Jump to content

Windy 8000 - fra sånn passe til litt bedre


HiWard

Recommended Posts

På vei til opptak oppdaget jeg noe som ikke er bra. Siden putene på motorlokket er kjørt til oppbevaring så hørte jeg plutselig nye lyder. Kommer en del klirrelyder og faktisk skrapelyder fra motor. Det er nok dempe/torsjonsplata på i svinghjulskåpa som har tatt kvelden. Her har det nok rustet godt etter at jeg fikk saltvann i motorrommet i fjor. På lavt og høyt turtall er det lite å høre, men var tydelig når den skulle opp i plan. Det lukter sent utsett av båt neste år...

Link to post
Torsen67 skrev On 1.10.2025 at 13.07:

På vei til opptak oppdaget jeg noe som ikke er bra. Siden putene på motorlokket er kjørt til oppbevaring så hørte jeg plutselig nye lyder. Kommer en del klirrelyder og faktisk skrapelyder fra motor. Det er nok dempe/torsjonsplata på i svinghjulskåpa som har tatt kvelden. Her har det nok rustet godt etter at jeg fikk saltvann i motorrommet i fjor. På lavt og høyt turtall er det lite å høre, men var tydelig når den skulle opp i plan. Det lukter sent utsett av båt neste år...

Ikke bra, er nok best å ta dette nå og ikke la det utvikle seg. Er det noe som du (eller noen andre) kan se på i høst eller tidlig neste vår? Sommersesongen er så kort, synd å bruke noe av den på verksted.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev for 2 timer siden:

Ikke bra, er nok best å ta dette nå og ikke la det utvikle seg. Er det noe som du (eller noen andre) kan se på i høst eller tidlig neste vår? Sommersesongen er så kort, synd å bruke noe av den på verksted.

 

Er i dialog med mekaniker. Det beste er om de heiser ut motor nå. At så mye kan gå feil pga vann i motorrom hadde jeg ikke sett for meg. Svinghjulshuset burde vært helt tett slik at vann ikke kunne tatt skade der. Denne plata ruster visstnok veldig raskt når den først er utsatt for saltvann. Ny type plate på nyere D4-modeller har vulket gummi og ikke fjærer. Den skal vist tåle mer av ytre påkjenninger. Tviler på at jeg får regnvann/saltvann i motorrom igjen da jeg har ganske god kontroll på dette nå. Det eneste som nå mangler er gjennomføringer under vannlinjen i kompositt. Da må jeg nok gå på grunn for at det skal skje. Har på 15 år aldri gått på grunn eller hatt motorstopp. Men som de sier; du har de som har gått på grunn, og de som skal gå på grunn:fniser: 

Link to post
  • 4 uker senere...

Da er skuta kommet i opplag innomhus og arbeid for de neste 6mnd er sikret ;) strøm blir primær oppgaven … men lensepumper fungerer ikke og må ut og tas en runde på, trimflaps defekt .. og kjølekompressor + andre smågreier.  Det jeg lurer på, har noen av dere orginalbordet i cockpiten? Jeg skulle gjerne hatt målene og tykkelse  samt noen gode bilder slikt jeg fikk bestilt det fra en firma, det som er der er uorginalt og utrolig slitt :(

 

 

Link to post
capehorner skrev On 27.10.2025 at 0.14:

Da er skuta kommet i opplag innomhus og arbeid for de neste 6mnd er sikret ;) strøm blir primær oppgaven … men lensepumper fungerer ikke og må ut og tas en runde på, trimflaps defekt .. og kjølekompressor + andre smågreier.  Det jeg lurer på, har noen av dere orginalbordet i cockpiten? Jeg skulle gjerne hatt målene og tykkelse  samt noen gode bilder slikt jeg fikk bestilt det fra en firma, det som er der er uorginalt og utrolig slitt :(

 

 

 

Usikker på om jeg har originalt bord. Det er et Windy bord med original logo. Men muligens til en annen modell. Det passer faktisk ikke i buen i hjørnene når jeg skal legge det ned som solseng. Ikke noe savn, da det er nok solplass som det er. Vurderer å bytte ut understellet til fast stang og med gulvfeste som flusher med gulvet når jeg fjerner bordet. Syns bordet er mye i veien når det ikke er i bruk. Hvordan ser bordet ditt ut?   

Link to post
capehorner skrev On 27.10.2025 at 0.14:

Da er skuta kommet i opplag innomhus og arbeid for de neste 6mnd er sikret ;) strøm blir primær oppgaven … men lensepumper fungerer ikke og må ut og tas en runde på, trimflaps defekt .. og kjølekompressor + andre smågreier.  Det jeg lurer på, har noen av dere orginalbordet i cockpiten? Jeg skulle gjerne hatt målene og tykkelse  samt noen gode bilder slikt jeg fikk bestilt det fra en firma, det som er der er uorginalt og utrolig slitt :(

 

 

 

Vedr lensepumpe. Jeg har en stor manuell pumpe fra Whale som skal kunne klare 40 liter i minuttet. Den er der for sikkerhets skyld. Utenom denne har jeg en impellerpumpe som tar over 30 liter i minuttet. Har montert et sjøvannsfilter for liten dieselmotor rett ved siden av impellerpumpa, slik at rusk og rask havner der. Tidligere var det sil i bronsepadda som var i enden av lenseslangen. Helt håpløst da den tetter seg fort. Og det vil du ikke skal skje når du virkelig trenger den. Impellerpumpe er heller ikke så dyre, men trenger litt vann for å suge. Jeg har da en dyp loop med slange mellom filter og pumpe, slik at det alltid ligger vann der. Fra pumpe til skroggjennomføring så heller det oppover. Da vil det alltid renne litt vann tilbake til impeller når pumpa skrus av. Jeg har også tettet bak fenderlist for regnvann. Nå er det endelig tørt! Vann i motorrom har kostet meg dyrt. Hva regninga kommer på vet jeg ikke enda. Motor er ute nå og blir satt inn til uka. Bare demperplata koster 17.000 og det med litt rabatt. Så at jeg ender på 50K er ikke usannsynlig. Bytter noe lager og slanger i samme slengen. En fordel er at jeg nå får demperplate i gummi (Centaflex) og ikke stålfjærer. Den nye skal ta vibrasjoner bedre, holder lengre og vil ikke klirre, noe som typen i stål etter hvert vil gjøre. Med andre ord, hold motorrommet så tørt du bare kan..

Link to post

Bordet var ett av mine vinterprosjekt sist vinter.

IMG_8068.jpeg.428435a74550cd185e16ddbce0f5c137.jpegRufset opp toppstrøket og la på flere strøk Owatrol D2, men slet med nupping og ulidelig lang herdetid. Pusset hengslene og byttet skruer Kom sånn noenlunde i mål til slutt. Mener det er originalt, det er hverfall heltre og passer i buene slik det skal. Undersiden av platen på bildet er det frest ut til fire koppholdere. Her måtte jeg ned på frisk treverk og legge ørten strøk med Owatrol D1, så en del strøk med D2.

IMG_8072.jpeg.74569ce03f07cff985e3642ee99a21a9.jpeg

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Torsen67 skrev for 20 timer siden:

 

Vedr lensepumpe. Jeg har en stor manuell pumpe fra Whale som skal kunne klare 40 liter i minuttet. Den er der for sikkerhets skyld. Utenom denne har jeg en impellerpumpe som tar over 30 liter i minuttet. Har montert et sjøvannsfilter for liten dieselmotor rett ved siden av impellerpumpa, slik at rusk og rask havner der. Tidligere var det sil i bronsepadda som var i enden av lenseslangen. Helt håpløst da den tetter seg fort. Og det vil du ikke skal skje når du virkelig trenger den. Impellerpumpe er heller ikke så dyre, men trenger litt vann for å suge. Jeg har da en dyp loop med slange mellom filter og pumpe, slik at det alltid ligger vann der. Fra pumpe til skroggjennomføring så heller det oppover. Da vil det alltid renne litt vann tilbake til impeller når pumpa skrus av. Jeg har også tettet bak fenderlist for regnvann. Nå er det endelig tørt! Vann i motorrom har kostet meg dyrt. Hva regninga kommer på vet jeg ikke enda. Motor er ute nå og blir satt inn til uka. Bare demperplata koster 17.000 og det med litt rabatt. Så at jeg ender på 50K er ikke usannsynlig. Bytter noe lager og slanger i samme slengen. En fordel er at jeg nå får demperplate i gummi (Centaflex) og ikke stålfjærer. Den nye skal ta vibrasjoner bedre, holder lengre og vil ikke klirre, noe som typen i stål etter hvert vil gjøre. Med andre ord, hold motorrommet så tørt du bare kan..

Jeg har nok den samme manuelle pumpa, samt en membranpumpe og en lavprofilpumpe under motor som jeg installerte selv.

 

"Artig" sammentreff at røyk på et motorløft denne sesongen også. Jeg hadde et konstant drypp av vann bak motor og mistenkte lekkasje mellom bukkehorn og transom. Verkstedet ville plukke ut motor for å være sikker, noe jeg sa meg enig i.

 

Det viste seg å lekke fra både styrepinnen til drevet samt gjennomføringen til tiltgiveren. Siden jeg har adapterplate, måtte hele drevet demonteres for å komme til å bytte styrepinne, sukk… Siden motor allerede var ute, fikk jeg byttet gummikobling. Byttet også tiltgiver samt et deksel på drevet som var ødelagt. Fikk også belgene byttet når alt var i deler uansett. Jeg er godt fornøyd med jobben (og takknemlig for møkkaværet som var mens båten sto på land), men det kostet jo en del arbeidstimer.

 

Nå har båten gått i opplag. Denne vinteren har jeg ingen store prosjekter planlagt, bare masse småtteri.

IMG_8404.jpeg.d2cb59c623d219272ab9469bc9a68689.jpeg

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Jeg har en en-komponent Polyuretanlakk i sortimentet som jeg har prøvd ut i et belastet område (den blir tråkka på hver gang noen går inn og ut av båten) og den fungerer helt utmerket! og holder seg veldig mye bedre en Owatrol. Her kunne jeg nok ha spart deg for en del arbeid.:tommel_opp:

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Jeg har en en-komponent Polyuretanlakk i sortimentet som jeg har prøvd ut i et belastet område (den blir tråkka på hver gang noen går inn og ut av båten) og den fungerer helt utmerket! og holder seg veldig mye bedre en Owatrol. Her kunne jeg nok ha spart deg for en del arbeid.:tommel_opp:

Meget interessant! Jeg har et slikt område som trenger en oppfriskning til våren. Usikker på hva det er behandlet med nå (muligens D1 + D2), men regner med jeg må ned på bart treverk om jeg vil teste dette. Hva heter vidundermiddelet?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...