Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv

Steini

Recommended Posts

Med 140mm2 inn på inverter er du nok godt innenfor såfremt kablene ikke er så lange. En 3000w inverter kan trekke mye mer enn 110A så test med maks forbruk. Sjekk etter varmgang i koblinger. Jeg måtte bytte ut hovedbryter da den bare tålte 280A og ble varm. Nå har jeg dobbel 400A 💪

Er strøm i båt i ferd med å bli for komplisert?

Har lest og forsøkt å følge med på alle tråder om strøm i båt og må si jeg synes det er mange usikkerhetsmomenter.

Mange flinke og engasjerte her, men likevel blir det lange diskusjoner.

Mange legger mye arbeid i å få et bra opplegg med stor batterikapasitet av lithiumbatterier. Kjøper masse duppeditter for overvåking og regulering. Likevel er det feilmeldinger, alarmer og usikkerhet rundt opplegget. Til og med de som investerer i profesjonell hjelp sitter igjen med usikkerhet om anlegget blir koblet riktig.

Tenker at vi er i en overgangsfase mellom gode gamle blybatteriteknologi og ny mer energitett og effektiv batteriteknologi. Antar at lifep04 blir utdatert om noen få år og avløst av faststoffbatterier med enda større kapasitet.

Spennende å følge utviklingen.

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 2 minutter siden:

Er strøm i båt i ferd med å bli for komplisert?

Vet nå ikke helt om det ER for komplisert men det er veldig lett, kanskje spesielt en slik plass som dette, å overkomplifisere ting.

Ikke bare i denne sammenheng men også på generell basis: Når en tar med alt for mange detaljer mister en oversikt og det hele virker veldig komplisert. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har vært med på diskusjoner på jobb som har havnet helt hinsides ut på viddene før en enkel løsning har dukket opp men den prosessen med å diskutere seg bort er likevel ofte det som skal til for å finne den geniale løsningen som hele tiden har ligget rett framfor nesetippen...

Bly og lithium er jo 2 siden av samme sak: De er banken der du skal sette inn og ta ut energi. At teknologien gir forskjellige egenskaper er ikke så veldig viktig men en må jo ta hensyn til at ladingen er litt forskjellig. Kabeldimensjoner og sikringer må jo også dimensjoneres og det er vel noe som i det store og hele ikke er tatt stort hensyn til i tidligere tider og kan derfor virke litt voldsomt nå...

Da jeg begynte å bygge solcelleanlegget mitt hjemme så jeg at der var mange som snakket om at kombi-inverteren måtte kommunisere med batteriet og at de invertere som var aktuelle for meg hadde 4-5 kommunikasjonsstandarder og ingen passet med JK-BMS. Vel, inverteren har ikke noe med hvilke batteri jeg har annet enn det jeg har fortalt den, den forholder seg til batterispenning og lader det den klarer innenfor de rammene jeg har satt og lever helt supert med det. 4 batteripakker på til sammen 48V/1070Ah, 4 BMSer og 2 kombi-invertere hadde blitt et skjærereir av en sammenkobling om alt skulle henge i samme kommunikasjonsnett og uten at jeg ser hvilken fordel jeg ville hatt av det... Batteriene og inverterne lever sitt eget liv og jeg henter ut det jeg vil av data til hjemmeautomasjonssystemet mitt. Strengt tatt, det eneste jeg MÅ ha er total SOC (State Of Charge) men jeg henter nå ut litt mer til informasjon...

Vedr lithium vs bly: Lithium har jo en nydelig spenningskurve og langt mindre rente i "banken" enn bly...og vekten skader jo heller ikke...

lurvetass skrev 49 minutter siden:

Tenker at vi er i en overgangsfase mellom gode gamle blybatteriteknologi og ny mer energitett og effektiv batteriteknologi.

Ja, jeg tror også mye ligger der. Båtene vi har er beregnet for bly til både start og forbruk, og når vi setter inn lithium dukker det opp noen små detaljer som det ikke er tatt høyde for på tegnebrettet. Jo mer komplekst anlegget er, jo flere detaljer blir det å ta høyde for. 

