Torsen67 Svart 1.Oktober Link til dette innlegget Svart 1.Oktober På vei til opptak oppdaget jeg noe som ikke er bra. Siden putene på motorlokket er kjørt til oppbevaring så hørte jeg plutselig nye lyder. Kommer en del klirrelyder og faktisk skrapelyder fra motor. Det er nok dempe/torsjonsplata på i svinghjulskåpa som har tatt kvelden. Her har det nok rustet godt etter at jeg fikk saltvann i motorrommet i fjor. På lavt og høyt turtall er det lite å høre, men var tydelig når den skulle opp i plan. Det lukter sent utsett av båt neste år... Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 2.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober Torsen67 skrev On 1.10.2025 at 13.07: På vei til opptak oppdaget jeg noe som ikke er bra. Siden putene på motorlokket er kjørt til oppbevaring så hørte jeg plutselig nye lyder. Kommer en del klirrelyder og faktisk skrapelyder fra motor. Det er nok dempe/torsjonsplata på i svinghjulskåpa som har tatt kvelden. Her har det nok rustet godt etter at jeg fikk saltvann i motorrommet i fjor. På lavt og høyt turtall er det lite å høre, men var tydelig når den skulle opp i plan. Det lukter sent utsett av båt neste år... Ikke bra, er nok best å ta dette nå og ikke la det utvikle seg. Er det noe som du (eller noen andre) kan se på i høst eller tidlig neste vår? Sommersesongen er så kort, synd å bruke noe av den på verksted. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 2.Oktober Link til dette innlegget Svart 2.Oktober HiWard skrev for 2 timer siden: Ikke bra, er nok best å ta dette nå og ikke la det utvikle seg. Er det noe som du (eller noen andre) kan se på i høst eller tidlig neste vår? Sommersesongen er så kort, synd å bruke noe av den på verksted. Er i dialog med mekaniker. Det beste er om de heiser ut motor nå. At så mye kan gå feil pga vann i motorrom hadde jeg ikke sett for meg. Svinghjulshuset burde vært helt tett slik at vann ikke kunne tatt skade der. Denne plata ruster visstnok veldig raskt når den først er utsatt for saltvann. Ny type plate på nyere D4-modeller har vulket gummi og ikke fjærer. Den skal vist tåle mer av ytre påkjenninger. Tviler på at jeg får regnvann/saltvann i motorrom igjen da jeg har ganske god kontroll på dette nå. Det eneste som nå mangler er gjennomføringer under vannlinjen i kompositt. Da må jeg nok gå på grunn for at det skal skje. Har på 15 år aldri gått på grunn eller hatt motorstopp. Men som de sier; du har de som har gått på grunn, og de som skal gå på grunn Sitér dette innlegget Link to post
capehorner Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Da er skuta kommet i opplag innomhus og arbeid for de neste 6mnd er sikret ;) strøm blir primær oppgaven … men lensepumper fungerer ikke og må ut og tas en runde på, trimflaps defekt .. og kjølekompressor + andre smågreier. Det jeg lurer på, har noen av dere orginalbordet i cockpiten? Jeg skulle gjerne hatt målene og tykkelse samt noen gode bilder slikt jeg fikk bestilt det fra en firma, det som er der er uorginalt og utrolig slitt :( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.