Jump to content

«Karma» Marex Scandinavia 330 Steyr 246 oppgraderinger og vedlikehold


Lunde14

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Etter en lang pause pga mye jobb, sykdom og andre prosjekter er vi nå på gang igjen 😊

Feste for mikrometer for instilling av Opning av pumpedysa.B8111C20-746D-4DF3-B697-227709AAE4B5.jpeg.31461494b1e18383685a894c0b759ee6.jpeg

 

0299BEB1-286D-4130-8E35-A2703463B696.jpeg.3062125d0e2798c9aabe21bffcc66ca9.jpeg


brukte en 8 mm stang for og låse veiva, hullet er 8mm og det er nøye.

D09F8AB2-0B51-4D5D-82E2-090D8AED3C20.jpeg.50f9ead139afb8505e817492f43adb1d.jpeg

 

Nedre punkt for reimhjulet, dette er et punkt somm kommer av seg selv når en låser veiva gjennom hullet i blokka ( 8mm stang) 

1346B7F1-C0B1-4911-9404-C32765D0F39A.jpeg.889ae9edc6d7442a676e636b15bfd748.jpeg

 

dotten (merke) på kammhjulet skal etter boka vere på linje med kanten på anleggsflaten til toppdekslet, det linjet ikke opp hos meg, pratet med Steyer om dette og fikk bekreftet at dette ikke var nøye, det er mikrometeret som bestemmer hvor hjulet skal stå.

 

0A962E59-F182-4A3E-A5C8-D44E2D61D7EF.jpeg.2369a4c176ff4bc2a8d18075dc314b10.jpeg

 

avtrekker for og løsne kamreimhjulet, må løsnes for og stille in rett opning på pumpedysa. Dette må gjerne gjøres flere ganger for og treffe rett. Prosedyren for dette er bra beskrevet i verkstedsboka.

 

FF

 

Redigert av Lunde14 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I spesifikasjonen til Steyr skal glødepluggene og vannpumpa også byttes ved reimbytte, pratet med steyr når jeg skulle bestille deler og de informerte at de normalt ikke byttet vannpumpen når det var pga år og ikke drfiftstimer som gjorde at jeg byttet reim. Så de

a ble det bare reim og glødeplugger som ble byttet.

2A80AAFA-298E-4417-822B-4F8376DA9659.jpeg.9dfbf46976f74a0f29e2fa1dc6760def.jpeg

nr på glødeplugger.

374E8F15-8334-43A4-A1C1-4235F0F86FC3.jpeg.d0f582b2098093cee3fc28fb70fda662.jpeg

 

glødepluggene er vanskelig og komme til på steyr maskinene, regulator og intercooler må demonteres for og komme til, dette var også en av grunnene til at jeg tok ut motorene av båte for denne jobben.

476C7D33-030A-4755-88CE-F16800F71706.jpeg.d393059096f4ea44135576f2546ae2fc.jpeg

Ved demontering så oppdaget jeg at det var mye olje i turbo, intercooler og insugsventilene.

har underøkt en del rundt dette og lurte en stund på og bytte syklonene for veivhusluftingene eller lage cach can for oppsamling av denne oljen.

har kommet frem til at jeg flytter syklonene høyere opp og lenger slange fra veivhuset til syklonen samt at jeg flytter slangen vekk fra insuget på turbo og legger den ned i en kanne for og holde et øye med hvor mye olje det kommer ut.

F90C1C45-1FE3-4DE7-A5B1-D75E7DF40E87.jpeg.a4d7dcc457d7758a692085db01b82b4a.jpeg

syklonen flyttet høyere opp.

FCE3BE5B-1927-4812-9847-0DAEFA203663.jpeg.c0dbeabaa749e8221d5e7f45bd69063d.jpegdet brakk et par bolter ved demontering av kjølerene, alu er ikke altid like greit når det går noen år.

4B8C5AA8-1A47-4C29-A055-D178FD26C927.jpeg.9d6eda26e1a94ef6b4793a56d51d976e.jpeg

lite gjenger igjenn, båret leger inn og gjenget dette, monterte gjengestag og låste dette med Lock tite.

9062D18B-A1E0-4215-A132-1F973668F3DD.jpeg.feeb9a250b49af395882346813f9f07a.jpeg

Nå er det mutteren som blir slitt og alu gjengene får være i fred 😊

061B4432-2815-4512-B12E-D53ECDF1A004.jpeg.1b02b9478813540d40c5dba742fabeab.jpeg

rengjort intercooler invendig før montering.

2EFF0925-B4C7-4821-BEDB-948CD77A2515.jpeg.87497bdb8b276afdf738e720d1492f75.jpeg
 

3B8028CC-0562-434C-B88C-D74AD021DFE8.jpeg.201b16371dfe058dd553f188f90f1172.jpeg

en av instillingene som er nevt i manualen er og synkronisere pumpedysene, dette gjøres ved og aktivere racken til fult pådrag og så flytte bolten merket helt til venstre og flytte denne til hullet til høyre, da vil racken bli stående i låst posisjon med fult på drag. Derret løsnes vær arm til vær dyse og denne presses til fult pådrag med et skrugjern før den låses igjen. Gått beskrevet i manualen.

 

 

 

E3F37301-5349-4A4D-9FEE-93BEC0B56331.jpeg.50d601b8a1922936c2696a88664d5852.jpeg
da var det meste på plass, nye reimer og ny impeller byttet. 😊😊

 

FF

 

 

 

D4D5C8D2-ECFD-4072-A680-31D335040188.jpeg

Link to post
Share on other sites

Heisann. 
Det er ett godt stykke arbeid du driver med her:smash: og flotte beskrivelser med bilder. 
 

Ett raskt spørsmål bare. Hva bruker du til syrevasking av kjølerene dine? Ser mangen som skriver at de syrevasker dem men det er sjeldent nevnt hva som blir brukt. Og kopper kan jo tross alt være følsomt for feil kjemi🥴

 

Lykke til videre. Jeg følger interresert med🤩

Link to post
Share on other sites

Takk @VegJoh beskrivelsen av jobben var en av grunnene til at jeg startet denne tråden, har letet rundt lenge etter en beskrivelse eller lignene på hvordan gripe an dette.

 

Selfjes skrev 52 minutter siden:


 

Ett raskt spørsmål bare. Hva bruker du til syrevasking av kjølerene dine? Ser mangen som skriver at de syrevasker dem men det er sjeldent nevnt hva som blir brukt. Og kopper kan jo tross alt være følsomt for feil kjemi🥴


jeg bruker Sitron syre kjøpt på rema 1000. Har brukt det i mange år med bra resultat, har prøvd med systemrens men ble ikke inpnert av det.

legger kjølerene i balje med varmt vann, lar de ligge et par dager og så er det bare å spyle av, gjør det samme med propellene😊👍

Link to post
Share on other sites

Har vert en tur på jobb og forberet sink før montering i motoren, har av erfaring valgt og dreie ned sinken 1mm på diameteren slik at de blir lit romseligere i hullet, tidligere har jeg opplevd at når jeg skal sjekke sinken så har de satt seg fast i hullet og det medfører en hel del arbeid med demontering for og få ut restene.43D61D04-C3EB-4772-9E10-77313EEDE991.jpeg.fd2129544784b323526ff343d3d3b5aa.jpeg

nedreid sink.

