Tor Arild Svart 18.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2022 God tur sørover!! Gleder meg til å følge reisen deres!? Som komodo er også jeg nysgjerrig på status etter vinterens oppgraderinger! mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2022 Bonus skrev for 4 timer siden: Jøss. Visste ikke at dere kjente Gösta Ekman, Mogens Glistrup og Helmuth Lotti? Er vel noen som Dixie kjenner, tenker jeg ☺️ Riktig god tur, kos dere masse! Jeg gikk på folkeskolen med dem alle ? Komodo skrev for 3 timer siden: Hvordan oppfører båten seg, har du blitt kvitt vibrasjoner osv.? Regner med at det ikke renner diesel av de nye tankene heller God tur sørover Den er såvidt jeg kjenner fin nå, så det virker som at ting er på stell nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 19.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2022 (redigert) Vi gikk til Fredagshølet i går, og tok første overnatting der. I dag har vi tatt et røsk, og ligger må i Kungshamn. Det var en del vind og sjø på de åpne delene, men det var sol og fint vær. Båten er nå dekket av salt, så jeg bør nok få skylt den. Planen for morgendagen er å komme oss til Öckerö for bunkring av diesel, så ser vi an om det er greit å ta overfarten til Vesterø Havn umiddelbart etter det. Det ble noen bilder fra dagens etappe også. Da jeg gikk inn på webkameraet fra Helgoland her om dagen, så jeg Hurtigruten Maud midt i bildet, og jeg må si jeg ble overrasket da den i dag lå for anker utenfor Fjällbacka. Redigert 19.Juni.2022 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 19.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2022 Ser du ligger på samme plass som meg i Kungshamn! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Tom Rør Svart 19.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2022 (redigert) Pequod skrev for 3 timer siden: Ser du ligger på samme plass som meg i Kungshamn! Jeg håper alltid den plassen er ledig. Lett å komme til og fra, og vannslange på brygga rett ved siden av. Redigert 19.Juni.2022 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 20.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2022 Riktig god tur. Alltid fine reportasjer og bilder i turtrådene dine. Og så en vanvittig flott båt, da! Morsomt å følge noen som bruker et par dager på den distansen jeg trenger nærmere en uke på med snekka. Går du under brua i Sotekanalen eller må du vente på åpning? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 20.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2022 Sjøstein skrev for 2 timer siden: Riktig god tur. Alltid fine reportasjer og bilder i turtrådene dine. Og så en vanvittig flott båt, da! Morsomt å følge noen som bruker et par dager på den distansen jeg trenger nærmere en uke på med snekka. Går du under brua i Sotekanalen eller må du vente på åpning? Takker :-) Vi går fint under brua ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 20.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2022 God tur! Jeg glæder mig til at følge med! Håber at Limfjorden er bedre end jeg tror - det er altid godt at få justeret sine fordomme! Der er DSRS-redningsstation i Løgstør hvis noget skulle gå galt. Der er mange grundstødninger i Limfjorden… Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 20.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2022 God tur Gleder meg til nok en runde med spennende reisebrev Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Careka Svart 20.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2022 (redigert) God tur, Vi gikk Eider kanalen i 2011. og det er en tur på landet, svinger frem og tilbake. , eneste du må passe på er når men skal ut i sjøen igjone, da må alt stemme med tidevannet, og kartene er ikke helt å stole på. men da pleier det å være trepinner patt opp. hvor man skal gå. Å fra Tønning. havn så er du i tidevannet. ligger du der inne så siger du fint ned i mudderet, slev seilbåter med kjøl på 1.7m. synker fint ned og blir stående oppreist. husk å steng alle inløp til båten så de ikke suger gjørma in, (det glmet eg til det sjøvannskjølte kjøleskapet. :) Redigert 20.Juni.2022 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bonus Svart 20.