Jump to content

VP KAD 42- Hvordan få ut all olja?


Lazyjack

Recommended Posts

Hulda skrev 24 minutter siden:

Det er ikke trykket som smører, det er oljen som smører. Den gangen jeg trådde mine barnesko, het det at rådelagrene (som får mest last) kunne fint gå 2 minutter uten oljetrykk. Nå vil ikke jeg anbefale noe som strider mot instruksjonsboken. 

 

Mange er så himla bekymret for mye rart. Heller enn å ekspetimentere, ville jeg heller byttet olje litt oftere. De fleste har vel så få årlige motortimer at oljen er lite slitt mellom hver gang den byttes.

 

Så da er det store spørsmålet, rent hypotetisk, ville du vært skeptisk til å kjøpe en båt/motor som dette er gjort på? Hvis du viste motoren hadde timerstyrt kjølevannsvarmer (motoren ha 65-75grader hver morgen hele vinteren) oljeskift er tatt fast hver 2 mnd året rundt med denne metoden og det har kun blitt brukt kvalitetsolje, båt og motor vedlikeholdes jevnlig, båten taes opp 10-15min hver 2 mnd for oljeskift på drev, spyling og generell kontroll

 

Men bare sånn til skeptikerene her: hvor mange timer har motorene deres gått? Noen som kan slå 22000timer med en kad42? 

Redigert av Hydromotive (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min motor, Volvo Penta D6-435I-F er det montert egen slange som er beregnet for oljeskift, denne går ned i bunnpanna. Jeg har koblet til en pumpe på denne slangen (permanent opplegg) slik at ved oljeskif er det bare å få litt varme på oljen, åpne for pumping og starte pumpen. Får nok ikke ut alt men det er slik Volvo også gjør det iglg servicemann. Når det er tomt for olje setter jeg slangen på pumpen, snur dreieretningen og pumper inn ny olje til motoren.

image.png.42c8563b2de96d9a48e01bd792239967.png

image.png.b890d94d3ae69134e1ee5954e4509f71.png

Redigert av Escaro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hydromotive skrev 14 minutter siden:

 

Så da er det store spørsmålet, rent hypotetisk, ville du vært skeptisk til å kjøpe en båt/motor som dette er gjort på? 

 

Argumentasjonen din er rent vissvas om det er meg du referer til. Personlig følger jeg instruksjonsboken. Dernest bruker jeg oljer i hht motorprodusentes spec. Oljemerke er ikke førstevalg. For mitt vedkommende, er motoren så gammel at anbefalt spec er obsolete (gått ut). Jeg anbefaler ikke å fravike instruksjonsboken uten at jeg på faktisk grunnlag vet at alternativ udiskutabelt vil gi bedre effekt. Så om det, som et argument, blir igjen 10 % halvslitt olje i bunnpannen ved hvert oljeskift tror jeg ikke at jeg hadde eksperimmentert med alternativer. En anbefaling jeg viile gitt, ville vært ikke å la en bilmotor gå 30 000 km mellom hvert oljeskift, eller følge spec om at eksempelvis automatgir er 'lubricated for lifetime'. Særlig når produsenten av kassa angir max 80 000 km mellom hvert olje- med filterskift. Da, eksempelvis, vet jeg bedre enn bilprodusenten.

 

Skal Hulda bytte motor, blir det en fabrikkny motor, ikke brukt. Ikke kommer jeg til å bytte båt heller. 

 

Hulda sin V8'er har spesialtilpasset bunnpanne der det blir tilbake noen få centiliter olje vet hvert 100-timers-skift. Greit?

Link to post
Share on other sites

Tydelig båtene er satt på land når man leser her..

Lediggang er som kjent roten til alt vondt..  :lol:

 

Hadde alle forholdt seg til manualen hadde vi sluppet mange av disse trådene.

Den er utarbeidet av de som i sin tid konstruerte motoren.

De angir enten timer eller måneder mellom skiftene, alt etter hva som kommer først.

 

Tidligere hadde noen avtapping under bunnpannen,

Men de slet med å holde helt tett etter noen hundre timer med risting på slanger og rør midt under motoren, De var og i veien under transport når motoren ble landet.

Ikke få landet de midt oppå disse og måtte få fikset de. oen måtte sågar få ny bunnpanne da gjengepartet var såpass vridd/ødelagt det lot seg ikke gjøre å få det tett.

Da fant de ut det går helt greit å suge opp oljen.