 

93562D82-4783-42BB-B3E0-881E7CE80C79.jpeg.b80ab5cf7b0e7a624e84cc4b3f26ec94.jpeg

fikk også gjort lit arbeid i selve båten i helga 😊

renset diseltanken med hjemmelaget støvsuger 👍 

8498C099-01A6-46F1-BC82-7997166F48DD.jpeg.96f30ff496fef09e1e0acdbcd2907f79.jpeg

ikke noe vann i tanken, kun lit hva jeg vil kalle drit 😊

 

rakk også og rengjøre motorrommet så nå nermer det seg montering 

0C031542-2668-43F4-92BD-3BAB6F9A5AF7.jpeg.1e7d53fa00899c3b1790164d799157dd.jpeg
 

 Skal fikkse noen ledninger og legge opp vann alarm før motorene skal inn 

 

FF

 


 

Link to post
Share on other sites

 

Har fått brukt lit mere tid ute i garsjen igjen 😊

På slutten av sesongen 2020 merket jeg at når jeg koblet in BB drev så måtte jeg øke turtallet lit for at den skulle koble inn, etter lit googling kom jeg til at det var conen i drevet som var glasert. Planen var og ta dette opp i løpet av vinteren og fikkse dette men av og til går ikke ting helt som planlagt, båten ble liggende ute lit for lenge og når jeg hadde tid til opptak ville ikke vår herre at det skulle skje, vi var innefryst i et par måneder, noe som er veldig uvanlig her vi bor.


26F6FAB8-9F7B-4D91-8D54-BE531BD48DA5.jpeg.c2be0996372b96638a55ba4a1f400c39.jpeg


når endelig tiden strakk til pga jobb og andre ting så hadde jeg ikke nok tid til å fikkse dette problemet så løsningen ble at når jeg fikk båten på land for årets slippsetting byttet jeg ganske enkelt drevene rundt, BB til SB og omvent slik at det ble i revers at inkobblingen måtte skje vet lit høyere turtall.

Så i vinter siden jeg skulle ha opp båten og gjøre en del annet arbeid var tiden inne for og fikse dette også👍
Siden jeg har to drev og rett løsning for dette problemet er og bytte con som koster fra 7 til 10 tusen per stk har jeg kikket lit på andre løsninger som er og slipe conen. Har fått opplyst at dette er vanlig og gjøre på volvo drev men vistnokk ikke på Mercruiser drev.

Jeg fant også i papirene som følte med båten når jeg kjøpte den at dette har vært gjort for 7 år siden på mine drev. Pga at jeg er heltig stil og kommer så og si gratis opp og ned på land med min båt så vil jeg prøve dette i år.

 

679C4140-0E64-451C-A0F0-3EDE1B3A7E50.jpeg.c6cb107d9780c672391d069c2d06167c.jpeg

 

begge drevene montert på arbeidsbenken før arbeidet begynner.

 

6F469488-8249-4E6B-840C-72C9A7BFA8B1.jpeg.217bd53dfa2e45a13ca75f3366bf4958.jpeg
Liten note til meg selv: husk altid og ta bilde av hvilken propell som skal på hvilket drev så går båten rett vei når du setter den i gear, har prøvd uten og da må båten på land i gjen 😜😜

25D2E623-6767-4ED2-B25F-48586B7AF414.jpeg.4f7e7d90e9daa47a3bfc1f41ef113f45.jpeg

 en side av con slipt, den andre ikke.

 

FF0D4CF5-963E-405F-B8EA-76788D6B4361.jpeg.a7477c5d72aa8f3e95d1bbf1c32e2527.jpeg

 

slipepasta.

 

F64CDFB2-ADD6-4CC2-86A0-B589599194C1.jpeg.6991a2b1e3eed82a5bd82d96c0924880.jpeg

gear før sliping.

 

9595F041-D65A-4CB0-BABD-1C28CB1C54E3.jpeg.9a86dbb998bdae625550d594c151c226.jpeg

 

etter sliping.

 

B7C13FBA-21BF-419B-8596-F54F12F0EEAF.jpeg.d6f57de2baa74070f261e12f618cc1fe.jpeg

 

før og etter, overflatene skal være matte.