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2022 Det går sterkt med Mon Bijou. Her ankommer de Vesterø Havn på Læsø. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 20.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2022 MajorAndy skrev for 11 timer siden: God tur! Jeg glæder mig til at følge med! Håber at Limfjorden er bedre end jeg tror - det er altid godt at få justeret sine fordomme! Der er DSRS-redningsstation i Løgstør hvis noget skulle gå galt. Der er mange grundstødninger i Limfjorden… Jeg må absolutt forsøke å unngå grunnstøting ? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 20.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2022 Careka skrev for 3 timer siden: God tur, Vi gikk Eider kanalen i 2011. og det er en tur på landet, svinger frem og tilbake. , eneste du må passe på er når men skal ut i sjøen igjone, da må alt stemme med tidevannet, og kartene er ikke helt å stole på. men da pleier det å være trepinner patt opp. hvor man skal gå. Å fra Tønning. havn så er du i tidevannet. ligger du der inne så siger du fint ned i mudderet, slev seilbåter med kjøl på 1.7m. synker fint ned og blir stående oppreist. husk å steng alle inløp til båten så de ikke suger gjørma in, (det glmet eg til det sjøvannskjølte kjøleskapet. :) Jeg sank ned i mudderet i Nederland, og jeg var ikke så begeistret for det. Er Friedrichstadt den havna nærmest sjøen man kan flyte i? Bonus skrev for 2 timer siden: Det går sterkt med Mon Bijou. Her ankommer de Vesterø Havn på Læsø. Dette er ikke noe gamlehjem ? Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 20.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2022 Hvis tiden er til det, så kan et besøg i kurbadet på Læsø absolut anbefales? www.saltkur.dk God vind på jeres videre færd ????? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 20.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2022 Clasg skrev 6 minutter siden: Hvis tiden er til det, så kan et besøg i kurbadet på Læsø absolut anbefales? www.saltkur.dk God vind på jeres videre færd ????? Fruen foreslo det på turen over i dag, så kanskje vi tar en tur. Det er jo litt kaldt i sjøen enda, så et bad der er ikke noe dårlig ide :-) Sitér dette innlegget Link to post
Shortcut Svart 21.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2022 Et besøg på saltsyderiet er også en god ide. Kulinarisk er der der "Hummerens hus" og Vesterøl i Vesterby et godt bud Ellers er Carlsen Hotel også et udemærket spisested. En flaske " Læsø Mjød" er også en god investering. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 21.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2022 Tom Rør skrev for 9 timer siden: Jeg må absolutt forsøke å unngå grunnstøting ? Er nå bare sand i den fjorden…?. Være med alle dei broer man skal under… kan være smart og legge ned antenner Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 21.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2022 MajorAndy skrev for 21 timer siden: God tur! Jeg glæder mig til at følge med! Håber at Limfjorden er bedre end jeg tror - det er altid godt at få justeret sine fordomme! Der er DSRS-redningsstation i Løgstør hvis noget skulle gå galt. Der er mange grundstødninger i Limfjorden… Limfjorden er flott den ?. Dei flinke med blåskjell i Løgstør ? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 23.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2022 Det ble et par late dager i Vesterø Havn, og det trengtes etter relativt stivt program på turen ned. Vi valgte å gå over fra Öckerö rett etter bunkring, og det viste seg å være lurt, for det har blåst friskt både tirsdag og onsdag. I går måtte jeg bli med havnevakten ut for å berge en seilbåt som hadde fått tau i propellen. Det var ikke jeg som kjørte bergningsbåten, og det var jeg glad for, da det å skulle buksere en 40 fot seilbåt med en 17-18 foter i relativ høy sjø og vind er ikke så lett. Det gikk greit med båt og mannskap, så da skal man være fornøyd :-) Legger ved noen bilder fra Öckerö, overfarten og fra Vesterø Havn Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 23.