Jump to content

VP KAD 42- Hvordan få ut all olja?


Lazyjack

Recommended Posts

Lazyjack skrev 32 minutter siden:

Krasse telefoner, hva snakker du om?

Det tideligere medlemmet vil ikke at jeg skal påstå hvordan han gjør ting på en måte når han gjør det på en annen og vil ikke at jeg skal dra frem nicket hans hele tiden iogmed at han har forlatt forumet og folk påståe jeg er han. 

Link to post
Share on other sites

De som kommer med vranglære, og som til alt overmål selv sier at de ikke har peiling, burde tenke seg om to ganger før man anbefaler direkte risikable måter å bytte olje på. Jeg begynner å lure på om denne tråden rett og slett har utviklet seg til god gammeldags trolling😳

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hydromotive skrev On 30.1.2022 at 15.49:

Hvis du syns det er så ille og flushe med noen liter olje, bruk Biltema til akuratt dette. Det er jo bare billig drit uansett 

Er dette noe du vet? ..eller er det slengt ut som en morsomhet som jeg overhodet ikke forstår eller har noe sans for?

Du må gjerne dokumentere påstanden din.

Det er mange som bruker dette som en verdifull kunnskapsbase og da har vi et felles ansvar for at det som befinner seg på trykk her inne er faktabasert.

 

Lars H. skrev On 31.1.2022 at 18.15:

Er det så farlig om det skulle bli igjen litt gammel olje etter oljeskift? Den siste resten er jo ikke "gift"?

For å ta det siste først Lars, gift eller ikke, jo lengre tid det går fra en stopper motoren til når en begynner å suge ut olje, jo mer av slammet vil felle ut og havne i bunnen av bunnpanna igjen... og det slammet er det som jeg aller mest ønsker å kvitte meg med når jeg utfører mitt årlige KAD44 oljeskift.

 

Er det så farlig om det skulle bli igjen litt gammel olje etter oljeskift? 

På en gjennomsnittlig motor ville jeg sagt, tja eller "det er en smakssak"

Det som gjør 40, 41, 42, 43, 44 og 300 til noe "litt utenom gjennomsnittet" er at en kan erfare at en ikke får opp mer enn 6 liter olje, og det av en motor som skal ha ca 10.5/11 liter motorolje, litt avhengig av bla installasjonsvinkel...  

Årsaken til det er sammensatt,  jeg nevner noen av faktorene:

- Dersom motoren ikke står vannrett vil det påvirke hvor mye olje som kan suges ut ved å koble slange til peilepinneføringsrøret.

- Ikke alle plastrør som følger med oljesugere er lange nok til å nå ned til bunnen av bunnpanna. (særlig ikke ved stor hellningsvinkel)

- Peilepinneføringsrøret er festet på ulike måter og har ulik utforming

- Noen av de tidlige motorene hadde et permanent stålsugerør montert slik at det gikk nesten til bunns og fungerte meget bra.

- Noen av de tidlige motorene var også utstyrt med tappeplugg

 

Siden det er mange variabler og det syntes som om veldig få måler nøyaktig hvor mye olje de får ut så blir det få faktabaserte "rapporter"

 

Jeg farter en del på sør/østlandet og liker å holde kontakt med verksmestere og nøkkelpersonell på verkstedene. Problemstillingen rundt trådtittelen "VP KAD 42- Hvordan få ut all olja?" begynte å interessere meg seriøst i 2007. Av alle ting jeg har spurt og gravd om rundt om på merkeverksteder og hos renommerte service folk så er svarene jeg har fått på dette temaet nok det som har overrasket og skremt meg mest...

Hvor mange liter får verkstedet ut vs hvor mange liter ny olje betaler man for?

I den ene båthavna jeg har plass er det en KAD kjenning som kommer bærende på en 5 liter adblue klar kanne og oljesugeren min... "gikk det bra?", spør jeg. "Ja" svarer han.. "fikk ut litt over 10 liter, så håper det er greit det er en skvett i sugeren din"  Måtte se to ganger på etiketten, det sto 5 liter begge gangene... det var 0.6 liter i sugeren. Det blir ca 5.6 liter til sammen. 

Lurer litt på om det er forbundet med tabu og innrømme at en ikke får ut all olje på 40 serie Volvo ??

Har laget noen sett med sugerør som er ettermontert i KAD/KAMD.

Skulle selvfølgelig ønske at Volvo Penta hadde utstyrt alle sine KAD/KAMD motorer med dette og ikke bare noen av de tidlige motorer...

Det blir litt som når VP startet på sine D3 motorer, der de feks sluttet med slangeklemmer i AISI316 stål og begynte med billige galvaniserte slangeklemmer. Til dere som synes at det er en forbedring og at alt VP sine ingeniører gjør er til det beste for sluttbrukeren, bør ta dere en pølse og tenke dere om.

Tilbake til trådtittelen; Hvordan få ut all olja?

1 Varm motor

2 Start suging så raskt som mulig etter å ha stoppet motor

3 Sørg for å ha riktig sugerør og lengde på sugerøret

4 Kveil gjerne opp røret på forhånd og før sugerøret inn slik at tuppen blir presset ned mot bunnen av bunnpannen når den når frem til tuppen av peilepinneføringsrøret, utført slik, rettes sugerøret også bort fra veiva for de som er betenkte i forhold til å sette fast sugerøret.

Tom Rør skrev On 31.1.2022 at 10.38:

Jeg håper jeg får beskjed av selger hvis de har byttet olje på den måten på en båt jeg vurderer. Da hadde jeg pent takket for meg. 

Uhyggelig enig med deg  :thumbsup:

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hydromotive skrev On 30.1.2022 at 16.54:

Aldri hørt om denne metoden ? Har flere bekjente som jobber som mekanikere og/eller taxibåt sjåfører som gjør det på denne måten(Eika er en av de). Det er vist null problem så lenge motoren er kjørt varm, oljefilm på alle deler innvendigt.

Bruker "vennene" dine denne metoden på D4/D6 motorer også ?

 

Hvor mange taxibåter i Kragerø / Bamble går med KAD43 ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...