Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv

Steini

Recommended Posts

Lars Hansen skrev On 11.6.2025 at 12.19:

Går gjerne for fortinnet kobber dersom alu ikke er å anbefale.

Trenger 2 skinner på ca halvmeteren som er passende til 95 kvadrats kabelsko.

Bør vel ikke være smalere enn 30mm, 4-5mm tykkelse?

Noen som vet hvem som selger slikt?

Vis hele sitatet  

Hvis sønnen din er elektrikerlærling så hadde jeg forsøkt der først. 

Lars Hansen skrev On 11.6.2025 at 17.11:

Har sett at du har postet den tidligere, ser jo bare magisk ut😁

Du har vel kanskje delt oppskriften også?

Vis hele sitatet  

Er ikke sikker, men her har du den iallefall. Istedet for å kjøpe loddetinn som kostet det hvite ut av øynene så brukte jeg noen gamle tinnkrus jeg hadde liggende. 

https://youtu.be/Hsw3lOnHaas?feature=shared

Cheyenne skrev On 11.6.2025 at 19.17:

Er ikke sikker, men her har du den iallefall. Istedet for å kjøpe loddetinn som kostet det hvite ut av øynene så brukte jeg noen gamle tinnkrus jeg hadde liggende. 

Vis hele sitatet  

Imponerende 😀 Gøy å se at du har gjort dette hjemme med så fint resultat 👍. Det burde vært enda mer fokus på fortinnede kabler og utstyr i båter. Vår båt har en miks av fortinnet og ikke fortinnet. Heldigvis er det en lukket båt med avfukter slik at alt uansett er i utmerket stand. Skulle jo tro at ett eller annet kjemi selskap kunne tjent noen kroner på å lage slike fortinnings sett med instruksjons anvisning. 

Seilars skrev On 12.6.2025 at 6.32:

Imponerende 😀 Gøy å se at du har gjort dette hjemme med så fint resultat 👍. Det burde vært enda mer fokus på fortinnede kabler og utstyr i båter. Vår båt har en miks av fortinnet og ikke fortinnet. Heldigvis er det en lukket båt med avfukter slik at alt uansett er i utmerket stand. Skulle jo tro at ett eller annet kjemi selskap kunne tjent noen kroner på å lage slike fortinnings sett med instruksjons anvisning. 

Vis hele sitatet  

Takker for det.  Tror jeg har sett at det finnes ferdige pakker med det du trenger for å fortinne,  men jeg hadde lyst til å prøve med det jeg hadde liggende. Har en alright laboratorie strømforsyning samt at jeg hadde noen gamle tinnkrus liggende. Kjøpte en høy glasskrukke med tett lokk hos jem&fix tror jeg det var.  Resten er bare noen ledningstubber samt at jeg hadde en isboks med vann oppi til å skylle og børste litt med en gammel tannkost etter fortinningen. Egentlig ikke så veldig avansert. 

Seilars skrev On 12.6.2025 at 7.38:

Som alt annet…..når man bare har kunnskapen 😀.

Vis hele sitatet  

...eller når man ikke har kunnskapen så kan man tilegne seg den :tommel_opp:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Har bestilt sikringer med holdere/sikringsskuffer som er lette å åpne og lukke.

Har aldri hatt brytere mellom batterier og hovedskinne tidligere, så tenker at en slik sikring mellom hvert batteri og hovedskinne burde gjøre jobben som kombinert bryter og sikring. Kabel forlagt i sorte K-rør som Bavaria også har gjort originalt.

Vil sjeldent bli betjent, noen innvendinger mot det?

https://a.aliexpress.com/_EG1GC4A

Lars Hansen skrev On 19.6.2025 at 10.35:

Vil sjeldent bli betjent, noen innvendinger mot det?

Vis hele sitatet  

Nei, høres bra ut, nå får du også en mulighet til å isolere ut batterier ved feilsøking.  Enledere forlagt enkeltvis i sorte K rør med maksimal lengde på 1,8meter fra strømkilde, og NH00 sikringsskuffer med sikringer på hvert batteri. Det er slik jeg tolker det iht. dagens iso norm for en slik installasjon, forutsatt at sikringsskuffene er definert som lett tilgjengelige, merket, og tegnet inn på tegningen.  Det høres veldig bra ut, og dette blir også veldig godt isolert.👍

Komodo skrev On 19.6.2025 at 11.50:

Genialt, bestilte du til meg også :fniser: Spørs om ikke jeg må ha meg et par slike 👍

Vis hele sitatet  

Hehe, fri frakt så bare å slenge inn bestilling👍😅

Jeg sender til adressen  "Poste Restante, 45201 Strömstad", går nesten alltid bra... Henter småpakker på Ica i Strömstad, og større pakker på Postnord i Prästengvägen i Strömstad. 

Bortsett fra battericellene som DHL fikk for seg å levere selv, det gikk ikke bra...

Komodo skrev On 19.6.2025 at 11.50:

Genialt, bestilte du til meg også :fniser: Spørs om ikke jeg må ha meg et par slike 👍

Vis hele sitatet  

Hehe, fri frakt så bare å slenge inn bestilling👍😅

Jeg sender til adressen  "Poste Restante, 45201 Strömstad", går nesten alltid bra... Henter småpakker på Ica i Strömstad, og større pakker på Postnord i Prästengvägen i Strömstad. 

Bortsett fra battericellene som DHL fikk for seg å levere selv, det gikk ikke bra...

Jeg bestilte 160A til hvert batteri, selv om 2 av batteriene kan levere 200A hver, og de 2 andre kan levere 300A hver.

Største forbrukeren blir inverteren på 3000W. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...