Jump to content

Mon Bijou på "langtur" 2022


Tom Rør

Recommended Posts

Nå er tiden inne for å planlegge neste års tur, og hvis verden kommer i vater igjen blir det tur "nedover".

Jeg har siden turen til de nordfrisiske øyer og vadehavet gikk i vasken i 2019, tenkt på at den MÅ realiseres.

Min tanke er å gå Giselau kanal fra Rendsburg(i kielkanalen), og ut i vadehavet etter Tönning. Jeg sjekket på et dansk kanalforum, og man kan visst gå fritt til Friedrichstadt, men etter det er det tidevannet som bestemmer.

Derfra kunne jeg tenke meg å besøke Sylt og de andre småøyene rundt(de som man kan komme til) Det er flere små plasser som har havn som det er vann i på lavvann.

Da det er litt i overkant å plaske rundt der i flere uker, vil kanskje en tur på kanalene i Friesland, etter f.eks. Helgoland være overkommelig.

Sjarken skal gjennomgå en større reparasjon først, så jeg håper det går smooth.

Nye tanker og strekk av motorer skal utføres så fort den kommer på land.

Tanker og innspill er særdeles velkommen, da vi ikke har fartet i den første delen av turen før.

Link to post
Share on other sites

Dette området er ikke ofte besøkt av Norske båter vil jeg tro. Jeg har ikke engang fått med meg at det er mulig å seile på elven Eider. En ting som slår meg er at området er veldig flatt og uten særlig le fra vind og vær. Du har også områder med 3-4 meter med tidevann og sandbanker som flytter seg så det blir en spennende tur :thumbsup:
 

Om du vil forlenge kanalturen og ta hele Eider så er det vel mulig å ta til høyre etter Giselau kanal og gå opp til Rendburg og tilbake. Usikker på dybden på det strekket men lurer på om det er maks 2 meter. 
 

Jeg fant denne infoen på nett, men du har sikkert sjekket mer grundig.

The Eider Estuary

og denne korte bloggen fra 2018

https://river.cat/2018/07/eider

 

Hvor lang tid har du på deg?

Link to post
Share on other sites

Takk for tips.Jeg skal studere disse :-)  2 meter er i utgangspunktet nok, men jeg har ikke lyst til å ligge på bunnen slik vi  gjorde på Schiermonnikoog. Derfor vil jeg finne havner som har vann også på lavvann. Vi har 8 uker hvis alt går etter planen, og at sjefen gir meg fri ;-)

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Nå begynner det å nærme seg ferie, og planene er fortsatt ikke spikret helt. Siden sist har jo vår despotiske nabo laget krig, så vi får håpe ikke situasjonen tar helt av. Dyrt drivstoff er en konsekvens, men det skal man vel klare å overleve. Forskjellen på nordsjøsiden og østersjøsiden, er at man på østersjøsiden lettere kan komme fort hjem hvis det skulle bli påkrevet. 
Vi har fortsatt 1,5 uke å tenke på, og tur blir det uansett😊

Link to post
Share on other sites

Takker så mye @Barbaria 😊

Selv om jeg ikke på langt nær er i mål med alle ting som skulle vært gjort før ferien, så er den foreløpige planen å dra fredag den 17/06. Det kan være at jeg må jobbe litt på lørdag, og til og med mandag, men det må jeg prøve å unngå.

Jeg sitter nå og kikker på kartet, og lurer rett og slett på om jeg ikke skal prøve Limfjorden over til vestsiden av DK.

Dette gikk jo i vasken sist, og jeg får det liksom ikke ut av hodet mitt. Det ser også ut som at det er plenty med fine småhavner i fjorden. Så hvis vinden ikke blir dominerende, burde det la seg gjøre å gå den veien ned mot Sylt og farvannet rundt.

 

Link to post
Share on other sites

Spennende :thumbsup: Det blir artig å se bilder fra Limfjorden. Tenker du å holde deg på Vestsiden, eller er tanken å gå inn i Eider fra vest etterhvert og så komme ut ved Kiel ? 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 2 timer siden:

Spennende :thumbsup: Det blir artig å se bilder fra Limfjorden. Tenker du å holde deg på Vestsiden, eller er tanken å gå inn i Eider fra vest etterhvert og så komme ut ved Kiel ? 

Det kan hende vi går Giselaukanalen inn i Kielkanalen, men det tar vi litt på sparket 👍😊

Link to post
Share on other sites

Skal du nedover svenskekysten kommer du nok til å passere oss. Vi blir nok i området utenfor Göteborg noen uker fremover. Vi ligger nå på Dyrön men går ned til området imorgen

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 1 time siden:

Det ser ut som det ikke er så lenge til du skal dra.😅  Håper du/dere får en fin tur Tom. 

Planen er egentlig Fredag, men jeg må få gjort  noe i leiligheten til eldstedatteren før vi kan kaste loss ☺️

Lars H. skrev 55 minutter siden:

Skal du nedover svenskekysten kommer du nok til å passere oss. Vi blir nok i området utenfor Göteborg noen uker fremover. Vi ligger nå på Dyrön men går ned til området imorgen

 

Da skal du ikke se bort fra at vi "råkas". Skal fylle diesel på öckerø på vei nedover, og før overfart til Læsø

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...