SveinHa Svart Søndag 10:42 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:42 Lars Hansen skrev 1 time siden: Er det godt nok isolert å bare skru skinnene rett i kryssfinerplate? Jeg har hatt krypstrømmer som spiste en propell da en kobling på pluss var festet rett i et finerskott... Mye mulig 10mm alu er nok gods til M10 gjenger men jeg ville nok gått for mutter på baksiden... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Komodo Svart Søndag 11:10 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:10 Lars Hansen skrev 1 time siden: For å få koblet dette skikkelig opp, skal jeg også montere strømskinner. Har noe aluminiumsflattjern liggendes, 10mm tykkelse og 200mm brede mener jeg. Aluminium egner seg godt til strømskinner, trenger bare litt børsting med kontaktfett for å få bort oksydbelegget. Ta på fett og børste i dette fettet skal visstnok være det som gir best resultat i følge guttungen som er elektrikerlærling. Det som sikkert noen her kan svare på om 10mm gods aluminium er tykt nok til å gjenge M10, og gi tilstrekkelig hold til 95mm kabel? (Kan gå for 8mm også, men 10mm virker litt mer solid) Eventuelt så kan jeg doble flattjerna, så jeg får 20mm gods. @Komodo Er det godt nok isolert å bare skru skinnene rett i kryssfinerplate? Eventuelt finne noen isolerende braketter i plast? Heisan Lars! 10mm aluminium er bra til strømskinne Men å gjenge og skru ned i den blir for dårlig. Med M10 bør du ha omtrent det doble for å kunne trekke til med riktig moment. Men to skinner oppå hverandre hadde jeg droppet, da hadde jeg heller gått for mutter på undersiden. Evt. skruen på undersiden, og mutter oppå. Da kan du jo f.eks. bruke en M10 unbrako senkeskrue og forsenke i aluskinna. Eller enda bedre, skruehodet på undersiden, og mutter på kabelskoen. Som @SveinHa skriver ville jeg ikke satset på å montere det rett på kryssfinerplata, bruk plast mellom. Hvis du f.eks. bruker plastklosser mellom skinna og kryssfinerplata, kan du la plasten bygge så mye at du får plass til skruehodet på baksiden uten at det ligger inntil treverket. Men jeg skjønte ikke det med å ta på fett og børste i fettet. Er det ikke like greit å pusse over med finkornet smergel? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dixie 2100 Svart Søndag 11:16 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:16 Komodo skrev 3 minutter siden: Men jeg skjønte ikke det med å ta på fett og børste i fettet. Er det ikke like greit å pusse over med finkornet smergel? Kontaktpunkter på alu-skinne og alu-kabler må fettes og børstes slik at det ikke blir oksidering i tilkoblingspunktet. https://www.trainor.no/forum/forskrifter-og-normer-dsb/terminering-av-aluminium-kabler Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Søndag 11:28 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:28 Lars Hansen skrev for 1 time siden: Har lurt på disse, om ikke noen har bedre forslag som ikke koster skjorta. NH er bra, tåler opp mot 25KA med DC mener jeg å huske. Men se om du kan klare å holde installasjonen isolert i så stor grad som mulig. En fin metode som jeg har nevnt flere ganger tidligere i diverse tråder er å trekke enledere i sorte K rør frem til en isolert NH skuff. Det er en anerkjent metode for kortslutningssikker forlegning om man er maksimalt 1,8 meter unna strømkilden (NS EN ISO 13297). Dersom du skal koble sammen flere batterier, så kan en NH sikringsskuff på pluss også fungere som isoleringssted for inntil 3 batterier uten behov for verktøy dersom tilkomsten er god. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart Søndag 12:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 12:04 Komodo skrev 50 minutter siden: Heisan Lars! 10mm aluminium er bra til strømskinne Men å gjenge og skru ned i den blir for dårlig. Med M10 bør du ha omtrent det doble for å kunne trekke til med riktig moment. Men to skinner oppå hverandre hadde jeg droppet, da hadde jeg heller gått for mutter på undersiden. Evt. skruen på undersiden, og mutter oppå. Da kan du jo f.eks. bruke en M10 unbrako senkeskrue og forsenke i aluskinna. Eller enda bedre, skruehodet på undersiden, og mutter på kabelskoen. Som @SveinHa skriver ville jeg ikke satset på å montere det rett på kryssfinerplata, bruk plast mellom. Hvis du f.eks. bruker plastklosser mellom skinna og kryssfinerplata, kan du la plasten bygge så mye at du får plass til skruehodet på baksiden uten at det ligger inntil treverket. Men jeg skjønte ikke det med å ta på fett og børste i fettet. Er det ikke like greit å pusse over med finkornet smergel? Seilars skrev 32 minutter siden: NH er bra, tåler opp mot 25KA med DC mener jeg å huske. Men se om du kan klare å holde installasjonen isolert i så stor grad som mulig. En fin metode som jeg har nevnt flere ganger tidligere i diverse tråder er å trekke enledere i sorte K rør frem til en isolert NH skuff. Det er en anerkjent metode for kortslutningssikker forlegning om man er maksimalt 1,8 meter unna strømkilden (NS EN ISO 13297). Dersom du skal koble sammen flere batterier, så kan en NH sikringsskuff på pluss også fungere som isoleringssted for inntil 3 batterier uten behov for verktøy dersom tilkomsten er god. Da blir det nok forsenket umbrakoskruer, det vil jo monteringsmessig være det enkleste. Planen er å gjøre som du sier Seilars, å legge kablene i sorte k-rør👍😊 Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart Søndag 12:46 Link til dette innlegget Svart Søndag 12:46 Seilars skrev 1 time siden: NH er bra, tåler opp mot 25KA med DC mener jeg å huske. Men se om du kan klare å holde installasjonen isolert i så stor grad som mulig. En fin metode som jeg har nevnt flere ganger tidligere i diverse tråder er å trekke enledere i sorte K rør frem til en isolert NH skuff. Det er en anerkjent metode for kortslutningssikker forlegning om man er maksimalt 1,8 meter unna strømkilden (NS EN ISO 13297). Dersom du skal koble sammen flere batterier, så kan en NH sikringsskuff på pluss også fungere som isoleringssted for inntil 3 batterier uten behov for verktøy dersom tilkomsten er god. Finnes det NH sikringsskuffer som har feste til f.eks 20mm k-rør? Det hadde jo sett skikkelig bra ut😊 Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Søndag 15:05 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:05 Lars Hansen skrev for 2 timer siden: Finnes det NH sikringsskuffer som har feste til f.eks 20mm k-rør? Det hadde jo sett skikkelig bra ut😊 Jeg dytter rørene helt opp til skuffa, og fester dem med biltema sine rustfrie gummibelagte klammer. Da ser det ut som om de går inn i skuffa. Har ikke lenger denne løsningen ombord pga. overgang til sikringer ut fra lynx, men jeg har underfordelinger med NH00 sikringer. Her er ett bilde fra monteringen av en av dem. Båten er en Bavaria, og hvis du har den samme grå fargen på skutesidene, så er den lik tec7 lys grå. Det jeg gjør da er å lage ei kryssfiner plate som jeg marinerer med tec7 på alle sider. Denne limer og fuger jeg fast i båten neste dag. Se bildet nedenfor. Her er plass til feste av klammer på undersiden om man lager plata stor nok. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart Søndag 16:05 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:05 Det så jo bra ut 👍😊 Så du sparkler i prinsipp hele plata med Tec7? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart Søndag 16:24 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:24 Lars Hansen skrev for 6 timer siden: Det som sikkert noen her kan svare på om 10mm gods aluminium er tykt nok til å gjenge M10, og gi tilstrekkelig hold til 95mm kabel? (Kan gå for 8mm også, men 10mm virker litt mer solid) Eventuelt så kan jeg doble flattjerna, så jeg får 20mm gods. @Komodo En tommelfingerregel er at minimum gjengedybde skal være lik diameter på bolt så med 10mm gods holder det akkurat til en M10 bolt. Jeg har det slik i min båt, 30x10mm aluskinner til sammenknytning av Lithiumbatteriene og uttak til forbrukerne utført som du beskriver over. Det fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart Søndag 16:27 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:27 Chiefengineer skrev 1 minutt siden: En tommelfingerregel er at minimum gjengedybde skal være lik diameter på bolt så med 10mm gods holder det akkurat til en M10 bolt. Jeg har det slik i min båt, 30x10mm aluskinner til sammenknytning av Lithiumbatteriene og uttak til forbrukerne utført som du beskriver over. Det fungerer utmerket. Dersom det gjelder for stål, så blir vel det i minste laget for aluminium? Hvor mange Nm trekker du til med da? Har ikke lyst til dårlig kontakt her...🙈 Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart Søndag 16:45 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:45 Lars Hansen skrev 13 minutter siden: Dersom det gjelder for stål, så blir vel det i minste laget for aluminium? Hvor mange Nm trekker du til med da? Har ikke lyst til dårlig kontakt her...🙈 Husker ikke i farta men på strømskinner, enten det er kopper eller aluminium så benyttes det ikke så høye momenter pga. bløtheten i materialene. Dette skrivet under kan gi en liten pekepinn: Du kan jo opprette en kontrollrutine for dette i ettertid for å evt. observere. men jeg antar at kablene er forlagte slik at de ikke gir så store muligheter for å komme ut av stilling og påvirke evt. tilspenningsmomentet. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Søndag 17:33 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:33 Lars Hansen skrev 1 time siden: Det så jo bra ut 👍😊 Så du sparkler i prinsipp hele plata med Tec7? Jeg maler/sparkler plata vanntett på alle sider med tec7. Når den er herdet, så fuges og punktlimes den fast med tec7. Det blir en tørr og fin plass å skru fast i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.