Jump to content

Trebåt på vannet: Frostsikring i kjølsvinet


Frivakten

Recommended Posts

Ville ikke gjort noen ting.

 

Har hatt tre/plast/stål-båter som har ligget ute (i boblehavn) om vinteren. På alle har det dryppet litt fra pakkboksen rundt propellhylsene.

Sjøvannet har holdt seg friskt og flytende. Når det har dryppet nok, har nivåbryteren slått til og pumpet ut.

Hvis jeg hadde hatt i frostvæske, ville den ha blitt punpet over bord.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Det var et medlem her sist vinter som såvidt klarte å berge skøyta si på grunn av nettopp denne problemstillingen. Tre leder ikke varme på samme måte som plast og metall, så i trebåter kan det faktisk bli is i kjølen om det er kaldt nok! Jeg ville gått for varmekabel, helst to sånn at man har backup om den ene skulle svikte. Jeg ville også lagt kabel opp langs slangen fra pumpa, for å holde denne isfri. Bedre føre var...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den gangen jeg hadde skøyta mi, så gjorde jeg ingen ting annet enn å ha den i boblehavn.

Kommer alltid litt varme fra vannet utenfor, slik at det skal være minst -15 før en kan risikere at det fryser på toppen av bunnvannet. Aldri opplevd at det har blitt stålis nede i bunnvannet. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Har Hylite varmerør der hvor det ikke er tørt. Er IP55 vannbestandige. Da trenger du ikke være redd for kombinasjon strøm/vann.

Skulle tro at de minste på 45 watt skulle holde for deg. Selges på Maritim for 3-400 ? Har hatt lyspærer før, men de har en tendens til å brenne ut - særlig på den kaldeste dagen.

Link to post
Share on other sites

Dersom det skulle fryse til is i kjølsvin på trebåt ved ligge på vann om vinteren, er lensepumpe det absolutt minste jeg ville vært bekymret for.

 

Jeg mener, dersom det er så bunnfrøsent rundt båten, at isen får feste inni, hva da med frostsprenging i våt tre både i hud, kjølstokk, stilk og skroggjennomføringer?

 

Da er skuta "nærmest dømt" til å gå ned.

 

Nå er heldigvis situasjonen slik at det heller sjeldent fryser til is i kjøl, selv båter med lite dyptgående. Tre leder dårlig varme, korrekt nok, men allikevel vil der allikevel bli noe varme av vann nederst under båten.

 

Varmekabel ville jeg vært bekymret for å bruke, idet denne da legges i vann (dersom det står vann normalt i kjølen), men Hylite varmerør montert litt opp på skott ville jeg heller velge. Alternativt en panelovn (dersom det er plass for montasje), tette dørkplater for å holde varmen oppe.

 

Dersom du ikke har tilgang på strøm, ville jeg anbefale og ta bort lensepumpe, og heller montere sugepumpe slik at pumpe ikke har kontakt med vann i kjøl. Koster noen kroner, men er verdt det.

 

Selvsagt vil da eventuelt sugeslangen fryse, men du kan selv velge og legge denne opp i avstand fra vann, og heller lense når situasjonen tillater det. En pumpe som eventuelt står fastfrosset har du uansett ikke noe glede av.

 

Det som jeg imidlertid ser som et problem for noen, er at dersom man lenser hyppig, kan det fryse til i lenseutløp i skrogside slik at vannet stopper opp og naturligvis ikke kommer ut av båten. Sist vinter så jeg en svær skøyte i Asker som hadde dette problemet. En kjempediger iskladd hang ut av en skroggjennomføring i skuteside. Klarte ikke lokalisere eier, hverken ved info i vinduer, ei heller noen tilstede ved brygga. Tok noe jern jeg hadde liggende bak i bilen, kakket til isen og fikk dratt av større kake med is. Ikke aner jeg hvor mye vann som ble lenset ut av skøyta etterpå, men det var snakk om mengder!!!

Redigert av Verrie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Varmekabel ville jeg vært bekymret for å bruke, idet denne da legges i vann (dersom det står vann normalt i kjølen), men Hylite varmerør montert litt opp på skott ville jeg heller velge. Alternativt en panelovn (dersom det er plass for montasje), tette dørkplater for å holde varmen oppe.

 

Mange varmekablar er berekna til å ligge i vatn. Dei er av typen ein gjerne trer gjennom vassrøyr og varmar dei frå innsida.

Døme: http://www.mamut.net/controls/shop/shops/5/main.asp?wwwalias=unikservice&subgid=90&gid=88

Link to post
Share on other sites

Det er helt korrekt Steinsvik, og har selv hatt erfaring med disse blant annet i garasje med innlagt vann.

 

Det som derimot er forskjellen er at her er det snakk om trebåt med saltvann (elektrolytter) hvor man heller skal redusere strømbruk fremfor økning.

 

Selvsagt er kretsen lukket i disse produktene, slik at i prinsippet skal de ikke lekke strøm, men elektriske produkter har dessverre en tendens over tid og lekke litt allikevel.

 

Se bare på emner som omhandler nivåbrytere, som lekker strøm etter tid.

 

Og her plasserer du 220 volt i kontakt med det våte elektrolyttmiljø istedet.

 

Kan hende jeg tar feil, men over tid er jeg langt mer forsiktig med strøm og mulige lekasjer i vått miljø.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...