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2022 Dagen i dag har gått med til å forflytte seg drøyt 24 nm fra Vesterø havn til Hou. Her har vi vært er par ganger før, og vi syns det er en trivelig havn. Vi har blitt fortalt at vi måtte besøke Rottehullet når vi først var her, da vi bare har sett lokalet utenfra de andre gangene vi har vært her. I dag tok vi turen, og det ble middag, med de obligatoriske geøne på far, mens mor tok den vanlige "pequoddrikken" til maten. En 300 grams biff med salat, pommes frites og bearnaise eller peppersaus til 125; dk er absolutt ikke å forakte, og biffen var riktig så god. Vi snakket også med innehaveren og hans datter, som hjalp til med serveringen. Datteren snakket kav Karmøydialekt, da hun var derfra. Innehaverne er fra henholdsvis Danmark og Karmøy, og har drevet Rottehullet i mange år. Før det, hadde far jobbet på Karmøy i maritim industri, og som fisker. Vi hadde en hyggelig prat med ham om akkurat det.Han driver også et båtverksted og et bilverksted her. Hou havn er verdt et besøk, og Rottehullet bør også besøkes. Det feires også St.hans her i dag, med bålbrenning, live musikk, og ølservering på stranda. Det var mange som hadde tatt turen for å få med seg dette.Det høye grønne "treet" , er faktisk persille, og der kan man plukke gratis persille til persillesovsen sin :-) Bilder fra dagen i dag ble det også tid til. Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 23.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2022 Hvis du er til frisk fisk, så er Toms fisk i Skolegade i Hou et besøg værd, ca 5 minutters gang fra havnen, næsten lige over for Brugsen ? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2022 Nå har vi tatt fatt på Limfjorden, etter en urolig tur fra Hou. Det har blåst ganske bra i hele dag, og fram til vi vendte baugen inn mot Hals, gynget det bra. Det var sa man skulle ønske at man hadde de sjøegenskapene og tekniske utstyret som den trawleren vi møtte ved utløpet av fjorden :-) Turen inn Limfjorden er ikke av de mest spektakulære, men det er ihvertfall ikke så mye sjø som utpå. Vind derimot skulle det ikke stå på. Det blåste vesentlig mer enn det yr sa. Aalborg har vi besøkt flere ganger dør, så det valgte vi bort denne gangen. Jeg er begeistret for å besøke nye havner, og valget ble denne gangen Gjøl. En utrolig velholdt liten plass. Her har folk ting på stell rett og slett. Innseilingen byr på et minimum av vann under kjølen, og det klarer jeg ikke helt å bli komfortabel med. Ålegress hadde jeg også glemt at eksisterte, så jeg må nok sjekke sjøvannsfiltrene regelmessig. Et par funfacts om Gjøl: Skaperen av lykketrollet hadde sin opprinnelse her, og det ble produsert lykketroll her helt til produksjonen selvsagt gikk til Kina. For oss som er i overkant glad i lang rund mat, er Gjøl også stedet hvor Gøl ble startet. Enhver som kjenner sin pølsehistorie kjenner til pølser fra Gøl.:-) https://www.goel.dk/om-goel/ https://www.visit-nordvestkysten.com/northwest-coast/whatson/troll-museum-troldemuseet-gdk1084220 Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 (redigert) Bare være forsiktig med manøvrering midt i dei tykkeste belter med ålegrass så går det nok fint.. enkelte ganger må man bare krysse igjen om det.. når det ligger på tvers av innseilingen feks.. Det ligger jo kun i dei øverst cm av vannlagene Går du vestom eller øst av Mors ? Redigert 25.Juni.2022 av Captain A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Takk for rapport og fine bilder Jeg er veldig glad i pølser, men har ikke hørt om pølser fra Gøl, skammelig nok. Skarpøye derimot er kjent med pølser fra hele Norden påstår hun Ålegress og annet fanteri på grunt vann har vi erfaring med, grøss og gru. God tur videre Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Tom Rør Svart 25.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Captain A skrev for 5 timer siden: Bare være forsiktig med manøvrering midt i dei tykkeste belter med ålegrass så går det nok fint.. enkelte ganger må man bare krysse igjen om det.. når det ligger på tvers av innseilingen feks.. Det ligger jo kun i dei øverst cm av vannlagene Går du vestom eller øst av Mors ? Planen er å gå på østsiden. Lurte litt på Livø, men vi er litt usikre på om det er besøket verdt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.