Jump to content

«Karma» Marex Scandinavia 330 Steyr 246 oppgraderinger og vedlikehold


Lunde14

Recommended Posts

+

Da jeg synes at prosjekt tråder er det som virkelig er gøy og lese her inne så tengte jeg at nå får jeg bidra lit jeg også.

Lit historie: vi har hatt flere båter oppigjennom, flere tresnekker, både åpne og lukkede, den første båten vi dro orntlig på langtur i var en Askelladen c62 som vi reiste runt på sørlandet med før vi etter noen år oppgraderte til en C75 som vi hadde i tre sesonger før fuen var lei av at senga måtte pakkes vekk for og komme på toallettet. C75 er en kjempe båt men for turer på 3-4 uker blir den lit trang så når fruen begynner og mase om større båt med eget toalett er det bare å adlyde 😉 vi så på mange båter, og var vel helst på jakt etter en åpen båt som Windy, Seaco, Bavaria eller lignene. Men da vi traff noen kjente som hadde kjøpt seg en Marex 330 og vi fikk se hvordan det funket med den store takluka falt valget på den og jakten var i gang.

Etter å ha kikket på flere som av forskjellige grunner ikke ble noe av så dukket «karma» opp utpå høsten 2017. Vi tok kontakt med selger, en trivelig kar fra Bergens traktene 😊 viste det seg at vi ikke var de første som var interisert i båten, det var fire som var før oss og skulle komme å kikke på den 😳 heldig for oss så forsvant de en etter en og 01.09.17 fikk vi endelig beskjed om at vi hadde tilslaget på båten👍👍 båten var og er registrert i skipsregisteret og det var pant i båten, men ved hjelp av hyggelige folk i både bank, skipsregisteret og pantekontoret så var alt i orden og vi kunne hente båten 15.09.2017. Det skal sies at jeg kjøpte båten usett så spenningen var jo lit stor når vi kom frem til selger, men det viste seg at alt var slik som beskrevet og i følge bilder 😊😊

vi, jeg og en kompis hadde en fin tur hjem til Farsund. Kjempe vær, først til Haugesund for overnatting så videre over gjæren og rundt lista i strålende vær, fruen var også kjempefornøyd da vi kom hjem med damen 😊😊

Vi har nå hatt båten noen år og er fortsatt veldig fornøyd, men som alle andre så vil det jo alltid  være ting en ønsker og forandre lit på og det er disse tingene samt lit av vedlikeholde jeg tenkte og dele med andre som kunne være interisert.

Denne helga har båten kommet på land etter en fantastisk sommer med 55 overnattinger og ca 1100nm kjørt. Døgnene i båten er som normalt men vi pleier ikke kjøre så langt på en sesong som vi har gjort i år. I år hadde vi en fantstisk sommer med nesten fire uker vestlandsferie, derfor så mye kjøring, fjordene på vestlandet er veeeeldig lange 😳i forhold til våre fjorder her på sørlandet.

 

Det første som står for tur nå når båten har kommet på land er å bytte registereimer på motorene, to stk Steyr 246.

jeg er lit makelig annlagt og har i forbindelse med jobb fri tilgang på kran, truck og annet som skal til for og ta ut motorene så derfor har jeg tatt ut motorene og fraktet de hjem i garasjen for og stå å gjøre denne jobben der😊 

Registerreimbytte er også en av grunnene til at jeg har et lite ønske å dele dette med andre, jeg har lett over alt på nette men kan ikke klare å finne så veldig mye annet en det som står i Styers verksted manual.

Jeg har jo dobbelt instalasjon så etter et pa forsøk så burde jeg jo finne ut av dette 😊

Må jo få legge til at dette er ikke helt nytt for meg, etter et par år på yrkeskolen så har jeg jobbet innen forkjellige mekanskiske yrker i ca 35 år.

Ellers så har vi gjort lit forskjellige oppgraderinger på Marexen som jeg også tengte jeg kunne dele her så andre også kunne få lit inpirasjon 🤔 som jeg har fått fra flere andre tråder her inne på BF 👍👍

 

 

 

74E8E3A1-BEB0-496F-ADED-D2CCDA57862C.jpeg

6DADF2AD-3BF3-4197-B86A-680866497C32.jpeg

98F843D0-4B23-4B26-AD56-85D3D1BCEAAD.jpeg

F4BED917-C4B5-491D-80C9-C0598A95D369.jpeg

Redigert av Lunde14 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag har jeg fått begynt og demontere for og komme til registereim og glødeplugger, Kjølerene skal også av for en skikkelig vask.8A217F64-4495-467E-A5AA-A91CD522C1B7.jpeg.67aa0b13c74576cfb39a2170ae292e13.jpeg

som alltid så dukker det opp ting under veis, den ene bolten på endelokket på intercooleren satt og for det om jeg smurte, prøvde med varme og lit sjokk med hammer så knakk bolten 😳 så her blir det nokk lit boring og en gjengetapp for og få den ut.+1F2A59D3-DA9E-455C-A338-F888FC9192BA.jpeg.183f3596c89096abbaec62af5618ae16.jpeg

Når jeg demonterte luft filter, slange mellom turbo samt intercooler så er det en del olje her, lurer på hvorfor og hvor det kommer fra. +8D06C40E-CAEC-41C9-82FB-666BBF914F2F.jpeg.2374107ca5a7f498e11a7921b9d95953.jpeg

+E22F5C3B-E2B0-4286-9229-034329777948.jpeg.5d281fcbb8e5c6f0ab725f4bacfad907.jpegJeg er foresten sikker på hvor oljen kommer fra, den må jo komme fra luftingen fra bunnpannen, på denne sitter det en slags seperator, er det noen som vet om det sitter filter inni denne?+A9DDCA4A-C95A-4FEE-9AEB-E2032679C6D2.jpeg.12885da83d58e3ab779e18aef30649be.jpeg

Resten av demonteringen har gått etter planen så det neste som står på programmet når jeg først har motorene ute og skal bytte glødepluggene er og gjøre en kompresjonstest.

må også få tak i noe verktøy for og løsne reimhjulet på veiva. Vet ikke helt hva disse båltehodene heter men regner med at det er noe den lokale Tools butikken har eller kan skaffe 👍+21DBD7A7-6D5C-4C97-B799-F1CECA2BCE36.jpeg.c74443d34218f3f75f9fd6e526502457.jpeg

En annen ting jeg tenkte og nevne som jeg har erfart er at det er lettere og demontere og ta av hele vannpumpen for og bytte impeller.+E0F605DF-F64F-48CB-B680-463AEB455CEA.jpeg.2c295ef6f91f2d74b1473a5832669766.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Lunde14 skrev 8 minutter siden:

Vet ikke helt hva disse båltehodene heter men regner med at det er noe den lokale Tools butikken har eller kan skaffe

 

Torx pipe

 

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/piper/torxpipesett-2000016714

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Her var det mye spennende jobbing. Når det gjelder veivhusventilasjonen, mener jeg det er levert et oppgraderingssett for høyere montasje. Etter husken, kunne det i noen tilfeller ved krapp sving, bli dratt opp olje her. På min Yanmar blir innsug og ladeluftkjøler også klinet ned av olje pga veivhusventilasjon er ført til luftfilter.

Link to post
Share on other sites

Har ikke vert gjort så mye i dag, var bare ute en tur i garasjen for å sjekke at TX «torx pipen» jeg fikk passet til reimskiven 😊 fik en liten overaskelse når jeg kom ut 🤔 motoren hadde tømt seg for olje på gulvet 😞😞 slangen til oljekjøleren hadde seget ned og fungerte som en hevert 😢 så her ble det en liten vaskejobb.+131AF980-14A7-43D4-A3E4-1D3DB112B224.jpeg.c3a8c28184bfa9971d8e965e567ac6f9.jpeg

@paxo jeg har lest og studert det beste jeg kan for og finne ut mest mulig om dette med register reim bytte både andgående instilling av rack, rett stramming av register reim og at topp punktet kommer rett. Har også søkt på diverse forum både her hjemme og i utlandet uten å ha funnet noe eller noen som har noe å komme om dette på Steyr, derfor Var jeg veldig skeptisk i begynnelsen om dette var noe jeg burde begynne på selv. Men jeg er en person som liker og finne ut av det meste selv og tengte at kansje andre kunne ha nytte av jeg laget en tråd om dette så får vi se om jeg ender opp og ta begge motorene på hengeren og kjøre til Arendal med dem for hjelp 😊😊 

Men jeg ville sette veldig pris på om du eller noen som har noen erfaring med disse motorene ville komme med noen inspill og erfaringer runt dette.

