Seilars Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Viksund Bravo skrev On 18.11.2024 at 10.25: Blir litt forvirret rundt dette med blåtann eller shunt. Hva vil fungere best? Til å måle SOC så fungerer en shunt best etter min mening. Blåtann er genialt om man lurer på noe om batteriet, eller må feilsøke på det. Jeg har begge deler og ville valgt begge deler igjen. Viksund Bravo skrev On 18.11.2024 at 10.25: Lysten sier 400Ah, men lommeboka lurer på om 200 er nok. 200Ah er altfor lite. Mange tror de kan dele kapasiteten de hadde på to når de går over til lithium ettersom man kun skal tappe 50% av blybatterier. Men de tar ut mye mer enn 50% over ett lengre tidsrom som feks. langhelger. I slike tilfeller så spiller peukert på lag med blybatterier slik at man får ut mer enn påstemplet når man tapper dem i mer enn 20 timer. Det får man ikke på lithium. Viksund Bravo skrev On 18.11.2024 at 10.25: Evnt 3x100, men mer styr med opplegget… Du vil ideelt sett ikke ha mer enn 2x lithium med mindre du planlegger å koble dem på samleskinner. Så enten 1x300Ah, 2x150Ah, eller 2x200Ah. Jeg liker best 2x der begge enkeltvis har stor nok BMS for dynamo da det gir en økt sikkerhet ved feil på ett av dem. Da kan de kobles opp balansert, og om ett av dem feiler, så merker man bare at kapasiteten er halvert. Når det gjelder varme på batteriene. Jeg ville heller brukt pengene på blåtann enn varme om du ikke er ute på vinteren så langt syd som du holder til. Vi har hatt skanbatt med varme i ett par år, og jeg tror aldri varmen har vært aktivert ved vår bruk som ved påsketider er ganske lik din bruk. Her ser du en youtube video som viser litt av tilbudet fra Kina om man kun er opptatt av pris. Her åpnes rimelige batterier så vi får se forskjellene i byggekvalitet. Jeg mener at kraftige BMS’er som tåler store kontinuerlige strømmer er ett kvalitetstegn. Tåler ikke ett batteri å lades kontinuerlig med 100A, så er det sannsynligvis ikke så kraftige forbindelser oppi der heller. https://youtu.be/u7tt7ngfCAY?si=NUhQuWTJ-yUmmvZn Link to post
Viksund Bravo Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Takk for fine svar. Ble klokere nå ? Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Ida Marie III Svart 20.November.2024 Link til dette innlegget Svart 20.November.2024 Seilars skrev for 21 timer siden: Når det gjelder varme på batteriene. Jeg ville heller brukt pengene på blåtann enn varme om du ikke er ute på vinteren så langt syd som du holder til. Vi har hatt skanbatt med varme i ett par år, og jeg tror aldri varmen har vært aktivert ved vår bruk som ved påsketider er ganske lik din bruk. Har selv 200 skanbatt, uten varmefolie. Nå er det 2 til 4 minus her, i motorrommet er det nok litt bedre temp. Men hva om jeg nå tar meg en tur, starter motorene, og dynamoen trykker innpå..? Kan en skade noe ? Link to post
JRK Svart 20.November.2024 Link til dette innlegget Svart 20.November.2024 Ida Marie III skrev 37 minutter siden: Har selv 200 skanbatt, uten varmefolie. Nå er det 2 til 4 minus her, i motorrommet er det nok litt bedre temp. Men hva om jeg nå tar meg en tur, starter motorene, og dynamoen trykker innpå..? Kan en skade noe ? Kjenner ikke Skanbatt, men på LTime kobler BMS ut ladingen ved 0 grader. Link to post
Hulda Svart 20.November.2024 Link til dette innlegget Svart 20.November.2024 Skanbatt er vel akkurat som alle de andre med hensyn på temperatur og lading/bruk. Link to post
lr-80 Svart 20.November.2024 Link til dette innlegget Svart 20.November.2024 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Har selv 200 skanbatt, uten varmefolie. Nå er det 2 til 4 minus her, i motorrommet er det nok litt bedre temp. Men hva om jeg nå tar meg en tur, starter motorene, og dynamoen trykker innpå..? Kan en skade noe ? Har ikke Skanbatt noen form for dokumentasjon? På mine Makspower batterier er det oppgitt forbruk ned til -20, og lading inntil 5A per 100Ah batteri ned til -10 grader. Dvs. at om en har større lading enn 15A på 300Ah bank, skal en ikke lade i kulde. I boblehavn anbefaler de å ha landstrømlader tilkoblet, fordi det vil gå lite strøm når de er tilnærmet fulle, og batteriene (plassert under dørken) vil sjelden være mye kaldere enn 0. Ikke svar på ditt spørsmål, men jeg ville ikke startet motor, med mindre batteriene er fulle, da går det uansett lite strøm. Dette basert på mine Makspower batterier, uten varmefolie. Link to post
Seilars Svart 20.November.2024 Link til dette innlegget Svart 20.November.2024 Ida Marie III skrev for 4 timer siden: Har selv 200 skanbatt, uten varmefolie. Nå er det 2 til 4 minus her, i motorrommet er det nok litt bedre temp. Men hva om jeg nå tar meg en tur, starter motorene, og dynamoen trykker innpå..? Kan en skade noe ? Nå skal jeg være litt forsiktig med å uttale meg om alle skanbatt batteriene som har vært på markedet, men jeg er 99% sikker på at samtlige er egensikre mtp. lading i kulde. Dvs. de har selv i rimeligste utgave en temperaturføler som stenger for lading om det er for kaldt. Dette er ganske vanlig på Lifepo4 batterier, og selv de rimeligste hos skanbatt skal ha den funksjonen. Det som da skjer om du starter motoren er at den starter, og lader start batteriet. Men Lithium lar seg kun lade ut, så da gjelder det å få varmet området med batteriene litt feks. ved å starte dieselvarmeren. Når temp. føler i batteriene registrerer at det er akseptabel temperatur, så åpner batteriene dine for lading igjen. Det som jeg ser at kan gå galt er om du har lav kapasitet og drar ut på tur med en dieselvarmer som ikke klarer å lunke litt rundt batteriene (noen få plussgrader bør holde). Da kan du komme frem uten å ha ladet noe. Lithium kan typisk brukes ned til -20 grader. Jeg tror ikke dette vil være ett stort problem på vestlandet, og man trenger ikke å varme batteriene på strøm. De kan varmes med den fossile varmeren man bruker for å ha det levelig ombord. I slike perioder når man er ute på tur, så har man gjerne mer enn 0 grader på det stedet som batteriene er plassert. Jeg har skanbatt Heat Pro Ultra 200Ah, og de har varmefolie. Da fungerer de litt annerledes. I minusgrader så kan jeg lade med inntil 0,07C, hvilket tilsvarer 14A på ett 200Ah batteri. Lader jeg med mer enn dette, så stenger batteriet for lading, og en varmefolie som trekker 10A kobles inn. Når denne har varmet opp batteriene til +5 grader, så åpnes det for lading igjen. Ved -20 grader så tar det ca. en time å varme batteriene opp til +5 grader. Så med 200Ah av denne typen batterier, så vil dynamoen kunne lade med inntil 14A på tomgang før batteriene stenger for lading. Når de stenger, så trekker batteriene 10A pr. stk. til varmen. I praksis da så vil mine batterier lade selv uten en dieselvarmer, og i tillegg slippe igjennom litt lading feks. fra en landstrømslader eller ett solcellepanel om båten brukes på vinteren. Det er spesielt den siste funksjonen der som kan være grei om man har en frossen båt som brukes hele året. Da kan man ha fulle batterier året rundt, og vite at de tar til seg lading underveis selv om man ikke passer på dem. I praksis så treffer vel dette mer fiskere og øyboere enn vanlige båtfolk som tar seg en og annen båttur på vinteren med en bobåt. Det er også verdt å merke seg at ikke alle batterier med varmefolie fungerer slik som disse skanbatt Heat Pro Ultra batteriene. Mange stenger 100% for lading, og da kan man ikke lade dem med landstrømslader og lav strøm på vinteren uten å varme dem opp først. I praksis så kan dette være litt håpløst for batterier i båter som skal lades med solceller på vinteren. Problemet med Lifepo4 kjemien i kulde er ikke å lade med små strømmer, det er å lade med vanlige og store strømmer. Mens de fleste BMS’ene i ferdig bygde Lifepo4 batterier ikke er avanserte nok til å styre etter både lav temperatur og størrelsen på ladestrømmen, så har skanbatt heat pro ultra en noe mer avansert BMS i tillegg til varmefolie. BMS’ene på disse batteriene kan også kommunisere med andre batterier i banken over Canbus slik at varmen synkroniseres. Det er spesielt interessant på seriekoblede batterier med flere batteristrenger. Feks. 4 stk. 12V batterier satt opp som en 24V bank. På vanlige parallelle batteribanker, så løser det meste seg av seg selv ved neste topplading. Så kort oppsummert. Det bør gå fint å bruke en båt med Lifepo4 uten varme på vinteren om det ikke er sprengkulde så lenge batteriet er av typen som passer på seg selv. Men man må sørge for noen få plussgrader rundt batteriene når man trenger lading, ellers blir det heller lite som lades. Link to post