 

7E460FE7-4294-4136-B3D8-7D77B71BF34B.jpeg.34e6073452040e29c6fdd34fd02e9c77.jpeg


Ferdig montert med rett propell på rett derv 😊😊

 

 

FF

 

Redigert av Lunde14
Feilpostet bilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig gøy og lærerikt å følge denne tråden :flag_bp:

Veldig bra og grundig arbeid du gjør som garantert vil et mer bekymringsfritt båtliv i årene som kommer :)

 

On 2/8/2022 at 12:34 PM, Lunde14 said:

 

 

6F469488-8249-4E6B-840C-72C9A7BFA8B1.jpeg.217bd53dfa2e45a13ca75f3366bf4958.jpeg
Liten note til meg selv: husk altid og ta bilde av hvilken propell som skal på hvilket drev så går båten rett vei når du setter den i gear, har prøvd uten og da må båten på land i gjen 😜😜

 

 

Er det ikke som regel høyregåede på SB side som er hovedregelen? Det er det vanligste oppsettet som gir bedre effekt av propwalk ved manøvrering med 2-motors oppsett. SB propell vil i bakk kaste mer vann ut på siden og gi hjelpe på rotasjonen eller flytte hekken til motsatt side.

 

Husker en twin aksling installasjon hvor eier byttet om SB og BB propell og retning på kassene da den ene girkassen var sliten. Resultatet var at båten ble vanskelig å manøvrere og nesten umulig og rotere på motorene men en forover og den andre i bakk.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Selfjes skrev for 19 timer siden:

Stå på👍 Spennende og følge med😊


 

 

sap_2000 skrev for 4 timer siden:

Veldig gøy og lærerikt å følge denne tråden :flag_bp:


takk for tilbakemeldingene 😊

 

sap_2000 skrev for 4 timer siden:

Er det ikke som regel høyregåede på SB side som er hovedregelen?

Dette er jeg usikker på, måtte sjekke bilder og dokumentasjonen på min båt nå når du brakte dette på banen og jo, her hos meg er det RH propell på Styrbord side 😊
Det fungerer veldig greit med å bakke med BB motor for og få akkterenden til Styrbord og mtsatt andre veien, heller ikke noe problem og snu båten med bruk av motorene.

Jeg har lurt lit på dette, fungerer det like bra med duo propp eller vil en miste denne fordelen ved duo propp.

For og bytte dreierettning på propellene fra BB til SB så må kablene flyttes i manøvringsspakene så det er litt jobb.

 

Link to post
Share on other sites

Med duoprop mister man propwalkeffekten men har fortsatt effekten av at propellene sitter på siden av senterlinjen på båten.  
 

med andre ord vil en twin DP båt ha mindre effekt av å manøvrere med spakene og midtstilt ror samt rotere dårligere rundt sin egen akse en din med singelprop og RH på SB/ LH på BB.  
 

spes på større DP drevbåter føler jeg oftere for å bruke rattet i tillegg til spakene feks ved bakkkng inn i bås om det blåser litt.  Er det stille så går det greit.  
 

IPS er i prinsipp det samme, men virker litt bedre ved spakkjøring enn DP fordi propellene står under båten og skyter vannet like godt fremover som akterover.   Drev og outboard sender endel vann rett i transom ved bakk som reduserer effekten samt skaper turbulent vann for seg selv og det andre drevet.  
 

for så vidt ikke noe problem å bruke litt ratt, men man går jo tom for hender.  Lettere med twin aksling eller singelprop drevbåt som du har med en hånd på spakene og den andre på baugthruster synes jeg.  
 

de større akslingbåtene med store lavturtallsmotorer (typisk 70-serie / D9 og oppover) synes jeg er det beste å manøvrere.   Masse autoritet og sidedrag med svære høypitch propeller som virkelig padler sideveis og sparker ved kort innkobling 😛

disse båtene fjør ofte 6-7 kn på tomgang så det skjer ting når man setter i gir 🙂

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 1 time siden:

men er desse motorane mindre servicevennlege enn andre samanliknbare motorar av same storleik?


