function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv


Steini

Recommended Posts

J-Å skrev for 2 timer siden:

De vanligste thrustere og ankervinsjer for fritidsbåter har vel bare enkle likestrømsmotorer uten noen form for elektronisk styring. Da vil de trolig trekke mer strøm ved høyere spenning. En må gjerne opp i denne størrelsen for å finne thrustere med frekvensstyring: https://www.sleipnergroup.com/thruster-systems/thrusters/e120-evision-tunnel-bow-stern-thruster-24v  


En enkel DC motor trekker effekt helt proporsjonalt med lasten. Så om den serveres strøm ved høyere spenning så trekker den mindre A. Den motsatte effekten er grunnen til at en risikerer å ødelegge startmotor når en har dårlig batteri, spenning dropper og strøm øker. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 2 timer siden:


En enkel DC motor trekker effekt helt proporsjonalt med lasten. Så om den serveres strøm ved høyere spenning så trekker den mindre A. Den motsatte effekten er grunnen til at en risikerer å ødelegge startmotor når en har dårlig batteri, spenning dropper og strøm øker. 

Men for en thruster vil vel lasten øke når turtallet øker. Og turtallet øker med spenningen.

Link to post
Share on other sites

Om man tenker seg en ideel strøm/spenningsforsyning. En DC motor er ikke linear, den har opptil 5 ganger større startstrøm. Så gjelder følgende:

 

Motoren vil øke turtall med økende spenning og da øker også strømmen

Belaster du motoren vil strømmen øke enda mer 

 

I praksis har du indre motstand i batteriet samt kabler som sørger for spenningsfall, og da er det ikke slik at motoren holder effekten. Typisk så oppgir Sleipner at min thruster skal ha minimum 11 volt for at den skal levere full effekt

 

Link to post
Share on other sites

60B skrev On 19.3.2024 at 10.52:

Jeg driver et enmanns firma og jobber for tiden med å lage et universal hovedbryterpanel  for to batteribanker der lithium forbruksbatterier er temaet. Bl a så har jeg utviklet en løsning som sikrer dieselbrennere mot å miste strøm i tilfelle BMS i lithiumbatteriet kopler batteriet i fra. Med min løsning så vil dieselvarmeren gå i normalt i noen minutter for så å slå seg selv av. Ingen kutt av vifte for nedkjøling under stans og dermed ingen mulighet for brann eller skade på dieselvarmeren.

Løsningen krever separate start og forbruksbatterier Strøm til dieselvarmer vil veksle mellom disse avhengig av posisjon til hovedbryter forbruk. Dieselvarmeren kan ikke gå i mer enn noen minutter før den vil slå seg selv av på vanlig vis når den får strøm fra startbatteriet. Det krever litt elektronikk for å få dette til, men det krever ikke noen endringer av selve dieselvarmeren.  Jeg antar at første variant av panelet blir ferdig i løpet av april. Deretter må det testes i praksis. Jeg har lyst å holde selve koplingene med det som er nødvendig rundt for meg selv inntil jeg har noe håndfast å vise til.

Da har jeg fått laget en løsning som lar dieselvarmeren gå via forbruksbanken. Mister denne strøm av en eller annen grunn så vil dieselvarmeren hente strøm direkte fra startbatteriet samtidig som dieselpumpen kuttes. Varmeren vil så gå en kort stund før den tror den er tom for diesel og starter normal stopprosedyre. Hvilemodus trekker strøm fra startbatteriet men den vil ikke starte før man slår på hovedstrømsbryteren for forbruk og det er strøm der. Grønn diode lyser når man kan bruke varmeren og gul diode blinker i takt med dieselpumpen.  Forlater man båten og har glemt å stanse dieselvarmeren vil den hoppe over på startbatteriet automatisk når man slår av hovedbryterne. Brenneren vil så slå seg selv av. Det er en fordel å montere dieselpumpen så nær varmeren som mulig.

IMG_20240418_192231630.jpg

Link to post
Share on other sites

Lithium og dieselvarmere.

 

Jeg har laget et tilkoplingspunkt for dieselvarmere som løser flere problemer.

Enheten sikrer dieselvarmere mot å miste strøm fra lithiumbatterier der BMS plutselig bestemmer seg for å kople fra batteriet. Enten pga lav spenning eller feil.

