Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv

Steini

Recommended Posts

Jeg kom over denne interessante youtube-videoen med referanse til LFP-batterier i Tesla og optimal lading. 

Konklusjonen her er vel at man ikke kan stole på SOC mange uker, men må topplade av og til. Dette pga at LFPO har veldig rette lade/utlade-kurver, men at spenningen likevel kan endre seg av andre årsaker. (Hukommelse, alder, bruk,...) Jeg bruker båten min (motor) mest på dagsturer, men noen ganger på lengre turer med overnatting noen dager. De dagene er det greit med fulladet batteri. For min del er det nok antall bruksår som kommer til begrense levetiden og ikke antall ladesykluser. Tenker at jeg fra neste år lar BMSen begrense ladingen (observert spenning ved 80% SOC evt manuelt stenge lade-FET ved 80% fra BMS-appen) i perioder uten overnatting, men ellers lade til 14,4V for å kalibrere SOC samt makse tilgjengelig kapasitet. Sommeren er er forøvrig ikke så lang her i Norge at forbruksbatteriet i en sommerbåt blir "slitent" før det har gått mange år. 

I og med at noen bad meg ta kontakt med Litime vedrørnde min påstand om at det ikke er nødvendig med noen Float innstilling for Litime sine Float , så tok jeg kontakt med Litime og fikk raske svar, littutydelig i første omgang (Da de sikkert har tengt Trolling motoer som batteriene egentllig er laget for). 

Men først hva som står i Produkt Manualen;

image.png.30c28cda6495028a9ac7d2137d4a0c93.png

Opprinnelig språk fra meg var Tysk og engelsk. Etterhvert skjønte jeg at de har en oversetter som taler alle språk Egentlig bra, men desverre sliter oversetteren litt,og itillegg har jeg selv en øyesykdom så jeg ser ganske dårlig på PC og skriver no litt feil. Men her er hele dialogen:

31 oktober

• Talar du engelska?

15:00

• Kan mina batterier laddas med 14,4 V i många dagar?

15:01

• LiTime 12V 100Ah TM LiFePO4 trollingbatteri

15:02

1. november

• Hej, god dag! Är laddaren 14,4V 20A Li Mode ? Kan du berätta varför du behöver ladda batteriet i några dagar ? Jag ser fram emot ditt svar. Med vänlig hälsning, Miranda

4:59

• Tack för ditt svar. Först kunde min laddare ställas in på AGM, GEL, Lead/Acid och Power Supply Mode med 14,4 V. Jag har 3 st. 100Ah Litime trollingbatterier . Laddaren levererar 40A. Min laddare används endast när du besöker hamnen under en helg . Om läget " Strömförsörjning " används vet jag alltid att mina batterier är fulladdade . I alla andra

18:58

• I alla andra lägen vet du inte om batterierna är fulladdade , när laddaren går till flytläge . Dessutom kunde båtens motorgenerator leverera 14,4 V under flera dagar .

18:59

I går

• Tack för ditt svar . Vi rekommenderar att du kopplar ur laddaren när batteriet är fullt om möjligt .

5:16

• Finns det inget om detta i den bifogade bruksanvisningen ? Däremot står det Charge Bulk och Absorption Voltage 14,4 +/- 0,2 V.

10:20

• Batterierna används för förbrukning i båtar och har kontinuerligt 5 laddningskällor. Dynamo, 3- delad solcellsregulator och iväg till Landström. Aldrig hört talas om en leverantör som rekommenderar att laddare kopplas bort ... I praktiken skulle det vara omöjligt i en fritidsbåt. Läs Laddningsmetoder sida 4 i deras egen produktmanual

10:27

I dag

• Det finns i användarmanualen, och om det inte är bekvämt för dig att koppla bort laddaren är det ingen stor sak .

Må var dette  Litime. Du skal selvfølgelig følge din leverandørs manual for lading.

Det var også noen som hedet at BMS ikke beskytter mot for høy spenning, Jo Litime gjør i alle fall det ved 15V.

Pedaltom skrev for 19 timer siden:

Jeg kom over denne interessante youtube-videoen med referanse til LFP-batterier i Tesla og optimal lading. 