 

Redigert av Lunde14 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for inspill @omhI. Har lest denne tråden som du legger ved men det kom for min del ikke så mye fornuftig ut av den, jeg har sjønt at det er veldig viktig og få stilt dette in rett. Det er også andre i andre Steyr tråder her på forumet som har spurt om noen har gjort dette selv og har erfaringer og dele runt registereim bytte men ingen som har melt seg enda, alle sier bare at det må spesialverktøy til og at dette er nøye for og få den rette gangen på motoren.

Jeg var med som «oppservatør» første året vi hadde båten og fikk problemer på ferie og måtte innom Univa i Arendal for og bytte en sensor på den ene maskinen. 
Der fikk vi en servis jeg aldri har fått andre plasser 👍👍👍 bare gode erfaringer andående dem og hadde jeg bodd nermere så hadde jeg nok brukt dem til denne jobben. Når vi var der og fikk hjelp tilbydde han seg også og stille in racken på nytt, noe som skal gjøres etter x antal timer. Han viste meg da hvordan dette skulle gjøres og for det om det er noen år siden så etter å ha lest i manualen så skal det gå greit. Vi pratet også om bytte av registerreim og etter å ha pratet med han flere ganger etter på har jeg fått intrykk av at dette er overkommelig for en som kunne skru lit selv, men jeg savner lit erfaringer og gjerne noen bilder fra noen som har gjort dette selv.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ikke så mye har skjedd i dag, kun fått tatt en oljeprøve og lest en hel del i den litereturen jeg har om dette, sattser på den store innsattsen til helga.+D96B1C5A-3C7B-421D-A406-6A0BD58FABAF.jpeg.27e550cbd65361a65003b06f0b3e002e.jpeg

har også fått opnet syklonen fra sumpa og konstatert at det ikke er noe filter inni der, det var heller ikke noe guffe som hindret oljen og renne tilbake til sumpa så da er det vel normalt at det går noe olje til turbo/intercooler.+61D9A976-244F-45BF-BCFC-99A476AF2763.jpeg.e83cc080d9394a90f1bbaa3377961ff3.jpeg

 

DFC42D2E-89D3-40B7-9CDA-2F6D6E0D9E68.jpeg

Link to post
Share on other sites

Da har det skjedd lit mere 😊 har i dag fått byttet reim på babor motor og justert den etter alle kunstens regler.:thumbsup:

Må bare først si at jeg er glad jeg ikke begynte på denne jobben ombord men valgte og ta ut motorene, det er mye som må demonteres for og komme til alt som skal byttes og måles. Andbefaler ikke og gjøre dette i et trangt maskinrom.

Det har alle plasser jeg har søkt tidligere vert mye snakk om spesialverktøy for og få dette til 😳men det mest som trengs til og utføre denne jobben er ikke så spesielt. Måleur med magnetfot fåes på biltema, +C08714F0-69BC-496E-9630-C47AD16F0FCE.jpeg.3b146a801116895590e36b88394e7526.jpeg det gjør også alle fasnøkkler og piper som er nevnt som spesial verktøy i manualen. En trenger også en avtrekker for og løsne kammakkselreimhjulet, har ikke sjekket men vil tro at dette kan skaffes på biltema.

Det som er mest pesielt er reimstrammemåleverktøy, dette er og få kjøpt i flere varianter på ebay eller andre nettsider, men er ikke så lett og bruke på steyer motorene for det er noen parameter som må på plass for og bruke disse, men det har ikke jeg klart og skaffe, henvent meg til forhandler men de kunne heller ikke hjelpe meg med dette.

Steyr selger måleverktøy for dette men prisen fikk jeg oppgitt til ca 11000 så det var ikke aktuelt 😉

Tilbake til dagens insatts, måtte lage meg en plate i stål som jeg boltet i ledige huller etter demontering av Aktuator for feste av måleur, brukte også tvinger for og holde dette på plass.

Før jeg begynte demonteringen sjekket jeg instillingen etter instruksjon i manualen, de viste seg at den var var 1mm utforbi toleransen.+5817D392-4A13-4B1B-ACB6-C82917DA3CC8.jpeg.595d48670620a4a205b24b1cf90a62ee.jpeg

Selve bytte av reimen er som alle andre motorer, ikke noe hokkus pokkus der.

Her kommer jo egentlig dette med stramme måleren inn, jeg pratet med Univa samt en erfaren Steyr mekanikker om dette og fikk noen tips om hvordan dette kunne gjøres uten rette verktøyet.