Blir en liten slump igjen, men det er så lite det har ikke noe betydning.. Fyll på ny olje og start opp så den nye sirkulerer i hele systemet.  

 

De som likevel føler det er for sjeldent får heller ta et ekstra oljskift så de får tilbake nattesøvnen.. :pray:

 

Så en liten sak jeg kom på da jeg leste denne tråden:

 

For over 45 år siden var vi en gjeng som holdt til med biler rundt en bensinstasjon. Var tiden da olje ble skiftet ofte siden vi kjørte veldig mye på tur. 

En dag dukket det opp en ny kar i smørehallen.

Etter noen uker lanserte han at vi måtte tilsette (parafin eller diesel) i oljen før oljeskift, da ble motoren vasket helt rein innvendig.

Fyll på og en tur i nabolaget og en liten lokal burning og tilbake for bytte.

 

Vel et par av kompisene fulgte rådet hans.

 

Så returnerer en av de med en "klank klank klank klank klank" lyd..

Svaret han fikk var at motoren var nok vasket nesten helt rein innvendig før dette sjedde. 

Så han hadde vært maks uheldig.

 

Lukket deretter igjen rulleporten og forsvant.

 

Tilbake stod en slukøret 18årig læregutt som måtte på jakt etter penger til bruktmotor.

 

Så sjekk heller manualen enn hva en eller annen har hørt eller lanserer av råd.

 

Timetelleren ombord hos meg nærmer seg 3800 timer.

Olje og filter er skiftet i hht til manual. 

 

 

 

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ford SABB har egen pumpe for å få ut olja så det går som en lek med varm motor.

Overnevnte metode for å skifte olje er vel ikke etter fabrikantens instruks, mulig den er på høyde med en oppstart etter vinteropplag.

Hvor lenge en kan kjøre uten olje ???

Leverte en Fiat 127  en gang i tiden på et hoggeri tappet ut oljen og startet opp stemplet gasspedalen  på 2000 omd etter

25 min slo vi hull i radiatoren helt nede etter 37 minutter  skar den seg.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

OK, da søker vi etter frivillig eier av KAD42 som vil plukke ut alle lagre og akslinger i sin motor, kontrollmåle dem og sette det hele sammen igjen. Deretter gjennmføre 10 oljeskift etter "bøttemetoden" , etterfulgt av ny demontering og kontrollmåling.
Resultatet sammenfattes i en rapport som publiseres på Båtplassen.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 2 minutter siden:

OK, da søker vi etter frivillig eier av KAD42 som vil plukke ut alle lagre og akslinger i sin motor, kontrollmåle dem og sette det hele sammen igjen. Deretter gjennmføre 10 oljeskift etter "bøttemetoden" , etterfulgt av ny demontering og kontrollmåling.
Resultatet sammenfattes i en rapport som publiseres på Båtplassen.

 

Eieren av den kad42'n som har gått 22 000 timer (ja du leste rett, tjueto tusen), har skifta olje sånn de siste 10-12 årene. Det er 60-64 oljeskiftet hvis vi regner ett annenhver mnd i snitt. 

Link to post
Share on other sites

Hydromotive skrev On 31.1.2022 at 18.21:

Så da er det store spørsmålet, rent hypotetisk, ville du vært skeptisk til å kjøpe en båt/motor som dette er gjort på?

 

Ikke bare skeptisk, jeg ville latt være. Enkelt og greit. Og om noen hadde solgt meg noe slikt uten å opplyse om det kunne det fort blitt en sak for rettsvesenet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev On 3.2.2022 at 14.48:

 

Ikke bare skeptisk, jeg ville latt være. Enkelt og greit. Og om noen hadde solgt meg noe slikt uten å opplyse om det kunne det fort blitt en sak for rettsvesenet. 

 

Da hadde jeg ønska deg lykke til med å komme noen som helst vei med det. Da må du dokumentere at motoren har tatt skade av akuratt dette. Så du måtte nok betalt dine egne advokater og saksomkostninger for selgeren 

Link to post
Share on other sites

Hydromotive skrev On 31.1.2022 at 18.21:

 

Så da er det store spørsmålet, rent hypotetisk, ville du vært skeptisk til å kjøpe en båt/motor som dette er gjort på? Hvis du viste motoren hadde timerstyrt kjølevannsvarmer (motoren ha 65-75grader hver morgen hele vinteren) oljeskift er tatt fast hver 2 mnd året rundt med denne metoden og det har kun blitt brukt kvalitetsolje, båt og motor vedlikeholdes jevnlig, båten taes opp 10-15min hver 2 mnd for oljeskift på drev, spyling og generell kontroll

 

Men bare sånn til skeptikerene her: hvor mange timer har motorene deres gått? Noen som kan slå 22000timer med en kad42? 