Seilars Svart 20.November.2024 Link til dette innlegget Svart 20.November.2024 lr-80 skrev for 4 timer siden: Dvs. at om en har større lading enn 15A på 300Ah bank, skal en ikke lade i kulde. Må du passe på dette selv, eller stenger batteriet for lading om du overskrider 15A? Tenker på dersom du feks. må flytte båten i forbindelse med en vinterstorm. Link to post
Swingswong Svart 20.November.2024 Link til dette innlegget Svart 20.November.2024 Jeg tenker at selv om batteriet åpner for lading ved 5 grader så betyr ikke det at det nødvendigvis har godt av å bli ladet med 100A. Link to post
lr-80 Svart 20.November.2024 Link til dette innlegget Svart 20.November.2024 Seilars skrev 13 minutter siden: Må du passe på dette selv, eller stenger batteriet for lading om du overskrider 15A? Tenker på dersom du feks. må flytte båten i forbindelse med en vinterstorm. Slik jeg oppfatter deres instruksjoner, skal jeg koble fra laderen. De har selvutlading på bare 3% per måned, så fulladet batteri bør være tilgjengelig for bruk også på slutten av en lang vinter. Det har ikke vært en problemstilling for meg, men jeg kunne vel isolere forbruksbanken nedstrøms fra ArgoFET om forholdene skulle kreve det? Så kan jeg heller lade igjen når jeg har kjørt litt dieselvarmer? Link to post
Seilars Svart 20.November.2024 Link til dette innlegget Svart 20.November.2024 Swingswong skrev 11 minutter siden: Jeg tenker at selv om batteriet åpner for lading ved 5 grader så betyr ikke det at det nødvendigvis har godt av å bli ladet med 100A. Her har du en link til en youtube video med en litt mer utfyllende forklaring fra Battleborn. For dem som ikke ønsker å se den videoen så stenger battleborn for lading ved ca. -4 grader celsius, og de anbefaler å ikke lade med 1C, dvs. 100A på ett 100A batteri ved -4 grader. Realiteten for de fleste er vel at de uansett ikke lader med 1C, og de fleste produsentene stenger for lading før de kommer så langt ned som -4 celsius. https://youtu.be/ywn-vBjKblI?si=c8JVtCvIvSnzzN71 Link to post
Komodo Svart 20.November.2024 Link til dette innlegget Svart 20.November.2024 Ida Marie III skrev for 6 timer siden: Har selv 200 skanbatt, uten varmefolie. Nå er det 2 til 4 minus her, i motorrommet er det nok litt bedre temp. Men hva om jeg nå tar meg en tur, starter motorene, og dynamoen trykker innpå..? Kan en skade noe ? Nå har jo Seilars kommet med en flott forklaring på lading av lithium og temperatur, men uansett. Jeg vet ikke hvordan BMSen i ditt batteri fungerer, men på mitt batteri kan jeg gjennom appen justere grensen for når BMS skal stenge for lading. Tror jeg har satt den til 3 grader. Faller temperaturen under det tar ikke batteriet lading, men startbatteriet vil fremdeles ta imot strøm fra dynamoen. Ingenting skades. Nå skal det vel litt til at det blir minusgrader i motorrommet der du har batteriet, men om så skjer så har du jo fått tips om å bruke dieselvarmeren for å få opp temperaturen. Bare husk på at det tar tid å få opp temperaturen i kjernen av batteriet, det er en stor klump. Hvis dette viser seg å være en utfordring i den kalde tiden kan du jo vurdere å montere et grenrør med spjeld for å lede varm luft rett mot batteriet. Kanskje også hive over noe isolerende. Et annet alternativ kan være å sette opp en vifteovn som rettes mot batteriet, og kjøre den et par timer på landstrøm før man kaster loss. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SveinHa Svart 20.November.2024 Link til dette innlegget Svart 20.November.2024 Skanbatt med varmefolie kjører kun på med varme fra laderen inntil de er varme nok til å kunne lades. Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Seilars Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 SveinHa skrev for 8 timer siden: Skanbatt med varmefolie kjører kun på med varme fra laderen inntil de er varme nok til å kunne lades. Har ett datablad her på mine skanbatt HPU200 som bekrefter at heat pro ultra serien slipper igjennom inntil 0,07C før de stenger ihht. beskrivelsen min ovenfor. Datablad ligger tilgjengelig på nett via den vedlagte linken under datablad. Vi snakker her om ultra serien som er blant de dyreste. Skanbatt er en produsent som har flere ulike modeller, og de fleste har en enklere BMS enn ultra serien. https://skanbatt.no/product/2010810/skanbatt-lithium-heat-pro-ultra-12v-200ah-can-bus-400a-3s-8-ars-garanti Link to post
Ida Marie III Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Komodo skrev for 11 timer siden: Nå skal det vel litt til at det blir minusgrader i motorrommet der du har batteriet, men om så skjer så har du jo fått tips om å bruke dieselvarmeren for å få opp temperaturen. Bare husk på at det tar tid å få opp temperaturen i kjernen av batteriet, det er en stor klump. Hvis dette viser seg å være en utfordring i den kalde tiden kan du jo vurdere å montere et grenrør med spjeld for å lede varm luft rett mot batteriet. Kanskje også hive over noe isolerende. Et annet alternativ kan være å sette opp en vifteovn som rettes mot batteriet, og kjøre den et par timer på landstrøm før man kaster loss. Batteriene står i motorrommet under akterdekket, så dieselvarmeren varmer ikke opp noe der, men det gjør selvfølgelig de to Yanmarene etter en stund. Så slik jeg da forstår det, er det bare å fyre opp, er det for kaldt der nede stenger BMS for lading, og når motorene har varmet opp etter en stund, åpner BMS opp for lading igjen. Alternativ er en vifteovn der nede et par timer før avgang slik du sier.. Jeg hører med BBS som jeg handlet batteriet fra, for sikkerhets skyld Sjøen holder jo fremdeles 7 pluss, men kaldluft faller nok inn igjennom luftinntakene.. Kom til å tenke på den ladbare Toyotaen som står til lading i garagen... men regner med der er et annet system..eller ? Link to post
Hulda Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Hulda har installert 2×200 Ah Lihium med 200 A BMS av de billigste fra Skanbatt. Anbefalt lading ned til 0 grader C. Men BMS stenger ikke for lading selv om temperaturen går lavere. BMS tillater kontinuerlig strømtrekk 200 A og opp til 400 A i opp til 5 sek. Anbefalt maks. lading er 100 A, men kan akseptere 200 A. I praksis kjører laderen til Hulda på 50+ A. Batteriene mine er ikke for bruk som startbatteri. Link to post
Ida Marie III Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Da er jeg i båten, og har sjekket opp. Er Skanbatt Basic Litium 200 AH. Sjøen holder 7,6 g, og det er nok over frysepunktet nede i motorrommet. Ringte forhandler BBS, og de bekreftet at det bare er å fyre motorene. Er det for kaldt stenger BMS , og når varmen i motorrommet blir høy nok fra motorene, åpner den igjen for lading. Satte på landstrøm lader for å teste, og batteriet tok i mot som dere ser på bildet. Link to post
Komodo Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Ida Marie III skrev 36 minutter siden: Batteriene står i motorrommet under akterdekket, så dieselvarmeren varmer ikke opp noe der, Ser den Ida Marie, slik er det hos oss også ? Derav forslaget om å legge opp et grenrør som puster rett mot batteriene. Med et stengespjeld kan du stenge det røret når du ikke vil ha varme på batteriene. Bør ikke koste mange kronene, men hvor enkelt det er å få til avhenger jo av hvor batteriene står i forhold til varmeren. Ida Marie III skrev 2 minutter siden: Da er jeg i båten, og har sjekket opp. Er Skanbatt Basic Litium 200 AH. Sjøen holder 7,6 g, og det er nok over frysepunktet nede i motorrommet. Har du blåtann på batteriene også? Prøv å bla litt i menyen. Kanskje du kan få opp temperaturen i batteriene. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Swingswong Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Om du kjører inverter til vifteovnen blir nok batteriene varme innenfra Link to post
Okkaby Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 Men har ikke folk varme i motorrommet når båten ligger på sjøen? Her har jeg frostvakt i motorrommet, å aldri vært under 4-5+ Mener jeg har satt de til å lade ned til +3. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 21.November.2024 Link til dette innlegget Svart 21.November.2024 De lader ned til under 0 grader, se innlegg over. Link to post
Seilars Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Seilars skrev On 20.11.2024 at 21.32: Nå skal jeg være litt forsiktig med å uttale meg om alle skanbatt batteriene som har vært på markedet, men jeg er 99% sikker på at samtlige er egensikre mtp. lading i kulde. Hulda skrev for 18 timer siden: De lader ned til under 0 grader, se innlegg over. Puuh, godt jeg holdt igjen en prosent i tilfelle? Mine 800Ah skanbatt kan lades med inntil 56A i kulde før de sperrer og aktiverer varme. Makspower har tilsvarende funksjon på Lifepo4 batterier, og battleborn sperrer ikke før ved -4 grader. Tallet O grader har vi en tendens til å tro at fører til noe ekstremt, men det er bare ett område der de kjemiske prosessene ikke klarer å holde tritt med lademottakeligheten på batteriene. Det betyr i praksis at om man lader ved temperaturer lavere enn dette, så må man trinne ned ladingen kraftig i forhold til temperatur om man ikke vil skade batteriene. De fleste BMS’er er så enkle at de bare sperrer 100% for lading. Det er ikke fordi Lifepo4 ikke tåler lading, men fordi det er en rimelig måte å regulere på, spesielt når folk flest bor nærmere ekvator enn oss. Og selv vi nordmenn løfter jo gjerne båtene på land lenge før vi finner frem vinterjakka. Dynamoen i båten vår kan settes til å trinne ned ladingen ved ønsket batteri temperatur om man ikke har heat batterier. Victron laderen vår kan også stoppe ladingen om batteriene er kalde, og den kommuniserer med dynamoen. Det kommer stadig flere funksjoner både for batterier og ladere. Båter går litt samme veien som biler. Før kunne man åpne panseret og ha en mulighet for å fikse noe. Nå er det bare til å ringe bilforhandleren, med mindre bilen alt har gjort det for deg. Det nyeste nå er canbuss batterier som kan kommunisere med lader og dynamo. Når vi har kommet dit at alt vi trenger å gjøre er å plugge, så tar komponentene seg av kommunikasjonen seg imellom. Da er vi der vi ønsker å være, når vi ikke trenger tråder om varme dynamoer og kalde batterier. Men hva skal vi da gjøre? Vi får nyte tiden vi lever i med manglende sperring for lading i kulde, og dynamoer som kan gløde i mørke. Det er tross alt mye god underholdning i det uperfekte. Link to post
Seilars Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Hulda skrev On 21.11.2024 at 10.08: Men BMS stenger ikke for lading selv om temperaturen går lavere. Er du forresten helt sikker på at batteriet var kaldt nok? Det overrasker meg fortsatt litt om ett batteri av fabrikat skanbatt ikke passer seg selv når temperaturen inni batteriet er under 0 grader. Er de veldig gamle? Jeg ville testet det en vinterdag med en liten lader. Jeg kjøpte mine for ett par år siden, og er relativt sikker på at jeg pratet med dem om akkurat det temaet. Det er derfor jeg sa jeg er 99% sikker på at alle batterier av fabrikat skanbatt passer på seg selv i kulde. Men jeg kan ha misforstått litt, spesielt i forhold til om noen av de utgåtte modellene kan ha fungert slik. Skanbatt solgte også noen Lifepo4 på den tiden av fabrikat Ritar, og de stengte ikke for lading i kulde slik jeg husker det. Ritar Lifepo4 var hyggelig priset, så jeg vurderte dem også. Link to post
Hulda Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Altså, jeg hevder ingenting av egen erfaring. Jeg leser kun bruksanvisningen til det jeg har kjøpt. Og i dette tilfellet er det de billigste 200 Ah batteriene som Skanbatt leverte. Og de leverer dem fremdeles. 200 A BMS og 8 års garanti uten varmefolie og uten Bluetooth. Helt basic. Da jeg kom om bord i dag var utetemperturen -11 grader og inne var det +5,5 grader og Rf= 51 %. Og det er nokså normalt når vifteovnen har miniumum på termostaten og 800 W. Og selv om batteriene (2 stk i prallell) er helt basic, er jeg meget godt fornøyd. Nå skal de lades helt ned. Så helt opp. Og så ned til under 80 %, helst ned til 60 %, for det sier bruksanvisningen er bra. Slave av bruksanvisninger, ikke tenke sjæl. Link to post
Seilars Svart 22.November.2024 Link til dette innlegget Svart 22.November.2024 Hulda skrev 1 time siden: Slave av bruksanvisninger, ikke tenke sjæl. Enig. Produsenter forbeholder seg dessuten alltid retten til å endre produkter, så brukermanualer må leses og forstås. Inntil det motsatte er bevist eller lest, så må man alltid ta høyde for at lithium ikke stenger ved kulde. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn