Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv

Steini

Recommended Posts

Lars Hansen skrev 14 minutter siden:

Går gjerne for fortinnet kobber dersom alu ikke er å anbefale.

Trenger 2 skinner på ca halvmeteren som er passende til 95 kvadrats kabelsko.

Bør vel ikke være smalere enn 30mm, 4-5mm tykkelse?

Noen som vet hvem som selger slikt?

Hvis sønnen din er elektrikerlærling så hadde jeg forsøkt der først. 

Cheyenne skrev for 11 timer siden:

Er ikke sikker, men her har du den iallefall. Istedet for å kjøpe loddetinn som kostet det hvite ut av øynene så brukte jeg noen gamle tinnkrus jeg hadde liggende. 

Imponerende 😀 Gøy å se at du har gjort dette hjemme med så fint resultat 👍. Det burde vært enda mer fokus på fortinnede kabler og utstyr i båter. Vår båt har en miks av fortinnet og ikke fortinnet. Heldigvis er det en lukket båt med avfukter slik at alt uansett er i utmerket stand. Skulle jo tro at ett eller annet kjemi selskap kunne tjent noen kroner på å lage slike fortinnings sett med instruksjons anvisning. 

Seilars skrev 51 minutter siden:

Imponerende 😀 Gøy å se at du har gjort dette hjemme med så fint resultat 👍. Det burde vært enda mer fokus på fortinnede kabler og utstyr i båter. Vår båt har en miks av fortinnet og ikke fortinnet. Heldigvis er det en lukket båt med avfukter slik at alt uansett er i utmerket stand. Skulle jo tro at ett eller annet kjemi selskap kunne tjent noen kroner på å lage slike fortinnings sett med instruksjons anvisning. 

Takker for det.  Tror jeg har sett at det finnes ferdige pakker med det du trenger for å fortinne,  men jeg hadde lyst til å prøve med det jeg hadde liggende. Har en alright laboratorie strømforsyning samt at jeg hadde noen gamle tinnkrus liggende. Kjøpte en høy glasskrukke med tett lokk hos jem&fix tror jeg det var.  Resten er bare noen ledningstubber samt at jeg hadde en isboks med vann oppi til å skylle og børste litt med en gammel tannkost etter fortinningen. Egentlig ikke så veldig avansert. 

Har bestilt sikringer med holdere/sikringsskuffer som er lette å åpne og lukke.

Har aldri hatt brytere mellom batterier og hovedskinne tidligere, så tenker at en slik sikring mellom hvert batteri og hovedskinne burde gjøre jobben som kombinert bryter og sikring. Kabel forlagt i sorte K-rør som Bavaria også har gjort originalt.

Vil sjeldent bli betjent, noen innvendinger mot det?

https://a.aliexpress.com/_EG1GC4A

Lars Hansen skrev 53 minutter siden:

Vil sjeldent bli betjent, noen innvendinger mot det?

Nei, høres bra ut, nå får du også en mulighet til å isolere ut batterier ved feilsøking.  Enledere forlagt enkeltvis i sorte K rør med maksimal lengde på 1,8meter fra strømkilde, og NH00 sikringsskuffer med sikringer på hvert batteri. Det er slik jeg tolker det iht. dagens iso norm for en slik installasjon, forutsatt at sikringsskuffene er definert som lett tilgjengelige, merket, og tegnet inn på tegningen.  Det høres veldig bra ut, og dette blir også veldig godt isolert.👍

Komodo skrev for 1 time siden:

Genialt, bestilte du til meg også :fniser: Spørs om ikke jeg må ha meg et par slike 👍

Hehe, fri frakt så bare å slenge inn bestilling👍😅

Jeg sender til adressen  "Poste Restante, 45201 Strömstad", går nesten alltid bra... Henter småpakker på Ica i Strömstad, og større pakker på Postnord i Prästengvägen i Strömstad. 

Bortsett fra battericellene som DHL fikk for seg å levere selv, det gikk ikke bra...

Komodo skrev for 1 time siden:

Genialt, bestilte du til meg også :fniser: Spørs om ikke jeg må ha meg et par slike 👍

Hehe, fri frakt så bare å slenge inn bestilling👍😅

Jeg sender til adressen  "Poste Restante, 45201 Strömstad", går nesten alltid bra... Henter småpakker på Ica i Strömstad, og større pakker på Postnord i Prästengvägen i Strömstad. 

Bortsett fra battericellene som DHL fikk for seg å levere selv, det gikk ikke bra...

Jeg bestilte 160A til hvert batteri, selv om 2 av batteriene kan levere 200A hver, og de 2 andre kan levere 300A hver.

Største forbrukeren blir inverteren på 3000W. 

• 4 uker senere...
Komodo skrev On 11.6.2025 at 2.26:

Ja, greit nok på stål, men på aluminium er det snaut. For så vidt enig i at man ikke behøver å trekke til en M10 skrue helt opp på maksimalt moment som skruen tåler når man skal skru fast en kabelsko, men når det er snakk om 95mm2 ledninger, så er de så tunge og stive, at da vil jeg trekke til veldig godt for å sikre at den ikke kan løsne. At kobber er bløtt og reduserer momentet er greit, men det vil også deformasjonsherde når man trekker til. 