Denne motoren, som har gått 22000 timer, er det uten at det har vært gjort overhaling underveis? Med overhaling mener jeg f.eks. bytte av veivlager, rådelager, kamaksellager, stempelfjærer, ventilstyringer eller andre vitale komponenter.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 2 minutter siden:

Denne motoren som har gått 22000 timer, er det uten at det har vært gjort overhaling underveis. Med overhaling mener jeg f.eks. bytte av veivlager, rådelager, kamlager, stempelfjærer, ventilstyringer eller andre vitale komponenter?

 

Såvidt jeg vet, ja. Det jeg vet har blitt gjort er at det er bytta 1 selynderforing og ett stempel pga en tett underspyler, da blei motoren plukka helt i biter og vasket med diesel innvendigt, alt av kjølere blei syrerenset. Men jeg skal spørre eieren. Motoren går sjeldent over 2500, siden han har en marsjfart på 24knop på 2500 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg prata med han, jeg sa litt feil i innlegget over. For 2000 timer siden så knakk det en ventil fjær som laga endel trøbbel og da blei en selynderforing, ett stempel, styringene til ett sett med ventiler, ett sett med ventiler og alle stempel og ventilfjærer bytta, alt innvendigt i motoren blei målt og kontrollert før den blei satt sammen igjen. Bortsett fra det så har det kun vært utvendige komponenter som har blitt bytta. Bank i bordet, beste motoren jeg har hatt, sier eieren. Den skal brukes til den takker for seg så skal den byttes ut med en sprell ny d4 

Redigert av Hydromotive (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hydromotive skrev for 6 timer siden:

 

Da hadde jeg ønska deg lykke til med å komme noen som helst vei med det. Da må du dokumentere at motoren har tatt skade av akuratt dette. Så du måtte nok betalt dine egne advokater og saksomkostninger for selgeren 

 

Nope, med mindre selger kan dokumentere at produsent går god for metoden har jeg nok en god sak. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev On 7.2.2022 at 21.46:

 

Nope, med mindre selger kan dokumentere at produsent går god for metoden har jeg nok en god sak. 

I Norge er rettsvesenet sånn at man er uskyldig frem til det motsatte er bevist, så med mindre du kan dokumentere at motoren har tatt skade av akuratt dette, så taper du i retten. "Nei, selger har skifta olje på feil måte så jeg drar dette for retten da" virker motoren din feilfritt? "Ja" case closed, du tapte og saksomkostningene må du betale 

 

Hadde du kjøpt nytt/brukt i butikk eller hatt båten på verksted og de gjorde dette, så hadde du hatt en god sak 

Link to post
Share on other sites

Hydromotive skrev for 7 timer siden:

I Norge er rettsvesenet sånn at man er uskyldig frem til det motsatte er bevist, så med mindre du kan dokumentere at motoren har tatt skade av akuratt dette, så taper du i retten. "Nei, selger har skifta olje på feil måte så jeg drar dette for retten da" virker motoren din feilfritt? "Ja" case closed, du tapte og saksomkostningene må du betale 

 

Hadde du kjøpt nytt/brukt i butikk eller hatt båten på verksted og de gjorde dette, så hadde du hatt en god sak 

 

Merkelig hvor viktig det er for deg å forsvare slike useriøse cowboymetoder som ingen motorfabrikanter noen gang ville ha godkjent. Men deg om det, jeg tviler på om jeg noen gang kommer opp i denne problemstillingen. Heldigvis.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 1 time siden:

Litt rart at man promoterer en måte å bytte olje på, som åpenbart har stor risiko for å gjøre ubotelig skade på motoren. Det skal ikke rare misforståelsen til for å drite skikkelig på draget ved å bruke denne metoden.

 

Ganske enig. Jeg reagerer også på henvisningen til det gamle nicket Eika, for "kvalifisering" av metoden. 

 

For de fleste som har fulgt med på forumet synes det at @Hydromotive  "er Eika i ny drakt", som @Komodo ganske treffende beskrev gjensynet i en tidligere tråd. Det blir noe diffust når man bruker "alias for alias" og benytter fiktive henvisninger til seg selv for å underbygge og "kvalitetssikre" egne utsagn.

