SveinHa Svart Søndag 10:42 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:42 Lars Hansen skrev 1 time siden: Er det godt nok isolert å bare skru skinnene rett i kryssfinerplate? Jeg har hatt krypstrømmer som spiste en propell da en kobling på pluss var festet rett i et finerskott... Mye mulig 10mm alu er nok gods til M10 gjenger men jeg ville nok gått for mutter på baksiden... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Komodo Svart Søndag 11:10 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:10 Lars Hansen skrev 1 time siden: For å få koblet dette skikkelig opp, skal jeg også montere strømskinner. Har noe aluminiumsflattjern liggendes, 10mm tykkelse og 200mm brede mener jeg. Aluminium egner seg godt til strømskinner, trenger bare litt børsting med kontaktfett for å få bort oksydbelegget. Ta på fett og børste i dette fettet skal visstnok være det som gir best resultat i følge guttungen som er elektrikerlærling. Det som sikkert noen her kan svare på om 10mm gods aluminium er tykt nok til å gjenge M10, og gi tilstrekkelig hold til 95mm kabel? (Kan gå for 8mm også, men 10mm virker litt mer solid) Eventuelt så kan jeg doble flattjerna, så jeg får 20mm gods. @Komodo Er det godt nok isolert å bare skru skinnene rett i kryssfinerplate? Eventuelt finne noen isolerende braketter i plast? Heisan Lars! 10mm aluminium er bra til strømskinne Men å gjenge og skru ned i den blir for dårlig. Med M10 bør du ha omtrent det doble for å kunne trekke til med riktig moment. Men to skinner oppå hverandre hadde jeg droppet, da hadde jeg heller gått for mutter på undersiden. Evt. skruen på undersiden, og mutter oppå. Da kan du jo f.eks. bruke en M10 unbrako senkeskrue og forsenke i aluskinna. Eller enda bedre, skruehodet på undersiden, og mutter på kabelskoen. Som @SveinHa skriver ville jeg ikke satset på å montere det rett på kryssfinerplata, bruk plast mellom. Hvis du f.eks. bruker plastklosser mellom skinna og kryssfinerplata, kan du la plasten bygge så mye at du får plass til skruehodet på baksiden uten at det ligger inntil treverket. Men jeg skjønte ikke det med å ta på fett og børste i fettet. Er det ikke like greit å pusse over med finkornet smergel? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dixie 2100 Svart Søndag 11:16 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:16 Komodo skrev 3 minutter siden: Men jeg skjønte ikke det med å ta på fett og børste i fettet. Er det ikke like greit å pusse over med finkornet smergel? Kontaktpunkter på alu-skinne og alu-kabler må fettes og børstes slik at det ikke blir oksidering i tilkoblingspunktet. https://www.trainor.no/forum/forskrifter-og-normer-dsb/terminering-av-aluminium-kabler Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Søndag 11:28 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:28 Lars Hansen skrev for 1 time siden: Har lurt på disse, om ikke noen har bedre forslag som ikke koster skjorta. NH er bra, tåler opp mot 25KA med DC mener jeg å huske. Men se om du kan klare å holde installasjonen isolert i så stor grad som mulig. En fin metode som jeg har nevnt flere ganger tidligere i diverse tråder er å trekke enledere i sorte K rør frem til en isolert NH skuff. Det er en anerkjent metode for kortslutningssikker forlegning om man er maksimalt 1,8 meter unna strømkilden (NS EN ISO 13297). Dersom du skal koble sammen flere batterier, så kan en NH sikringsskuff på pluss også fungere som isoleringssted for inntil 3 batterier uten behov for verktøy dersom tilkomsten er god. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart Søndag 12:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 12:04 Komodo skrev 50 minutter siden: Heisan Lars! 10mm aluminium er bra til strømskinne Men å gjenge og skru ned i den blir for dårlig. Med M10 bør du ha omtrent det doble for å kunne trekke til med riktig moment. Men to skinner oppå hverandre hadde jeg droppet, da hadde jeg heller gått for mutter på undersiden. Evt. skruen på undersiden, og mutter oppå. Da kan du jo f.eks. bruke en M10 unbrako senkeskrue og forsenke i aluskinna. Eller enda bedre, skruehodet på undersiden, og mutter på kabelskoen. Som @SveinHa skriver ville jeg ikke satset på å montere det rett på kryssfinerplata, bruk plast mellom. Hvis du f.eks. bruker plastklosser mellom skinna og kryssfinerplata, kan du la plasten bygge så mye at du får plass til skruehodet på baksiden uten at det ligger inntil treverket. Men jeg skjønte ikke det med å ta på fett og børste i fettet. Er det ikke like greit å pusse over med finkornet smergel? Seilars skrev 32 minutter siden: NH er bra, tåler opp mot 25KA med DC mener jeg å huske. Men se om du kan klare å holde installasjonen isolert i så stor grad som mulig. En fin metode som jeg har nevnt flere ganger tidligere i diverse tråder er å trekke enledere i sorte K rør frem til en isolert NH skuff. Det er en anerkjent metode for kortslutningssikker forlegning om man er maksimalt 1,8 meter unna strømkilden (NS EN ISO 13297). Dersom du skal koble sammen flere batterier, så kan en NH sikringsskuff på pluss også fungere som isoleringssted for inntil 3 batterier uten behov for verktøy dersom tilkomsten er god. Da blir det nok forsenket umbrakoskruer, det vil jo monteringsmessig være det enkleste. Planen er å gjøre som du sier Seilars, å legge kablene i sorte k-rør👍😊 Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart Søndag 12:46 Link til dette innlegget Svart Søndag 12:46 Seilars skrev 1 time siden: NH er bra, tåler opp mot 25KA med DC mener jeg å huske. Men se om du kan klare å holde installasjonen isolert i så stor grad som mulig. En fin metode som jeg har nevnt flere ganger tidligere i diverse tråder er å trekke enledere i sorte K rør frem til en isolert NH skuff. Det er en anerkjent metode for kortslutningssikker forlegning om man er maksimalt 1,8 meter unna strømkilden (NS EN ISO 13297). Dersom du skal koble sammen flere batterier, så kan en NH sikringsskuff på pluss også fungere som isoleringssted for inntil 3 batterier uten behov for verktøy dersom tilkomsten er god. Finnes det NH sikringsskuffer som har feste til f.eks 20mm k-rør? Det hadde jo sett skikkelig bra ut😊 Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Søndag 15:05 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:05 Lars Hansen skrev for 2 timer siden: Finnes det NH sikringsskuffer som har feste til f.eks 20mm k-rør? Det hadde jo sett skikkelig bra ut😊 Jeg dytter rørene helt opp til skuffa, og fester dem med biltema sine rustfrie gummibelagte klammer. Da ser det ut som om de går inn i skuffa. Har ikke lenger denne løsningen ombord pga. overgang til sikringer ut fra lynx, men jeg har underfordelinger med NH00 sikringer. Her er ett bilde fra monteringen av en av dem. Båten er en Bavaria, og hvis du har den samme grå fargen på skutesidene, så er den lik tec7 lys grå. Det jeg gjør da er å lage ei kryssfiner plate som jeg marinerer med tec7 på alle sider. Denne limer og fuger jeg fast i båten neste dag. Se bildet nedenfor. Her er plass til feste av klammer på undersiden om man lager plata stor nok. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart Søndag 16:05 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:05 Det så jo bra ut 👍😊 Så du sparkler i prinsipp hele plata med Tec7? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart Søndag 16:24 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:24 Lars Hansen skrev for 6 timer siden: Det som sikkert noen her kan svare på om 10mm gods aluminium er tykt nok til å gjenge M10, og gi tilstrekkelig hold til 95mm kabel? (Kan gå for 8mm også, men 10mm virker litt mer solid) Eventuelt så kan jeg doble flattjerna, så jeg får 20mm gods. @Komodo En tommelfingerregel er at minimum gjengedybde skal være lik diameter på bolt så med 10mm gods holder det akkurat til en M10 bolt. Jeg har det slik i min båt, 30x10mm aluskinner til sammenknytning av Lithiumbatteriene og uttak til forbrukerne utført som du beskriver over. Det fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart Søndag 16:27 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:27 Chiefengineer skrev 1 minutt siden: En tommelfingerregel er at minimum gjengedybde skal være lik diameter på bolt så med 10mm gods holder det akkurat til en M10 bolt. Jeg har det slik i min båt, 30x10mm aluskinner til sammenknytning av Lithiumbatteriene og uttak til forbrukerne utført som du beskriver over. Det fungerer utmerket. Dersom det gjelder for stål, så blir vel det i minste laget for aluminium? Hvor mange Nm trekker du til med da? Har ikke lyst til dårlig kontakt her...