Jump to content

Windy 8000 - fra sånn passe til litt bedre


HiWard

Recommended Posts

Torsen67 skrev for 5 timer siden:

Lanternen er jo grei å tette i skruehullene. Men på en tørr dag så ville jeg testet med litt Capten Tolly på de steder du mistenker lekkasje. Ikke bruk for mye, da renner det rett igjennom og du er like langt. Jeg hadde bra hell med dette på min forrige båt. Det suger seg inn i de tynneste sprekker, på samme måte som vann gjør. Derfor må det ha vært opphold noen dager før bruk. Enn så lenge virker min båt tett.

Takk for tips om Captain Tolley. I tillegg til festeskruene var det laget et ganske romslig hull til kabel også, hvertfall på akterlanternen (som ble byttet til LED i fjor). Vurderer å bytte sidelanterner i år, synes de originale ser litt "boksete" ut på en ellers så strømlinjeformet båt. Ser for meg noen LED-lanterner, dråpeformet i rustfritt stål.

Link to post
Share on other sites

Da var den verste grisejobben gjort, skroget er ferdig skrapet ned til epoxyprimer. Etter å ha testet både løsemiddelbasert og kaustisk bunnstoffjerner endte jeg til slutt med å bare skrape. Bunnstoffjernerne løste ikke opp alle lagene og gjorde ironisk nok skrapejobben vanskeligere der jeg hadde testet dem.

 

Til jobben brukte jeg en skrape fra Bahco med 5cm skjær som jeg rundet av hjørnene på. Snudde/byttet skjær fem ganger, man merker det godt når skjæret begynner å bli sløvt. Brukte ca 14 timer totalt, fordelt over fire økter, på 26 fot skrog med dyp v-bunn og flere steglister. Samlet avfallet på en presenning, ble nok et sted rundt 10kg med miljøavfall. Jobben gikk greit, men dette var første og siste gang for min del.

 

Så langt ser jeg ingen tegn til osmose og kun mindre sår i gelcoat, noen inn til glassfiber. Ikke verst på en 36 år gammel dame. 

IMG_7396.jpeg.126d4564390c097ea24f1a9786782750.jpeg

Akterspeil med noe gelcoat i feil farge, vet ikke hva som har skjedd her.

IMG_7397.jpeg.87fdca0460a5e1831a7a590d9c5b241b.jpeg

Styrbord side.

IMG_7398.jpeg.1d703cd5a2737c7eca1b8099e37f686e.jpeg

Babord side.

 

Neste trinn blir å rubbe dette opp med k80 slipepapir før vask, avfetting, ny epoxyprimer og til slutt to strøk med Jotun Nonstop Supreme i forskjellige farger (grå over svart)

Link to post
Share on other sites

Godt jobba:thumbsup:

 

Jeg er inne på det samme med lanternene. De lyser fint i dag med riktig fargede LED-pærer. Men som du sier, den bak vet jeg kommer til å bli tråkket i filler fra starten av. Sikkert av meg selv. Men ser at de på siden er akkurat der jeg entrer båten ut og inn. Spesielt når jeg skal ut, så har jeg det med å tuppe borti lanterna. 

 

Moderne led? Litt usikker faktisk. Det jeg ikke liker er at selve linsa blir liten. Stikker i øynene når man ser på de. Hadde jeg fått tak i noe som hadde vært noe mindre enn de originale, med mer avrundet design så hadde det vært noe. Jeg ønsker heller ikke å kutte for å felle inn. Topplanterna lyser fint så den vil jeg beholde. 

 

Disse koster litt, men finner man en god festoon/sofittenpære med rød/grønn i LED, så tenker dette hadde kledd båten bra.

Jeg skal uansett bytte ut den bak først med denne. Hvite ledpærer er lettere å få tak.

 

https://seatronic.no/osculati-compact-12-aisi316-lanterne-rustfritt-stal-gronn

https://seatronic.no/osculati-compact-12-aisi316-lanterne-rustfritt-stal-akter

 

NB: Lett å ta feil av Osculati Compact og Classic på den siden. Helt like men Compact er mindre.

 

Jeg har funnet ut av lengden på motorrom/luka så du trenger ikke å måle:wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for det du. Det var en møkkajobb, men er glad jeg har gjort det en gang i det minste. De lanternene du linker til var fine, mulig jeg sjekker ut dem. 

 

Jeg gikk for denne akterlanternen i fjor:

https://www.maritim.no/lanterne-akter-syrefast

 

Den må felles inn, men er til gjengjeld helt ute av veien. Det er mye aktivitet der bak med entring, unger som bader osv så jeg ville eliminere muligheten for skade helt.

Link to post
Share on other sites

Hadde den samme akterlanternen på båten jeg solgte i fjor. Jeg er litt allergisk for hvitt lys, noe denne ga for mye av etter min smak. Men ellers en lanterne som aldri var i veien. Skal se om jeg finner en sofittenpære til den jeg linket til over i 3000 kelvin sånn ca. Gir deg i så fall en mld på det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...