Andora Svart 20.November.2021 Link til dette innlegget Svart 20.November.2021 Hvis du hadde laget et spor, evt firkant på enden av pinnebolten kan du holde igjenn når du løsner mutteren så slipper du at pinnebolten løsner å sliter unødig på gjengene i alu i selve kjøleren. Bare en tanke... Flott tråd ?? Link to post
Lunde14 Svart 27.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2022 (redigert) Etter en lang pause pga mye jobb, sykdom og andre prosjekter er vi nå på gang igjen ? Feste for mikrometer for instilling av Opning av pumpedysa. brukte en 8 mm stang for og låse veiva, hullet er 8mm og det er nøye. Nedre punkt for reimhjulet, dette er et punkt somm kommer av seg selv når en låser veiva gjennom hullet i blokka ( 8mm stang) dotten (merke) på kammhjulet skal etter boka vere på linje med kanten på anleggsflaten til toppdekslet, det linjet ikke opp hos meg, pratet med Steyer om dette og fikk bekreftet at dette ikke var nøye, det er mikrometeret som bestemmer hvor hjulet skal stå. avtrekker for og løsne kamreimhjulet, må løsnes for og stille in rett opning på pumpedysa. Dette må gjerne gjøres flere ganger for og treffe rett. Prosedyren for dette er bra beskrevet i verkstedsboka. FF Redigert 27.Januar.2022 av Lunde14 (see edit history) Link to post
Lunde14 Svart 30.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2022 I spesifikasjonen til Steyr skal glødepluggene og vannpumpa også byttes ved reimbytte, pratet med steyr når jeg skulle bestille deler og de informerte at de normalt ikke byttet vannpumpen når det var pga år og ikke drfiftstimer som gjorde at jeg byttet reim. Så de a ble det bare reim og glødeplugger som ble byttet. nr på glødeplugger. glødepluggene er vanskelig og komme til på steyr maskinene, regulator og intercooler må demonteres for og komme til, dette var også en av grunnene til at jeg tok ut motorene av båte for denne jobben. Ved demontering så oppdaget jeg at det var mye olje i turbo, intercooler og insugsventilene. har underøkt en del rundt dette og lurte en stund på og bytte syklonene for veivhusluftingene eller lage cach can for oppsamling av denne oljen. har kommet frem til at jeg flytter syklonene høyere opp og lenger slange fra veivhuset til syklonen samt at jeg flytter slangen vekk fra insuget på turbo og legger den ned i en kanne for og holde et øye med hvor mye olje det kommer ut. syklonen flyttet høyere opp. det brakk et par bolter ved demontering av kjølerene, alu er ikke altid like greit når det går noen år. lite gjenger igjenn, båret leger inn og gjenget dette, monterte gjengestag og låste dette med Lock tite. Nå er det mutteren som blir slitt og alu gjengene får være i fred ? rengjort intercooler invendig før montering. en av instillingene som er nevt i manualen er og synkronisere pumpedysene, dette gjøres ved og aktivere racken til fult pådrag og så flytte bolten merket helt til venstre og flytte denne til hullet til høyre, da vil racken bli stående i låst posisjon med fult på drag. Derret løsnes vær arm til vær dyse og denne presses til fult pådrag med et skrugjern før den låses igjen. Gått beskrevet i manualen. da var det meste på plass, nye reimer og ny impeller byttet. ?? FF Link to post
VegJoh Svart 30.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2022 Fine beskrivelser på jobben her Alltid interessant å lese om slike jobber D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Selfjes Svart 30.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2022 Heisann. Det er ett godt stykke arbeid du driver med her og flotte beskrivelser med bilder. Ett raskt spørsmål bare. Hva bruker du til syrevasking av kjølerene dine? Ser mangen som skriver at de syrevasker dem men det er sjeldent nevnt hva som blir brukt. Og kopper kan jo tross alt være følsomt for feil kjemi? Lykke til videre. Jeg følger interresert med? Link to post
Lunde14 Svart 30.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2022 Takk @VegJoh beskrivelsen av jobben var en av grunnene til at jeg startet denne tråden, har letet rundt lenge etter en beskrivelse eller lignene på hvordan gripe an dette. Selfjes skrev 52 minutter siden: Ett raskt spørsmål bare. Hva bruker du til syrevasking av kjølerene dine? Ser mangen som skriver at de syrevasker dem men det er sjeldent nevnt hva som blir brukt. Og kopper kan jo tross alt være følsomt for feil kjemi? jeg bruker Sitron syre kjøpt på rema 1000. Har brukt det i mange år med bra resultat, har prøvd med systemrens men ble ikke inpnert av det. legger kjølerene i balje med varmt vann, lar de ligge et par dager og så er det bare å spyle av, gjør det samme med propellene?? Link to post
