Gullfisk Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April Hulda skrev On 15.4.2025 at 15.03: Her har du et utvalg. Jeg tror jeg kjøpte fra Temu, men er ikke sikker. Men typen heter uansett MRBF. Jeg har 200 A sikringer, rett og slett for det er hva BMS leverer og jeg har 50 kvadrat >>25 strand kabel. Det er en skog der ute av anbefalinger, regler og desinformasjon. Jeg har ikke noe grunnlag for å si at sikringene fra Temu ikke er bra, og kan godt hende det fulgte med datablad, men slike sikkerhetskomponenter vil jeg anbefale å kjøpe fra anerkjent produsent/leverandør. Link to post
lurvetass Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April Gullfisk skrev 28 minutter siden: Mener solcelleregulator kan bli ødelagt om den ikke har batteri tilkoblet når solcellene er på, etter husken fra Victron sin manual. Var det jeg også husket. Nå etterpå har jeg testkoblet og sjekket innstillingene og det er egen ladeinnstilling for lifep04. Fant ikke nivåene i manualen, men er ikke standard max ladespenning 14,2V og float 13,6V? Da vil ikke BMS koble ut siden cell OVP er på 3,65V? Hilsen Lurvetass Link to post
husky dane 85 Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April Hulda skrev 26 minutter siden: Ingenting så lenge du ikke overlaster. Ok, Link to post
Hulda Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April Da bør du kjøpe Blue Sea. Meget anerkjent og kostbare produkter fra øverste hylle. Som jeg skrev et annet sted her. Test av en pakke på 3 stk 100 A Blue Sea ANL sikringer. Det brøt kretsen fra mellom 240- til 249 A. Sånn etter husken. Jeg så en annen video, der hadde vanlige bladsikringer loddet seg fast i holderen. Disse sikringene er de som finnes i alle biler, båter... Link to post
SveinHa Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April Hulda skrev 18 minutter siden: Det brøt kretsen fra mellom 240- til 249 A. Sånn etter husken. Det er heller ikke slik at en 100A sikring skal løse ut på 102 eller 105A fordi det meste utstyr tilkoblet tåler litt overbelastning i lang tid og større overbelastning i kortere tid... Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Hulda Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April Nei, med de fleste sikringene i testen løste ut nokså kjapt mellom 110- og 120 A. Blue Sea var de eneste som kjørte to ganger merkestrømmen uten å svette. Og brøt strømmen på ca. 2,5 ganger merkestrømmen. Eller så er grafen interessant, og bekrefter tidligere innlegg fra @Arne2. Uansett skal alle termiske sikringer smelte av innen 4 sekunder. Og elektromagnetiske innen ca. 0,5 sekunder. Men når bladsikringer lodder seg fast i holderen, da går det etter min oppfatning uansett for mye strøm før det løser ut. Den siste her var fra en inverter som hadde kapitulert. Ikke en del av testen over. Men det viser nok at kortlutningstrømmen som disse bladsikringene hadde blitt belastet med var for stor. Plastikken hadde delvis smeltet. Og som igjen viser alvoret, der selv professjonelle produsenter ligge på kanten. Link to post
Gullfisk Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April Min første tanke om en bladsikring har sveiset seg fast, er at den har hatt dårlig kontakt. Når det gjelder utløsning av sikring er det forholdet mellom tid og strømstyrke som er avgjørende, altså karakteristikk. Om anl sikring som løste ved 2,5x In er feil eller riktig vises jo der. Det jeg mente med siteringen lenger opp, er at det er overveiende større sansynelighet for at en terminalsikring fra feks littlefuse med medfølgende datablad: https://docs.rs-online.com/6890/0900766b8002c95a.pdf redder deg den dagen man trenger den, enn en fra Temu. Så er man først flink å sikre seg, så ville jeg hvertfall satt pengene mine på littlefuse fremfor Temu. Link to post