Kopler man dieselvarmeren via enheten kan man også  bruke en "Battery Saver" trygt. F eks Victron Battery Protect.

Dette vil beskytte forbruksbatteriet mot overtapping da strømmen kuttes til forbruk ved lav spenning.

Enheten vil også få dieselevarmeren til å slå seg av selv viss man glemmer det, men husker å slå av hovedbryterne.

 

Enheten trenger to batteribanker for å fungere. 

Ved normal drift får dieselvarmeren strøm fra UTGANGEN av hovedstrømsbryter forbruk.

Forsvinner strømmen her uansett grunn så vil enheten sjalte over på starbatteriet.

Dieselvarmeren mister altså ikke strøm.

Dieselpumpen derimot mister strøm og dette fører til at dieselvarmeren slår seg selv av etter en kort stund.

Det er en fordel at dieselpumpen monteres nær varmeren.

 

Når det gjelder montering så må + kabelen til dieselvarmeren koples til enheten.

Man må kutte + kabelen til dieselpumpen og kople begge ender vie enheten.

Jord koples som vanlig.

+ fra utgang hovedbryter forbruk koples til enheten

+ rett fra startbatteriet koples til enheten (må fungere uansett om hovedbryterne er av eller på)

Jord må være felles med start/forbruk

 

 

 

IMG_20240418_192223616k.jpg

IMG_20240418_192231630k.jpg

Link to post
Share on other sites

Fikk innstallert ny lader igår formiddag - Victron IP43 - av et firma der jeg hadde båten i vinteropplag. Jeg hadde tenkt at den skulle lade Lithium banken. Det viser seg at det fantes to ekstra batterier, AGM, som var så godt gjemt at jeg ikke visste om de. Disse to forsyner all elektronikk oppe i cockpit. Montøren målte seg frem til de. Ikke bare det, Cristec laderen vi kastet ut til fordel for den nye IP43 servet Lithium forbruksbank, AGM banken jeg akkurat nevnte OG AGM startbatteriet. En liten Cristec lader som står montert 30 cm fra startbatteriet lader visstnok bare thrusterbatteriene. Cristec laderen var satt opp uten boost, dvs den ladet alltid bare med maks 13,8V.

 

Den nye IP43 ble programmert av innstallatør, men da jeg fikk over 15V idag, så begynte Victron batterimonitoren å gi alarm. Jeg snakket med Makspower om dette, og de anbefalte å sette ned absorbtion til 14,4V og følge med. På Lithium batteriene mine fra makspower, så står det maks ladestrøm 14,4 og float 13,4-13,8V. Fulgte med på laderen og monitoren og justerte ned fortløpende. Makspower sa at det ikke var uvanlig at en IP43 med tre utganger kunne "løpe litt løpsk" med spenningen. Jeg endte opp med å sette absorption på 14,25 og Float 13,5V. Da fikk jeg ca 14,35V på absorbtion ihht batterimonitoren. Makspower mente det ikke var problematisk med disse innstillingene for å lade begge bankene fra samme lader.... (?). Skal jeg endre på dette, så antar jeg at jeg må demontere hele båten siden det er så trangt.

 

Lurer dog på hvorfor jeg har tre outputs fra laderen, mens det bare går 2 plussledninger ut av den. Samtidig ser jeg montøren har gjort noe med "remote" porten på laderen.

 

Any thoughts?

 

Etter kjøring av lader igår kveld og idag tidlig med "suksess", så gikk sikringen på brygga, og nå nekter båten å ta til seg 220V. Sikringen på brygga bare går. Egen tråd.

Spenning.jpg

IP43.jpg

IP43 lader.JPG

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev On 19.4.2024 at 21.20:

Lurer dog på hvorfor jeg har tre outputs fra laderen, mens det bare går 2 plussledninger ut av den.

Du har tre pluss ut og en minus. 
er bare 2 pluss og 1 minus tilkoblet?

ser ut som det bare trekkes strøm på utgang to og tre

Link to post
Share on other sites

On 4/20/2024 at 10:43 PM, Swingswong said:

Du har tre pluss ut og en minus. 
er bare 2 pluss og 1 minus tilkoblet?

ser ut som det bare trekkes strøm på utgang to og tre

Stemmer - det er tre pluss ut fra laderen, men bare minus og to pluss er tilkoplet.

 

Jeg tenker at utgang 2 er til forbruksbanken, mens en av de to andre går til startbatteriet og den andre går til AGM banken. Begge de to sistnevnte var nok relativt fulladet da bildet ble tatt, så lite strømtrekk.

 

Men jeg forstår ikke hvorfor man får opp tre outputs på appen når bare to pluss er tilkoplet. Og jeg forstår heller ikke hva montøren har gjort med remote utgangen. Han har bare satt i en plugg med en liten ledning imellom.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, dennrick said:

Men jeg forstår ikke hvorfor man får opp tre outputs på appen når bare to pluss er tilkoplet. Og jeg forstår heller ikke hva montøren har gjort med remote utgangen. Han har bare satt i en plugg med en liten ledning imellom.


Du får 3 outputs fordi laderen din har 3 outputs. At bare 2 er tilkoblet gjør ingen forskjell for hva laderen og software rapporterer eller støtter.
Remote-utgangen kan benyttes til å fjernstyre laderen (av/på) via en bryter eller rele - den er bare kortsluttet nå for å lade hele tiden.
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Smart-IP43-Charger-230V-EN.pdf

 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Hei, lurer litt på å skaffe meg litt større BMS-er. Det er vel stort sett Daly som er realistisk alternativ. Tenker på 250A. De ser ut til å ha kjølevifte. Daly begynner med kjølevifte på 80A av det jeg ser. Siden disse kjøleviftene nå er vanlige, regner jeg med at det er et behov for dem. Jeg regner også med at de kun går når det er behov, men er ikke sikker. I vårt klima er det begrenset behov? Ikke så glad i alle disse små strømtyvene som invaderer båthverdagen, selv om de fleste nok er nyttige. Er det noen som har en slik BMS med vifte som kan si noe om dette? Det er ikke så lett å finne ut av disse kinesiskproduserte dingsene.

Link to post
Share on other sites

Jeg hopper inn med et spørsmål: i seilbåten min har jeg 3x100ah litium. Kjøpt i båtbutikk, uten noe app eller tilgang på noe BMS. Vi har lyst til å sette inn en inverter så vi kan kjøre nespresso (!). Da trenger vi 2000 W. Uten dokumentasjon på batteriene, er det trolig at batteriene vil tåle dette strømtrekket?

Link to post
Share on other sites

 

Code0 skrev for 11 timer siden:

 Uten dokumentasjon på batteriene, er det trolig at batteriene vil tåle dette strømtrekket?

 

Uten mer info, så er det nok flere enn meg som ikke har noe godt svar på spørsmålet.  Legg inn mer info, så kanskje noen som kjenner til batteritypen kan gi deg ett nøyaktig svar.  Når det er sagt, så tror jeg de fleste nespresso maskiner trekker mindre enn 2000w. Mener ca. 1300w er mer vanlig.  Vi har lagd kaffi ombord på nespresso i mange år, og synest det er en god løsning.  Har du koblet opp batteriene dine balansert, så er det sannsynlig at du kan bruke dem til dette. Men det er umulig å svare på uten typebetegnelse og produsent.  

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en Multiplus 12/1200/50, og drar en Phillips kaffemaskin fra en batteribank på 3x100amp lithium med 100amp BMS per batteri. Batteriene vil jo teoretisk klare 300amp kontinuerlig. Jeg har aldri opplevd noe problemer med mitt oppsett. Det brummer jo litt i inverteren når kaffemaskinen klinker til, men det er bare akkurat i det den kjører maks oppvarming av vannet.

/Baard

Link to post
Share on other sites

@Arne Henriksen takk. Jeg ser mine er fra Gylling, men det står ikke mye tekst på disse. EDIT: men på baksiden står det info :-) Så da er mine som deres, 100 A kontinuerlig pr batteri, så da er jeg nok innafor. Jeg kabler vel med 50 mm2 tur/retur inverter. Jeg får den ikke med på batterimonitoren, men det blir nok ikke store forbruket.

 

image.png.8485050a20c0493bf9dcea82a7d6edf8.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...