Jump to content

Windy 8000 - fra sånn passe til litt bedre


HiWard

Recommended Posts

Etter å kjøpt min første båt i 2018, tok jeg i høst tre år med trefotssyke i en jafs og byttet til en Windy 8000 fra 1988. Litt skummelt var det selvsagt å gå fra liten, kjent og relativt ny Nordkapp 550 til en langt større farkost med nesten like mange år på baken som meg selv. Byttet ble gjort basert på erfaringene etter tre sesonger i Nordkappen og konklusjonen så langt er at dette nok var et riktig valg. Prismessig var dette et skritt til siden i stedet for opp, og vi har nå en langt større båt som tar skvalpesjøen i indre Oslofjord langt bedre, har masse tumleplass ute til en familie, samt muligheten til å koke kaffe uten å fyre primus på badeplattformen eller overnatte dersom man bestemmer seg for at man ikke vil hjem likevel. 

1114072227_022_955076308(1).jpg.1f13b643f98d15bccf1486409abb6acd.jpg

 

Litt er det selvsagt å ta tak i og jeg tenkte å opprette denne tråden som en logg for meg selv og andre som kanskje vil dra nytte av erfaringene mine. Jeg kommer sikkert også til å stille hundre spørsmål fordi jeg vet at på dette formuet vil man stort sett alltid få fornuftige svar.

 

Jeg har en liste over tiltak som er prioritert etter MÅ, BØR og VIL avhengig av viktighet med hensyn til driftssikkerhet og komfort. Dessverre er det gjerne slik at det er mye gøyere å bruke tid og penger i VIL-kategorien, men da må man pent minne seg selv på at det er tid og penger rett i avløpet om båten ikke fungerer slik den skal. Jeg har nok et sted mellom 1 og 5 tommeltotter avhengig av faget som utøves, men liker å lese meg opp på ting, gjøre research og prøve meg frem. Væpnet med dette minimum av selvinnsikt har jeg derfor landet på følgende tiltak som skal gjennomføres i løpet av vinteropplaget.

 

1. Motor og drev

Dette setter jeg bort i år siden alt er nytt for meg og dette er nok en av de kategoriene hvor jeg har flest tommeltotter. På sikt skal jeg gjøre service og konservering selv, men da vil jeg gjerne starte med et kjent utgangspunkt og siden servicehistorikken på båten er temmelig tåkete, har jeg valgt å gi Holmen Brygge Motor oppgaven med å ta service på motor og drev, samt bruke en del arbeidstimer på å gjøre en litt grundigere tilstandsvurdering og komme med anbefalinger på nødvendige tiltak. I mellomtiden kan jeg lese i Volvo Pentas fortreffelige blekke "Do It Yourself Gasoline Sterndrive Engines"

IMG_5746.JPG.a0eeb9beff6a024310bf1015b3eeec0f.JPG

Ting jeg har bedt dem fikse er:

- Drevet siger ned når det er tiltet opp, ingen ytre lekkasje så vidt jeg kan se.

- Finnen på drevet er bøyd, den vil jeg gjerne at rettes opp.

- Litt tung å få inn og ut av gir, ingen anelse om hva det kan skyldes.

- Slark/dødgang på ratt.

 

2. Elektrisk

Her er det langt færre tommeltotter å holde styr på. Både forrige og tidligere eiere har meldt om småproblemer med det elektriske anlegget. Typisk er knapper som tilsynelatende ikke gjør noe og apparater som kun starter når motor er i gang. Her lukter det spenningsfall og/eller dårlige batteri... Planen min er å gå gjennom hele det elektriske anlegget i båten, ledning for ledning, finne ut hvordan ting er koblet og eventuelt koble slik det burde kobles. Det må nok også byttes en del kabler og termineringer underveis, da er jeg glad for at jeg beholdt presskabelskotangen min med mulighet for å presse på inntil 120mm kabel. Nytt bryterpanel står også på ønskelisten, men aller mest kunne jeg tenke meg å gjenbruke det originale da jeg synes dette passer båten fint. 