Hulda Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April Nei, disse sikringene satt fabrikkmontert i en inverter, og det var flere der plasten hadde smeltet og sikringsbena hadde loddet seg fast. Slikt har aldri skjedd meg når jeg har tatt sikringer. Og jeg har brent av nokså mange opp gjennom årene. Nå er det ikke Temu som lager sikringene, men en eller annen ukjent kineser. Som sikkert lager sikringer for flere produsentnavn. Etter hvert kommer det sikringer fra Siemens made in China. Med datablad. Link to post
Gullfisk Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April Veldig vanlig med både varmgang og fastsmelting ved dårlig kontakt. Trenger ikke være i nærheten av merkestrøm sikring engang, derfor bør ikke sikring løse ut. Sett mange ganger både i kontaktpunkter, sikringsskap og kabelsko osv. Først når nedsmelting lager en kortslutning, sikring løser ut. Termofotografering er et nyttig verktøy i så måte, elektrikernese likeså. Det er mye som blir produsert i Kina ja. Ofte samme produsent til flere merker, men så spørs det hvilke krav bestiller har, og hvilken kvalitetskontroll bestiller har på det de mottar. Same, same but different. Så spørs det hva databladet sier, ikke bare at det følger med. Det er jo fritt hvilke råd/anbefalinger man som leser vil følge, jeg følte for å komme med mitt Link to post
Gullfisk Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Hulda skrev On 19.4.2025 at 13.27: Da bør du kjøpe Blue Sea. Meget anerkjent og kostbare produkter fra øverste hylle. Som jeg skrev et annet sted her. Test av en pakke på 3 stk 100 A Blue Sea ANL sikringer. Det brøt kretsen fra mellom 240- til 249 A. Sånn etter husken. Ut fra kurvene til Blue sea systems vil jeg si at sikringen i nevnte test fungerte som forventet om den løste ut mellom 5 og 20 sek ca. Link to post
Hulda Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April @Gullfisk Det kan vel variere litt fra hvor Blue Sea kjøper produktene sine, men resultatet lå nok innenfor det røde feltet i den testen jeg så på YouTube. Bare at alle andre smalt av lenge før. Men det er helt greit, nå vet jeg hvor jeg kan få greiene. Og jeg kommer til å kjøpe derfra. Vurderingen er at jeg må ha minst 95 kvadrat ledninger. Nå må vi gjøre det ordentlig. I hht US standard må maks avstand mellom Li-batterier poler og første sikring ikke være lenger enn ca. 15 cm (en eller annen inch, men 15 cm er noe jeg kan huske). Så det blir noen veldig korte 95 kvadrat. Og jeg tror jeg kommer til å lande på T-serie eller NH-serie. Og så må jeg ha skikkelige ringkablesko. De jeg har som er skikkelige er for M10 bolt. Men jeg må ha for M8. Planen er å legge opp til 220 V 10 A fast kurs til båtens el.anlegg. Med den mulighet å kunne koble rett inn på husmorkontaktene i inverteren om det skulle være behov for mer futt. Som sveising. Dog, vi er ikke der enda. Dette er prosjekt for kommende vinter. Ting kan endre seg innen da. Uansett skal det være dokumentert. Og jeg er meget takknemlig for innspill. Link to post
Seilars Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Hulda skrev 1 time siden: Så det blir noen veldig korte 95 kvadrat. Det er mer fornuftig å benytte en metode som tilfredsstiller krav til jord og kortslutningssikker forlegning frem til første sikring. Da kan du plassere sikringene litt bedre enn helt oppi batteri kassa. Enkleste metoden er å benytte sorte K rør og tre en leder i hvert rør. Deretter fester du dette røret slik at det ikke kommer borti skarpe kanter etc. Grunnen til at jeg sier sorte K rør er fordi disse er av en varig kvalitet som tåler UV stråler. De rimelige K rørene som elektrikere bruker i hus tåler ikke UV stråler. Link to post
Hulda Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Jepp. Nå kommer uansett disse rørene til å leve i evig mørke. Slik planene ser ut oppi hjernekassa nå blir pri 1 å montere sakene så tett som mulig. Deretter bygger jeg innredningen rundt. Jeg har den fordelen at jeg ikke trenger å forholde meg til noe som allerede er bygget. Eller noe jeg uten sorg og gremmelse setter sagen i og endrer. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn