Jump to content

VP KAD 42- Hvordan få ut all olja?


Lazyjack

Recommended Posts

Du må nok bruke den tynne slangen som følger med på vakuumsugeren ned i peilerøret. Men kjør motoren driftsvarm, gjerne en kjøretur rett før du skal bytte olje. Og vær nøye med å få slangen nok ned uten at den blir presset opp igjen fra bunnpannen. For de motorene er notorisk for at en ikke får opp all oljen. Kompressoroljen flyter også lettere når motoren er driftsvarm.
Skal snart til med samme operasjonen på min kAD 42P-a.

Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev for 18 timer siden:

Du må nok bruke den tynne slangen som følger med på vakuumsugeren ned i peilerøret. Men kjør motoren driftsvarm, gjerne en kjøretur rett før du skal bytte olje. Og vær nøye med å få slangen nok ned uten at den blir presset opp igjen fra bunnpannen. For de motorene er notorisk for at en ikke får opp all oljen. Kompressoroljen flyter også lettere når motoren er driftsvarm.
Skal snart til med samme operasjonen på min kAD 42P-a.

Fant dette bildet av samme motor og ut fra det er det er det vanskelig å se at slange innvendig i røret skulle gi noe bedre resultat enn å suge fra selve røret. 

FB_IMG_1634140442120.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Selv om jeg bruker slange på vakuumsugeren, blir det alltid et par liter igjen så langt jeg kan se. Kjøpte båten i Januar i fjor.  Byttet olje og filter i både Mai og Oktober for å være på den sikre siden, da jeg ikke stoler på selgers opplysninger om årlig olje/filterbytte. Kanskje litt overkill, men bedre å vite at ting nå er på stell når jeg bruker båten hele året.

Link to post
Share on other sites

På denne motorserien vinklar peilepinnerøret framover slik at enden ligg relativt langt framme i sumpen. Så i praksis skal du ha flaks om du klarar å få ut særleg meir olje ved hjelp av ekstra sugeslange inni peilerøret. Men, det kan vera verdt å testa ut, slik at du har prøvd det..

Ser du på motormontasjen ihht. horisontallinja, så hellar sikkert motoren din bakover nokre grader også? - I mitt tilfelle med strak aksling ca 5 grader. Då forstår ein også kvifor det er vanskeleg å få ut all olja ved oljeskift.

 

Link to post
Share on other sites

Sleit med det samme på min tidligere kad43, kjørte motor driftsvarm, men det er også er poeng å ikke bare kjøre til temperaturmåler viser driftstemp, oljen bruker litt lengre tid på å bli varm, så kjør den gjerne en liten stund i marsj for at oljen blir ordentlig varm, det hjalp litt på min i alle fall. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Det enkle er ofte det beste, men krever at man er 2 mann. Kjør motoren varm, stopp den, skru av oljefilter, hold en 15-20L bøtte under der oljefilteret var, start opp, fyll bøtta, når det bare spytter litt olje så stopp motoren, fyll på 2-3-4liter til (fort, sånn at hele topplokket fylles), start opp igjen og når den nå spytter så stopper du motoren, så skrur du på nytt oljefilter og fyller 12liter. Oljeskift tatt på 5min 

Redigert av Hydromotive (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mawilu skrev 57 minutter siden:

Svært få motorer du får plass til en bøtte foran filtret,jeg får sjelden plass til en liten isboks også unødvendig bruk av flere liter ny olje.Jeg regner med at forslaget kommer fra en som ikke har startet motor uten oljefilter det blir forferdelig mye oljesøl

 

Jeg har selv aldri gjort dette, da jeg har venner som er mekanikere på båtverksted som skrur for meg de få gangene jeg trenger hjelp. Har kun en åpen trekogg selv. Det har vært flere ganger vi skal på båtturer der eiere bare skal ta ett kjappt oljeskift før turen starter og når de gjør det på denne måten så tar det sjeldent mer enn 5-7minutter. Filteret sitter på babord side av motor, montert ganske høyt, så i de fleste motorrom så får man en plass til bøtte under filteret, men den må selvfølgelig holdes såpass høyt at det ikke blir noe søl 

 

Hvis du syns det er så ille og flushe med noen liter olje, bruk Biltema til akuratt dette. Det er jo bare billig drit uansett 

Redigert av Hydromotive (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kun sitti ved tenningslåsen noen ganger når dette gjøres. Etter ett minutts tid så starter oljealarmen og ca 30sec etter det er det tomt 

 

Aldri hørt om denne metoden ? Har flere bekjente som jobber som mekanikere og/eller taxibåt sjåfører som gjør det på denne måten(Eika er en av de). Det er vist null problem så lenge motoren er kjørt varm, oljefilm på alle deler innvendigt. Oppstarten på våren er vist mye verre for motoren enn dette oljeskiftet for da er mange av delene inne i motoren tørre de første sekundene. Hvis gutta gjør det på sine egne private båter eller på arbeidsplassen sin(taxibåt) så regner jeg ikke med at det medfører noen akutt fare, for hvis de får problemer så står de der med fingeren i r$&@&#(3, og kommer seg ikke til jobb eller får jobba i det heletatt. 