En av tingene var og sjekke den gamle før den demonteres og her fikk jeg beskjed om at vist jeg klarte og dra den gamle reima av strammehjulet var den blit for slakk, så da hadde jeg et referanse punkt i nedre område. Ellers så var det slik en gjorde før i tiden og stramme slik at en kunne vri den med rimelg kraft 90 grader, det var viktig at den ikke ble strammet for hart.+C21335F4-1699-42E1-8983-8306149E5930.jpeg.b4bc712093f75c5c57ca6642115a061a.jpeg

Det som er spesielt for Steyr, eller i allefall for meg er instillingen etter at reimen er instalert og strammet så skal tenningspunktet/åpningspunkte for dyse nr stilles inn.

Før jeg byttet reimen så var dette 1 mm ut utforbi toleransen, dette måles ved at en setter på måleuret på dyse en og stter den til null når kammen er nøytral, så vris veiva til en kan sette in låsepinnen i veiva og leser av måleuret, her skal det etter boka være 3,2mm+-0,04. Etter reimbytte var målet 3,6mm, 0,4 utforbi toleranse. 
For og fikse dette så må reimhjulet på kammen løsnes, dette er greit forklart i manualen, men det blir fort at dette må gjøres mange ganger for og treff riktig mål.+1A1FAAAC-BF1B-4396-94F2-AC03D825AC36.jpeg.e78058302d93e348f3a6d51f2060996c.jpeg1ED272BB-87B3-47FF-8699-31E698D1D673.jpeg.0030a8e114db51d09df22ca59c43af53.jpeg

Et lite tips til rotering av veiva, 32 mm sekskant pipe passer over de tre boltene til veivreimhjølet og med en latmansarm fungerer dette helt topp.+A7D4A37A-C5DE-4209-A96C-9AE997E1D05C.jpeg.8d4ceb32f04ee1d98dfd999351a7c6a1.jpeg+1D85B49D-1119-4285-B9CB-3B50A24FDABC.jpeg.30dd9387273c5a14f6f91bd79185cd78.jpeg

 

 

38EB63AB-3F4B-4310-BCD8-35A7F10DCB84.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ja av og til kanskje litt i overkant @Faxen 😂😂 

har fått gjort lit i dag også, fikk ved hjelp av smøring, varme og lit makt ut den knekte bolten i intercooleren 👍 545A4C8B-84A0-44AE-ACBC-87560FBFE08A.jpeg.5431a814d779493a7a2f256935ca508e.jpeg

kjøerener har kommet i syrebad.CB991FBC-AF46-4EFA-AC6C-8BEB6B862C0E.jpeg.6c0498fed6ebcdda6dbd870bede9125b.jpeg

fikk også byttet impeller, ingen synelige slitasje eller skader på den gamle, har stått inne i 3 sesonger.2D7EACD3-BB88-4138-86E3-AE5BDA7115A5.jpeg.7e7078ceb2cb60014c748fc3fefee07f.jpeg

har også studert og googlet en hel del på dette veivhusfilteret, slik jeg fårstår det så burde det være et filter inne i dette huset men hos meg er det helt tomt, er det noen som har tilsvarende og kan fortelle meg hva som skal være innvendig.959C61DD-1116-4FB4-8292-270C92A14BC7.jpeg.d4f9fbfe24fb7eb7e0ebd462113f25cd.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Mellom søndagsmiddag og bursdagsfeiring har jeg også fått tid til en tur ut i garasjen 😊 

Fått byttet oljefilteret, det har vert lit spørsmål i andre tråder om uorginale deler til Steyr. Jeg bruker Fleetguard LF3402 fol olje og FF 231 for diesel på mine motorer. Av olje bruker jeg Gulf superfleet supreme 15w40.

Kjølerene er også ferdig vasket og avfettet og klare for montering.

Det hadde bygget seg opp lit kokksing på og runt innsugsventilene så det har også blt fjernet og vasket 😊👍2CCE32E1-9037-4C7B-A073-00BE8B914662.jpeg.fb2edf385ed0d8f24cb5c8dd363f33c7.jpeg

Til slutt fikk jeg også gjennomført komp test, her skal det vere 21 kilo +- 1 og minimumm 18, jeg fikk fra 20,5 til 22 så det må jeg si meg fornøyd med  på 18 år gamle maskiner med ca 1500 timer på ryggen.😊😊2F5C1295-465F-43C8-8836-C3B4686821B5.jpeg.fa01d6f395416be6b5da12a9604a31e8.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Det har skjedd lit i dag også :smiley:

fått satt inn de nye glødepluggene, montert huset for intercooler, olje, dieselkjøleren er også kommet på plass.😊370DB912-B54F-4371-AC58-AD3A8167965E.jpeg.31c1c1de0de2ec46964c683b749b7a3e.jpeg

som jeg skreiv tidligere så var det en hel del olje i turbo, intercooler og det hadde begynt og bygge på seg av drit rundt insugsventilene. Har lokalisert dette til at det kommer fra oljeutskilleren som sitter på veivhuset.34B69C0F-B4AC-47BB-9A44-98FBB5375972.jpeg.31464d6542930ac99d6fb3ba446fa891.jpeg