 

Jeg skal selvsagt ikke påstå noe, jeg har tatt feil før, men det er i alle fall pussig at både Hydromotive og Eika begge blant annet konsekvent staver ordet "sylinder" som "selynder" i mange innlegg. Et raskt søk på BP bekrefter at de begge er alene om det. Men det kan selvsagt være en tilfeldighet eller en geografisk variant siden de tilsynelatende er fra samme sted.

 

Jeg ber således allerede nå ydmykt om unnskyldning hvis jeg likevel skulle ta feil. På den andre siden hadde det vært mye hyggeligere om Eika kom tilbake i eget navn og selv står fram med egne utsagn og arbeidsmetoder, fremfor å la det gå gjennom henvisninger fra andre nick.

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 26 minutter siden:

 

Ganske enig. Jeg reagerer også på henvisningen til det gamle nicket Eika, for "kvalifisering" av metoden. 

 

For de fleste som har fulgt med på forumet synes det at @Hydromotive  "er Eika i ny drakt", som @Komodo ganske treffende beskrev gjensynet i en tidligere tråd. Det blir noe diffust når man bruker "alias for alias" og benytter fiktive henvisninger til seg selv for å underbygge og "kvalitetssikre" egne utsagn.

 

Jeg skal selvsagt ikke påstå noe, jeg har tatt feil før, men det er i alle fall pussig at både Hydromotive og Eika begge blant annet konsekvent staver ordet "sylinder" som "selynder" i mange innlegg. Et raskt søk på BP bekrefter at de begge er alene om det. Men det kan selvsagt være en tilfeldighet eller en geografisk variant siden de tilsynelatende er fra samme sted.

 

Jeg ber således allerede nå ydmykt om unnskyldning hvis jeg likevel skulle ta feil. På den andre siden hadde det vært mye hyggeligere om Eika kom tilbake i eget navn og selv står fram med egne utsagn og arbeidsmetoder, fremfor å la det gå gjennom henvisninger fra andre nick.

 

 

 

Vi er kamerater, men kan garrantere at vi ikke er samme person. Han laga denne brukeren for meg siden han hadde ett par ting han måtte skrive og ett par personer han måtte kontakte, etter det så er det kun jeg som har brukt brukeren her. Han kommer nok ikke tilbake, siden det var enkelte som laga alt for mye drama i det ekte livet. Jeg trenger brukeren pga en trekogg jeg har stående som skal klargjøres når våren kommer for fullt. De rundt meg holder kun på med plastbåter og anbefaler selvfølgelig at jeg skal kjøpe en plastbåt sånn så de kan hjelpe. Lite hjelp og få med trebåt av de gutta der med andre ord 

 

Tom Rør skrev for 1 time siden:

Litt rart at man promoterer en måte å bytte olje på, som åpenbart har stor risiko for å gjøre ubotelig skade på motoren. Det skal ikke rare misforståelsen til for å drite skikkelig på draget ved å bruke denne metoden.

 

index skrev for 3 timer siden:

 

Merkelig hvor viktig det er for deg å forsvare slike useriøse cowboymetoder som ingen motorfabrikanter noen gang ville ha godkjent. Men deg om det, jeg tviler på om jeg noen gang kommer opp i denne problemstillingen. Heldigvis.

 

Jeg er verken en motormann eller har særlig kunnskap om båt, må spørre de rundt meg om det meste. Når jeg ser disse personene bruker denne metoden gang på gang, år etter år, uten problemer, så blir det naturlig for meg og anbefale denne enkle metoden 

Link to post
Share on other sites

Hydromotive skrev 1 minutt siden:

Jeg er verken en motormann eller har særlig kunnskap om båt, må spørre de rundt meg om det meste. Når jeg ser disse personene bruker denne metoden gang på gang, år etter år, uten problemer, så blir det naturlig for meg og anbefale denne enkle metoden 

 

Da bør du ikke anbefale metoder som du ikke selv kan gå god for. Husk at de som leser dine anbefalinger ofte ikke har forutsetninger for å vurdere dette selv, og da kan det fort gå galt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ikke noe utradisjonellet med den metoden det er linket til .helt etter boka.selv bruker jeg en 12 volt pumpe montert på stor oljekanne kan bytte ca18 liter olje på under 10 min fra stopp av motor til start igjen ser da ingen grunn til å endre metode og irisikere masse sol i tillegg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...