Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv


Steini

Recommended Posts

Hallo båtfolk.

 

Eg prøvde å søke litt ang lithium batteri og erfaringer som folk her har. Men kunne ikkje finna noko egen generell tråd om lithium.

Så eg tenkte me måtte ha ein generell tråd der folk kan komma med erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser, leverandører, ja rett og slett det meste innen lithium batteri, og systemer til bruk saman med lithium batteri +++

Link to post
Share on other sites

Kan jo starte med at eg etterhvert skal montere Lifepo4 batteri i Nauticaten også.

Var godt fornøgd med oppsettet i min forrige båt som bestod av 5stk 100AH lifepo4 batteri fra makspower, delco 28si dynamo, victron multipluss 12/3000/120 -16, pluss ein god del andre victron produkter.

 

Men i nauticaten har eg 24volt anlegg, så her er det ikkje lika lett å kjøpa ferdig batteri, da dei fleste kan kun parallel kobles.

Men eg ser Sterling sine batteri kan kobles i serie opp til 48 volt. 

Så eg vurderer om eg skal gå får 4 stk slike 200AH batteri. 

https://sterling-power.com/products/lithium-batteries?variant=40493851115709

@Joerg Becker selger du slike kansje?

 

Har lenge også vurdert å bygge batteri bank sjølv med Winston celler, men føler det passer meg like godt med ferdig laga produkt, som også er veldig enkelt og sutalaust(får dei som skjønner det utrykket,haha)

https://shop.gwl.eu/?gclid=EAIaIQobChMIyI-Wor_08wIVlrt3Ch12mwJHEAAYASAAEgL2dPD_BwE

 

Om eg då setter inn 4 slike 200 AH batteri, og lager ein 400 AH bank på 24volt, så er det ein god start. Og om ein trenger meir, er det jo berre til å kjøpa 2stk til å koble saman så ein får ein 600 AH 24volt bank. Flexsibelt og enkelt synst eg.

 

For øvring har eg ein Victron Quattro 24/5000/120-100/100, samt ein 80A 24v lader fra quick som eg håper å kunne bruke i tillegg til victron laderen på eit vis.

Så har eg ein 6kW generator.

Hadde vert veldig gøy om eg kunne brukt generator i uthavn og anker til å lade batteri med bortimot 200A fra laderane.

Men om det er mulig å bruke begge laderane samtidig, er for øyeblikket uvisst.

 

Håper jo på å få ein god mengde med solceller ombord, pluss ei vindmølle eller to. Har berre 400 watt med solceller sålangt.

 

Ellers er det masse andre dingser ombord fra Victron, som er koblet opp mot ein cerbo gx som er koblet til internett, for fjernovervåking og styring. Og alt fra victron og raymarine skal også kobles inn på NMEA 2000 systemet.

 

For øyeblikket har eg berre ein 55 A 24volt dynamo på hovedmaskinen (Ford 2725e) og ein batteribank bestående av 10 stk vetus 105AH batteri koblet som ein 525AH 24volt bank.

Hjelpemotor bukh dv 36, har kun 12v dynamo for øyeblikket, for lading av sitt egent 12v startbatteri. Det er denne 220v 6kW generator er koblet til 

 

Så her er det mangen muligheter.

 

Gass er tatt vekk og båten har elektrisk ovn fra Force 10, så det blir litt forbruk.

 

 

 

 

 

 

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var da et flott opplegg. Hva slags utstyr har du for fjernovervåkning? 

 

Med et 6 kw aggregat med tilhørende kraftig dieselmotor, kunne du jo installert en kraftig 24V dynamo på denne for lading også. Eller er det vel mye krutt i de store laderene dine, så rask oppladning får du jo uansett. 

 

En mulighet er jo å kjøre 120A lading fra Victron i paralell med en 80A 24V dynamo. Justere ladespenning på dynamo litt lavere enn Victron, så Vicyron laderen tar seg av topplading og Float. Dynamoen vil da være med på Bulk-lading.

Link to post
Share on other sites

Steini skrev for 1 time siden:

Så eg tenkte me måtte ha ein generell tråd der folk kan komma med erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser, leverandører, ja rett og slett det meste innen lithium batteri, og systemer til bruk saman med lithium batteri +++

Flott initiativ :thumbsup: Ser jo at du allerede er godt i gang med lithium, imponerende anlegg du har der!

 

Men, er det noen som har erfaring med å bygge forbruksbatteri til båt av kondemnerte elbil batterier?

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev 45 minutter siden:

Det var da et flott opplegg. Hva slags utstyr har du for fjernovervåkning? 