 

Han som gjorde dette forann meg første gangen, har gjort dette 1 gang i mnd i 20år i taxibåten sin, uten problemer. 

Redigert av Hydromotive (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg får tro deg når du sier det men jeg tror det ville bli de lengste 90 sekundene i mitt liv :sweat:
Jeg vet ikke men trodde at oljefilteret sitter mellom oljepumpa og lagrene. Jeg vet ihvertfall at på min KAD 42 (ombygd til KAD43 oljedistribusjonshus), sitter filteret før dysene for underspyling av stemplene. Om det er slik at filteret også sitter før lagrene så blir det null oljetrykk på lagrene i det 1,5 minuttene dette pågår. Sitter oljetrykksgiveren før filteret så kan det meget vel være at den ikke går pumpa begynner å slurpe luft.
Skulle gjerne brukt metoden du beskriver men føler meg ikke sikker på at det er så bra. Første oppstart om våren er vi enige i at ikke er bra. Lurt å kinne motoren noen sekunder da før den får lov å tenne.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hydromotive skrev for 7 timer siden:

 

 

Aldri hørt om denne metoden ? Har flere bekjente som jobber som mekanikere og/eller taxibåt sjåfører som gjør det på denne måten(Eika er en av de).

Jeg har heller aldri hørt om dette, ville heller aldri utført oljeskift på denne måten, ikke får du ut noe mer olje heller, oljesila sitter høyere en sugepinnen.

Høres mest ut som en dårlig spøk.. Hvilke båtmekanikere /firmaer er det som gjør det slik da? 

Link to post
Share on other sites

Hydromotive skrev for 15 timer siden:

Hvis gutta gjør det på sine egne private båter eller på arbeidsplassen sin(taxibåt) så regner jeg ikke med at det medfører noen akutt fare, for hvis de får problemer så står de der med fingeren i r$&@&#(3, og kommer seg ikke til jobb eller får jobba i det heletatt. 

 

Han som gjorde dette forann meg første gangen, har gjort dette 1 gang i mnd i 20år i taxibåten sin, uten problemer. 

 

Førstefender skrev for 8 timer siden:

Jeg har heller aldri hørt om dette, ville heller aldri utført oljeskift på denne måten, ikke får du ut noe mer olje heller, oljesila sitter høyere en sugepinnen.

Høres mest ut som en dårlig spøk.. Hvilke båtmekanikere /firmaer er det som gjør det slik da? 

 

Kanskje derfor man flusher ? 

 

Hvilke firma de jobber for er det samma sålenge de gjør det på sine egne båter. På kundebåter har de suger som går på trykkluft og som står i gulvet vedsina båtene. Men når mekanikere som faktisk er avhengige båtene sine, gjør det på sine egne, så trur jeg ikke det er så ille som det høres ut som. 

 

Har jo hørt skrekk historier om folk som har kjørt uten motorolje/girolje og kommet seg 15nm før de finner ut av det 

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldrig hørt om denne metode før, og ville aldrig selv benytte den. 

Lejer, krumtap, knastaksel mv.  kører uden olietryk/smøring i en længere periode, og hvorfor udsætte motoren for dette, fordi man er "doven"? 

 

Er der nogen herinde, der faktisk har prøvet metoden, og som kan oplyse lidt mere? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mye synsing fra mange om denne metoden men det er vel ingen av de som har svart som FAKTISK VET om en gammel rekkesekser faktisk tar skade av å gå 1,5 minutt på tomgang uten oljetrykk når den på forhånd har oppnådd driftstemperatur på olja. Ville være interessant om noen som faktisk bruker denne metoden kunne melde seg på her.
Kanskje @Hulda med sin allsidige erfaring har noe å bidra med her :thumbsup:
 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg jobber ikke etter en filiosofi der jeg som det skrives over "bare skal på båttur og ta et kjapt oljeskift før". Det er for min del et merkelig utsagn som levner noen spørsmål.

Jeg bytter olje som siste post på programmet før motor stanses for siste gang for vinteren. Det eneste som skjer etter dette er å kjøre ferskvann og glykol gjennom kjølesystemet. Normalt gjør jeg dette samtidig.

 

Motor får 1 oppstart etter at ny olje er fyllt på og det har til misjon å fylle filterene, gjennomkjøre motor med ny olje for vinterkonserveringen sin del samt etablere korrekt smøroljenivå på motor etter siste stans igjen. Og den nevnte konserveringsgreien av sjøvannssystemet.

