Jump to content

Fjord 21 weekender mercruiser 4.5 250hk propell.


Ski--doo

Recommended Posts

Har montert mercruiser 4.5 250hk med bravo 1 i en 21' weekender. Fulgte med en enertia eco 16x18p, denne ble for tung da motoren kun klarte ca 4000rpm og båten var treg å få i plan. Prøvde med en amita 4 14.8x15, da fikk jeg 5000rpm noe som skulle være ganske riktig for denne motoren, båten planer også mye lettere, men marsfart gikk ned en del i forhold til enertia propellen. Finnes det andre typer propeller som vil passe bedre til denne type båt? Toppfart er ikke viktig, men å komme lett i plan og marsfart er vesentlig. 

Mulig motoren er i minste laget for å få både fart og akselerasjon, men har et håp at med riktig propell så skal det fungere bra. 

Link to post

Kan ikke gi noen gode svar, men 4,5 250 i en 21' weekender bør være nok til både god akselerasjon og grei marsjfart.

Hvordan er det med utveksling på drevet? Stemmer det med anbefaling for motoren?

Har selv en Windy 28' som minner litt om weekenderen din i utforming og konsept, ca 4 tonn når den er turklar. Med 200hk diesel har jeg veldig ok aks, mens marsj ligger rundt 22 knop. Tenker derfor at du bør ha plenty motor i din til å klare god aks og langt høyere marsjfart. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post

Utveksling er 1.65 økonomisk  marsfart er ca 22kn, det er akseptabelt, men skulle gjerne hatt litt mer. Gikk ned ca 5kn etter propellbytte. Vurderer å gå opp en tomme til 16p, muligens gå tilbake til 3-blader,  3 blader går vel litt lettere enn 4.(?) Er så mange forskjellige typer å velge i, så er ikke lett å vite hva som passer best til denne båten. 

Link to post

Hvis du ligger 1000rpm under motorens max anbefalte med Enertia Ecoen, kan du ikke bruke marsjfarten til samme propell som referanse/målestokk. Da bruker du "juksemarsjfart" selv om det kanskje føles litt deilig å kunne ha 27knop@3500rpm eller hva som er motorens økonomiturtall.

 

Nå er det ikke helt uvanlig at enkelte bevisst velger litt "for stor" propell for nettopp å ha lavere turtall ved en viss fart, men 1000rpm er nok altfor mye. Som du også sier selv, går det utover motorens ork til å akselerere og løfte båten i plan.

 

Hvis du skal se på ny propell, ville jeg kanskje sett på den vanlige Enertiaen. Den er mindre og lettere å drive enn Eco-varianten. Godt mulig en 16" kunne fungert som et godt kompromiss mellom de to propellene du har prøvd hittil. Med diameter på 14,8" og generelt stort bladareal burde den kunne skyve båten greit.

Link to post

Har nå testet en 3-blader 14.8x17 alu, fart og forbruk er tilnærmet identisk med 4-blad 14.8x15 alu, men slipprosenten er bortimot doblet til over 30%. Er ikke dette veldig mye? 

Mulig 16p enertia som blir foreslått over hadde vert et bedre alternativ? Budsjettet tillater ikke innkjøp av stålpropell for øyeblikket, så det får vente til våren. Andre som har forslag til passende propell til denne båten? 

Link to post

Er 30% slip på toppfart eller marsjfart?

 

Hvis det dobler seg i forhold til 4-bladeren, er det nok et tegn på at propellen blir for liten/har for dårlig grep. Slip% er også utrolig vrient å forutsi på forhånd. Det har mye med belastning (båtstørrelse, vekt, skrog). Nå er Enertia en veldig dyr propell i utgangspunktet, så jeg ville muligens droppet den siden du får så mye slip% med alupropellen (selv om det er mulig at den har det lille ekstra grepet som holder slipet i sjakk).

 

En kandidat kunne vært Solas sin Rubex L3. Fåes i både 16" og 17" stigning og med stor diameter/blader. 16" har 15,6" dia og er relativt prisgunstig til å være stålpropell. (Må ha rbx -hub-kit i tillegg). Burde kunne skyve en 21" foter uten unormalt mye slip.

Link to post

Ligger på godt over 30% fra 3500rpm og oppover. Ved 3600rpm som er det mest økonomiske turtallet er slipp på hele 36%. Tanken var at ved å gå fra 4 blad til 3 så kunne man gå opp på stigningen for å få høyere fart, det viste seg at ikke fungerte i praksis i dette tilfellet. Da fart og forbruk er likt på begge. Rubex i 16" ser ut til å være et godt alternativ. Teoretisk skal vel en stålpropell være mer effektiv og ha mindre slipp enn alu.(?) Båten fungerer bra nå, men er vel lite lønnsomt med over 30% slipp. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...