Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv


Steini

Recommended Posts

Hulda skrev 1 minutt siden:

Jeg vet ikke, en BMS vil jo stenge om batteriet er i 'fare'.

Det bør den jo, det er jo det som er poenget med BMS.

 

Første vinteren min med lithiumbatterier fikk jeg et problem som batterileverandøren måtte sette meg på sporet av: Godt med kuldegrader og batteriene tok ikke lading selv etter timer med lader på. Da skulle jo varmemattene varme batteriet med strøm fra laderen men det skjedde ikke... Har en 60A Voltronic DC-DC lader som også var stilt inn på LiFePO4 så den stengte også ladingen pga temperatur. Måtte endre DC-DC laderen til AGM så gikk der ikke så lang tid før batteritempen var over "sperregrensen" og de tok lading.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
Hulda skrev for 17 timer siden:

Nå skal de lades helt ned. Så helt opp. Og så ned til under 80 %, helst ned til 60 %, for det sier bruksanvisningen er bra. 

 

Slave av bruksanvisninger, ikke tenke sjæl.

 

Jeg satser på å gjøre det samme neste helg...da går båten på land og i hus for 3 mnd..

Link to post

Jeg har 400A Lithium med tilkoplet Victron Smart battery sence. Jeg har 2 stk Victron 30A ladere tilnyttet denne sense. Det jeg har lagt merke til er at om det er kaldt, feks 2 grader stenger den helt. Om det plutselig blir pluss 8 grader stenger den fortsatt. Virker som den beregner internt at plutselig temperaturstigning ikke umiddelbart varmer batteriene, slik at den venter mange timer før den gir tilgang til at batteriladerne starter.

 

Kan det være tilsvarende med varmemattene, at de må varme batteriet noen timer før den tillater lading så den er sikker på at batteriet er over en fastsatt temperatur?

Link to post

Fordi en BMS, ihvertfall de jeg har lest om, bare kan justere når de stenger lading (typisk 0C) og når de åpner for lading igjen (typisk 5-10C) selv ikke tar hensyn til temperaturhistorie og batteriets temperaturprofil, er denne sikkerhetsfunksjonen først og fremst for å redde batteriet. Jeg lever godt med dette med min bruk. Stiller gjerne lading på igjen ved 15 grader de få gangene jeg risikerer å være rundt null. Egentlig bør oppstart av lading etter en kuldeperiode følge en menneskelig vurdering. Det vil ta mange timer å varme opp et batteri selv med en lufttemperatur som er godt over null. Har batteriet vært langt under null i mange timer tar det enda lenger tid.

Med temperaturmåling midt mellom to celler samt på utsiden, er man mye tryggere, men da bør man vite det, evt ha bygget det inn selv. 

Med varmematter som bestandig er tilkoblet når det er kalt kan naturligvis ladingen naturligvis starte til enhver tid. 

Link to post

Fikk god forklaring fra Makspower. 
Deres heat-batterier selges vanligvis ikke til båt, som ikke brukes i minusgrader.  Lading med til minus 10 er ok med 0,05C, dvs 10A på min 200Ah bank. 

Deres BMS kutter ikke for lading i minusgrader. Derfor: om båten ikke brukes, koble fra alle forbrukere (inkl shunt/monitor som bruker litt strøm i løpet av en hel vinter), og glem hele greia til våren. 
Skal båten brukes, kan landstrøm stå tilkoblet også på vinter (det går ikke mye strøm til fulle batterier). Skal det derimot lades opp i lave temperaturer, må det varmes først eller evt lade med en liten 5-10A lader fra Biltema. 

Forøvrig: Makspower har solgt litiumbatterier til 1600 båter gjennom 11 år, og har aldri opplevd at de har svekket seg. Teoretisk vil optimal kontroll av all lading og temperatur flytte degradering til under 80% kapasitet fra få tusen til mange tusen ladesykler. Dvs mange tiår til vi får vite det. Nødstrøm i sykehus og militære installasjoner, av samme type komponenter som Makspower bruker, står kontinuerlig tilkoblet med spenning over 14 volt, og de ser ikke at dette skal være annerledes i en fritidsbåt. 
 

Når det gjelder dump load og brente dynamoer, har de aldri opplevd dette. Brann pga thermal runaway i LiFePO4 kan utelukkes (står også på Pantaenius sine sider), men brenner først båten antenner batteriene ved 300 grader. Da kan de ikke slukkes.
Kortslutningsstrøm i disse batteriene er lavere enn på et blybatteri. 

 

Den største faren er at båtens elanlegg forøvrig har svakheter og ikke tåler økt forbruk. Jeg er trygg med mine litiumjernfosfat-batterier, og standard dynamo med ArgoFET ladeskille, som koster en tredel av en dc-dc lader.

Link to post
Gabi skrev On 24.11.2024 at 20.11:

Virker som den beregner internt at plutselig temperaturstigning ikke umiddelbart varmer batteriene, slik at den venter mange timer før den gir tilgang til at batteriladerne starter.

 

Det er nok mer sannsynlig at produsenten kun bruker den samme temperaturføleren som ved utkobling, men med noen graders margin i favør av sikker lading.  I såfall må du tilføre mer varme om du vil ha ladingen  innkoblet igjen.  

 

Gabi skrev On 24.11.2024 at 20.11:

Kan det være tilsvarende med varmemattene, at de må varme batteriet noen timer før den tillater lading så den er sikker på at batteriet er over en fastsatt temperatur?

 Ved å tilføre varme går det raskere.  Mine heat batterier skal klare å øke temperaturen fra -20 til +5 slik at lading starter på ca. 1 time.  Har ikke prøvd det i praksis, kun lest det i brukerveiledningen. 

 

Link to post
  • 4 måneder senere...