🙈 Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart Søndag 16:45 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:45 Lars Hansen skrev 13 minutter siden: Dersom det gjelder for stål, så blir vel det i minste laget for aluminium? Hvor mange Nm trekker du til med da? Har ikke lyst til dårlig kontakt her...🙈 Husker ikke i farta men på strømskinner, enten det er kopper eller aluminium så benyttes det ikke så høye momenter pga. bløtheten i materialene. Dette skrivet under kan gi en liten pekepinn: Du kan jo opprette en kontrollrutine for dette i ettertid for å evt. observere. men jeg antar at kablene er forlagte slik at de ikke gir så store muligheter for å komme ut av stilling og påvirke evt. tilspenningsmomentet. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Søndag 17:33 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:33 Lars Hansen skrev 1 time siden: Det så jo bra ut 👍😊 Så du sparkler i prinsipp hele plata med Tec7? Jeg maler/sparkler plata vanntett på alle sider med tec7. Når den er herdet, så fuges og punktlimes den fast med tec7. Det blir en tørr og fin plass å skru fast i. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart igår klokken 00:26 Link til dette innlegget Svart igår klokken 00:26 Chiefengineer skrev On 8.6.2025 at 18.24: En tommelfingerregel er at minimum gjengedybde skal være lik diameter på bolt så med 10mm gods holder det akkurat til en M10 bolt. Ja, greit nok på stål, men på aluminium er det snaut. For så vidt enig i at man ikke behøver å trekke til en M10 skrue helt opp på maksimalt moment som skruen tåler når man skal skru fast en kabelsko, men når det er snakk om 95mm2 ledninger, så er de så tunge og stive, at da vil jeg trekke til veldig godt for å sikre at den ikke kan løsne. At kobber er bløtt og reduserer momentet er greit, men det vil også deformasjonsherde når man trekker til. Her er en tabell som viser anbefalt gjengedybde i aluminium. For vanlig bløt kvalitet og 8.8 skrue, anbefaler de minimum 2,2 ganger diameter. Med hardere kvaliteter kan man leve med ned til 1,5 * D. Lars Hansen skrev On 8.6.2025 at 18.27: Dersom det gjelder for stål, så blir vel det i minste laget for aluminium? Hvor mange Nm trekker du til med da? Har ikke lyst til dårlig kontakt her...🙈 Jo, enig i det. Jeg ville trekt til slik at overflaten på kabelskoen deformeres noe, og legger seg plant mot skinna. Og samtidig med høyt nok moment til at skruen forspennes å mye at den ikke løsner. Med skrue og mutter løser du dette, hvis ikke ville jeg hatt minimum 20mm gjengeinngrep i gjengene i alu. Legger for ordens skyld med en enkel tabell over anbefalt tiltrekningsmoment, så kan du sammenligne litt med anbefalingene i plansjen som Chiefen har lagt ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seilars Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Jeg synest aluminium samleskinne for høye effekter er en dårlig ide ombord i en fritidsbåt der alt av kabler er kobber. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Seilars skrev for 1 time siden: Jeg synest aluminium samleskinne for høye effekter er en dårlig ide ombord i en fritidsbåt der alt av kabler er kobber. Mye mulig at det ikke er smart, men har du en grunn til å mene det? Dette er veldig vanlig i industrien, så burde vel fungere i båt også, bare tverrsnittet er godt nok? Jeg tenkte å kutte ned emnet jeg tenker å bruke til dimensjonen 50x10mm, som blir 500mm², som gir en ledeevne som er betydelig bedre enn kobberkabel på 95mm² Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Komodo skrev for 6 timer siden: Ja, greit nok på stål, men på aluminium er det snaut. For så vidt enig i at man ikke behøver å trekke til en M10 skrue helt opp på maksimalt moment som skruen tåler når man skal skru fast en kabelsko, men når det er snakk om 95mm2 ledninger, så er de så tunge og stive, at da vil jeg trekke til veldig godt for å sikre at den ikke kan løsne. At kobber er bløtt og reduserer momentet er greit, men det vil også deformasjonsherde når man trekker til. Her er en tabell som viser anbefalt gjengedybde i aluminium. For vanlig bløt kvalitet og 8.8 skrue, anbefaler de minimum 2,2 ganger diameter. Med hardere kvaliteter kan man leve med ned til 1,5 * D. Jo, enig i det. Jeg ville trekt til slik at overflaten på kabelskoen deformeres noe, og legger seg plant mot skinna. Og samtidig med høyt nok moment til at skruen forspennes å mye at den ikke løsner. Med skrue og mutter løser du dette, hvis ikke ville jeg hatt minimum 20mm gjengeinngrep i gjengene i alu. Legger for ordens skyld med en enkel tabell over anbefalt tiltrekningsmoment, så kan du sammenligne litt med anbefalingene i plansjen som Chiefen har lagt ut. Takker, blir nok forsenket skrue eller mutter uansett om det blir kobber eller aluminium :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Grunnen til pekefinger er at kobber ligger høyt i spenningsrekkene og aluminium lavt. Det blir et galvanisk element der alu blir anode. Alu vil mao begynne å ofre seg med én gang det er en elektrolytt til stede. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Lars Hansen skrev 41 minutter siden: Mye mulig at det ikke er smart, men har du en grunn til å mene det? Båter kan i perioder være ganske fuktige. Ombord hos oss har vi en avfukter som går 365 dager i året når vi er i hjemmehavn, så det er tørt som hjemme i stua. Når jeg ser hvordan endel båter ser ut på finn.no mtp. korrosjon og fukt ombord, så ville jeg ikke blandet kobber og alu. Dette er vel kun for å spare noen hundrelapper. Mengden kobber som du trenger er ikke allverdens. Vanligvis så er det kablene som er i aluminium ute i industri og energi bransjen, fordi man sparer tonnevis med kobber i store fordelingssystemer med lange avstander. Skinnene pleier normalt å være kobber, og da må man koble til med spesial kabelsko for overgang mellom Alu og Cu. Vi har valgt victron lynx for sammenkobling av batterier og fordeling av kraft ombord. Det er heller ikke ett perfekt system, men anlegget vårt tåler 500A kontinuerlig belastning. Lynx og batterier håndterer kontinuerlig inntil 800A. Det som krever mest kobber er helt klart kablene, skinnene er bare småtteri i forhold. Mener batterikablene veier 16 kilo. Men så tåler de 1200A, hvilket er mer enn BMS aksepterer. Bildet nedenfor er fra prosjektet, så det er ikke helt ferdig, men viser litt hvordan det er hos oss(har til vanlig blå victron deksler på). Sikringene til de 4 batteriene som er tilkoblet til venstre er byttet til 300A i ettertid. Det er også i ettertid merket og ryddet litt, men bildet viser 95mm2 batterikabler på 1000A CU skinner. Har testet opp til 430A kortvarig og 210A kontinuerlig. Høyeste temperatur målt er 38 grader på BEP isoleringsbryter ved 25 graders omgivelses temp. Kobber skinner som er 100% kapslet inne er helt klart mitt førstevalg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Vi kjører også avfukter kontinuerlig, og skinnene blir i rommet bak sofaryggen, tørt og fint. Guttungen som er elektrikerlærling sier at de har lært at kobberkabler på aluskinne er mye brukt og at det er uproblematisk, bare det børstes i kontaktfett. Mye mulig han er feilinformert, så skal se om jeg kan finne noe mer avgående det. Alu har jeg liggende, kobberskinner av litt størrelse har jeg ikke funnet i vanlige butikker. Ønsker god plass på det jeg legger opp nytt, tenker ca halvmeter lange skinner. Lei av det trange oppsettet som er originalt... Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Jeg lagde skinner av kobber og fortinnet de etter at alle hull var boret. Har en bedre følelse på det, men kan godt være at det bare er overtro fra min side. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Lars Hansen skrev 24 minutter siden: Vi kjører også avfukter kontinuerlig, og skinnene blir i rommet bak sofaryggen, tørt og fint. Guttungen som er elektrikerlærling sier at de har lært at kobberkabler på aluskinne er mye brukt og at det er uproblematisk, bare det børstes i kontaktfett. Mye mulig han er feilinformert, så skal se om jeg kan finne noe mer avgående det. Alu har jeg liggende, kobberskinner av litt størrelse har jeg ikke funnet i vanlige butikker. Ønsker god plass på det jeg legger opp nytt, tenker ca halvmeter lange skinner. Lei av det trange oppsettet som er originalt... Mye mulig at det går helt bra. Sannsynligvis går det glimrende. Dog er fysikken krystallklar. Når alu settes inn med kontaktfett (les gul vaselin) så blir det ingen fuktighet som kan trenge inn og sette av den uønskede reaksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Seilars skrev 58 minutter siden: Båter kan i perioder være ganske fuktige. Ombord hos oss har vi en avfukter som går 365 dager i året når vi er i hjemmehavn, så det er tørt som hjemme i stua. Når jeg ser hvordan endel båter ser ut på finn.no mtp. korrosjon og fukt ombord, så ville jeg ikke blandet kobber og alu. Ser poenget ditt, aluminium og kobber er jo generelt en veldig dårlig miks. Men i en båt som har et tørt og sunt inneklima hadde jeg nok ikke vært veldig bekymret. Dersom man bruker skrue og mutter, kan man trekke til helt opp til tillatt moment, da flyter kobberet mot aluminiumen, og man får meget god kontakt. Pensler man i tillegg på polfett som Hulda sier, så bør dette være en trygg montasje som varer lenge. Men selvsagt ikke ideelt. Løsningen til @Cheyenne med fortinnet kobberskinne er jo veldig bra. Da har man den samme miksen som i en kabelsko, altså ei hinne av tinn som reduserer oksyderingen av kobberet. Man kan jo også ta den helt ut og lage skinner i rent gull. Det er kanskje det beste valget, men et sted må man jo bare stoppe Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seilars Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Komodo skrev 7 minutter siden: Men selvsagt ikke ideelt. Løsningen til @Cheyenne med fortinnet kobberskinne er jo veldig bra. Ja, fortinning ville vært supert, men som du sier, man må sette grensene ett sted. For min del går den grensen ved å mikse kobber og alu. Men jeg skal ikke utelukke at det kan fungere veldig fint selv om jeg ikke ønsker å forske på slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Bare for å være klokkeklar, det blir ingen alu i Hulda heller. Selv om de fleste av oss har mast av alu med rustfrie beslag. Som står ute året rundt. Mastene til en kompis runder vel snart 40 år. Og de står fremdeles. Huldas rigg er 23 år nå i juni. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Lars Hansen skrev for 3 timer siden: Vi kjører også avfukter kontinuerlig, og skinnene blir i rommet bak sofaryggen, tørt og fint. Guttungen som er elektrikerlærling sier at de har lært at kobberkabler på aluskinne er mye brukt og at det er uproblematisk, bare det børstes i kontaktfett. Mye mulig han er feilinformert, så skal se om jeg kan finne noe mer avgående det. Alu har jeg liggende, kobberskinner av litt størrelse har jeg ikke funnet i vanlige butikker. Ønsker god plass på det jeg legger opp nytt, tenker ca halvmeter lange skinner. Lei av det trange oppsettet som er originalt... AL og CU skal ikke blandes helt uten videre, som tidligere nevnt benyttes det egne kabelsko eller overganger for dette. Jeg har bygget mye tavler oppi gjennom(opptil 1000A) og har aldri benyttet AL-skinne. I boligsammenheng benyttes det ofte "pisker", som bildet under viser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.