Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv


Steini

Recommended Posts

Hulda skrev On 15.4.2025 at 15.03:

Her har du et utvalg. Jeg tror jeg kjøpte fra Temu, men er ikke sikker. Men typen heter uansett MRBF. Jeg har 200 A sikringer, rett og slett for det er hva BMS leverer og jeg har 50 kvadrat >>25 strand kabel. 

 

Det er en skog der ute av anbefalinger, regler og desinformasjon. 

Jeg har ikke noe grunnlag for å si at sikringene fra Temu ikke er bra, og kan godt hende det fulgte med datablad, men slike sikkerhetskomponenter vil jeg anbefale å kjøpe fra anerkjent produsent/leverandør. 

Link to post
Gullfisk skrev 28 minutter siden:

Mener solcelleregulator kan bli ødelagt om den ikke har batteri tilkoblet når solcellene er på, etter husken fra Victron sin manual. 

Var det jeg også husket.

Nå etterpå har jeg testkoblet og sjekket innstillingene og det er egen ladeinnstilling for lifep04.

Fant ikke nivåene i manualen, men er ikke standard max ladespenning 14,2V og float 13,6V?

Da vil ikke BMS koble ut siden cell OVP er på 3,65V?

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Da bør du kjøpe Blue Sea. Meget anerkjent og kostbare produkter fra øverste hylle. Som jeg skrev et annet sted her. Test av en pakke på 3 stk 100 A Blue Sea ANL sikringer. Det brøt kretsen fra mellom 240- til 249 A. Sånn etter husken. 

 

Jeg så en annen video, der hadde vanlige bladsikringer loddet seg fast i holderen. Disse sikringene er de som finnes i alle biler, båter... 

Link to post
Hulda skrev 18 minutter siden:

Det brøt kretsen fra mellom 240- til 249 A. Sånn etter husken. 

Det er heller ikke slik at en 100A sikring skal løse ut på 102 eller 105A fordi det meste utstyr tilkoblet tåler litt overbelastning i lang tid og større overbelastning i kortere tid...

Vern-C-karkteristikk.png

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Nei, med de fleste sikringene i testen løste ut nokså kjapt mellom 110- og 120 A. Blue Sea var de eneste som kjørte to ganger merkestrømmen uten å svette. Og brøt strømmen på ca. 2,5 ganger merkestrømmen. Eller så er grafen interessant, og bekrefter tidligere innlegg fra @Arne2. Uansett skal alle termiske sikringer smelte av innen 4 sekunder. Og elektromagnetiske innen ca. 0,5 sekunder.

 

Men når bladsikringer lodder seg fast i holderen, da går det etter min oppfatning uansett for mye strøm før det løser ut. Den siste her var fra en inverter som hadde kapitulert. Ikke en del av testen over. Men det viser nok at kortlutningstrømmen som disse bladsikringene hadde blitt belastet med var for stor. Plastikken hadde delvis smeltet. Og som igjen viser alvoret, der selv professjonelle produsenter ligge på kanten. 

Link to post

Min første tanke om en bladsikring har sveiset seg fast, er at den har hatt dårlig kontakt. 
Når det gjelder utløsning av sikring er det forholdet mellom tid og strømstyrke som er avgjørende, altså karakteristikk. Om anl sikring som løste ved 2,5x In er feil eller riktig vises jo der. 
Det jeg mente med siteringen lenger opp, er at det er overveiende større sansynelighet for at en terminalsikring fra feks littlefuse med medfølgende datablad:

https://docs.rs-online.com/6890/0900766b8002c95a.pdf
redder deg den dagen man trenger den, enn en fra Temu. Så er man først flink å sikre seg, så ville jeg hvertfall satt pengene mine på littlefuse fremfor Temu. 

Link to post

Nei, disse sikringene satt fabrikkmontert i en inverter, og det var flere der plasten hadde smeltet og sikringsbena hadde loddet seg fast. Slikt har aldri skjedd meg når jeg har tatt sikringer. Og jeg har brent av nokså mange opp gjennom årene.

 

Nå er det ikke Temu som lager sikringene, men en eller annen ukjent kineser. Som sikkert lager sikringer for flere produsentnavn. Etter hvert kommer det sikringer fra Siemens made in China. Med datablad.