 

Dagens opplegg baserer seg på to stk 74Ah blytterier koblet i parallell som primærbank og ett 74Ah blybatterie i reserve. Disse er separert med en OFF-1-BOTH-2-bryter og en skillediode som vist på skjemategningen under datert 4. mars 1986.

skjema2.png.824ea4a61efae609ae69e0f27218d6d2.png

I ettertid er både ankervinsj og baugpropell koblet direkte til primærbanken (med sikringer). I vinter skal jeg bytte ut B3 (reservebatteriet) med et LiFePo4 på 100Ah og bruke dette som forbruksbank. Da byttes skilledioden ut med en DC-DC lader og hovedstrømbryter til en BEP 772 som har den fiffige funksjonen at den først skrur på ett batteri, så begge, altså som to enkle hovedstrømbrytere i en. Shunten på positiv sløyfe skal byttes ut med en Victron Smartshunt på negativ sløyfe på forbruksbanken. Kunne også tenkt meg et solcellepanel til lading av forbruksbank. CTEK DS250SE er en DC-DC lader med integrert MPPT hvor solceller lader forbruksbanken og også gir startbanken litt kjærleik når forbruksbanken er full. Passer tilsynelatende perfekt til mine behov, selv om ladehastigheten er på noe snaue 20A.

 

3. Vann og sanitær

Båten har sjøtoalett uten septiktank og en ting jeg definitivt skal gjøre, er å bytte skroggjennomføringer og kuleventiler til toalettets inntak og uttak. Ellers står en ny varmtvannsbereder på ønskelisten, samt bytte av samtlige slanger. Montering av septiktank er jo også noe å tenke på siden tidens trend er at slikt ikke skal i havet.

 

4. Kosmetisk

Foruten å shine opp interiøret litt, skal jeg tette en del gamle monteringshull og få noen til å sveise lanternamasten på vindskjermen som har løsnet fra den ene braketten sin. Tar gjerne i mot tips om noen som kan gjøre dette i Oslo-regionen for en rimelig penge.

 

Kalesjen er fra 2008 og temmelig sliten, jeg har lyst på en ny dersom det er penger igjen på budsjettet etter at motor, drev og elektrisk er under kontroll.

 

Dette er den foreløpige planen i grove trekk. Fortsettelse følger.

Redigert av HiWard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg så vidt startet gjennomgangen av det elektriske i båten. Jeg starter bakerst  med batteriene og jobber meg fremover i båten. Jeg kom ikke særlig langt før det dukket opp en del å ta tak i. Bildene under viser batteriene i primærbank og reservebank...

IMG_5643.jpg.f8c6ffff72f5dae2b8326bf90c059ab5.jpg

 

IMG_5649.jpg.b03f00eec193aa0c4e4b57659b41c41c.jpg

 

IMG_5650.jpg.d4df90649b2cf5456dd64da48bef8c25.jpg

Ett stk hardkokt reservebatteri og et kråkereir av ledninger i alle regnbuens farger, elektrikertape og kabelsko i alle dimensjoner, unntatt de som passer vel og merke. Jeg hadde en vag erindring om at forrige eier nevnte at han satte hovedstrømbryteren på BOTH/ALL under bruk, til tross for at manualen eksplisit sier at denne stillingen ikke skal brukes. Nu vel... Her må man bare anta at alle tre batterier er søppel.

 

Jeg byttet alle tre selv om reservebatteriet skal fjernes på sikt og benyttet også anledningen til å bytte alle polsko og termineringer. Disse mindre kablene som er koblet direkte på polene ble samlet i et sikringspanel da jeg per nå ikke vet hva alle er, med unntak av den blå (som senere blir rød) som går rett til kjøleaggregatet via en bryter. Dette fordi det kjølte dårlig i følge forrige eier og det tror jeg så gjerne.

 

Nye batterier på plass

IMG_5745.jpg.44c395b0e4a001a65586b4a8abe6bece.jpg

 

IMG_5744.jpg.70a617f086d95f04acb650aa9fe4be24.jpg

 

Båten skal på land til uka, så da blir det vasking og tildekking som står på menyen i overskuelig fremtid.

IMG_5673.jpg

Link to post
Share on other sites

Det regner sier de på værmeldingen og det kan jeg også konstatere. Windyen har en luftekanal på hver side bak og disse er åpenbart designet for å samle mest mulig regnvann når det står på som verst.

IMG_5743.jpg.bd9042af4a570b3d2be0e8013e8c7666.jpg

Alt regnvann som renner ned her, kommer inn i motorrommet via disse luftslangene som skal suge bensindamp ut og luft inn. Er det noen som har gode forslag til hvordan jeg kan unngå dette på permanent basis? 