Hei 

om de er mindre servicevennelig en andre skal jeg ikke utale meg bestant om siden jeg ikke har skrudd på så mange andre i dette omfanget.

På mine motorer så sa prosedyren at vert 4 år eller 1500 timer skal registereim og glødepluggene byttes. På disse motorene er det nokså omfattene og bytte disse, intercooler og regulator for racken må demonteres.

Jeg hadde sikkert greid å gjøre dette i båten med motorene på plass men jeg er en voksen mann på 185cm og veier vell over de 75 kiloene som statens vegvesenet via vognkortet har sagt er normalen 😊 så jeg valgte og ta ut motorene mine.

På Marex min er det veldig enkel, av med kalesjen, åpne maskinrommslukene og løfte ut motorene så for meg var det det letteste alternativet, nå skal det også nevnes at via jobben har jeg lett tilgang på både kran og truck.

Jeg så en båt her i vinter som var til salgs med 2 stk Steyr og der ble det nevnt at registereim bytte var gjort og at dette hadde kostet 70000,- og det kan jeg forstå hvist dette har vert gjort i båten.

Link to post
Share on other sites

Lit arbeid i garsjen før montering tilbake i båten som jeg sattser på blir i løpet av uka 😊

har fått laget et par spacere for og løfte gear og gass vaierene lit opp fra motoren, slik det har vert nå så har kablene ligget mot kjølevansrøret mellom intercooler og ferskvannskjøleren.

B70D242F-7179-4AF9-84FB-BC85A1728207.jpeg.4113982a2d9970a5b89027b4bbfeb762.jpeg

før montering av spacere

 

F791B7DA-E5B5-4BD0-BFF0-F8C323333AB0.jpeg.ab3e29103c58a15f0cbb3fffd9a17d01.jpeg

spacere for løft av braket.

6AEE3267-92DE-46AB-A6D4-242774619F71.jpeg.e3605e343489ef88bebdbd11ed97de6b.jpeg

 

93703FD5-15F9-4497-8B3F-A9C88687DEC5.jpeg.34425153603bcee0fed011e03dfee604.jpeg

her er braketten løftet ca 2cm for og komme klar kjølerøret.

 

har også fått laget ny brakett for og flytte diselfilteret vekk fra motoren til en mere service vennelig plass, slik det er nå er det fryktelig trangt og vanskelig og bytte diselfilter.

0F936756-DAB4-4EAB-A472-0913A85BD5E6.jpeg.7dbc8cf63e3a88dba4c9e090b908fff6.jpeg

Her er det trangt og komme til for bytte av diselfilterene.

 

80A85691-2B0D-4B62-809B-6FD217A515A3.jpeg.6db96fcf672a39701704eb4cc4b276b7.jpeg

ny lokasjon mellom motorene for diselfilterene.

 

47B8B6B8-391B-488F-BF1C-458690607B51.jpeg.c0c2344091378c6d1b80837a9f509447.jpeg

ny braket for diselfilter.

 

FF
 

 

Redigert av Lunde14 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det går fremmover, i dag har motorene kommet tilbake på sin rette plass 😊 satt på plass og boltet fast, gjenstår lit oppretting.

2D9AE435-417C-4E68-8EEE-8CFFCCEECAD3.jpeg.f38f98eff6ca2831bf00ca95f78136c2.jpeg

først en luftetur med trucken.

 

B2B30C5D-D6BE-4929-AC2C-C725A86B0A6B.jpeg.2772d9d3567722a0e4d2e6653754d7d9.jpeg

det er grei tilkomst på marexen for og ta ut og sette inn motorene, rett opp og ned.

99432F2C-FB9E-4E99-A78D-3685DFAD1AE2.jpeg.918e592352f79b78be1cd5ab0880aa30.jpeg

med 2 taljer er justeringen grei.

