Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv

Steini

Recommended Posts

Hulda skrev 1 minutt siden:

Jeg vet ikke, en BMS vil jo stenge om batteriet er i 'fare'.

Det bør den jo, det er jo det som er poenget med BMS.

Første vinteren min med lithiumbatterier fikk jeg et problem som batterileverandøren måtte sette meg på sporet av: Godt med kuldegrader og batteriene tok ikke lading selv etter timer med lader på. Da skulle jo varmemattene varme batteriet med strøm fra laderen men det skjedde ikke... Har en 60A Voltronic DC-DC lader som også var stilt inn på LiFePO4 så den stengte også ladingen pga temperatur. Måtte endre DC-DC laderen til AGM så gikk der ikke så lang tid før batteritempen var over "sperregrensen" og de tok lading.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Hulda skrev for 17 timer siden:

Nå skal de lades helt ned. Så helt opp. Og så ned til under 80 %, helst ned til 60 %, for det sier bruksanvisningen er bra. 

Slave av bruksanvisninger, ikke tenke sjæl.

Jeg satser på å gjøre det samme neste helg...da går båten på land og i hus for 3 mnd..

Jeg har 400A Lithium med tilkoplet Victron Smart battery sence. Jeg har 2 stk Victron 30A ladere tilnyttet denne sense. Det jeg har lagt merke til er at om det er kaldt, feks 2 grader stenger den helt. Om det plutselig blir pluss 8 grader stenger den fortsatt. Virker som den beregner internt at plutselig temperaturstigning ikke umiddelbart varmer batteriene, slik at den venter mange timer før den gir tilgang til at batteriladerne starter.

Kan det være tilsvarende med varmemattene, at de må varme batteriet noen timer før den tillater lading så den er sikker på at batteriet er over en fastsatt temperatur?

Fordi en BMS, ihvertfall de jeg har lest om, bare kan justere når de stenger lading (typisk 0C) og når de åpner for lading igjen (typisk 5-10C) selv ikke tar hensyn til temperaturhistorie og batteriets temperaturprofil, er denne sikkerhetsfunksjonen først og fremst for å redde batteriet. Jeg lever godt med dette med min bruk. Stiller gjerne lading på igjen ved 15 grader de få gangene jeg risikerer å være rundt null. Egentlig bør oppstart av lading etter en kuldeperiode følge en menneskelig vurdering. Det vil ta mange timer å varme opp et batteri selv med en lufttemperatur som er godt over null. Har batteriet vært langt under null i mange timer tar det enda lenger tid.

Med temperaturmåling midt mellom to celler samt på utsiden, er man mye tryggere, men da bør man vite det, evt ha bygget det inn selv. 

Med varmematter som bestandig er tilkoblet når det er kalt kan naturligvis ladingen naturligvis starte til enhver tid. 

Fikk god forklaring fra Makspower. 
Deres heat-batterier selges vanligvis ikke til båt, som ikke brukes i minusgrader.  Lading med til minus 10 er ok med 0,05C, dvs 10A på min 200Ah bank. 

Deres BMS kutter ikke for lading i minusgrader. Derfor: om båten ikke brukes, koble fra alle forbrukere (inkl shunt/monitor som bruker litt strøm i løpet av en hel vinter), og glem hele greia til våren. 
Skal båten brukes, kan landstrøm stå tilkoblet også på vinter (det går ikke mye strøm til fulle batterier). Skal det derimot lades opp i lave temperaturer, må det varmes først eller evt lade med en liten 5-10A lader fra Biltema. 

Forøvrig: Makspower har solgt litiumbatterier til 1600 båter gjennom 11 år, og har aldri opplevd at de har svekket seg. Teoretisk vil optimal kontroll av all lading og temperatur flytte degradering til under 80% kapasitet fra få tusen til mange tusen ladesykler. Dvs mange tiår til vi får vite det. Nødstrøm i sykehus og militære installasjoner, av samme type komponenter som Makspower bruker, står kontinuerlig tilkoblet med spenning over 14 volt, og de ser ikke at dette skal være annerledes i en fritidsbåt. 

Når det gjelder dump load og brente dynamoer, har de aldri opplevd dette. Brann pga thermal runaway i LiFePO4 kan utelukkes (står også på Pantaenius sine sider), men brenner først båten antenner batteriene ved 300 grader. Da kan de ikke slukkes.
Kortslutningsstrøm i disse batteriene er lavere enn på et blybatteri. 

Den største faren er at båtens elanlegg forøvrig har svakheter og ikke tåler økt forbruk. Jeg er trygg med mine litiumjernfosfat-batterier, og standard dynamo med ArgoFET ladeskille, som koster en tredel av en dc-dc lader.

Gabi skrev On 24.11.2024 at 20.11:

Virker som den beregner internt at plutselig temperaturstigning ikke umiddelbart varmer batteriene, slik at den venter mange timer før den gir tilgang til at batteriladerne starter.

Det er nok mer sannsynlig at produsenten kun bruker den samme temperaturføleren som ved utkobling, men med noen graders margin i favør av sikker lading.  I såfall må du tilføre mer varme om du vil ha ladingen  innkoblet igjen.  

Gabi skrev On 24.11.2024 at 20.11:

Kan det være tilsvarende med varmemattene, at de må varme batteriet noen timer før den tillater lading så den er sikker på at batteriet er over en fastsatt temperatur?

Ved å tilføre varme går det raskere.  Mine heat batterier skal klare å øke temperaturen fra -20 til +5 slik at lading starter på ca. 1 time.  Har ikke prøvd det i praksis, kun lest det i brukerveiledningen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...