart en lenger periode 

Tenker du denne før, eller eventuelt etter at jeg har lekt meg med Meguiras One step @Eika

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...