Konklusjonen her er vel at man ikke kan stole på SOC mange uker, men må topplade av og til. Dette pga at LFPO har veldig rette lade/utlade-kurver, men at spenningen likevel kan endre seg av andre årsaker. (Hukommelse, alder, bruk,...) Jeg bruker båten min (motor) mest på dagsturer, men noen ganger på lengre turer med overnatting noen dager. De dagene er det greit med fulladet batteri. For min del er det nok antall bruksår som kommer til begrense levetiden og ikke antall ladesykluser. Tenker at jeg fra neste år lar BMSen begrense ladingen (observert spenning ved 80% SOC evt manuelt stenge lade-FET ved 80% fra BMS-appen) i perioder uten overnatting, men ellers lade til 14,4V for å kalibrere SOC samt makse tilgjengelig kapasitet. Sommeren er er forøvrig ikke så lang her i Norge at forbruksbatteriet i en sommerbåt blir "slitent" før det har gått mange år. 

Bra innlegg,

Nå er jo dette en persons erfaring. Jeg har også vært i kontakt med Tesla vedrørende optimal ladning. De anbefaler og kjøre batteriene helt ned mot 0, og så sette lademodus i begrens strømstyrke. Da vil BMS balansere batterien. Min egen Tesla M3 har gått 24000 Km og er 3 år. Opprinnelig kjørelengde var oppgitt til 423 Km. Med litt sportslige dekk på større felger ble dette redusert til 405Km. Nå laser den til 396 KM ved full lading. Det er litt under 2% på 3 år, så skal ikke klage. Dette er WLTP. Ved 20 grader  og 80Km/t på motorvei, med sommerdekk, klarer den i virkeligheten 36,6 mil, uten at jeg har kjørt den helt ned. Ved 110 klarer den bare 30 mil. Med vinterdekk litt mindre

Slik jeg tolker det dokumentet ditt fra leverandør, så går de ikke god for float spenning. Batteriene skal lades med 14,4V +/- 0,2V frem til strømmen er nede i 0,02C (hvilket tilsvarer 2A pr. 100Ah batteri).  Da skal laderen koble ut ladingen, og batteriet skal stå uten lading.  Det du bør spørre om er om de tåler inntil 13,6V kontinuerlig påtrykt spenning på polene etter at batteriene er ferdig ladet.  Slik jeg tolker dokumentet du har avbildet, så er ikke det nevnt.  Det kan bli litt misforståelser mot leverandører på dette, ettersom Lifepo4 ikke trenger å lades med noen float spenning.  Denne spenningen handler kun om å forsyne forbrukere uten å tappe batteriene ombord etter lading. 

Seilars skrev for 1 time siden:

Slik jeg tolker det dokumentet ditt fra leverandør, så går de ikke god for float spenning. Batteriene skal lades med 14,4V +/- 0,2V frem til strømmen er nede i 0,02C (hvilket tilsvarer 2A pr. 100Ah batteri).  Da skal laderen koble ut ladingen, og batteriet skal stå uten lading.  Det du bør spørre om er om de tåler inntil 13,6V kontinuerlig påtrykt spenning på polene etter at batteriene er ferdig ladet.  Slik jeg tolker dokumentet du har avbildet, så er ikke det nevnt.  Det kan bli litt misforståelser mot leverandører på dette, ettersom Lifepo4 ikke trenger å lades med noen float spenning.  Denne spenningen handler kun om å forsyne forbrukere uten å tappe batteriene ombord etter lading. 

Takk for svar. Da leser vi svret litt forskjellig.

Husk dette er ett trolling batteri, altså laget for elektrisk påhengsmotor. Derfor det første spørsmål om hvorfor jeg vil la de stå på lading hele tiden.

Så forklarer jeg min anvendelse av batteriene. (dette er også avklart tidligere på hjemmesiden deres før jeg kjøpte batteriene)

Så er deres siste kommentar: och om det inte är bekvämt för dig att koppla bort laddaren är det ingen stor sak

Når det gjelder Tail Currentn så er dette definisjonen jeg finner, her står det ikke noe om at batteriene skal frakobles.

When a battery is charged or discharged, there is an initial higher current that gradually decreases as the battery approaches its fully charged or fully discharged state. The tail current is the small amount of current that continues to flow even after the primary charging or discharging process is complete.