Selfjes Svart 30.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2022 Tusen takk for svar @Lunde14? Da mener du bare vanlig sprutesitron? Har du ett ca blandingsforhold du bruker? Link to post
Lunde14 Svart 31.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2022 Selfjes skrev for 8 timer siden: Da mener du bare vanlig sprutesitron? Har du ett ca blandingsforhold du bruker? nei, det er i pulver form. jeg pleier og bruke ca 30 g til 5l vann. Link to post
Selfjes Svart 31.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2022 Lunde14 skrev for 7 timer siden: nei, det er i pulver form. jeg pleier og bruke ca 30 g til 5l vann. Tusen takk? Link to post
Lunde14 Svart 31.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2022 Har vert en tur på jobb og forberet sink før montering i motoren, har av erfaring valgt og dreie ned sinken 1mm på diameteren slik at de blir lit romseligere i hullet, tidligere har jeg opplevd at når jeg skal sjekke sinken så har de satt seg fast i hullet og det medfører en hel del arbeid med demontering for og få ut restene. nedreid sink. fikk også gjort lit arbeid i selve båten i helga ? renset diseltanken med hjemmelaget støvsuger ? ikke noe vann i tanken, kun lit hva jeg vil kalle drit ? rakk også og rengjøre motorrommet så nå nermer det seg montering Skal fikkse noen ledninger og legge opp vann alarm før motorene skal inn FF Link to post
Lunde14 Svart 8.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2022 (redigert) Har fått brukt lit mere tid ute i garsjen igjen ? På slutten av sesongen 2020 merket jeg at når jeg koblet in BB drev så måtte jeg øke turtallet lit for at den skulle koble inn, etter lit googling kom jeg til at det var conen i drevet som var glasert. Planen var og ta dette opp i løpet av vinteren og fikkse dette men av og til går ikke ting helt som planlagt, båten ble liggende ute lit for lenge og når jeg hadde tid til opptak ville ikke vår herre at det skulle skje, vi var innefryst i et par måneder, noe som er veldig uvanlig her vi bor. når endelig tiden strakk til pga jobb og andre ting så hadde jeg ikke nok tid til å fikkse dette problemet så løsningen ble at når jeg fikk båten på land for årets slippsetting byttet jeg ganske enkelt drevene rundt, BB til SB og omvent slik at det ble i revers at inkobblingen måtte skje vet lit høyere turtall. Så i vinter siden jeg skulle ha opp båten og gjøre en del annet arbeid var tiden inne for og fikse dette også? Siden jeg har to drev og rett løsning for dette problemet er og bytte con som koster fra 7 til 10 tusen per stk har jeg kikket lit på andre løsninger som er og slipe conen. Har fått opplyst at dette er vanlig og gjøre på volvo drev men vistnokk ikke på Mercruiser drev. Jeg fant også i papirene som følte med båten når jeg kjøpte den at dette har vært gjort for 7 år siden på mine drev. Pga at jeg er heltig stil og kommer så og si gratis opp og ned på land med min båt så vil jeg prøve dette i år. begge drevene montert på arbeidsbenken før arbeidet begynner. Liten note til meg selv: husk altid og ta bilde av hvilken propell som skal på hvilket drev så går båten rett vei når du setter den i gear, har prøvd uten og da må båten på land i gjen ?? en side av con slipt, den andre ikke. slipepasta. gear før sliping. etter sliping. før og etter, overflatene skal være matte. Ferdig montert med rett propell på rett derv ?? FF Redigert 8.Februar.2022 av Lunde14 Feilpostet bilde (see edit history) Link to post
Selfjes Svart 11.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2022 Stå på? Spennende og følge med? Link to post
sap_2000 Svart 12.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2022 Veldig gøy og lærerikt å følge denne tråden Veldig bra og grundig arbeid du gjør som garantert vil et mer bekymringsfritt båtliv i årene som kommer :) On 2/8/2022 at 12:34 PM, Lunde14 said: Liten note til meg selv: husk altid og ta bilde av hvilken propell som skal på hvilket drev så går båten rett vei når du setter den i gear, har prøvd uten og da må båten på land i gjen ?? Er det ikke som regel høyregåede på SB side som er hovedregelen? Det er det vanligste oppsettet som gir bedre effekt av propwalk ved manøvrering med 2-motors oppsett. SB propell vil i bakk kaste mer vann ut på siden og gi hjelpe på rotasjonen eller flytte hekken til motsatt side. Husker en twin aksling installasjon hvor eier byttet om SB og BB propell og retning på kassene da den ene girkassen var sliten. Resultatet var at båten ble vanskelig å manøvrere og nesten umulig og rotere på motorene men en forover og den andre i bakk. Mvh. SAP Link to post