Link to post

Veldig vanlig med både varmgang og fastsmelting ved dårlig kontakt. Trenger ikke være i nærheten av merkestrøm sikring engang, derfor bør ikke sikring løse ut. Sett mange ganger både i kontaktpunkter, sikringsskap og kabelsko osv. Først når nedsmelting lager en kortslutning, sikring løser ut. Termofotografering er et nyttig verktøy i så måte, elektrikernese likeså. 


Det er mye som blir produsert i Kina ja. Ofte samme produsent til flere merker, men så spørs det hvilke krav bestiller har, og hvilken kvalitetskontroll bestiller har på det de mottar. Same, same but different. 
Så spørs det hva databladet sier, ikke bare at det følger med.

Det er jo fritt hvilke råd/anbefalinger man som leser vil følge, jeg følte for å komme med mitt

Link to post
Hulda skrev On 19.4.2025 at 13.27:

Da bør du kjøpe Blue Sea. Meget anerkjent og kostbare produkter fra øverste hylle. Som jeg skrev et annet sted her. Test av en pakke på 3 stk 100 A Blue Sea ANL sikringer. Det brøt kretsen fra mellom 240- til 249 A. Sånn etter husken. 

 

 

Ut fra kurvene til Blue sea systems vil jeg si at sikringen i nevnte test fungerte som forventet om den løste ut mellom 5 og 20 sek ca. 
IMG_2019.png.dc88eed074a6d5a3e8cb91a25b903aff.png


 

Link to post

@Gullfisk

Det kan vel variere litt fra hvor Blue Sea kjøper produktene sine, men resultatet lå nok innenfor det røde feltet i den testen jeg så på YouTube. Bare at alle andre smalt av lenge før. Men det er helt greit, nå vet jeg hvor jeg kan få greiene. Og jeg kommer til å kjøpe derfra. Vurderingen er at jeg må ha minst 95 kvadrat ledninger. Nå må vi gjøre det ordentlig. I hht US standard må maks avstand mellom Li-batterier poler og første sikring ikke være lenger enn ca. 15 cm (en eller annen inch, men 15 cm er noe jeg kan huske). Så det blir noen veldig korte 95 kvadrat. Og jeg tror jeg kommer til å lande på T-serie eller NH-serie. Og så må jeg ha skikkelige ringkablesko. De jeg har som er skikkelige er for M10 bolt. Men jeg må ha for M8. Planen er å legge opp til 220 V 10 A fast kurs til båtens el.anlegg. Med den mulighet å kunne koble rett inn på husmorkontaktene i inverteren om det skulle være behov for mer futt. Som sveising. Dog, vi er ikke der enda. Dette er prosjekt for kommende vinter. Ting kan endre seg innen da. Uansett skal det være dokumentert. Og jeg er meget takknemlig for innspill. 

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

Så det blir noen veldig korte 95 kvadrat.

 

Det er mer fornuftig å benytte en metode som tilfredsstiller krav til jord og  kortslutningssikker forlegning frem til første sikring. Da kan du plassere sikringene litt bedre enn helt oppi batteri kassa.  Enkleste metoden er å benytte sorte K rør og tre en leder i hvert rør.  Deretter fester du dette røret slik at det ikke kommer borti skarpe kanter etc.  Grunnen til at jeg sier sorte K rør er fordi disse er av en varig kvalitet som tåler UV stråler.  De rimelige K rørene som elektrikere bruker i hus tåler ikke UV stråler. 

 

Link to post

Jepp. Nå kommer uansett disse rørene til å leve i evig mørke. Slik planene ser ut oppi hjernekassa nå blir pri 1 å montere sakene så tett som mulig. Deretter bygger jeg innredningen rundt. Jeg har den fordelen at jeg ikke trenger å forholde meg til noe som allerede er bygget. Eller noe jeg uten sorg og gremmelse setter sagen i og endrer.

Link to post
  • 1 måned senere...

