Jump to content

Dieseldyr i dieselpumpen? BMW D636


The Master 820

Recommended Posts

Har en BMW D636 med vannutskiller og vanlig filter. Skulle forberede for å få tatt opp båten. Fikk ganske greit start som vanlig, men etter et par tre minutter begynte den å fuske og stoppet. Da jeg sjekket vannutskillerfilteret så jeg at det var mye hvitt i glasset. Fant både hvit væske og noe brunt I bunnen. Jeg tappet av og pumpet litt på fødepumpen. Hadde liten lyst til å bytte filter der og da. Prøvde å starte igjen, men fikk bare et hikst før batteriet var ganske ferdig.

 

Ladet og byttet både vannutskiller og hovedfilteret. Alt så rent ut. Fikk pumpet opp og prøvde igjen å starte, men dessverre ingen reaksjon. 

Oppdaget igjen at vannutskillerfilteret hadde hvitt vann i bunnen. Altså er ikke tanken ren, men det får jeg ta når jeg har kommet på land.

 

Kan dette ha havnet i pumpa og klare å blokkere dysene eller noe?

kan jeg få brukt biocid inn for å rense?

 

Håper noen som kjenner problemet kan gi meg råd.

20211028_194707.jpg

Link to post
Share on other sites

Så lenge filtrering fungerer, stopper forurensingen der. Noe annet er imidlertid om du har herjet så mye med systemet at du har fått filtrert vann helt frem til dysene. Biocid renser ikke, stoffet avliver bakterier. Du må tømme dieseltanken. Og så bør du finne hvordan vannet havner på tanken. Du bør snarest starte motoren på ren diesel.

Link to post
Share on other sites

Det var mye vann i det glasset . . .

 

Er du sikker på at det ikke går mer vann en diesel gjennom systemet. Det må være veldig mye vann på tanken dersom du får vann når båten ligger i ro.

 

Uansett må du få tappet ut vannet og gjort ren tanken, rør, slanger og dieselpumpe. For vinterkonservering går det an å kjøre motoren på starteren. Men følg heller Huldas råd og start motoren med ren diesel fra en kanne så du får ut vannet.

 

Og så må du finne ut hvordan vannet kom inn på tanken. Tanklokket er alltid et sted å begynne å søke . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 

The Master 820 skrev for 3 timer siden:

Kan dette ha havnet i pumpa og klare å blokkere dysene eller noe?

kan jeg få brukt biocid inn for å rense?

Du kan jo ha fått vann gjennom filteret og inn i diesepumpa, men rusk og dieseldyr skal stoppe i filteret. 

 

Hvis du har fått vann fram til diesepumpa og evt dysene er det veldig viktig at du får ut det snarest mulig, hvis ikke kan du få store skader. Gjør som nevnt over. Koble til ei kanne med ren diesel, men bytt filter og blås ut av slangene, og koble til kanna før filteret. Så lufter du systemet og kinner på starteren helt til du har fått frisk diesel fram til dysene. Hvis det er vann i systemet vil det pumpes ut gjennom dysene, og blåses ut av eksosen. Når det kommer ren diesel ut av dysene skal motoren starte. Jeg ville kjørt den god og varm etter denne skrekkopplevelsen. Lykke til 👍

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for rask og god respons!

Det plastbegeret på bildet var det som var nederst i glasset. Stoppet når det som kom var grønt. Men tappet av enda mer etter motorstoppen. 

 

Har en 10 L med forhåpentlig ren diesel. Tømmer begge filterne, ser at slangene blir tomme, bytter vannutsillerfilteret. Mulig jeg må investere i et nytt startbatteri også.

Link to post
Share on other sites

Mener mitt racor forfilter har en flotør (kule) som flyter opp og stenger innløpet fra tanken når det blir så mye vann i glasset som du har. Så det at motor stoppet trenger ikke bety at det er kommet vann helt frem til dieselpumpen. Men uansett bør jo en gjennomgang av systemet gjøres, og få motor i gang igjen så snart som mulig. 

Link to post
Share on other sites

hegra skrev for 13 timer siden:

Mener mitt racor forfilter har en flotør (kule) som flyter opp og stenger innløpet fra tanken når det blir så mye vann i glasset som du har.

 

Den kula flyter bortimot like godt i diesel som i vann. Den forhindrer diesel i å renne tilbake til tank (dersom filteret er montert over tanknivå), når du åpner lokket for å skifte filterelement. 

Link to post
Share on other sites

X10an skrev for 15 timer siden:

 

Den kula flyter bortimot like godt i diesel som i vann. Den forhindrer diesel i å renne tilbake til tank (dersom filteret er montert over tanknivå), når du åpner lokket for å skifte 

Ja, da har jeg hatt feil oppfatning av kula. Det står i den engelske delekatalogen at den heter check ball, noe jeg tolket som at den sjekket vann. Hva check har med tilbakeslagsventil å gjøre vet jeg ikke, men engelsk er jeg håpløs på. Må bare innrømme at din forklaring virker mer logisk. Så da er jeg enig i at det heller er som du sier en tilbakeslagsventil.  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei gode hjelpere!

Dette dro ut. Har vært nedi motorrommet hver kveld siden søndag. Pumpet og herjet på.

Slet med dårlig batteri trodde jeg. Var såvidt den dro rundt selv om jeg hadde ladet vel og lenge. Kjøpte nytt startbatteri på Biltema uten at det så ut til å imponere drakraften. Fikk råd om å koble startkabler på starteren. Ikke lett å finne punkt for plussen nedi der.

Det hjalp! Luftet igjen alle røra. Og endelig livstegn! Først fuskende og harkende, men etterhvert gikk den uten å stoppe. 

 

Jeg hadde lagt returen i samme kanne som dieselen inn. Denne ble grumsete syne jeg. Stoppet og byttet inn-diesel og la returen i egen kanne. Startet og da gikk den greit. 

 

Nå skal skuta på land før helga og så får jeg glede meg til tanktømming og rensing. 20211103_180734.jpg.bf1c5dcc3ab568a6abc2a734b01bbcaa.jpg

16359625792972541558969080904211.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...