Jump to content

Montering av vedovn i gammel glassfiberbåt / 30' motorseiler


Moody 32

Recommended Posts

 

 

Big Horn skrev for 7 timer siden:

Resultatet er ofte eksempelet lenger opp i tråden der det ser ut til å være pålimte stein på noen plater. Ser ikke bra ut! Jeg vil derfor påminne om at et tynt varmeskjold rundt ovnen og en godt ventillert luftspalte mellom skott og varmeskjoldet er langt bedre enn et tynt lag med ubrennbart materiale rett på brennbart materiale.

 

Skal nevne det for han...😉

Tviler på han bryr seg...han har hatt det slik i åresvis...😁

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har montert samme peis som Uma fra YouTube i min seilbåt. Kjøpte alt sammen inkl skottbrakett og varmeskjold fra Canada. Funker som ei kule og gir fin stemning ombord i tillegg til å tørke lufta vinterstid ( bytter mye luft ombord). 
Brukes til tilleggsvarme til Webasto da ovnen sprer varmen dårlig. 
 

Tjorven

B80314F7-3315-405E-A498-A6145FD489C1.jpeg

Link to post
Share on other sites

20211001_204353.jpg.5e7e52cafa74ec2baafa7476e659525a.jpg

 

Båtboer med selvbygd mini vedovn. Bygd av 30 liter syrefast vvtank.

Bruker du en lavvovn ville jeg knekt til en metal plate som du har rundt ovnen. Dette tar av for den kraftigeste strålevarmen og gir god varmesirkulasjon rundt ovnen. 

Jeg bruker et lag gips og så alu plate på veggen, i tilegg.

Røykrør og gjennomføring har jeg brukt biltemas rustfrie eksosrør i 76mm. Fra ovnen til toppen av røykrør er det ca 2 meter og det gir god trekk. På vinteren er utedelen isolert da det hjelper på trekken ved opptenning.

 

Lykke til

 

Leif Ove 

Link to post
Share on other sites

Vedovn høres kos ut. Har selv jobbet med ovn, pipe og peis i 12 år. Sett mange løsninger for det ene og det andre. Ingen ovner har standard avstander og det er masse forskjellig å ta hensyn til. Det viktigste du gjør er å montere etter monteringsanvisning. Sjekk monteringsanvisning for både pipe og peis før du handler, her er ikke rom for synsing. Bruk godkjent dekksgjennomføring tilhørende pipesystemet du velger. Pass på avstander og annet. Røykgassen blir varm (3-500 ⁰C), sjekk med aktuell ovn, så ha respekt for dette. 

Link to post
Share on other sites

Takk for alle og mange svar og innspill!  Jeg planlegger å bo i båten og montere panelovn(er) i tillegg og bruke disse (i tillegg) ved landligge og det er skikkelig kaldt. Kommer ikke til å fyre i vedovnen når jeg sover eller er borte fra båten, så det med fyring og fyringsvakt blir ikke noe problem.  Jeg har jobbet med HMS og sikkerhet - også brannsikkerhet - hele mitt voksne liv, så alt av røykvarslere, alarmer og slukningsapparater kommer på plass - og kjenner jeg meg selv rett, og det gjør jeg jo, godt over minstekravet til slikt.  Jeg tar også godt hensyn til brannvegg(er) og avstander. Jeg skal også montere varmekanal fra hovedrommet i båten og via toalettet til hovedsoverommet med vifte.  Et av hovedpoengene med å installere vedovn er å være uavhengig av å måtte kjøpe brensel, men kunne finne / skaffe det selv overalt uten penger.  Jeg har sanket ved i hele sommer og kuttet den opp i passe små biter + tørket den. Det tenker jeg kan bli en ny hobby - på linje med det å sanke og tørke høy til de to små kaninguttene som jeg reddet og adopterte for 5 år siden og som hopper fritt sammen med meg i leiligheten - og etterhvert også i båten.  Jeg liker å tenke kreativt, utradisjonelt og alternativt.  Alt MÅ ikke kjøpes, og alt må ikke gjøres slik og slik fordi "det har alltid vært gjort slik og slik" :) 

TrampeNusseBilde2018.jpg

Link to post
Share on other sites

Moody 32 skrev for 5 timer siden:

Alt MÅ ikke kjøpes, og alt må ikke gjøres slik og slik fordi "det har alltid vært gjort slik og slik" :) 

 

 

Det er noen lover og regler en må følge med ting en putter om bord i en båt.

denne -landstrompakke-2 kan du montere selv og bygge ut, annen 220V  opplegg skal en elektriker montere (husk å få Samsvarserklæringen).

Brannforskriftene kan du jo, ellers er det  lurt og spørre forsikringen så alt er på stell

hvis uhellet skulle oppstå.

To kjekke gutter du har der.

Skulle dere være vekk fra båten noen dager på vinteren er det kjekt å få en sms hvis strømmen skulle gå, så sjøvanns inntak ikke fryser i stykker. frostvakt-

 

Ps. det er flere tråder om dette.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nevne at jeg ihvertfall 2 ganger har hatt problemer med lufttilførsel til ovn i båt. Den ene gangen med en pottebrenner, den andre med vedovn. Begge gangene under seil, hvor det pga pipas plassering, og seil oppe, ble undertrykk under dekk, og røyken sto ut av ovnen. Med pottebrenneren, som vi gikk med i flere døgn, endret dette seg med annen vindretning, og seiltrim, uten at jeg helt husker hvordan dette var. Men det vil jo være logisk at det er overtrykk på den siden av seilet hvor vinden kommer fra, og undertrykk bak seilet. 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev On 6.10.2021 at 10.29:

Rett det men,  da har du ikke lest manualen,

I 82 sto det manualen at en burde ha egen Friskluft kanal til ildstedet for å slippe å ha vinduer på gløtt.

Hva en liten vedovn trenger av luft?? 

En mellomstor vedovn krever 300 til 400 kubikkmeter luft per time og det får man ikke i et moderne hus. Dette problemet kan løses ved å tilføre luft via en egen kanal inn til ildstedet. Enda viktigere i båt,

Viktig å bruke tørrved.

Ta en 30 cm kubbe  smør litt Zalo på den ene enden blås inn i den andre enden, blir det såpebobler i Zalo andre enden 

da er veden tørr.

 

Det viktige er at en kjøper en ovn godkjent for bruk i båt og følger manualen.

 

Kan dette være riktig? Det tilsvarer ca 100 liter per sekund.

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 1 minutt siden:

Nei, naturligvis er det ikke riktig. ville vært kuling gjennom alt av ventiler hver gang noen fyrte opp en ovn om disse tallene stemte.

 

:lol: Ja, tenkte det samme...

Vedovn som henter luften fra rommet den står i er vel det mest vanlige...uten at noen må holde seg fast i middagsbordet under kuling kastene (trekken )

Link to post
Share on other sites

Jeg skal være den siste til å diskutere med en seniorforsker fra SINTEF Byggforsk, men synes disse tallene er fryktelig høye.
Det er naturligvis også stor forskjell på et lukket ildsted og en åpen peis i luftforbruk, men synes det er rart at det her snakkes om 10-25 kubikk fot (opp til 0,7 kubikkmeter pr. minutt, 42 kubikkmeter/time,  som normalt for en lukket ovn... 

"Wood stoves with gasketed doors consume in the range of 10 - 25 cubic feet per minute of air"

 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...