På tide med en liten erfaringsoppdatering etter noen uker med selvbygget 280ah lithium til forbruk. Forskjellen fra 300ah agm til lithium er utrolig stor. Nå har kjøleboksen vært i drift siden sjøsettingen og har et 100w solcellepanel på dekk. Båten lagt i ro siden søndag med endel testing og bruk av wallas kokeapparat.  Likevel var batteriet på 99% ifølge bms. Første uken etter sjøsetting fikk det ikke noe hjelp av solcellepanel, og var nede på 66%, men passerte 85% etter montering av solcellepanel og noen dager med sol. Dette virker utrolig bra og eneste grunn til å koble på landstrøm i gjestehavn er for å ha varmt vann i vvberederen.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
lurvetass skrev 9 minutter siden:

På tide med en liten erfaringsoppdatering etter noen uker med selvbygget 280ah lithium til forbruk. Forskjellen fra 300ah agm til lithium er utrolig stor.

Ja, den forskjellen er mye større enn tallene skulle tilsi. Må egentlig bare erfares...

 

I bobilen klarte jeg rundt 15-16 timer fricamp en høstdag med 2x100Ah bly. Oppgraderte til 3x125Ah lithium (det største jeg fikk plass til i batterirommet) og klarer nå 6 døgn i 10 blå grader...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
lurvetass skrev for 4 timer siden:

På tide med en liten erfaringsoppdatering etter noen uker med selvbygget 280ah lithium til forbruk. Forskjellen fra 300ah agm til lithium er utrolig stor.

Moro med tilbakemelding på batteriprosjektet ditt @lurvetass :tommel_opp: Ser jo også at du har gjort omtrent samme erfaring som meg med å gå over fra bly til lithium. Og forskjellen er ekstrem, må bare erfares :ja:

Men hva tenker du nå, er dette noe du vil anbefale @Chilli Solbris?

Link to post
lurvetass skrev for 6 timer siden:

Dette virker utrolig bra og eneste grunn til å koble på landstrøm i gjestehavn er for å ha varmt vann i vvberederen.

Jeg har riktignok skiftet til mindre VVB, men dermed kan vi som oftest nå når det er bra med sol også kjøre VVB på lithiumbatteriene. :smiler:

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Moro med tilbakemelding på batteriprosjektet ditt @lurvetass :tommel_opp: Ser jo også at du har gjort omtrent samme erfaring som meg med å gå over fra bly til lithium. Og forskjellen er ekstrem, må bare erfares :ja:

Men hva tenker du nå, er dette noe du vil anbefale @Chilli Solbris?

Dette er ikke noe å lure på!😁 

Skal på kurs hos Skanbatt til høsten. Det blir spennende å se hva det fører til!😃😃😃

Men først får vi se om jeg beholder båten @Komodo😁😁😁

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Moro med tilbakemelding på batteriprosjektet ditt @lurvetass :tommel_opp: Ser jo også at du har gjort omtrent samme erfaring som meg med å gå over fra bly til lithium. Og forskjellen er ekstrem, må bare erfares :ja:

Men hva tenker du nå, er dette noe du vil anbefale @Chilli Solbris?

 

I forhold til mengde tilgjengelig strøm og hvor godt de tar til seg lading kan lithium anbefales til @Chilli Solbris og alle andre.

Det som må avklares er hvordan installasjonen i båtene skal gjøres og hvor store endringer som må til. Det er litt utfordring er at det er forskjellig utgangspunkt i båtene både i forhold til motor og hvordan originalopplegget i båten er. Derfor blir det vanskelig å gi generelle råd om hvordan det bør gjøres.

 

Chilli Solbris skrev 6 minutter siden:

Dette er ikke noe å lure på!😁 

Skal på kurs hos Skanbatt til høsten. Det blir spennende å se hva det fører til!😃😃😃

Men først får vi se om jeg beholder båten @Komodo😁😁😁

 

Og med kurs hos Skanbatt så blir det vel bare snakk om hvor dyrt det blir med nye lithium batterier. Du invisterte jo i nye batterier i fjor og de holder vel en stund til? Kan kanskje lage to adskilte forbruksbanker?

 

Ops ny bombe?? Beholde båten??

De tankene blir borte etter denne sommeren med båtglede håper vi.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Lucky Strike skrev 40 minutter siden:

Jeg har riktignok skiftet til mindre VVB, men dermed kan vi som oftest nå når det er bra med sol også kjøre VVB på lithiumbatteriene. :smiler:

 

Hvor store panel har du?