Her er en tabell som viser anbefalt gjengedybde i aluminium. For vanlig bløt kvalitet og 8.8 skrue, anbefaler de minimum 2,2 ganger diameter. Med hardere kvaliteter kan man leve med ned til 1,5 * D.

Gjengedybdeibunnhull-aluminium.PNG.17a683959a4142bfd68b8ab35f950b5a.PNG

Jo, enig i det. Jeg ville trekt til slik at overflaten på kabelskoen deformeres noe, og legger seg plant mot skinna. Og samtidig med høyt nok moment til at skruen forspennes å mye at den ikke løsner. Med skrue og mutter løser du dette, hvis ikke ville jeg hatt minimum 20mm gjengeinngrep i gjengene i alu. 

Legger for ordens skyld med en enkel tabell over anbefalt tiltrekningsmoment, så kan du sammenligne litt med anbefalingene i plansjen som Chiefen har lagt ut. 

Tiltrekningsmoment-ProffPartner.PNG.54b2c3410b78448de16d34e95a95add9.PNG

For å svare meg selv på dette, så gjorde jeg en høyst lite vitenskapelig test på en bit 10mm aluminiumsflattjern.

Forsøkte med M6 og M8, som jeg tenker burde gå greit å bare gjenge opp og skru i 10mm aluminium. 

M6 A4-80 skrue kunne jeg trekke til bolten knakk, så det burde rekke godt. 

For M8-80 bolt så klarte jeg å dra over gjengene, men skulle ganske mye kraft til. Mer enn jeg normalt sett tør å trekke på M8 uten momentnøkkel.

Om jeg husker det, så skal jeg huske på momentnøkkel neste gang, for "ganske mye kraft" kan jo tolkes veldig forskjellig 🙈😅

20250713_134246.jpg

Fikk meg en liten aha opplevelse etter test av kunstig intelligens til vurdering av batteribehov i båten.

Jeg testet Claude til Antropic.

Den hang godt med på en generell prat om batteriteknologi og utvikling så jeg tok opp spørsmål om Lifep04 og båtbatteri.

Jeg har nå tre batteribanker i båten og ba den beskrive overgang til 2 batteribanker med Lifep04 til forbruk og beholde bly til start. Først ba den om info om behovet for strømtrekk. Jeg har bare vurdert strømtrekk som for stort til Lifep04 så for første gang sjekket jeg hvilke sikringer som var beskrevet i el skjema til båten. 

Truster hadde 250a og vinsjene 150a sikringer i skjemaet.

Men denne infoen skisserte Claude et to bank opplegg med dc/dc lader fra start og Lifep04 som kombinert truster/vinsj/forbuksbatteri.

Hva tenker eksperten her? Kan jeg bare oppgradere bms til en 300a bms også vil det funke? 

Jeg har etter diskusjoner her vært helt overbevist om at dette ikke kunne fungere uten en sånn diger bms som @Komodo brukte i sitt system.

Hilsen

Lurvetass

Søker du litt her inne så vil du finne ut at bruker Dreuf kjørte baugthruster fra 250A Daly BMS (og 4S1P EVE 280 Ah om jeg husker rett). Så det er nok fullt mulig men personlig hadde jeg i alle gått for en BMS med godt over minimumsspec med tanke på startstrøm. Det har etter hvert også dukket opp såkalte start-BMS med 2000A korttidsspec har jeg sett. Spørsmålet er vel hvorfor, er det i grunnen noe å hente på å gå for Lithium til disse oppgavene? Det er også vanskelig å finne ut hvordan de vanlige FET-baserte BMS-ene er beskyttet mot høye strømpulser som er vanlige når en driver store elektromotorer med DC. Et bedre alternativ måtte være en slik BMS som styrer valgfrie relé/kontaktorer. Den gjør samme jobben og en kan evt rigge seg med override på discharge kontaktor for bruk i et nødstilfelle.

@lurvetass 200A BMS-en du har er ratet for 200A kontinuerlig og 300A kotvarig. Kan godt hende du kan kjøre trusteren over denne, avhengig av hva trusteren faktisk trekker. Dette måler du med et tangampermeter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

lurvetass skrev 16 minutter siden:

Også jeg som var så skråsikker på at trusteren dro mye mer. Men med 250a sikring må jo den også være dimensjonert til å takle trekket med litt margin.

Ikke sikkert. Her ombord er hekktruster sikret med 400A, men trekker godt over 500. Så derfor måle faktisk strømtrekk. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 5 timer siden:

Ikke sikkert. Her ombord er hekktruster sikret med 400A, men trekker godt over 500. Så derfor måle faktisk strømtrekk. 

Da får det bli måling. Også blir det kanskje ny endring av batterioppsettet igjen. Hadde vært fint å bare ha to batteribanker.

Hilsen

Lurvetass

Har fått koblet opp resten av batterier og inverter jeg også, på høy tid da vi begynner på 3 ukers ferie i morgen.

Tok i litt angående kablingen med dobbel 70mm2 til 3000W inverter. Målte 0,09V spenningstap ved å kjøre varmtvannsberederen via inverteren, 110A strømtrekk. 

Må være innafor det vel...😅

Biltemas eminente kabelskosluggert har fått jobben gjort på 25, 50 og 70mm2...🙈😅

20250713_195906.jpg

20250713_195914.jpg

20250713_195925.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...