 

Med et 6 kw aggregat med tilhørende kraftig dieselmotor, kunne du jo installert en kraftig 24V dynamo på denne for lading også. Eller er det vel mye krutt i de store laderene dine, så rask oppladning får du jo uansett. 

 

En mulighet er jo å kjøre 120A lading fra Victron i paralell med en 80A 24V dynamo. Justere ladespenning på dynamo litt lavere enn Victron, så Vicyron laderen tar seg av topplading og Float. Dynamoen vil da være med på Bulk-lading.

 

Om eg skal bruke generator, så kan eg vel lika greit bruka 220v laderane i stadenfor dynamo tenker eg.

Så blir det mest sannsylig ein delco 28si på hovedmaskin, som gir 110A ved 24volt.

 

Når det gjelder fjernovervåking, så bruker er victron remote portal for det meste strømrelatert. Men bruker også telldus for nokre ting, og dlink for camera overvåking

 

 

Komodo skrev 29 minutter siden:

Flott initiativ :thumbsup: Ser jo at du allerede er godt i gang med lithium, imponerende anlegg du har der!

 

Men, er det noen som har erfaring med å bygge forbruksbatteri til båt av kondemnerte elbil batterier?

Ja det er jo ein del slikt å få tak i. Før var det vel helst kun Li-ion batteri, men no er det vel ein del lifepo4 batteri å få tak i fra elbiler også. Så då burde da jo ver gode muligheter for slikt ja :thumbsup:

 

Ser det er nokre bilopphuggerer som selge brukte batteripakker fra elbil.

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For mange år siden hadde vi hytte uten 230V. Brukte solsellepanel og stor batteribank. Feilkobling og eksplosjon så jeg trodde hytta gikk i lufta. Etter det,respekt!  Har lest at lithium er vanskelig å slokke ved brann. Kravstor til riktig ladespenning og andre risker. Har nettopp dratt mine tunge blybatterier ut av båten for vinterlagring hjemme. Skulle gjerne hatt de lette lithium,men er de verdt risken?  Har noen nybygg på fritidsbåter lithium?  

Link to post
Share on other sites

Lykken1 skrev 1 minutt siden:

Har nettopp dratt mine tunge blybatterier ut av båten for vinterlagring hjemme.

 

Hvorfor tar du batteriene hjem for vinteren? Mine batterier ble plassert i båten da de var nye, og skal ikke ut før de skal kasseres.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lykken1 skrev 5 minutter siden:

For mange år siden hadde vi hytte uten 230V. Brukte solsellepanel og stor batteribank. Feilkobling og eksplosjon så jeg trodde hytta gikk i lufta. Etter det,respekt!  Har lest at lithium er vanskelig å slokke ved brann. Kravstor til riktig ladespenning og andre risker. Har nettopp dratt mine tunge blybatterier ut av båten for vinterlagring hjemme. Skulle gjerne hatt de lette lithium,men er de verdt risken?  Har noen nybygg på fritidsbåter lithium?  

Risk?

Du tenker kansje på Li-ion?

Lifepo4 er ein anna kjemi, så om du søker på youtube, så finner du ut at desse batteria er tryggere en både li-ion og blybatteri.

Og ja, fleire og fleire ny båter kjem med lifepo4 batteri, med det er ofte ekstra utstyr.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

 

Hvorfor tar du batteriene hjem for vinteren? Mine batterier ble plassert i båten da de var nye, og skal ikke ut før de skal kasseres.

Ingen lademulighet i båthavna,verken sommer eller vinter. Forholdsvis dyre batterier. Liker å lagre dem fulladet over vinter.

 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 47 minutter siden:

Mange gode tråder, denne er fra en som nylig installerte: 

 

Ja det er fleire bra tråder. Både for diy og ferdig batteri. Men ingen generelle der alle kan spør, grave og diskutere :wink:

Eg vil ikkje kapre andre sine tråder, som handler om deira prosjekt 

Link to post
Share on other sites

Steini skrev for 3 timer siden:

Ja det er jo ein del slikt å få tak i. Før var det vel helst kun Li-ion batteri, men no er det vel ein del lifepo4 batteri å få tak i fra elbiler også. Så då burde da jo ver gode muligheter for slikt ja :thumbsup:

Steini, hvilke elbilmerker er det som bruker LiFePo4? Lithium-ion er jo mer energikompakte, så det er jo derfor de brukes av elbilprodusentene.

Link to post
Share on other sites

Lykken1 skrev 1 time siden:

Ingen lademulighet i båthavna,verken sommer eller vinter. Forholdsvis dyre batterier. Liker å lagre dem fulladet over vinter.

 Helt greit, men oppbevar de så kaldt som mulig så slipper du unødvendig høy selvutlading.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lucky Strike skrev 25 minutter siden:

Steini, hvilke elbilmerker er det som bruker LiFePo4? Lithium-ion er jo mer energikompakte, så det er jo derfor de brukes av elbilprodusentene.

Ja stemmer det, pluss dei er også billigere da det er mykje større produksjon av li-ion. Husker ikkje i hodet hvilken som bruker lifepo4, men om du søker litt på nettet så finner du det nok. Eg sitter på eit veldig trengt satelitt nett, så eg kan ikkje finne fram linker til deg. 

 

Om eg ikkje husker feil er det vel ein eller to på forumet som har laget lifepo4 bank fra brukte elbil celler. 

 

På ebay finner ein også av og til slike demonterte elbil celler av lifepo4 

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tomcat skrev 34 minutter siden:

mener å huske at @offpist har laget flere banker av celler plukket ut fra biler

Ja, men ikke forbruksbatteri til båt vel? Jeg fant i alle fall ingen tråder om det da jeg forsøkte å søke. Jeg venter i spenning på om det dukker opp noen erfaringer. Har nå tatt knekken på gel-banken på rekordtid, og har vel egentlig konkludert med at bly passer dårlig til vårt bruksmønster. Lithium virker perfekt på mange måter. 

Link to post
Share on other sites

Mener at @offpist brukte Lithium-ion ja. Var i kontakt med han ang noen celler han hadde til overs og la ut for salg. Men jeg momenter også jeg har sett at enkelte fabrikanter har brukt LiFePO4 i bil nå. Ville dog trodd at det gjerne var i hybrider da energitettheten er ganske mye lavere enn for Li-ion. Med mindre en plukker celler selv så tror jeg det kan være like gunstig å kjøpe LiFePO4 celler fra selgere på Aliexpress som har EU-lager og dermed kan sende til overkommelig fraktkostnad. Da kan en konfigurere som en vil og velge BMS som tilfredsstiller kravene som forbrukerene måtte ha.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 14 minutter siden:

Med mindre en plukker celler selv så tror jeg det kan være like gunstig å kjøpe LiFePO4 celler fra selgere på Aliexpress som har EU-lager og dermed kan sende til overkommelig fraktkostnad. Da kan en konfigurere som en vil og velge BMS som tilfredsstiller kravene som forbrukerene måtte ha.

Selvsagt fordel i forhold til konfigurasjon, men det blir vel allikevel vesentlig dyrere?

Link to post
Share on other sites

Ift bruktprisene jeg har sett på Finn tidligere så blir feks dette mye rimeligere, spesielt om en venter til 11.11… Har heller ikke sett særlig mye LiFePO4 på Finn da. Jeg er nok for feig til å gå for Li-Ion i båt selv.

 

NOK 774.99  49% Off | 100% New Lifepo4 320Ah 4-16PCS 3.2V Grade A 48V 310AH Battery Pack DIY RV Cell And Solar Energy Storage System EU US Tax Free
https://a.aliexpress.com/_mstoOG6

 

Ferdige 100Ah LiFePO4 batteri får en vel for ca 5000 NOK her hjemme nå.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hmm, 183 dollar for en pakke på 320Ah, det frister! Men hvordan er det å få dem til Norge? Og hvordan er kvaliteten på disse cellene? Noe av det som har fått meg til å tenke på elbil batterier er at det antagelig er en streng kvalitetskontroll når de velger produsent av celler. 

 

Lenger ned på siden dukket disse opp. 80 usd for 4 celler...

Link to post
Share on other sites

Det er nok nødvendig å gjøre et grundig forarbeid før man velger leverandør fra Alibaba eller andre i Kina. Bli medlem av lithium-grupper etc. Jeg leser mye forskjellig om kvaliteten på det som folk får. Det sies også at det veldig ofte ikke er GradeA celler men ompakkede brukte man får når det er veldig billig. De kan også være dårlig balanserte, utbulede, ha dårligere kapasitet enn lovet osv. Noen leverandører har bedre rykte enn andre. Men får man det man skal, er dette heftige saker. Vær forøvrig klar over at hvis man skal bygge eget lithium- anlegg, så er batteriene bare en del av kostnaden. Kontroll- og sikkerhetsutstyr kan også koste mye, avhengig av hvor bra og sikkert man vil ha det. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...