Og har du installert inverter til vvb så den går på 220V? Eller finnes det 12V kolber? Eller har du dieselvarmer?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
lurvetass skrev 50 minutter siden:

Hvor store panel har du?

Og har du installert inverter til vvb så den går på 220V? Eller finnes det 12V kolber? Eller har du dieselvarmer?

Diverse paneler, nominelt tilsammen 760W. Men spredt på seilbåt, så effektivt er en god del lavere. 250W er vendbare på daviter, det hjelper litt i positiv retning. Vindgenerator hjelper bittelitt til. 560Ah.

Ja, inverter til 220V. VVB er på kun 22liter, men det holder godt for 2. Har full temperatur satt for å lagre mest mulig energi mens det er sol, og lagt noe ekstra isolasjon over tanken. 

 

Anlegget ditt er vel litt lite for noe tilsvarende, men det skal ikke så voldsomme greier til før varmtvannet er innen rekkevidde. Jeg hadde en 6 liter 12/220V da jeg hadde blybatterier. Men med lithium ble den tatt ut.

Redigert av Lucky Strike
Tillegg (see edit history)
Link to post
lurvetass skrev for 1 time siden:

Ops ny bombe?? Beholde båten??

De tankene blir borte etter denne sommeren med båtglede håper vi.

Jeg sutret til @Komodo😂😂😂 og fikk svar!🫣🫣🫣

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Ja, er nok for lite anlegg i vår båt @Lucky Strike og et løst 100w panel er nok det meste vi kan ha siden det ikke er plass til noe fast. Men tenker også at fastmontering av inverter og kobling inn på 220v blir mer komplisert i forhold til det lille landstrømsystemet vi har i båten. Tanken min har hele tiden vært minst mulig endring og færrest mulig nye duppeditter. Derfor er det ikke endret noe i det originale opplegget. Forbruket er bare flyttet til det nye batteriet og det er satt inn dc/dc lader. 

Uansett tror jeg blybatterier er på vei ut og at fremtiden er lithium og etter hvert faststoffbatterier som er enda bedre. Vi må bare få dem til å tåle så store strømtrekk som er nødvendig for startmotor, vinsj og trustere. Og det er en spennende utvikling.

Det første som burde skje er at alle båtprodusenter burde integrere solcellepanel i båten og levere med lithium originalt til forbruk.

 

Skjønner du er sliten @Chilli Solbris, men nå er du snart i mål :tommel_opp:

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Jeg kjøpte 2stk LiTime 230Ah batterier i fjor sommer, da jeg fant ut at den tilårskomne blybanken ikke hadde tilstrekkelig kapasitet lenger.

Har nå 8stk 302Ah celler på vei fra fra Tyskland, hvor hvert batteri får en 300A JK BMS som kommer i tillegg.

Blir da samla oppunder 1100Ah som kan levere 1000A kontinuerlig. Skummelt mye strøm, så skal sikres godt med sikringer som tåler mye Ampere.

Har lurt på disse, om ikke noen har bedre forslag som ikke koster skjorta.

https://a.aliexpress.com/_EyyKheE

 

200A etter hvert batteri samt til båtens forbruksstrøm (Som også har egen sikring en meter lenger bort) og en 400A til inverteren som leverer 3000W kontinuerlig, peak på 6000W.

Har ingen andre store forbrukere.

 

For å få koblet dette skikkelig opp, skal jeg også montere strømskinner. 

Har noe aluminiumsflattjern liggendes, 10mm tykkelse og 200mm brede mener jeg.

Aluminium egner seg godt til strømskinner, trenger bare litt børsting med kontaktfett for å få bort oksydbelegget. Ta på fett og børste i dette fettet skal visstnok være det som gir best resultat i følge guttungen som er elektrikerlærling.

 

Det som sikkert noen her kan svare på om 10mm gods aluminium er tykt nok til å gjenge M10, og gi tilstrekkelig hold til 95mm kabel? (Kan gå for 8mm også, men 10mm virker litt mer solid)

Eventuelt så kan jeg doble flattjerna, så jeg får 20mm gods. @Komodo

 

Er det godt nok isolert å bare skru skinnene rett i kryssfinerplate? Eventuelt finne noen isolerende braketter i plast?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...