Lunde14 Svart 12.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2022 Selfjes skrev for 19 timer siden: Stå på? Spennende og følge med? sap_2000 skrev for 4 timer siden: Veldig gøy og lærerikt å følge denne tråden takk for tilbakemeldingene ? sap_2000 skrev for 4 timer siden: Er det ikke som regel høyregåede på SB side som er hovedregelen? Dette er jeg usikker på, måtte sjekke bilder og dokumentasjonen på min båt nå når du brakte dette på banen og jo, her hos meg er det RH propell på Styrbord side ? Det fungerer veldig greit med å bakke med BB motor for og få akkterenden til Styrbord og mtsatt andre veien, heller ikke noe problem og snu båten med bruk av motorene. Jeg har lurt lit på dette, fungerer det like bra med duo propp eller vil en miste denne fordelen ved duo propp. For og bytte dreierettning på propellene fra BB til SB så må kablene flyttes i manøvringsspakene så det er litt jobb. Link to post
sap_2000 Svart 12.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2022 Med duoprop mister man propwalkeffekten men har fortsatt effekten av at propellene sitter på siden av senterlinjen på båten. med andre ord vil en twin DP båt ha mindre effekt av å manøvrere med spakene og midtstilt ror samt rotere dårligere rundt sin egen akse en din med singelprop og RH på SB/ LH på BB. spes på større DP drevbåter føler jeg oftere for å bruke rattet i tillegg til spakene feks ved bakkkng inn i bås om det blåser litt. Er det stille så går det greit. IPS er i prinsipp det samme, men virker litt bedre ved spakkjøring enn DP fordi propellene står under båten og skyter vannet like godt fremover som akterover. Drev og outboard sender endel vann rett i transom ved bakk som reduserer effekten samt skaper turbulent vann for seg selv og det andre drevet. for så vidt ikke noe problem å bruke litt ratt, men man går jo tom for hender. Lettere med twin aksling eller singelprop drevbåt som du har med en hånd på spakene og den andre på baugthruster synes jeg. de større akslingbåtene med store lavturtallsmotorer (typisk 70-serie / D9 og oppover) synes jeg er det beste å manøvrere. Masse autoritet og sidedrag med svære høypitch propeller som virkelig padler sideveis og sparker ved kort innkobling ? disse båtene fjør ofte 6-7 kn på tomgang så det skjer ting når man setter i gir ? Mvh. SAP Link to post
Ask Svart 13.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2022 Hei. Imponerande arbeid, og ein flott tråd! Eg synest det ser ut som mykje jobb for å skifta reimane. At motorrommet er trangt er jo ikkje Steryr sin feil, men er desse motorane mindre servicevennlege enn andre samanliknbare motorar av same storleik? Link to post
Lunde14 Svart 13.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2022 Ask skrev 1 time siden: men er desse motorane mindre servicevennlege enn andre samanliknbare motorar av same storleik? Hei om de er mindre servicevennelig en andre skal jeg ikke utale meg bestant om siden jeg ikke har skrudd på så mange andre i dette omfanget. På mine motorer så sa prosedyren at vert 4 år eller 1500 timer skal registereim og glødepluggene byttes. På disse motorene er det nokså omfattene og bytte disse, intercooler og regulator for racken må demonteres. Jeg hadde sikkert greid å gjøre dette i båten med motorene på plass men jeg er en voksen mann på 185cm og veier vell over de 75 kiloene som statens vegvesenet via vognkortet har sagt er normalen ? så jeg valgte og ta ut motorene mine. På Marex min er det veldig enkel, av med kalesjen, åpne maskinrommslukene og løfte ut motorene så for meg var det det letteste alternativet, nå skal det også nevnes at via jobben har jeg lett tilgang på både kran og truck. Jeg så en båt her i vinter som var til salgs med 2 stk Steyr og der ble det nevnt at registereim bytte var gjort og at dette hadde kostet 70000,- og det kan jeg forstå hvist dette har vert gjort i båten. Link to post
Lunde14 Svart 13.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2022 (redigert) Lit arbeid i garsjen før montering tilbake i båten som jeg sattser på blir i løpet av uka ? har fått laget et par spacere for og løfte gear og gass vaierene lit opp fra motoren, slik det har vert nå så har kablene ligget mot kjølevansrøret mellom intercooler og ferskvannskjøleren. før montering av spacere spacere for løft av braket. her er braketten løftet ca 2cm for og komme klar kjølerøret. har også fått laget ny brakett for og flytte diselfilteret vekk fra motoren til en mere service vennelig plass, slik det er nå er det fryktelig trangt og vanskelig og bytte diselfilter. Her er det trangt og komme til for bytte av diselfilterene. ny lokasjon mellom motorene for diselfilterene. ny braket for diselfilter. FF Redigert 13.Februar.2022 av Lunde14 (see edit history) Link to post
Andora Svart 13.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2022 Flott arbeid, lurt å flytte diesel filtere så det blir greit å bytte, er nok av andre ting som er trangt å vedlikeholde i en båt???? Link to post
Lunde14 Svart 16.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2022 Det går fremmover, i dag har motorene kommet tilbake på sin rette plass ? satt på plass og boltet fast, gjenstår lit oppretting. først en luftetur med trucken. det er grei tilkomst på marexen for og ta ut og sette inn motorene, rett opp og ned. med 2 taljer er justeringen grei. på plass, nå er det bare resten igjen ? FF Link to post
Lunde14 Svart 19.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2022 Fått flyttet filterene i dag, lit mere brukervennlige filteret stod tidligere inne på motoren bak sjøvannsfilterene og var vanskelig og komme til. ny montering mellom motorenene ? en skade som laget lit problemer under montering av motorfestene igjen, heldigvis hadde jeg en gjengefil som fikkset problemet ?? FF Link to post
Lunde14 Svart 8.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2023 Hei hei, ja da var jeg tilbake, det ble lit lenger opphold her en jeg hadde tengt men med egen sykdom, sydom i familie og farvell til en klippe i livet mitt (pappa) har ikke de siste to sesongene blit helt som planlagt. Lit amputert men vi har fått noen fine turer innimellom ??. instalasjonene av motorer og drev ble bra, alt fungerte som planlagt ? nå er båten kommet på land igjen, ferdig rubbet og polert klar for in på lager? i år skal også motorene ut og drevene av, i vinter har båten ligget ute og vi merket at det hadde blit noe tæring på drevene når vi hadde båten oppe for vår pussen, hadde ikke tid eller anledning til og gjøre noe med det da annet en bytting av zink og bunnstoffing så jeg bestemte at til vinteren skulle båten på land igjen og alt skulle demonteres for og sjekke omfanget av tæringen. vask og polering i oppvarmet vaskehall ? drevene demontert klar ferdig gå ? så var de ute ? Link to post
index Svart 9.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2023 Skal si du er glad i å ta ut motorene Disse Steyr motorene ble jo roset helt opp i skyene da de kom på markedet, men siden har jeg ikke hørt så mye om dem egentlig. Er det fordi de er så gode at de bare går og går, eller ble de ikke så vanlige at de viser igjen i sosiale medier? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lunde14 Svart 9.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2023 index skrev for 4 timer siden: Skal si du er glad i å ta ut motorene Disse Steyr motorene ble jo roset helt opp i skyene da de kom på markedet, men siden har jeg ikke hørt så mye om dem egentlig. Er det fordi de er så gode at de bare går og går, eller ble de ikke så vanlige at de viser igjen i sosiale medier? Ja og ta ut motorene er ikke så mye arbeid, så skal det gjøres noe arbeid på dem så er det det letteste, skal kjøleren i intercooleren ut så er det lettere og ta ut motoren en og prøve og gjøre det ombord. Har også tilgang til trukker og kraner på jobb så den delen er ikke noe kost eller problem. Om Steyer er så mye bedre en noe annet er jeg usikker på, men de er solgt mye til redningsbåter pga at det er monoblokker og tåler mere tørrkjøring. Er usikker på hvorfor de ikke er mere brukt til fritidsbåter, det er jo forholsvis lette motorer, de jeg har er 6sylindere med 240 hk og veier i underkant av 400 kg vær. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn