Jump to content

Edit History

LK Nebb

LK Nebb

Hei, og takk for svar.

 

Betryggende å lese at en klinkbygget gavlbåt har overlevd såpass. Jeg må innrømme at jeg var litt slepphent med søking og har nå funnet flere tips enn det jeg behøver, derfor også sein oppfølgning fra min side.

 

Timene går fort når man tråler forum og jeg tenkte å oppsummere, mest for min egen del, men kanskje noen andre får nytte av det. Kom gjerne med korrigeringer og kommentarer!

 

Tørket tre under vannlinja

Actros (2005), opplever at trebåt kun burde være på land i kortere perioder for å slippe unna opptil 3 mnd lange «trutnetid»

https://baatplassen.no/i/topic/14438-b%C3%A5t-i-vannet-p%C3%A5-vinteren/?tab=comments#comment-157171

 

Tørket tre over vannlinja+snø

Som nevnt over kan stort snøfall være et problem, spesielt kombinert med sprekker i vintertørka bord over vannlinja.

 

Om vann fryser i bunn av båten

Som nevnt her og andre steder skal det mye til – ned mot 15 minus for at vannet fryser i bunn av en båt som står på sjøen. Men andre forhold spiller også inn. For eksempel om man har lekkasje ovenifra, dvs at det har kommet ferskvann i bunn av båten.

 

https://baatplassen.no/i/topic/75139-treb%C3%A5t-p%C3%A5-vannet-frostsikring-i-kj%C3%B8lsvinet/

 

En tresnekke som faktisk fikk 10 cm i bunn av båten

https://baatplassen.no/i/topic/8206-frostveske-i-bunn-av-b%C3%A5ten/

 

Frostvæske i bunn av båten– skadelig?

Jeg leste hva Hulda skreiv om at forstvæske kan løse opp treverket. Jeg fant flere tråder på baatplassen hvor dette har vært diskutert tidligere, men det var ingen konklusjon da – noe jeg heller ikke prøver å komme med nå. Men det er mye rart man finner på internett, nærmere bestemt på forum.woodenboat.com

 

Hvis jeg har forstått rett, så kan man bruke ethylenglykol (den røde i Norge, den grønne i USA) til å behandle tre mot råte. Dave Carnell har visst vært en pådriver for dette.

 

http://forum.woodenboat.com/showthread.php?120797-Ethylene-Glycol-PEG-Anti-Freeze-anti-rot-a-not-so-sophisticated-experiment&highlight=propylene+bilge

 

Nå vil jeg bemerke tre ting

1. Jeg har brukt den grønne (i Norge), propylen-glykol. Fant ikke noen informasjon/erfaringer om den.

 

2. Kan hende forstvæske løst opp i saltvann har andre egenskaper enn konsentrert versjon malt på i begrensede mengder. Kan også hende frostvæska reagerer med metaller (bolter osv).

 

3. Jeg fant ikke noen som har opplevd at frosvæske i bunn av båten har fått treverket til å løse seg opp eller på annen måte skade båten. Er det noen som kjenner til slike tilfeller?

 

 

LK Nebb

LK Nebb

Hei, og takk for svar.

 

Betryggende å lese at en klinkbygget gavlbåt har overlevd såpass. Jeg må innrømme at jeg var litt slepphent med søking og har nå funnet flere tips enn det jeg behøver, derfor også sein oppfølgning fra min side.

 

Timene går fort når man tråler forum og jeg tenkte å oppsummere, mest for min egen del, men kanskje noen andre får nytte av det. Kom gjerne med korrigeringer og kommentarer!

 

Tørket tre under vannlinja

Actros (2005), opplever at trebåt kun burde være på land i kortere perioder for å slippe unna opptil 3 mnd lange «trutnetid»

https://baatplassen.no/i/topic/14438-b%C3%A5t-i-vannet-p%C3%A5-vinteren/?tab=comments#comment-157171

 

Tørket tre over vannlinja+snø

Som nevnt over kan stort snøfall være et problem, spesielt kombinert med sprekker i vintertørka bord over vannlinja.

 

Om vann fryser i bunn av båten

Som nevnt her og andre steder skal det mye til – ned mot 15 minus for at vannet fryser i bunn av en båt som står på sjøen. Men andre forhold spiller også inn. For eksempel om man har lekkasje ovenifra, dvs at det har kommet ferskvann i bunn av båten.

 

https://baatplassen.no/i/topic/75139-treb%C3%A5t-p%C3%A5-vannet-frostsikring-i-kj%C3%B8lsvinet/

 

En tresnekke som faktisk fikk 10 cm i bunn av båten

https://baatplassen.no/i/topic/8206-frostveske-i-bunn-av-b%C3%A5ten/

 

Frostvæske i bunn av båten– skadelig for båten?

Jeg leste hva Hulda skreiv om at forstvæske kan løse opp treverket. Jeg fant flere tråder på baatplassen hvor dette har vært diskutert tidligere, men det var ingen konklusjon da – noe jeg heller ikke prøver å komme med nå. Men det er mye rart man finner på internett, nærmere bestemt på forum.woodenboat.com

 

Hvis jeg har forstått rett, så kan man bruke ethylenglykol (den røde i Norge, den grønne i USA) til å behandle tre mot råte. Dave Carnell har visst vært en pådriver for dette.

 

http://forum.woodenboat.com/showthread.php?120797-Ethylene-Glycol-PEG-Anti-Freeze-anti-rot-a-not-so-sophisticated-experiment&highlight=propylene+bilge

 

Nå vil jeg bemerke tre ting

1. Jeg har brukt den grønne (i Norge), propylen-glykol. Fant ikke noen informasjon/erfaringer om den.

2. Kan hende forstvæske løst opp i saltvann har andre egenskaper enn konsentrert versjon malt på i begrensede mengder. Kan også hende frostvæska reagerer med metaller (bolter osv).

3. Jeg fant ikke noen som har opplevd at frosvæske i bunn av båten har fått treverket til å løse seg opp eller på annen måte skade båten. Er det noen som kjenner til slike tilfeller?

 

 

LK Nebb

LK Nebb

Hei, og takk for svar.

 

Betryggende å lese at en klinkbygget gavlbåt har overlevd såpass. Jeg må innrømme at jeg var litt slepphent med søking og har nå funnet flere tips enn det jeg behøver, derfor også sein oppfølgning fra min side.

 

Timene går fort når man tråler forum og jeg tenkte å oppsummere, mest for min egen del, men kanskje noen andre får nytte av det. Kom gjerne med korrigeringer og kommentarer!

 

Tørket tre under vannlinja

Actros (2005), opplever at trebåt kun burde være på land i kortere perioder for å slippe unna opptil 3 mnd lange «trutnetid»

https://baatplassen.no/i/topic/14438-b%C3%A5t-i-vannet-p%C3%A5-vinteren/?tab=comments#comment-157171

 

Tørket tre over vannlinja+snø

Som nevnt over kan stort snøfall være et problem, spesielt kombinert med sprekker i vintertørka bord over vannlinja.

 

Om vann fryser i bunn av båten

Som nevnt her og andre steder skal det mye til – ned mot 15 minus for at vannet fryser i bunn av en båt som står på sjøen. Men andre forhold spiller også inn. For eksempel om man har lekkasje ovenifra, dvs at det har kommet ferskvann i bunn av båten.

 

https://baatplassen.no/i/topic/75139-treb%C3%A5t-p%C3%A5-vannet-frostsikring-i-kj%C3%B8lsvinet/

 

En tresnekke som faktisk fikk 10 cm i bunn av båten

https://baatplassen.no/i/topic/8206-frostveske-i-bunn-av-b%C3%A5ten/

 

Frostvæske i bunn av båten– skadelig for båten?

Jeg leste hva Hulda skreiv om at forstvæske løser opp treverket. Jeg fant flere tråder på baatplassen hvor dette har vært diskutert tidligere, men det var ingen konklusjon da – noe jeg heller ikke prøver å komme med nå. Men det er mye rart man finner på internett, nærmere bestemt på forum.woodenboat.com

 

Hvis jeg har forstått rett, så kan man bruke ethylenglykol (den røde i Norge, den grønne i USA) til å behandle tre mot råte. Dave Carnell har visst vært en pådriver for dette.

 

http://forum.woodenboat.com/showthread.php?120797-Ethylene-Glycol-PEG-Anti-Freeze-anti-rot-a-not-so-sophisticated-experiment&highlight=propylene+bilge

 

Nå vil jeg bemerke tre ting

1. Jeg har brukt den grønne (i Norge), propylen-glykol. Fant ikke noen informasjon/erfaringer om den.

2. Kan hende forstvæske løst opp i saltvann har andre egenskaper enn konsentrert versjon malt på i begrensede mengder. Kan også hende frostvæska reagerer med metaller (bolter osv).

3. Jeg fant ikke noen som har opplevd at frosvæske i bunn av båten har fått treverket til å løse seg opp eller på annen måte skade båten. Er det noen som kjenner til slike tilfeller?

 

 



×
×
  • Create New...