Har studert og søkt på nette men klarer ikke og finne samme utskiller noen plass for og se om det skal være et filter inne i den jeg har, har sent mail til Univa for og høre om de vet noe så vist noen her inne har samme utskilleren hadde det vært fint og høre ifra dere.

Vist jeg ikke klarer og finne ut noe om den jeg har så lurer jeg på om jeg skal annskaffe nye «Oil catch can» slike som denne https://nor.grandado.com/products/universal-provent-200-oljeseparator-fangstfilter-for-ford-patrol-turbo-4-wds-ladet-toyota-landcruiser-oljekanne-2-mgd-1?gclid=Cj0KCQiAsqOMBhDFARIsAFBTN3ca35l-4s35Q7LRC4n9B5TBbheCwZ1CdnFptYaI0xJQWsSRC6EA0CUaAptXEALw_wcB&variant=UHJvZHVjdFZhcmlhbnQ6OTYzNDg2NjQ

er det noen som har erfaringer med denne?

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 14 timer siden:

Mercruiser har disse montert vesenlig høyere oppe enn det er på din motor.

Ja jeg ser at på denne motoren er de montert mye høyere, ser også at det er to stykker på denne motoren, på min er det bare en, regner med at det er fordi det er utlufting både på toppdekslet og i blokka, på min er det kunn i blokka.

Har sittet og sett på youtube og googlet det jeg kan finne av info om dette og kommet til at vist det ikke er et skikkelig filter inni disse så er det ikke mye oljedamp som blir fanget opp før det går inn i turbo/ intercooler.

Sitter nå og lurer på om jeg skal lage meg en catch can selv alla dette 

image.jpeg.4f50979a44ec1a4da3b2d8ae6ce750ad.jpeg

https://www.gsbildeler.no/racing_motorsport-drivstoff/gs_performance_catch_tank_2l__2233517?gclid=CjwKCAiA1aiMBhAUEiwACw25MaLhaR2sWUsjltGTewakY2CJpvrJimlYMFH7RTdLbwkwOpJAheew0RoC_84QAvD_BwE

med lit deler fra Tess så kan jeg lage dette selv og prøve dette ut, da vil jeg blende av returen til sumpen og tilførselen til turboen så det kun er utluftingen fra blokka som går igjennom denne.

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 23 timer siden:

Parker har filter med tilbakerenning.

Ja det beste er godt nokk 😊men det var en heftig pris og så var dimensjone lit stor også.

Tror jeg lager meg et par «Catch can» selv med «open løsning» med utlufting til maskinromm og prøver det, kan sveise inn stuss for ventilasjon til insuget før turbo også så er det klart hvist det skulle vise seg at det blir for mye oljedamp i maskinrommet. Kommer også til og gå for løsning der jeg må tømme tanken manuelt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Se der var vi tilbake igjen, etter noen dager i horisontalen på sofaen med svimlende feber og utallige tester for Corona, heldigvis med negative resultater. 😊 men når jeg fått kommet meg ut i garsjen igjen og startet på lit mere montering på motor nr 1.

det dukket selvfølgelig opp et par små problemer med en gang under montering av endelokket på intercooleren, når jeg skulle trekke til to av bolten så røk gjengene, DC69275F-EA36-4272-AED1-4F34AF38D621.jpeg.1c4fdc91eaff4063db5f7a35b9434929.jpegaluminium er jo alltid lit spennde når det blir noen år og har vert demontert noen ganger.

dette ble løst ved montere studs i hullene og låse disse med Loctite og heller benytte muttere på disse.60F00E9D-B8AD-4814-BBD1-CA73B2217D9F.jpeg.91236ca0383216529c28ea9615a1d038.jpeg

FCF94D49-AFE7-4E13-8368-3BD71A4AE417.jpeg.1f6179264bdb03e5618c791c5d71f0f6.jpeg

70280083-F252-40CD-8686-8139C791F2FC.jpeg.c54b83ca37d1d6925e07a9624da14593.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...