Link to post
Share on other sites

De grillene er jo et elendig design tydeligvis, men er ikke ‘kassen’ bak drenert heller? Om det er en kasse da, må i alle fall være en eller annen tilkopling for slangene? Dersom slangene er tilkoplet i underkant av kassen er det vel nesten bare en litt smartere utformet grill som kan løse det - mulig de ble redesignet på nyere modeller? Om det er bunn i kasse bør det kunne lages et dren i akterkant av disse som føres via slange til et utløp over vannlinja.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 24 minutter siden:

De grillene er jo et elendig design tydeligvis, men er ikke ‘kassen’ bak drenert heller? Om det er en kasse da, må i alle fall være en eller annen tilkopling for slangene? Dersom slangene er tilkoplet i underkant av kassen er det vel nesten bare en litt smartere utformet grill som kan løse det - mulig de ble redesignet på nyere modeller? Om det er bunn i kasse bør det kunne lages et dren i akterkant av disse som føres via slange til et utløp over vannlinja.

Jo det er en kasse som vist på bildet under

IMG_5726.jpg.a975842debe12f3bf1757e2d0e1cf1ac.jpg

Stussen på oppsiden er rett og det er en liten leppe rundt. Vannet renner ikke rett ned i stussen (tror jeg), så enten blir det nok vann i boksen til at det renner ned i slangen, eller så er ikke boksen tett mot skroget. Det kan jeg selvsagt gjøre noe med. Bildet viser babord side, det er styrbord som er verst, men den har jeg ikke bilde av. Jeg lurte også på å få fatt i noen 90 graders rørbiter, skråskjære den ene enden og montere disse på oversiden. Bildet under viser hvordan jeg tenker (tilfeldig valg av rørbit for å vise prinsippet)

Bend-90-grader-for-rekkverk-EB_202_01_16.S.jpg.e4c81945a48b44db761831fba97c6737.jpg

Link to post
Share on other sites

Ikke sikker på om jeg forstod den med rørbiten da 😊 Men du trenger i alle fall en vannfelle med dren som sikkert kan lages på flere måter! Selve boksene ser jo OK ut - hadde de vært montert på en temmelig vertikal flate så hadde de vel hatt fall utover. Mulig det går an å legge en liten leppe inni boksene for å stoppe vannet og ha et lite drenshull utenfor leppa? (Om det ble forståelig i det hele tatt 😂). Evt sette på T-kanalstykker på slangestussene med endelokk slik at det blir en ‘potte’ under hver som kan dreneres (og kople til slange horisontalt). Eller snu boksene opp/ned samtidig med at en sjekker at det er tett rundt de, men ser ut som om du vil slite med å få på slangen da.

Link to post
Share on other sites

Jeg får starte med å fuge skikkelig rundt kassene hvertfall, og gjøre den leppen på oversiden litt høyere slik at mesteparten av vannet renner ut av kassen. Om jeg i tillegg får montert en slangestuss i bunn i bakkant av boksen så er det mulig å koble seg på dreneringsslangen på bildet.

IMG_5670.jpg.695b79d6019d08352a16afffecaa6d8b.jpg

Link to post
Share on other sites

Er det riktig tolkning av bildet at slangestussene på dreneringsboksen peker nedover? Disse burde vel heller pekt oppover slik at slangene kom på oversiden av boksen, gitt vannets iboende ønske om å renne nedover. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 1 time siden:

Er det riktig tolkning av bildet at slangestussene på dreneringsboksen peker nedover? Disse burde vel heller pekt oppover slik at slangene kom på oversiden av boksen, gitt vannets iboende ønske om å renne nedover. 

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener... Slangen på det siste bildet går til dreneringskanaler rundt motorluka og renner ut bak, under badeplattformen. Tanken var å kanskje legge til drenering fra "koblingsboksene" til lufteslangene og drenere disse til samme slangen.

Redigert av HiWard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 4 minutter siden:

Jeg sikter til den røde pilen i det første bildet. 

Da forstår jeg mer :) De slangestussene peker nedover ja, og så mener jeg at det er en leppe på et par millimeter på utsiden/oppsiden av kassen, men de holder ikke vannet unna når det regner såpass som det gjør nå. Jeg tenkte at en mulighet ville være å montere noen rørbend på oversiden, slik at ikke vannet kommer ned i hullet, noe jeg kanskje litt klønete forsøkte å illustrere på bildet under det vi nå diskuterer. Første bud er uansett å sørge for at det er tett mellom boksen og skroget, skal ta en runde og fuge med Tec7.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

De siste dagers ledige stunder har gått med til vinterkonservering og innpakking. I løpet av vinteren må jeg få reparert lanternemasten som (bokstavelig talt) har fått seg en knekk.

3B82270F-E4DA-49A8-8D63-6CFDB08B1ABB.jpeg.d31f11bf230cb85b17007b959db6271c.jpeg
 

B2A4F801-0A76-4A10-A162-0D050AA90122.jpeg.5c0a4f3d0068b7598b53bc85e9f75619.jpeg

 

Så er spørsmålet; er det noen her som kan hjelpe meg med å sveise dette mot en slant penger eller alkoholholdig drikke? Eventuelt noen som kan anbefale et verksted som påtar seg slike småjobber? Bor i Oslo, så gjerne noe(n) deromkring.

 

Og så et lite klagesukk: Hvorfor blir alle portrettbilder rotert når man laster dem opp på forumet?

Redigert av HiWard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I går kveld fikk jeg en times tid i båten for undersøke litt mer av det elektrisk anlegget samt finne ut hvordan regnvann kommer inn gjennom luftinntaket på siden av skroget. Kveldens høydepunkt var at jeg omsider fant jordingspunktet til forbrukersløyfa, jfr. skjemategningen fra innlegg 1. Det viser seg at det er to koblingspunkter på motoren, ett på hver side :rolleyes:

IMG_5820.jpg.270b1c72e2018310b2dedcc05d18027a.jpg

Heisann, der var du jo!

 

Nå har jeg kontroll på det elektriske frem til sikringsboks og bryterpanel. Apropos det, så knipset jeg noen bilder av kabelspagettien jeg kan glede meg til fremover.

IMG_5812.jpg.850fbe76adae7059c1f8a33354e9e44c.jpg

Jaja, et steg av gangen.

 

Inni der fant jeg mer snacks, f.eks EVC kontrollenheten og mottakerenheten for fjernkontrollen til ankervinsjen. Denne fungerte ikke i følge forrige eier og det hadde han jo helt rett i siden den ikke var tilkoblet. Så er spørsmålet om det er fordi den ikke virker som den skal eller bare en forglemmelse.

 

IMG_5808.jpg.2cf3feb925d2402f16fbb04b8ae524ad.jpg

 

IMG_5811.jpg.b8566ca898ee62c960a24861d4a5277e.jpg

Jeg har et ønske om å koble EVC til NMEA, enten med Volvo Penta sin egen boks eller en av de som selges av yachtdevices, men dette kommer inn under tiltak som jeg VIL gjennomføre og ikke MÅ, så det får vente. Jeg har bestilt bytte av eksosmanifolder og risere på Holmen Slipp da det er tegn på lekkasje. Vurderte å gjøre dette selv da det ikke virker for komplisert, men så fikk jeg informasjon om at det gis 24mnd garanti på originale deler byttet på merkeverksted og da synes jeg arbeidstimene er verdt det.

 

Når det gjelder regnvann inn gjennom luftinntaket (hovedskalig på styrbord side), så er det åpenbart for meg at det er fugemassen rundt boksen som har løsnet etter over 30 år i tjeneste.

IMG_5815.jpg.bfd4c848d959631979f2f71d09ef1f1f.jpg

Man ser tydelig hvor vannet renner ned langs innsiden av skroget og videre bak motorromsisolasjonen. Der ser (og lukter) det ikke bra ut. Siden tilgjengeligheten her er svært begrenset, så tenkte jeg å løse problemet fra utsiden og legge ny fuge i overgangen boks til skrog der og på den måten hindre regnvann i å komme på innsiden av skroget. Isolasjonen må også ut og erstattes med ny, dette burde være en kurant sak å fikse.

Link to post
Share on other sites

I går kveld fikk jeg også demontert lanternemasta med lanterne og signalhorn. Dette er, som jeg har nevnt knekt, men nå har jeg vært så heldig å få @Komodo til å hjelpe meg å sveise dette sammen igjen.

IMG_5825.jpg.791451f3ead73edc535ad737bbe01403.jpg

 

IMG_5826.jpg.7b2a4bc734240fbc23a7927754ae939a.jpg

 

Da jeg løsnet dette, rant det vann (og en edderkopp) ut av signalhornet. Dette virker heller ikke og etter å ha løsnet en skrue var feilsøkingen ferdig:

IMG_5824.jpg.962d31584313223e614565b85207c479.jpg

Her er det bare å kaste og kjøpe nytt, det koster heldigvis i underkant av en halv båtlapp. Jeg tror signalhornet har vært montert opp-ned og har derfor fungert som et framifrå vannreservoar i hele sin levetid.

Link to post
Share on other sites

Et (av mange) problem jeg har bestemt for å fikse selv, er at drevet siger ned etter å ha blitt tiltet opp. Det er ikke olje i sjøen og reservoaret er fullt, så enten lekker det i pumpa, eller så lekker det i en sylinder (eller begge). Dette er da min faglige konklusjon basert på internett og youtube :rolleyes:

 

Etter å ha sett på han karen her bestilte jeg et komplett sett med pakninger fra Five Star Marine i USA.

Settet kostet $90 pluss $20 i frakt, så det er ikke så ille nå som dollaren ligger under 9kr. Så får vi se om hovmod står for fall...

 

Link to post
Share on other sites

Fikk en pakke fra westsystem i dag med litt diverse. Blant annet 3/4" og 1 1/2" skroggjennomføringer fra Trudesign.

B3AAED4D-0B0B-4BB8-A827-39AE6785A752.jpeg.f595ae281029657c947b3fe4ac68779d.jpeg

Disse skal erstatte gamle gjennomføringer og kuleventiler på inntak og utløp for septik. Har ikke tank per i dag, men vurderer dette sterkt om jeg finner en egnet plass å ha den.

 

På ett eller annet vis har flaggstangholderen blitt for stor, så den skal byttes.

68872745-57C1-49AE-AF32-CFC267477A87.jpeg.a6a5d6b5ec4c47ca92e9059ab418065f.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, så skal jeg bytte pakninger på begge trimsylinderene. I dag fikk jeg omsider anledning til å demontere sylinderne slik at jeg kan ta resten av jobben innendørs.

D991E915-14A3-47CA-B1EB-3A1593E79CFF.jpeg.83682a8a16d7520513e2e17c1e3de741.jpeg

Det var en del jobb å få løsnet slangekoblingene, men det gikk til slutt med en 11mm fastnøkkel, en del WD-40 penetrerende olje og en propanbrenner.


I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke en slik åpen fastnøkkel man bruker på bremsesystemer som griper rundt hele "mutteren", men det var det rett og slett ikke plass til på to av koblingene pga for mye gods (for lite klaring) på verktøyet. Dette var Biltema sitt sett, det finnes helt sikkert bedre verktøy med mindre gods.image.jpeg.ac7e52aa5546b88eaeb8e1c4d541fc2f.jpeg

Skrekken var å runde av hodet på slangekoblingen, men det gikk altså greit til slutt.
 

Til monteringen skal jeg ta en 11mm kombinasjonsnøkkel og kutte en åpning i den slik at jeg får tredd den over høydraulikkrøret mellom slangen og koblingen. Det tror jeg vil fungere bedre enn dette settet fra Biltema. 

Redigert av HiWard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 5 timer siden:

Bare for å skyte inn vedr verktøy fra Biltema. Kjøp kun det verktøyet som er merket med "10 års garanti". Alt annet er bare søppel. Jeg har brukt mitt fastnøkkelsett i snart 10 år, og det er like fint.

Ja, det er vel en av livets mange lærdommer: billig er nesten alltid dårlig og dyrt er kanskje bra.

Link to post
Share on other sites

I dag kom den nye kalesjen fra Agder Kalesje. Malnummeret stod i den gamle kalesjen, så dette bør være en god match. Gikk for navy blue som forhåpentligvis matcher den blå stripa på skroget.

30BD83C0-8149-417D-AE82-DBB1C05E2EFB.jpeg.684517e77213785eb4eadc8dec1064a6.jpeg

Gleder meg til å teste passform så snart vinterpresenningen er tatt av.

 

Et nærbilde for å få et bedre inntrykk av fargen.

D7D307DE-41E1-4CA5-BD7B-12213BD9EE72.jpeg.3a594ab17cd448bc5374178bbe948066.jpeg

Førsteinntrykket er veldig bra mtp kvalitet på tekstil og arbeid. Denne er litt tjukkere og stivere enn den gamle kalesjen fra 2008, som best kan beskrives som et dusjforheng.

D404E788-6A60-4382-85D0-BFC6EFC50707.jpeg.f0b4b4428acd9fe21a392a9b0dd4e8f3.jpeg

Ikke spesielt tilhenger av fargen heller som var blass og gulhvit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...