07D74FC1-107C-41CF-817B-8DCB36D6FB0C.jpeg.de7eea2679e74964558860dd4ced65ac.jpeg

på plass, nå er det bare resten igjen 🤔

 

FF

Link to post
Share on other sites

Fått flyttet filterene i dag, lit mere brukervennlige BB5D5E24-F9D7-4620-894E-386C41EB26FF.jpeg.b4b456a04345403e9737d09a86a9e6e8.jpeg

filteret stod tidligere inne på motoren bak sjøvannsfilterene og var vanskelig og komme til.

574F5776-616B-456F-BE27-FB499AEB9988.jpeg.d12bc50fb8eab385faa13bd2e906a47f.jpeg

ny montering mellom motorenene 😊

4D550299-953E-4646-9076-0781DA7232EA.jpeg.958c4f50569b5cedd247a5ed6da92fb2.jpeg

en skade som laget lit problemer under montering av motorfestene igjen, heldigvis hadde jeg en gjengefil som fikkset problemet 😊😊

 

 FF

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei hei, ja da var jeg tilbake, det ble lit lenger opphold her en jeg hadde tengt men med egen sykdom, sydom i familie og farvell til en klippe i livet mitt (pappa) har ikke de siste to sesongene blit helt som planlagt. Lit amputert men vi har fått noen fine turer innimellom 😊😊.

instalasjonene av motorer og drev ble bra, alt fungerte som planlagt 👍 nå er båten kommet på land igjen, ferdig rubbet og polert klar for in på lager😊

i år skal også motorene ut og drevene av, i vinter har båten ligget ute og vi merket at det hadde blit noe tæring på drevene når vi hadde båten oppe for vår pussen, hadde ikke tid eller anledning til og gjøre noe med det da annet en bytting av zink og bunnstoffing så jeg bestemte at til vinteren skulle båten på land igjen og alt skulle demonteres for og sjekke omfanget av tæringen. 
8F3C369A-570E-4215-A078-80B4D56426E0.jpeg.5348e185c55ae6289574c7d0c2c2be44.jpeg

vask og polering i oppvarmet vaskehall 😊

 

ACDB43A1-35C6-4F15-9D8C-59AAE2E76D40.jpeg.d0fb4e917d8cc84e590dae0a990fe3da.jpeg

drevene demontert 

 

08A61476-4856-4205-AB76-8A1DA7D7A0B5.jpeg.c25a336191ad0fda1cb2a1b5044f14e2.jpeg

 

klar ferdig gå 😊

F344CA29-8586-42BB-BE26-5C5A7945D29B.jpeg.10f159d7ee671bf75945f9fc390666af.jpeg

så var de ute 😊

Link to post
Share on other sites

Skal si du er glad i å ta ut motorene:wink:

 

Disse Steyr motorene ble jo roset helt opp i skyene da de kom på markedet, men siden har jeg ikke hørt så mye om dem egentlig. Er det fordi de er så gode at de bare går og går, eller ble de ikke så vanlige at de viser igjen i sosiale medier?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 4 timer siden:

Skal si du er glad i å ta ut motorene:wink:

 

Disse Steyr motorene ble jo roset helt opp i skyene da de kom på markedet, men siden har jeg ikke hørt så mye om dem egentlig. Er det fordi de er så gode at de bare går og går, eller ble de ikke så vanlige at de viser igjen i sosiale medier?

Ja og ta ut motorene er ikke så mye arbeid, så skal det gjøres noe arbeid på dem så er det det letteste, skal kjøleren i intercooleren ut så er det lettere og ta ut motoren en og prøve og gjøre det ombord. Har også tilgang til trukker og kraner på jobb så den delen er ikke noe kost eller problem.

Om Steyer er så mye bedre en noe annet er jeg usikker på, men de er solgt mye til redningsbåter pga at det er monoblokker og tåler mere tørrkjøring.

Er usikker på hvorfor de ikke er mere brukt til fritidsbåter, det er jo forholsvis lette motorer, de jeg har er 6sylindere med 240 hk og veier i underkant av 400 kg vær.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...