For all del som skrevet før jeg har begrenset kunnskap  om begrepene, så jeg er svært intressert i å lære om jeg tar feil. Ha også i bakhodet et jeg bare bruker lader av og til i gjestehavn. Denne laderen er også fjernstyrt fra førerposisjon så det er heller ikke vanskelig å manuelt slå den av, eller setten den i AGM modus for å få Float på 13,6. Men de jeg ikke unngår er jo om dynamoen lader, så vil jo den legge seg på 14,4 Volt på lengre turer

Jeg har jo kjørt med dette en måned og i følge Victron Smartshunt og min hukommelse, så går det ingen strøm inn på batteriene etter ett døgn i gjestehavn. Men hukommelsen kan jo være feil , så jeg skal i alle fall, sjekke dette neste sesong

JRK skrev for 4 timer siden:

Men de jeg ikke unngår er jo om dynamoen lader, så vil jo den legge seg på 14,4 Volt på lengre turer

Nå har ikke jeg satt meg inn i alle Lifepo4 produsentene, men jeg har en ekstern spenningsregulator på dynamoen fra wakespeed. De har en app som brukes til å programmere denne regulatoren.  Her kan jeg legge inn ulike dynamoer og batterityper. Parameterene som legges inn her har wakespeed fått fra de ulike produsentene.  Alt fra battle born, victron, winston, etc.  Har sett over minst 20 ulike Lifepo4 batterier. Samtlige jeg har sett til nå har hatt exit kriterier på ladespenningen med maksimal tid på 30-120 minutter.  De opererer da typisk med en overgang etter ladingen til float spenninger som er lavere enn 13,6V.   Min erfaring med dette viser at 13,5-13,6V er bra om man vil holde batteriene fulle etter lading. 

Men er det skadelig å ikke senke spenningen etter at batteriene er ferdig ladet og cellene er balansert? Victron sier at Lifepo4 kan ta skade av mer enn 4 timer, skanbatt sier det ikke er noe problem ved bruk i en fritidsbåt som vår.   Jeg vet at ved veldig ujevne celler, så kan det løses ved å ha dem på lading ett døgn eller to.  Men dersom Litime sier det er greit å alltid ha batteriene på 14,2-14,6V,  så vil jeg si det er unormalt i bransjen.  Jeg tror lading  går veldig fint med tanke på dynamo uten ekstern regulator, men å sette en lader i power supply mode på 14,4V tror jeg ikke har noe positivt for seg. Da ville jeg heller bare beholdt vanlige bly innstillinger. 

JRK skrev 1 time siden:

. Denne laderen er også fjernstyrt fra førerposisjon så det er heller ikke vanskelig å manuelt slå den av, eller setten den i AGM modus for å få Float på 13,6. Men de jeg ikke unngår er jo om dynamoen lader, så vil jo den legge seg på 14,4 Volt på lengre turer

Jeg støtter @Seilars sine vurderinger. 

Hvis en ofte går veldig mange timer i strekk for motor, så kan det være greit med en regulator, eller en DC-DC, som setter spenningen ned til float.

Tusen takk for at du tar deg tid til svar Seilars. Det er vel ingen grunn til å tro att Litime er så veldig anderledes enn de 20 andre.

Da setter jeg laderen på AGM modus med 13,6 Volt Float, for å sikre batteriene og samtidig ha fulle batterier. Jeg ser jo på Victron shunt hvor mye strøm som er på batteriene og går laderen i Float mode for tidlig restarter jeg den bare.

Takk til deg også J-Å. Jeg har jo 2 stk victron 50A DC/DC. så der kan jeg jo begrense dynamoStrøm /Spenning. Må bare lese meg opp litt på de.

JRK skrev 28 minutter siden:

Takk til deg også J-Å. Jeg har jo 2 stk victron 50A DC/DC. så der kan jeg jo begrense dynamoStrøm /Spenning. Må bare lese meg opp litt på de.

Ja, da er det jo ganske problemfritt å få riktig lading. Jeg har også skaffet meg en slik Victron XS. Jeg vurderer å koble slik at denne administrerer hele ladeforløpet, også under landstrømlading. Kanskje vha en "combiner", slik at startbatteriet ikke trenger å stå med høy spenning, for at XS skal "tro" at motoren går. Combineren vil da få output til XS. Input blir fra startbatteri, og fra en "power supply" landstrømlader som holder over 14V. Startbatteriet får da bare en liten separat vedlikeholdslader. 

JRK skrev for 11 timer siden:

En liten digresjon om DC-DC.

Jeg skiftet lithium bank og satte inn Victron DC-DC/12 (50A). Resultatet var kraftig støy på VHF. spesielt kanal 16. Støyen var både på håndholdt og fastmontert VHF. Prøvde mange runder med ferritt ringer, trodde flere ganger det var løst, men nei, Støyen var der fortsatt. Hadde runde med Victron på dette, og de bekreftet at dette var noe de hadde opplevd tidligere.  Anbefalingen ble til slutt å ta ut DC-DC lader og kjøre som før med ladeskille. Har heldigvis en moderne 150A generator som takler lithium batteriene fint. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Blouberg skrev for 4 timer siden:

En liten digresjon om DC-DC.

Jeg skiftet lithium bank og satte inn Victron DC-DC/12 (50A). Resultatet var kraftig støy på VHF. 

Takk for info. Jeg har også hatt noe støy på VHF, men har ikke identifisert DC-DC som støykilden. Fikk du returnere den?

• 2 uker senere...
JRK skrev for 2 timer siden:

Her pastås det at det beste for LifePo batteriene er å topplade de hver eneste gang du lader:

Det må være en sær BMS han snakker om og det kunne vært greit om han var litt mer nyansert i praten sin. Mine JK BMSer balanserer kontinuerlig og det er svært unntaksvis der er mer enn 0.005V skille i spenning mellom cellene mine.

Om en tenker blybatteri så er balanseringen av cellene innebygget i kjemien men ikke så i lithium. Er en lithiumcelle litt bedre eller dårligere enn de andre så vil den drive lengre og lengre bort fra de andre og en kan i verste fall ende opp med f.eks. 3 celler som er fulle og en som er tom og resultatet er et tomt batteri som ikke kan lades totalt sett. Poenget må vel være å vite hvordan akkurat DIN BMS oppfører seg og innrette lading etter det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev 35 minutter siden:

Det må være en sær BMS han snakker om og det kunne vært greit om han var litt mer nyansert i praten sin. Mine JK BMSer balanserer kontinuerlig og det er svært unntaksvis der er mer enn 0.005V skille i spenning mellom cellene mine.

Hva er det du mener om at han burde være mer nyansert? Om du går på nettet så vil du set at han har testet mege batterityper, så det er vel grunn til å tro på det han sier, eller?

Min Tesla Model 3 Kinaprodusert i 2021, er levert med LifoPo batterier. Tesla sier det samme, Topplad hver gang du lader. De sier også at om du lader med Supercharger rekker ikke "BMS" og balansere cellene. Derfor er det viktig for de som lader med Supercharger, og kjøre ned batteriet , for så å lade med lav strøm (5-6A) til det er toppladet. Sånt sett så er det jo riktig det du skriver at balanseringen skjer hele veien. Men slik jeg oppfatter videoen så rekker ikke BMS og balansere celler ved 80% lading.

Personlig så heller jeg til til min egen teori om att folk både her og i fagmiljøer blander LifePo lading, med de vanlige kobolt batteriene i biler som bare skal ha 80%. 

JRK skrev 9 minutter siden:

Hva er det du mener om at han burde være mer nyansert? Om du går på nettet så vil du set at han har testet mege batterityper, så det er vel grunn til å tro på det han sier, eller?

Poenget mitt var BMS type. Jeg kjenner ikke han og hva han har gjort men som nevnt: Mine JK-BMS balanserer kontinuerlig med opptil 2A og jeg ser ingen ubalanse mellom cellene selv om der har gått uker med lading/utlading et godt stykke fra 100% SOC.

Status akkurat nå med rundt 50% SOC på alle:

image.png.df42730e69896ed895cf6efd169774d7.png

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Da har jeg sett igjennom videoen. Er enig med ham.

Man skal ikke være så redd for å bruke hele batteribanken. Det man skal tenke på er at batteriene uansett vil få ett kapasitetstap med årene og til slutt svikte pga. aldring og feil på elektronikk. Regner man inn at banken dekker behovet selv ved 70% rest kapasitet, så tror jeg elektronikken gir seg før cellene. Det vil dessuten være en teknologisk utvikling på de neste 10-15 årene vi da snakker om før man opplever tekniske problemer. Verdien på en batteribank bør ikke kun måles i innkjøpspris, men også i hvilken glede den gir ved bruk.  Unødvendig bekymring for å bruke den reduserer bruksverdien.  2000 ladesykluser fra 0-100% tilsvarer for de fleste båtfolk i dette landet 50 års bruk med 40 sykluser i året før kapasiteten er nede i 70% pga. slik 0-100% bruk.  Det er vel omtrent levetiden på en ny kvalitetsbåt. Realiteten er nok at batteriene havarerer av andre årsaker slik Will sier i videoen. Min erfaring med elektronikk er at alt fra 10-25 år er normal levetid avhengig av temperaturer og fuktighet.  Det som heller ikke kommer frem når man regner 2000 sykluser er hvor lenge man lagrer banken på 100% SOC.  Det er en kjent sak at Lifepo4 tåler godt å lades til 100%,  men at kapasiteten holder seg bedre over tid om man lagrer dem på en SOC som er noe nærmere det ideelle som er 50%.  (20-80% er ok).  Jeg tror imidlertid at dem som kjøper 20-30% større batteri enn de strengt tatt behøver, og som lader det til 100% vil få ett fint og langt batteri liv om de bare ikke henger seg opp i at kapasiteten taper seg noe mer enn for dem som holder SOC mellom 20-80% ved lagring. 

Den viktigste huskeregelen for lithium er at de i likhet med alle andre batterier ikke liker å tappes til 0% uten at man lader igjen innen rimelig tid som gjerne er innen 1-2 uker.  Her vil nok mange gå på en liten smell i vinteropplaget. 

Billig kan også være bra:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

SveinHa skrev On 12.11.2024 at 18.04:

Mine JK-BMS balanserer kontinuerlig med opptil 2A og jeg ser ingen ubalanse mellom cellene selv om der har gått uker med lading/utlading et godt stykke fra 100% SOC.

Når du sjekker hvor balansert Lifepo4 cellene dine er, så regner jeg med at du lader til 100% for å få en bekreftelse på at alt er i balanse.  

Min erfaring med ubalanse er at den først blir veldig synlig ved 100% SOC.  I noen tilfeller må man ned med ladespenningen for å ikke trippe på de høyeste cellene om man har ubalanse.  Det kan skje om man ikke har god nok kontroll på balanseringen i forhold til den bruken man har.  Det er derfor ett godt tips å ikke være så bekymret for å regelmessig lade til 100% på Lifepo4.  Men i elbilene våre som har NMC batterier, så lader jeg ideelt sett aldri til 100%, men holder ladingen slik at 50% SOC er snitt.  Feks. ved å lade til 60% ved daglig behov for 20% kapasitet, og 80% ved daglig behov for 60% kapasitet. Kun når vi skal på langtur kan jeg finne på å lade til 100% om det har noen betydning for turen. Båten derimot som har Lifepo4 får 100% lading hver gang vi skal på tur, og 70% ved «lagring»  i hjemmehavn. 

Det ene av forbruksbatteriene mine stod og gasset, og var glovarmt. Nå er det nok lithium neste. 
Blir litt forvirret rundt dette med blåtann eller shunt. Hva vil fungere best? 
Og hva med heat-funksjon? 
Lysten sier 400Ah, men lommeboka lurer på om 200 er nok. (Evnt 3x100, men mer styr med opplegget…?)

Hva vil være nok i en 30- foter der en ligger flere dager ute med kjøleskap og dieselvarmer, eksempelvis påsken? 

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Viksund Bravo skrev 42 minutter siden:

Hva vil være nok i en 30- foter der en ligger flere dager ute med kjøleskap og dieselvarmer, eksempelvis påsken? 

Om en kan sammenligne med bobil så har jeg 3x125Ah lithium og med det klarer jeg opptil 6 døgn i -10 grader da med Alde varmeapp (gassfyrt men har jo pumpe, vifte og slikt som bruker strøm) gående døgnet rundt.

Viksund Bravo skrev for 3 timer siden:

Det er vanskelig å si uten å vite mer om strømtrekket, spesielt for kjøleskap (det er store variasjoner ut fra type og bruk). Varmebehov kan jo også variere mye. 50-100 Ah per døgn som et grovt anslag. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...