Omsider er vinterens batteribygge montert i båten.

280 ah med jk 200a bms.

Det er koblet opp som en tredje batteribank med dc/dc lader via start.

Ligger fortsatt på land så ikke fått testet med motorlading, men landstrømladeren fungerte fint. 

Dc/dc lader er victron sin 50a lader som har egen innstilling for lifepo4. 

 

Bør det gjøres noen endringer i standard oppsettet på dc/dc laderen eventuelt i BMS til batteriet? Tenker litt på hvis bms kobler ut ladingen mens dc/dc laderen fortsatt er aktiv?

Har tilsvarende spørsmål rund laderen fra solcellepanelet, denne har jeg også koblet rett på lithium forbruksbanken. Kan det bli noe feil der hvis bms kobler ut mens sola skinner?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Bitteliten skrev 9 minutter siden:

Er det mulig å koble en dcd dc lader fra en lithium bank til et gm batteri for baugpropell?

Det er akkurat det som er så flott med DC-DC ladere: De tar en eller annen spenning inn og konverterer til et standard ladeprogram for whatever batteri du kobler til (innen rimelighetens grenser). Bare sjekk at den DC-DC-laderen du handler kan stilles inn til det batteriet du skal bruke den på.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
Bitteliten skrev for 11 timer siden:

Er det mulig å koble en dcd dc lader fra en lithium bank til et gm batteri for baugpropell?  Den vil alltid stå på, ikke trigges av dynamo atart. 

Det er et ganske vanlig oppsett hos dem som har 24V thrustere og 12V ellers. Med en litt smart DC-DC lader kan du sette en grense for hvor mye lithiumbanken skal kunne tappes ned. 

Link to post
Bitteliten skrev 6 minutter siden:

Takk!

Skal alle batteriene ha felles minus som det er når man har en type batterier i hele batteribanken, eller må Lithium være helt separat på både pluss og minus?

Felles minus er vanligvis helt greit i en båt.  Jeg tror isolerte DC-DC ladere er mest beregnet på campingvogner, hvor det kan være greit å ha adskilt minus i vogn og bil.

 

En DC-DC lader (og andre ladere) kan med fordel være tilkoblet minus (og pluss) nær det batteriet den skal lade. Da blir ladespenningene mest nøyaktige. 

Link to post

Det skulle i prinsippet ikke være nødvendig, men jeg holder dem totalt separert i og med at det er to vidt forskjellige batteriverdener. Mange bruker samme type sikringer på blybatterier og Lithium. Jeg kjører sikringer, monterer også terminalsikringer, beregnet for den høye amperen Lithium kan avgi. Typisk dobbelt så mye som de beste blybatteriene. Og noe helt vanvittig om BMS ikke greier å regulere. Jeg har litt noia, innrømmer det. Jeg skal ikke ha brann i båten!

Link to post

Her har du et utvalg. Jeg tror jeg kjøpte fra Temu, men er ikke sikker. Men typen heter uansett MRBF. Jeg har 200 A sikringer, rett og slett for det er hva BMS leverer og jeg har 50 kvadrat >>25 strand kabel. 

 

Det er en skog der ute av anbefalinger, regler og desinformasjon. 

Link to post

Hei båtvenner, jeg har et spørsmål om størrelse på BMS en. Jeg har underveis 320 ah lifepro 4 og har bestillt BMS, JK, på 60 A, lader er på 60 A, og dynamo på 115A. Det er kun forbruk som belastes  dette batteriet.

Etter det jeg forstår er BMS en en strøm og spennings regulator? 

Link to post
2 hours ago, Bitteliten said:

@Hulda Har du info om de terminalsikringene du etter inn?  Jeg er også allergisk mot brann ..

MRBF og holdere får du kjøpt originalt fra de fleste elektronikkleverandører til langt under båtpris. De kan stoppe en kortslutning på opptil 10kA ved 14v.

Link to post
tomTank skrev On 15.4.2025 at 15.33:

Hei båtvenner, jeg har et spørsmål om størrelse på BMS en. Jeg har underveis 320 ah lifepro 4 og har bestillt BMS, JK, på 60 A, lader er på 60 A, og dynamo på 115A. Det er kun forbruk som belastes  dette batteriet.

Etter det jeg forstår er BMS en en strøm og spennings regulator? 

BMS regulerer ingenting. Slik bare stopper eller åpner (komplett, som en av-på-bryter) når faste begrensninger ble satt.
Et 60A BMS ville altså tåle (og tillate, om så men maks...) 60A strøm gjennom seg.
Alt strøm større enn det ville BMSen stenge for, komplett og umiddelbart.

BMS (og det meste andre som skal tåle strøm "X" lenge og kan bli varm)
bør så gjerne velges med god margin, dvs også der med ellers vanlige +30%,
men gjerne også tydelig mer siden det ikke gjør noe stort med prisen.

Når du så ønsker å lade med 60A bør du velge et BMS som
er beregnet til 80A (gjerne  100A).
Din 115A (antakeligvis Mitsubishi) kan levere opp til ca. 130 (kald),
115A ved 25℃, og omtrent 80A når den er varm.
Med det som grunnlag burde du ikke velge noe BMS som tåler mindre enn 150A. 

Fasit er at 60A-BMSen du valgte er for svak til det du nevner, uansett.

God påske.

:påske:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
lurvetass skrev On 14.4.2025 at 20.14:

Har tilsvarende spørsmål rund laderen fra solcellepanelet, denne har jeg også koblet rett på lithium forbruksbanken. Kan det bli noe feil der hvis bms kobler ut mens sola skinner?

Mener solcelleregulator kan bli ødelagt om den ikke har batteri tilkoblet når solcellene er på, etter husken fra Victron sin manual. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...