4 bms'er i hver sitt batteri @SveinHa?

Jeg søkte litt på parallellkobling av batterier med hver sin bms og da kom det opp mye greier med akkurat det du nevner, kommunikasjon mellom alt og at det var veldig viktig.

Men det går bra uansett?

Jeg begynte å fundere på å bygge et batteri til og sette i parallell med det jeg allerede har. Men ble veldig usikker etter litt googling.

Ellers er det helt topp med dette forumet med diskusjoner og mulighet til både læring og få råd.

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 21 minutter siden:

4 bms'er i hver sitt batteri @SveinHa?

4 batteri med hver sin BMS koblet i parallell til ett stort batteri. Skal en ha kommunikasjon med inverter så ser jeg jo at det kan bli en utfordring men hvorfor skal en det?

Jeg har 2 kombiinvertere og en Victron Smartsolar som alle er koblet til et fellespunkt der alle 3 lader alle batteri og inverterene drar strøm fra batteriene når de trenger det. Victronen lader vel med rundt 35-40A max og inverterene klarer 200A hver (om jeg tillater de å gjøre det men har begrenset litt for å forenkle installasjonen mht. kabeldimensjoner).

lurvetass skrev 22 minutter siden:

Men det går bra uansett?

Jepp. Hvert batteri lever sitt eget liv og lades/utlades noenlunde likt. Hvert batteri har en 400A bryter slik at jeg kan ta et batteri ut uten å påvirke de andre. Disse batteriene er i litt forskjellige størrelser og av forskjellig alder så SOC er ikke helt lik men normalt innenfor rundt 10% i alle fall. I bobilen har jeg 3x125Ah lithium og de er ALLTID innenfor 1% avvik med mindre de har vært småladet og med beskjedent forbruk over lang tid (mange uker), da kan de avvike en del mer men det ordner seg ved første fullading.

SveinHa skrev 13 minutter siden:

Lurer litt på hvorfor det er viktig?

Tror noen mente det var fare for at det ene batteriet kunne dumpe strøm i det andre ved feil, uten at jeg helt forstod det.

Men JK hadde en egen parallellkoblingsdings som skulle kommunisere med bms'ene og det var dip switcher som skulle stilles og mye greier med oppsett via pc. 

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 34 minutter siden:

Tror noen mente det var fare for at det ene batteriet kunne dumpe strøm i det andre ved feil,

Om en celle kortslutter så vil jo de andre batteriene pøse på med godt med strøm og da kommer sikringer inn i bildet. Jeg har 200A ultrafast sikring på hvert batteri.

lurvetass skrev 20 minutter siden:

Hvorfor akkurat 200A?

På grunn av 200A BMS?

BMS er 200A og 200A er rikelig pr. batteri for alle scenarier jeg kan tenke meg. Og det holder for kablene (70mm2 enkeltleder, spec pr 30 grader omgivelse og 90 grader ledertemp. Lenge siden jeg har vært ute med termokamera men det høyeste jeg har målt er litt oppe på 30 tallet).

Nå som mange har store lithiumbanker i båtene, regner jeg med at flere gjør som oss og kutter ut propanen. 

Vi kjøpte en dobbel induksjonstopp fra Ikea, til under tusenlappen. 52 cm bred, og passer perfekt i åpningen til gasskomfyren i vår Bavaria seilbåt.

https://www.ikea.com/no/no/p/tillreda-baerbar-induksjonsplate-2-soner-hvit-70593121/

20250727_163420.jpg.7bfadf16313980af5d876cf7fccaf472.jpg

Kjøpte også en airfryerovn, foreløpig montert i lasterommet, men kommer til å lage oppheng til den så den vil erstatte gassovnen. 

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/airfryer/fb-airfryer-25l-34763-sort/780893

dv_web_D1800012827152627.jpg.27cf158a6fdecd336fbda0f00598fb15.jpg

Har testet dette nå i over en uke, og det fungerer greit, selv om solcellene sliter litt med å holde batteriene fulladede.

Etter 9 dagers ferie mangler vi 435Ah av totalt 1100Ah, på samme periode har solcellene gitt oss ca 16kWh. (570W totalt)

Nå skyldes vel ikke strømunderskuddet utfasing av propan alene, men i tillegg til båtens kjøleboks har vi en 60-liters kjøleboks til drikke, og en 40-liters vi bruker som fryseboks. I tillegg har vi også isbitmaskin, så vi holder drinkene kalde🥂😅

Innimellom varmer vi også opp vann med berederen via inverter, kanskje 5 ganger hittil i ferien...

Dette høres jo ganske heftig ut😄. Lithium er en gamechanger. Vi har også en ny båttilværelse med sol og lithium. Men har ikke like stor batteribank, så propanen blir værende. Mye også på grunn av bruksmønster. Begynner sesongen ute midt i mai, vannet er kaldt og nettene kalde. Varmtvannstanken skal opp fra lavere temperaturer vår og høst, og vann har stor varmekapasitet. Sola gir også mindre strøm utenfor høysesong. Prøver å gå minimalt på motor, så det blir lite bidrag fra varmt kjølevann og dynamolading. Men noen dager midt på sommeren har det vært vanskelig å bli kvitt all energien. Med store batterier som deres hadde vi kunnet lagre mer. Likevel hjelper det på å koke maten på propan. 11 kg er mer enn nok til en 3 1/2 mnd sommer. Uansett, artig å høre om en såpass bra lithiumopplevelse.

Lars Hansen skrev for 2 timer siden:

Nå som mange har store lithiumbanker i båtene, regner jeg med at flere gjør som oss og kutter ut propanen. 

Vi kjøpte en dobbel induksjonstopp fra Ikea, til under tusenlappen. 52 cm bred, og passer perfekt i åpningen til gasskomfyren i vår Bavaria seilbåt.

https://www.ikea.com/no/no/p/tillreda-baerbar-induksjonsplate-2-soner-hvit-70593121/

20250727_163420.jpg.7bfadf16313980af5d876cf7fccaf472.jpg

Kjøpte også en airfryerovn, foreløpig montert i lasterommet, men kommer til å lage oppheng til den så den vil erstatte gassovnen. 

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/airfryer/fb-airfryer-25l-34763-sort/780893

dv_web_D1800012827152627.jpg.27cf158a6fdecd336fbda0f00598fb15.jpg

Har testet dette nå i over en uke, og det fungerer greit, selv om solcellene sliter litt med å holde batteriene fulladede.

Etter 9 dagers ferie mangler vi 435Ah av totalt 1100Ah, på samme periode har solcellene gitt oss ca 16kWh. (570W totalt)

Nå skyldes vel ikke strømunderskuddet utfasing av propan alene, men i tillegg til båtens kjøleboks har vi en 60-liters kjøleboks til drikke, og en 40-liters vi bruker som fryseboks. I tillegg har vi også isbitmaskin, så vi holder drinkene kalde🥂😅

Innimellom varmer vi også opp vann med berederen via inverter, kanskje 5 ganger hittil i ferien...

Røslig batteribank du har. Hvor stor inverter har du? Har sett litt på nettet og ser at de blir fort dyre?

Hilsen

Lurvetass

Lucky Strike skrev for 2 timer siden:

Dette høres jo ganske heftig ut😄. Lithium er en gamechanger. Vi har også en ny båttilværelse med sol og lithium. Men har ikke like stor batteribank, så propanen blir værende. Mye også på grunn av bruksmønster. Begynner sesongen ute midt i mai, vannet er kaldt og nettene kalde. Varmtvannstanken skal opp fra lavere temperaturer vår og høst, og vann har stor varmekapasitet. Sola gir også mindre strøm utenfor høysesong. Prøver å gå minimalt på motor, så det blir lite bidrag fra varmt kjølevann og dynamolading. Men noen dager midt på sommeren har det vært vanskelig å bli kvitt all energien. Med store batterier som deres hadde vi kunnet lagre mer. Likevel hjelper det på å koke maten på propan. 11 kg er mer enn nok til en 3 1/2 mnd sommer. Uansett, artig å høre om en såpass bra lithiumopplevelse.

Vår sesong har seneste åra begynt i Mars, og vart minst ut September.

Har strøm på båtplassen, så starter helgeturene med fulle batterier. Utenfor høysesong så blir det mer havner med strøm, i motsetning til høysesong hvor vi stort sett utelukkende ligger i uthavn.

Vi seiler for det meste, så motor gir lite her også.

En helg eller langhelg bør gå selv uten noe særlig tilskudd fra solcellene, men noe gir de jo alltids så lenge det er dagslys...

Imponerende batteribank med 1100 Ah👍👍Den dobbel koketoppen fra Ikea var interessant. Har hatt en enkel slik fra Ikea tidligere og de fungerte uten regulering av strøm mengde, kun maks strøm som slår seg av og på. Jo lavere effekt desto større pause mellom innslagene. Dermed måtte inverter være dimensjonert for full effekt selv når man kjører på lavere varme. Ser at den doble har 2200 w og 1500 w topper så vet du noe om hvordan dette fungerer om begge benyttes samtidig? Har den regulator så den gir jevn lavere strøm eller det det av og på  full effekt her også?

Jeg har en 2000 inverter med 4000 w max og 560Ah/400A BMS batterier så lurer litt på om denne kan funke for meg?

sportnaj skrev 41 minutter siden:

Imponerende batteribank med 1100 Ah👍👍Den dobbel koketoppen fra Ikea var interessant. Har hatt en enkel slik fra Ikea tidligere og de fungerte uten regulering av strøm mengde, kun maks strøm som slår seg av og på. Jo lavere effekt desto større pause mellom innslagene. Dermed måtte inverter være dimensjonert for full effekt selv når man kjører på lavere varme. Ser at den doble har 2200 w og 1500 w topper så vet du noe om hvordan dette fungerer om begge benyttes samtidig? Har den regulator så den gir jevn lavere strøm eller det det av og på  full effekt her også?

Jeg har en 2000 inverter med 4000 w max og 560Ah/400A BMS batterier så lurer litt på om denne kan funke for meg?

Usikker på hvordan den regulerer, men den har en valgbryter under som begrenser strømtrekket fra 3500 til maks 2200W.

Skal legge merke til reguleringen neste gang jeg bruker den, men tror ganske sikkert at effekten blir justert ned. Ser i hvertfall sånn ut på shunten...

Lars Hansen skrev for 22 timer siden:

Har strøm på båtplassen, så starter helgeturene med fulle batterier.

OK, med hjemmelading skjønner jeg godt at konseptet funker fint. Grunnen til at det ikke er attraktivt å kutte ut propanen hos oss er at vi ikke er i hjemmehavn om sommeren. Kontinuerlig tur i det vi kaller sesong.

Tenker at @Lars Hansen sitt opplegg blir mer standard fremover. 

Ser at flere har forbruksbanker på rundt 1000A, stor inverter og solceller. Da er det muligheter for å droppe gass og bruke el til matlaging og varmt vann.

Og med batteriutviklingen som pågår og utsiktene til enda bedre batterier med 2-3 ganger energitetthet vil jo mulighetene bare øke.

Men vil det fortsette med 2 strømsystemer ombord? Både 12/24V og 230V eller vil det bli ett system tro?

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 1 time siden:

Men vil det fortsette med 2 strømsystemer ombord? Både 12/24V og 230V eller vil det bli ett system tro?

Jeg har liten tro på at navigasjonssystemer, startmotorer mm  vil bli 220V med det første. Større skip har også lavspenning på kritiske systemer, gjerne 24V.  For distribusjon rundt på lugarer mm. har det vel lite for seg med 220V. Det går vel mest i LED og USB uttak uansett. Så jeg tror det blir to systemer. Men uansett positivt å få ut gass og annen åpen ild. Så får vi håpe at det ikke oppstår nye farer, med manglende jordfeilbeskyttelse osv. . Det kan vel tenkes at forsikringsselskapene begynner å kreve samsvarerklæringer. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...