 

JA motor kan helt sikkert tømmes på denne måten uten skade men det er ikke noe jeg eksperimenterer med på en motor til 500K som min koster. Hva om stoppsolenoiden er defekt når du skal stanse? Hva om tenningslåsen setter seg fast? Og unødvendig griseri/oljesøl vil jeg slettes ikke ha i mitt motorrom.

 

Når jeg planlegger for en slik jobb utfører jeg den mens jeg har god tid. Drikker kaffe og stresser ikke. Forrige båt installerte jeg elektrisk tømme/fyllepumpe. Funket utmerket, trengte ikke gjøre noe som helst mens den sto og gjorde jobben sin. På denne båten bruker jeg sugekanna, funker like bra.

 

Det er enkelt og greit ikke min greie å arbeide på en slik måte. Men jeg sier heller ikke at det ikke lar seg gjøre.

Men jeg ville helst visst om det om noen hadde gjennomført denne filiosofien på en båt jeg hadde vurdert å kjøpe. Og at en mekaniker gjør noe slikt er ingen kvailtetsstempel eller forsikring for min del. det er alt for mye rart som foregår på båtverksteder rundt om kring til det.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 11 minutter siden:

Jeg jobber ikke etter en filiosofi der jeg som det skrives over "bare skal på båttur og ta et kjapt oljeskift før". Det er for min del et merkelig utsagn som levner noen spørsmål.

Jeg bytter olje som siste post på programmet før motor stanses for siste gang for vinteren. Det eneste som skjer etter dette er å kjøre ferskvann og glykol gjennom kjølesystemet. Normalt gjør jeg dette samtidig.

 

Motor får 1 oppstart etter at ny olje er fyllt på og det har til misjon å fylle filterene, gjennomkjøre motor med ny olje for vinterkonserveringen sin del samt etablere korrekt smøroljenivå på motor etter siste stans igjen. Og den nevnte konserveringsgreien av sjøvannssystemet.

 

JA motor kan helt sikkert tømmes på denne måten uten skade men det er ikke noe jeg eksperimenterer med på en motor til 500K som min koster. Hva om stoppsolenoiden er defekt når du skal stanse? Hva om tenningslåsen setter seg fast? Og unødvendig griseri/oljesøl vil jeg slettes ikke ha i mitt motorrom.

 

Når jeg planlegger for en slik jobb utfører jeg den mens jeg har god tid. Drikker kaffe og stresser ikke. Forrige båt installerte jeg elektrisk tømme/fyllepumpe. Funket utmerket, trengte ikke gjøre noe som helst mens den sto og gjorde jobben sin. På denne båten bruker jeg sugekanna, funker like bra.

 

Det er enkelt og greit ikke min greie å arbeide på en slik måte. Men jeg sier heller ikke at det ikke lar seg gjøre.

Men jeg ville helst visst om det om noen hadde gjennomført denne filiosofien på en båt jeg hadde vurdert å kjøpe. Og at en mekaniker gjør noe slikt er ingen kvailtetsstempel eller forsikring for min del. det er alt for mye rart som foregår på båtverksteder rundt om kring til det.

 

Det er ikke så veldig merkelig utsagn, det er båter og motorer som er på vannet 12mnd i året og brukes til og fra jobb(1.5time) hver dag + evt turer, da blir det timer av det. Så noen ganger må man bare ta oljeskiftet før man kommer seg ut på tur. 

 

Men som du sier, så tar nok ikke motoren skade av det, men det er ett par momenter der som kan gjøre det kritisk. 

 

At mekanikerene som gjør dette er flinke på jobben sin, er det ingen tvil om. De har mer og gjøre enn noen gang og kommentarene på google og Facebook sier tydeligvis at kundene er meget fornøyd. Hva man gjør på private båter og kundebåter har ingen sammenheng. 

 

Og slapp av, de jeg kjenner som gjør dette, har ingen planer om å selge båtene sine og hvis de blir solgt så er det bare til noen andre kjente til en fin pris. Har ikke sett en båt bli solgt ut av vennekretsen på flere år nå 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke trykket som smører, det er oljen som smører. Den gangen jeg trådde mine barnesko, het det at rådelagrene (som får mest last) kunne fint gå 2 minutter uten oljetrykk. Nå vil ikke jeg anbefale noe som strider mot instruksjonsboken. 

 

Mange er så himla bekymret for mye rart. Heller enn å ekspetimentere, ville jeg heller byttet olje litt oftere. De fleste har vel så få årlige motortimer at oljen er lite slitt mellom hver gang den byttes.

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål fra en som nok har mer greie på elektronikk en båtmotorer: Er det så farlig om det skulle bli igjen litt gammel olje etter oljeskift? Den siste resten er jo ikke "gift"?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...